Blog
Nyeste Version 5.6 - 15. september 2023 - se øvrige releasenotes her.
Udvidelser
Notificeringer: Bekræft afmelding
Nogle brugere oplevede at de uden en kendt årsag blev afmeldt notifikationer på deres e-mailadresse. Der er indført bekræftelse af afmelding som afhjælper dette.
Lærlingeoversigt: Vis periode for udstationering
På lærlingeoversigten vises perioden for udstationering under virksomhedsnavnet, på den virksomhed lærlingen er udstationeret til/fra.
Aftaleoversigt: Vis navn på elever der endnu ikke er indberettet
På aftaleoversigten og elevoverblikket kan skolen se navn på personer der endnu ikke er indberettet elevdata for. Det samme gælder for virksomheder på lærlingeoversigten.
Fejlrettelser
Elevoversigt: Nogle elever med nuværende eller kommende aftaler vises ikke
Nogle skoler oplevede, at visse nuværende og kommende uddannelsesaftaler, oprettet på Lærepladsen.dk, ikke blev vist sammen med eleven på elevoversigten. Fejlen er rettet.
Uddannelsesaftaler: Afslutningsgrund på oplæring i udlandet
Nogle skoler oplevede at få fejl ved angivelse af afslutningsgrund på "Oplæring i udlandet". Fejlen er rettet.
Uddannelsesaftaler: Ophævelser med en underskrevet erklæring kan slettes
Skoler og virksomheder oplevede, at de ikke kunne slette en ophævelse, hvis der var en underskrevet erklæring. Fejlen er rettet.
Kendte fejl
Registrering af lærepladsforhold er under udvikling. Der er registreret en række ønsker, fejl og forbedringer. Disse kan ses på Lærepladsen.dk | Erhvervsskole | Uddannelsesaftaler | Administration af lærepladsforhold#Listeoverkendtefejlmangler
Releasedato 15. september 2023
Testafvikleren.dk fungerer lige nu ikke på smartphones og tablets, fordi teksterne ikke er tilpasset de små skærme.
Da systemet ikke er udviklet med henblik på smartphones og tablets, kan man desuden opleve andre tekniske udfordringer hvis man bruger den slags devices, for eksempel ved afspilning af lyd.
Derfor anbefaler Styrelsen for IT og Læring at man benytter en pc eller Mac-computer i stedet.
Klassens resultater for Læsning, del 1 (afkodning) er offentliggjort.
Specielt ved 8. klasses test er der fundet en fejl i opgave 36 og derfor tages denne ud af beregningen af elevens score og landsresultatet.
Fra og med d. 27/9 får eleverne rettet deres svar til ”blank besvarelse”, ligegyldigt om svaret var rigtig eller forkert.
Billedet ovenfor viser, hvordan prøveforløbsrapporten kommer til at se ud for eleven. Opgave 36 vises som besvaret blank - og besvarelsestidspunktet er erstattet med aN
På klasseoversigten (nedenstående billede) fremgår det, at der kan scores 36 point i opgavesættet. Der kan dog maksimalt scores 35 point, da opgave 36 tages ud.
STIL tager højde for denne ændring i forbindelse med score-beregningen.
Børne- og Undervisningsministeriet har hen over sommeren opdateret og forbedret vejledningsmaterialet om Folkeskolens Nationale Overgangstest på uvm.dk og her på viden.stil.dk .
Generel information om Folkeskolens Nationale Overgangstest
Ifølge bekendtgørelsen om Folkeskolens Nationale Overgangstest https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1223 skal de obligatoriske overgangstest gennemføres i første del af skoleåret.
Det betyder, at de obligatoriske test næste gang skal gennemføres:
Dansk, læsning 2. – 3. – 4. – 6. – 8. klasse i uge 35-37 (mandag den 28. august til og med fredag den 15. september) 2023
Matematik: 2. – 4. – 6. - 7. – 8. klasse i uge 38-40 (mandag den 18. september til og med fredag den 6. oktober) 2023
Der skal ikke bookes tid til testene, så du kan logge ind i systemet via www.testogprøver.dk med din klasse, når det passer ind i de to nævnte perioder.
Find de faglige vejledninger til lærere, forældre og elever m.m. her på uvm.dk
Læs mere om hele aftalen fra oktober 2021 om det nye evaluerings- og bedømmelsessystem her
Bemærk
På disse sider vejledes nu både om de nye obligatoriske overgangