Breadcrumbs

Blog

Nogle brugere oplever, at matematiktest for FGU og FVU ikke kan afslutte.

I stedet ses en besked om, at et antal besvarelser mangler. Herunder beskriver vi hvad du kan gøre, hvis du støder på dette problem.


Inden testen


Hvis du oplever fejlen

  • Undersøg om computeren har internetforbindelse: Åbn en ny fane i browseren og tjek forbindelsen, ved at gå ind på en anden hjemmeside. Hvis der er internet, så prøv at sende igen.
  • Noter besvarelserne.: Hvis der er internet, og det stadig ikke er muligt at afslutte, så sørg for at notere svarene på de sidste antal opgaver, svarende til det antal, som fejlbeskeden viser.
  • Afslut prøven i en anden browser - Testafvikleren gemmer løbende besvarelser på serveren og det er derfor muligt at tilgå koden på en anden computer og afslutte testen der. Bemærk: svarene fra de sidste opgaver svarende til det antal, som er angivet i fejlbeskeden, er ikke blevet sendt til serveren, og disse svar vil derfor ikke blive gemt, når man afslutter på en anden computer.


Ved henvendelse til STIL support
For at hjælpe os bedst muligt, vil vi gerne vide følgende ved henvendelse til STIL support:

  • Brugerkode for den testdeltager, der oplevede fejlen
  • Tidspunkt for fejl
  • Type af internetadgang (Wi-fi, kablet forbindelse eller internet fra mobilt hotspot)
  • Angiv, om det er muligt at tilgå andre hjemmesider i en anden fane i samme browser
  • For teknisk avancerede brugere: Gå ind i browserens udviklerværktøj ved at trykke på F12, tilgå konsollen, tryk på afslut-knappen igen og tag et skærmbillede

Nyeste Version 5.8 - 10. oktober 2023 - se øvrige releasenotes her.

Udvidelser

Elevoversigt: Medtag virksomhedsoplysninger i regneark

Når man downloader regnearket med data dannet fra elevoversigten, indeholder filen nu virksomhedens navn, adresse, postnummer, P-nummer og CVR-nummer.

Uddannelsesaftaler: Liste over uddannelsesforløb uden uddannelsesvej

På oversigten over uddannelsesaftaler kan skolerne se en liste over uddannelsesforløb uden uddannelsesvej, så disse efterfølgende kan angives korrekt, for at sikre refusion til virksomhederne fra AUB.

Fejlrettelser

Uddannelsesaftaler: Registrering af ophævelser kan ikke gemmes

Nogle skoler oplevede, at der ved klik på "Gem ændringer" på registreringstrinnet på en ophævelse, ikke blev gemt de valgte registreringer. Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Fejl ved for- og færdigregistrering af nogle aftaler

Nogle skoler oplevede, at der kom en ukendt fejl ved for- eller færdigregistrering af nogle uddannelsesaftaler. Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Kan ikke sende aftale til underskrift hos virksomhed

Nogle skoler oplevede, at en aftale ikke kunne sendes til underskrift hos virksomhed, medmindre man redigerede i fluebenet "Påbygning forlænger aftaleperioden". Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Kan ikke ændre uddannelse til tidligere version ved redigering af aftale

Skoler oplevede, at der ikke kunne vælges en tidligere version af en uddannelse ved redigering af uddannelsesaftaler. Fejlen er rettet.

Elevoverblik: Analog ophævelse er færdigregistreret, men vises som forregistreret under aftaledokumenter på elevoverblikket

Skoler oplevede, at status på uddannelsesaftaler, tillæg og ophævelser ikke altid skiftede til korrekt status på elevoverblikket. Fejlen er rettet.

Elevoverblik: Kan ikke gemme dato for forventet udlært på uddannelsesforløb

Nogle skoler oplevede, at datoen "Forventet udlært" ikke blev gemt, når man redigerede et uddannelsesforløb uden en dato i feltet. Fejlen er rettet.

Kendte fejl

Registrering af lærepladsforhold er under udvikling. Der er registreret en række ønsker, fejl og forbedringer. Disse kan ses på viden.stil.dk.

Releasedato 10. oktober 2023

Testafvikleren.dk fungerer lige nu ikke på smartphones og tablets, fordi teksterne ikke er tilpasset de små skærme.

Da systemet ikke er udviklet med henblik på smartphones og tablets, kan man desuden opleve andre tekniske udfordringer hvis man bruger den slags devices, for eksempel ved afspilning af lyd.

Derfor anbefaler Styrelsen for IT og Læring at man benytter en pc eller Mac-computer i stedet.

Nyeste Version 5.8 - 10. oktober 2023 - se øvrige releasenotes her.

Udvidelser

Elevoversigt: Medtag virksomhedsoplysninger i regneark

Når man downloader regnearket med data dannet fra elevoversigten, indeholder filen nu virksomhedens navn, adresse, postnummer, P-nummer og CVR-nummer.

Uddannelsesaftaler: Liste over uddannelsesforløb uden uddannelsesvej

På oversigten over uddannelsesaftaler kan skolerne se en liste over uddannelsesforløb uden uddannelsesvej, så disse efterfølgende kan angives korrekt, for at sikre refusion til virksomhederne fra AUB.

Fejlrettelser

Uddannelsesaftaler: Registrering af ophævelser kan ikke gemmes

Nogle skoler oplevede, at der ved klik på "Gem ændringer" på registreringstrinnet på en ophævelse, ikke blev gemt de valgte registreringer. Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Fejl ved for- og færdigregistrering af nogle aftaler

Nogle skoler oplevede, at der kom en ukendt fejl ved for- eller færdigregistrering af nogle uddannelsesaftaler. Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Kan ikke sende aftale til underskrift hos virksomhed

Nogle skoler oplevede, at en aftale ikke kunne sendes til underskrift hos virksomhed, medmindre man redigerede i fluebenet "Påbygning forlænger aftaleperioden". Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Kan ikke ændre uddannelse til tidligere version ved redigering af aftale

Skoler oplevede, at der ikke kunne vælges en tidligere version af en uddannelse ved redigering af uddannelsesaftaler. Fejlen er rettet.

Elevoverblik: Analog ophævelse er færdigregistreret, men vises som forregistreret under aftaledokumenter på elevoverblikket

Skoler oplevede, at status på uddannelsesaftaler, tillæg og ophævelser ikke altid skiftede til korrekt status på elevoverblikket. Fejlen er rettet.

Elevoverblik: Kan ikke gemme dato for forventet udlært på uddannelsesforløb

Nogle skoler oplevede, at datoen "Forventet udlært" ikke blev gemt, når man redigerede et uddannelsesforløb uden en dato i feltet. Fejlen er rettet.

Kendte fejl

Registrering af lærepladsforhold er under udvikling. Der er registreret en række ønsker, fejl og forbedringer. Disse kan ses på viden.stil.dk.

Releasedato 10. oktober 2023

Klassens resultater for Læsning, del 1 (afkodning) er offentliggjort.

Specielt ved 8. klasses test er der fundet en fejl i opgave 36 og derfor tages denne ud af beregningen af elevens score og landsresultatet.

Fra og med d. 27/9 får eleverne rettet deres svar til ”blank besvarelse”, ligegyldigt om svaret var rigtig eller forkert.


Billedet ovenfor viser, hvordan prøveforløbsrapporten kommer til at se ud for eleven. Opgave 36 vises som besvaret blank - og besvarelsestidspunktet er erstattet med aN


På klasseoversigten (nedenstående billede) fremgår det, at der kan scores 36 point i opgavesættet. Der kan dog maksimalt scores 35 point, da opgave 36 tages ud.

STIL tager højde for denne ændring i forbindelse med score-beregningen.


Billedet viser en oversigt over en klasses resultater inklusiv blandt andet opnåede point og starttidspunkt

Børne- og Undervisningsministeriet har hen over sommeren opdateret og forbedret vejledningsmaterialet om Folkeskolens Nationale Overgangstest på uvm.dk og her på viden.stil.dk .


Generel information om Folkeskolens Nationale Overgangstest

Ifølge bekendtgørelsen om Folkeskolens Nationale Overgangstest https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1223 skal de obligatoriske overgangstest gennemføres i første del af skoleåret.
Det betyder, at de obligatoriske test næste gang skal gennemføres:

Dansk, læsning 2. – 3. – 4. – 6. – 8. klasse i uge 35-37 (mandag den 28. august til og med fredag den 15. september) 2023
Matematik: 2. – 4. – 6. - 7. – 8. klasse i uge 38-40 (mandag den 18. september til og med fredag den 6. oktober) 2023

Der skal ikke bookes tid til testene, så du kan logge ind i systemet via www.testogprøver.dk med din klasse, når det passer ind i de to nævnte perioder.

Find teknisk vejledning til Folkeskolens Nationale Overgangstest her - inkl. demovideo - på viden.stil.dk

Find de faglige vejledninger til lærere, forældre og elever m.m. her på uvm.dk

Læs mere om hele aftalen fra oktober 2021 om det nye evaluerings- og bedømmelsessystem her


Bemærk

På disse sider vejledes nu både om de nye obligatoriske overgangstest i dansk (læsning) og matematik og om de frivillige, adaptive nationale test i
engelsk, dansk som andetsprog, fysik/kemi, biologi og geografi, som skolerne kan gennemføre i skoleårene 2022/23 til og med skoleåret 2025/26.

Nyeste Version 5.6 - 15. september 2023 - se øvrige releasenotes her.

Udvidelser

Notificeringer: Bekræft afmelding

Nogle brugere oplevede at de uden en kendt årsag blev afmeldt notifikationer på deres e-mailadresse. Der er indført bekræftelse af afmelding som afhjælper dette.

Lærlingeoversigt: Vis periode for udstationering

På lærlingeoversigten vises perioden for udstationering under virksomhedsnavnet, på den virksomhed lærlingen er udstationeret til/fra.

Aftaleoversigt: Vis navn på elever der endnu ikke er indberettet

På aftaleoversigten og elevoverblikket kan skolen se navn på personer der endnu ikke er indberettet elevdata for. Det samme gælder for virksomheder på lærlingeoversigten.

Fejlrettelser

Elevoversigt: Nogle elever med nuværende eller kommende aftaler vises ikke

Nogle skoler oplevede, at visse nuværende og kommende uddannelsesaftaler, oprettet på Lærepladsen.dk, ikke blev vist sammen med eleven på elevoversigten. Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Afslutningsgrund på oplæring i udlandet

Nogle skoler oplevede at få fejl ved angivelse af afslutningsgrund på "Oplæring i udlandet". Fejlen er rettet.

Uddannelsesaftaler: Ophævelser med en underskrevet erklæring kan slettes

Skoler og virksomheder oplevede, at de ikke kunne slette en ophævelse, hvis der var en underskrevet erklæring. Fejlen er rettet.

Kendte fejl

Registrering af lærepladsforhold er under udvikling. Der er registreret en række ønsker, fejl og forbedringer. Disse kan ses på  Lærepladsen.dk | Erhvervsskole | Uddannelsesaftaler | Administration af lærepladsforhold#Listeoverkendtefejlmangler

Releasedato 15. september 2023

Så er voksenuddannelse.dk blevet opdateret til version 6.0.1, som bla. indeholder:

  • Mulighed for at reservere 1 plads
  • Mulighed for at få kvittering pr. mail, når man reserverer pladser
  • Mulighed for at få bekræftelse, når man afmelder
  • Virksomhedens mailkvittering indeholder oplysninger om cvr-nr/p-nr 
  • Søgning på afstand – kigger nu på alle undervisningssteder, dvs. hvis noget af undervisningen findes i en anden region, så vil hold dukke op under både den ene og den anden region (i accordion undervisningsdage) kan man se undervisningssteder de enkelte dage
  • Hvis et hold indeholder flere fag, så viser vi ikke længere ”kursuspakke” men ”flere kurser”


I forbindelse med opdateringen er der introduceret en fejl som gør, at der bliver vist 0 dages varighed og "Gratis" i holdlisten. Vi arbejder på, at få dette rettet så hurtigt som muligt.

På Styrelsen for It og Lærings (STIL's) driftsinfoside kaldet driftsinfo.stil.dk, kan du tilmelde dig med e-mail og mobiltelefon, så du modtager driftsinfo-beskeder fra både STIL og STUK vedrørende Netprøver.dk.

Fremgangsmåde - tilmeld dig driftsbeskeder

  1. Gå til siden driftsinfo.stil.dk ved at følge dette link
  2. Klik på knappen 'Abonner' øverst til højre på siden
  3. Vælg din abonnementsmetode: E-mail eller SMS
    1. Sæt prik i 'Udvalgte tjenester'
    2. Skriv 'Prøver' i søgefeltet
    3. Sæt flueben ud for de tjenester, du gerne vil abonnere på, som vist i nedenstående eksempel:


      Skærmbillede fra driftsinfo.stil.dk der viser hvordan man vælger emnet Netprøver
  4. Tryk på 'Gem' knappen i bunden.

Du er nu tilmeldt driftsinfo om Netprøver fra STUK og STIL. Gentag processen for e-mail eller telefon, hvis du ønsker det.



Undtagelseskoderne bruges ved den obligatoriske indberetning af standpunktskarakterer og prøvekarakterer til Børne-og Undervisningsministeriet.

Se også vejledningen Hvornår og hvordan skal man anvende undtagelseskoder? 

Undtagelseskoder for de obligatoriske prøver

Alle elever i grundskolen skal som udgangspunkt aflægge alle folkeskolens obligatoriske prøver. Kravet om, at eleverne skal aflægge alle de obligatoriske prøver, gælder for alle elever i grundskolen uanset, hvilken institutionstype elevens skole tilhører, medmindre der er tale om en fri grundskole, efterskole, fri fagskole eller ungdomsskolens heltidsundervisning, der har meddelt ministeriet, at de ikke afholder folkeskolens prøver.

Obligatoriske prøver

På 9. klassetrin består de obligatoriske prøver af alle bundne prøver (inklusiv delprøver) samt de to udtræksfag som eleverne udtrækkes til på klasseniveau, mens den obligatoriske prøve på 8. klassetrin består af prøven i det praktisk/musisk valgfag.

Der kan dog være tilfælde, hvor en elev af forskellige årsager ikke aflægger en eller flere obligatoriske prøver eller fritages fra en sådan. Undtagelseskoderne skal i disse situationer anvendes til at angive, hvorfor eleven mangler en karakter i en eller flere af de obligatoriske prøver. Nedenfor fremgår listen over undtagelseskoder for prøvekaraktererne (se tabel 1).

Tabel 1 – Undtagelseskoder, som indberettes, hvis eleven ikke har aflagt prøve eller modtaget karakter.

81Ingen prøvekarakter da eleven ikke har modtaget undervisning i faget
84Bortvist fra en prøve jf. prøvebekendtgørelsens § 43
85Prøvefritaget grundet utilstrækkelige danskkundskaber jf. prøvebekendtgørelsens § 39
86Prøvefritaget grundet kommunal ungdomsskoles heltidsundervisning jf. prøvebekendtgørelsens § 40
87Udeblevet fra en obligatorisk prøve jf. prøvebekendtgørelsens § 28
88Prøvefritaget grundet betydelig funktionsnedsættelse – jf. prøvebekendtgørelsens § 36
89Sygdom jf. prøvebekendtgørelsens § 18, stk. 1

Note: Kodenummeret angiver alene den bagvedliggende kode i Karakterdatabasen. Kontakt dit administrative system, hvis du er i tvivl, om hvordan koden betegnes i dit system.

Som tabel 1 viser, kan det fortsat angives om årsagen til en manglende prøvekarakter skyldes:

  • Prøvefritagelse (85, 86, 88): Eleven har fulgt undervisning i prøvefaget, men er blevet fritaget for aflæggelsen af prøven af skolelederen. Koderne refererer hver især til en af de tre årsager til prøvefritagelse jf. prøvebekendtgørelsen. Læs mere om prøvefritagelse her 
  • Udeblivelse (87): Eleven har fulgt undervisning i faget, men er ulovligt udeblevet fra prøven af andre årsager end sygdom.
  • Sygdom (89): Eleven har fulgt undervisning i faget, men var forhindret i prøveaflæggelse grundet sygdom.

Dertil kommer de to nye undtagelseskoder som gør det muligt at angive om årsagen til en manglende prøvekarakter skyldes:

  • Bortvisning (84): Eleven har fulgt undervisning og er mødt op til prøven, men blev bortvist fx grundet forsøg på snyd.
  • Ikke modtaget undervisning i faget (81): Eleven har ikke modtaget undervisning i faget. Fx grundet fritagelse fra undervisning eller særligt tilrettelagt skoleforløb.

Børne- og Undervisningsministeriet forventer, at elever på 8. og 9. klassetrin indberettes med en karakter eller undtagelseskode for samtlige obligatoriske prøver (og delprøver) på klassetrinnet. Elever som ikke er indberettet med en karakter eller undtagelseskode i de obligatoriske prøver, er et fokuspunkt for Styrelsen for It og Lærings (STIL) opfølgning på indberetningen af prøvekarakter, samt i Styrelsen for Undervisning og Kvalitets (STUK) tilsynsarbejde.

Ved særlige tilfælde, hvor der kan være tvivl om hvilken undtagelseskoder, der skal benyttes, kan STUK kontaktes på nedenstående kontaktoplysninger.

Undtagelseskoder for manglende standpunktskarakterer

På 8., 9. og 10. klassetrin får alle elever standpunktskarakterer eller udtalelse i de fag, som eleverne har modtaget undervisning i eller har været tilmeldt. For elever, der modtager specialundervisning, er der eksempelvis særlige regler, som gør det muligt at erstatte standpunktskarakteren med en udtalelse. Der kan desuden være tilfælde, som medfører, at en elev ikke modtager undervisning i et eller flere fag. Undtagelseskoderne skal i disse situationer anvendes til at angive, hvorfor eleven mangler en standpunktskarakter. Nedenfor fremgår listen over undtagelseskoder for standpunktskarakterer (se tabel 2).

Tabel 2 – Undtagelseskoder, som kan indberettes i stedet for standpunktskarakterer

91Eleven har fulgt faget men standpunktskarakteren er erstattet af en skriftlig udtalelse, jf. Bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand § 14
96Fritaget for undervisning i faget for specialundervisningselever med et støttebehov over 9 timer, jf. Bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand § 13
97Fritaget for undervisning i faget for elever som opfylder undervisningspligten gennem erhvervspraktik eller andet forløb, eller specifikt er fritaget for undervisning i kristendomskundskab eller 2. fremmedsprog jf. folkeskolelovens § 9, stk. 4, §33 stk. 4-7, §6 stk. 2, §5 stk. 3
98Skolen underviser ikke i faget

Note: Kodenummeret angiver alene den bagvedliggende kode i Karakterdatabasen. Kontakt dit administrative system, hvis du er i tvivl om hvordan koden betegnes i dit system.

Yderligere information

Krav om indberetning

Skolen skal indberette prøvekarakterer til Karakterdatabasen jf. Prøvebekendtgørelsen § 64. Læs mere om indberetning af prøvekarakterer her. Regelgrundlaget for standpunktskarakterer fremgår af folkeskoleloven § 13, stk. 5 og 6, og § 19h, stk. 3, prøvebekendtgørelsen, bilag 3 og karakterbekendtgørelsen. Læs mere om standpunktskarakterer her

Hvordan skal jeg indberette disse koder?

Undtagelseskoderne skal indberettes på samme måde som du indberetter karakterer, hvor den relevante kode blot erstatter karakterværdien. Undtagelseskoderne kan i dit studieadministrative system have en anden kode end angivet i tabel 1. I det tilfælde bedes du kontakte din systemleverandørerne for at få opgivet hvilke koder, du i stedet skal bruge. Systemleverandørerne er orienteret om undtagelseskoderne.

Indberetning af karakter og undtagelseskoder for privatister

Elever, der går i en prøvefri skole eller modtager undervisning derhjemme, kan gå til prøve som privatister. Det er den prøveafholdende skoleleders ansvar at indberette prøvekarakterer for disse elever med klassetypen privatist. Der gælder i udgangspunkt samme regler for privatister som øvrige elever ift. prøveaflæggelse. Derfor skal der også indberettes en status eller prøvekarakter i alle de obligatoriske prøver for privatister. Læs mere om privatister her.

Beviser for folkeskolens afgangseksamen samt prøvebeviser for 9. og 10. klasse

Udtagelseskoder skal ligeledes indberettes på elevens beviser. Det er vigtigt at understrege at elever, der er registeret med en eller flere undtagelseskoder i stedet for en prøvekarakter i et af de obligatorisk fag ikke kan få et EKS9 bevis (Bevis for folkeskolens afgangseksamen).

Har du spørgsmål?

Forcensur 2023 på testogprøver.dk

Forcensurprøverne 2023 afvikles fra og med d. 11. april til og med d. 24. april på testogprøver.dk.

Rent teknisk er booking og afvikling af forcensur ikke anderledes end sommerprøverne. Det er eksempelvis kun ledere på de udtrukne skoler, der har adgang til at booke forcensurprøver, imens enhver lærer på skolerne kan afvikle dem på prøvedagen.

Lige som sommerens udtræksfag er forcensurfagene også hemmelige, så lærere kan ikke se bookingerne før selve prøvedagen.

Det materiale der skal bruges til forcensurprøverne er tilgængelige i Filkassen. Alle skoler der skal deltage i forcensur har modtaget et brev fra STUK med link til Filkassen, i forbindelse med at de blev udtrukket. Det samme materiale er midlertidigt fjernet fra Prøvebanken.dk indtil forcensurprøverne er afviklet.

Resultaterne af forcensur bliver tilgængelige for skolerne dagen efter prøvens afvikling.

I dag ser det sådan her ud, når du skal logge ind med Unilogin:

Gammel Unilogin broker

Efter d. 24. april vil det se sådan her ud: 

Ny Unilogin broker

Hvad betyder det for mig? 

  • Hvis du logger ind med Unilogin IdP skal du vælge Unilogin inden du kan taste dit brugernavn
  • Hvis du logger ind med en anden IdP skal du vælge "Lokalt login" og finde din IdP på listen
  • Du kan ikke længere vælge en anden IdP ved at bruge "@" efter dit brugernavn i Unilogin IdP

Ordforklaring

IdP
IdP står for Identity Provider. En IdP er en service der bekræfter identiteten på den bruger der logger ind. Den synlige del af Unilogin IdP er felterne til indtastning af brugernavn og adgangskode. Nogle kommuner og institutioner har valgt at tilbyde en lokal loginløsning - det kalder vi en lokal IdP.

Broker
Når du logger på Unilogin kan du vælge at logge ind på forskellige måder. Det er fordi Unilogin er en broker som kan "mægle" mellem forskellige IdPer. Med Unilogin brokeren kan du vælge at logge på via Unilogin IdP, NemLog-in eller en lokal IdP. 


Du kan læse mere om denne ændring på siden Releases

Kommende ændringer i Unilogin

Unilogins nærmeste fremtid byder på flere ændringer, som vil få betydning for dit arbejde som brugeradministrator/administrativt personale, leverandør, kommunalt ansat mv.

I denne artikel kan du få et overblik over alle ændringer, samt finde links til mere detaljerede artikler hvor du kan få svar på dine spørgsmål.

Unilogin Brugeradministration ba.emu.dk lukker

BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE

Den 17. oktober 2022 vil en af Unilogins databaser blive nedlagt og erstattet af en mere fremtidssikret løsning. I den forbindelse vil Unilogin Brugeradministration ba.emu.dk lukke, og der vil ikke længere eksistere brugeradministratorer i Unilogin-regi med særlige rettigheder på tværs af mange systemer. 

Læs mere om lukningen af Unilogin brugeradministration

Ny proces for udlevering af Unilogin brugernavn og adgangskode

BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE KOMMUNER

Fremadrettet får nye brugere ikke automatisk et Unilogin-brugernavn. I stedet skal medarbejdere selv aktivere deres bruger og for elever kan forældre eller skolens brugeradministrator aktivere brugernavnet.

Ligeledes får nye brugere ikke længere en initial adgangskode, men skal selv lave en adgangskode med MitID, eller spørge forældre eller skolens brugeradministrator om hjælp.

Læs mere om den nye proces for udlevering af Unilogin brugernavn og adgangskode

UniID ændrer format og afkobles fra brugernavn

KOMMUNER LEVERANDØRER BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE

Nye brugere i Unilogin vil få et brugernavn der er forskelligt fra deres UniID. UniID vil fremadrettet bestå af 10 tegn (tal og bogstaver) i vilkårlig rækkefølge. UniID vil samtidig ophøre med nødvendigvis at være brugernavn i Unilogin IdP. Der ændres ikke i UniID for eksisterende brugere.

Læs mere om afkobling af Unilogin brugernavn og UniID

Ændringer i givadgang.uni-login.dk

LEVERANDØRER

Den 17. oktober 2022 vil en af Unilogins databaser blive nedlagt og erstattet af en mere fremtidssikret løsning. I den forbindelse vil Givadgang gennemgå flere ændringer, blandt andet at adgang til Givadgang fremadrettet styres af rettigheder tildelt i NemLog-in.

Læs mere om ændringerne i Givadgang

Siden 'mit.uni-login.dk' lukker

BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE KOMMUNER

Som følge af ovenstående databasenedlæggelse vil mit.uni-login.dk (alias mitunilogin.dk og unilogin.dk) ligeledes lukke. Der vil i første omgang ikke være en erstatning for siden.

Lukningen af mit.uni-login.dk har ingen betydning for brugen af Unilogin ellers.

Det er nu blevet muligt at søge på emner i kursussøgningen, så du fx kan søge på: Kommunikation, ledelse, BAB, varmt arbejde, GLU, Den grundlæggende lederuddannelse osv., og få vist liste med kurser, som er knyttet til ”emneordet”.

Hvis søgning på et emne ikke giver resultater, så prøv at fjerne filtrene ”Vis kun kurser med hold” og ”Gyldig tilmeldingsfrist”.

Nu kan du som lærer og leder se testresultaterne for hele landet i matematik og læsning, del 1 og 2, på samme side, som du har kunnet se de enkelte elevers og klassens resultater. Det betyder, at du nu kan se, hvordan din/e klasse/r ligger i forhold til elever på folkeskoler i resten af landet

Vejledningen til overgangstestene her på viden.stil.dk er nu opdateret med de ændrede skærmbilleder - se denne side om testresultater.


Øvrig information om Folkeskolens Nationale Overgangstest

Ifølge bekendtgørelsen om Folkeskolens Nationale Overgangstest https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1223 skal de obligatoriske overgangstest gennemføres i første del af skoleåret.
Det betyder, at de obligatoriske test næste gang skal gennemføres:

Dansk, læsning 2. – 3. – 4. – 6. – 8. klasse i uge 35-37 (mandag den 28. august til og med fredag den 15. september) 2023
Matematik: 2. – 4. – 6. - 7. – 8. klasse i uge 38-40 (mandag den 18. september til og med fredag den 6. oktober) 2023

Der skal ikke bookes tid til testene, så du kan logge ind i systemet via www.testogprøver.dk med din klasse, når det passer ind i de to nævnte perioder.

Find teknisk vejledning til Folkeskolens Nationale Overgangstest her - inkl. demovideo - på viden.stil.dk

Find de faglige vejledninger til lærere, forældre og elever m.m. her på uvm.dk

Læs mere om hele aftalen om det nye evaluerings- og bedømmelsessystem her: https://www.uvm.dk/aktuelt/i-fokus/evaluerings-og-bedoemmelsessystem


Bemærk

På disse sider vejledes nu både om de nye obligatoriske overgangstest i dansk (læsning) og matematik og om de frivillige, adaptive nationale test i
engelsk, dansk som andetsprog, fysik/kemi, biologi og geografi, som skolerne kan gennemføre i skoleårene 2022/23 til og med skoleåret 2025/26.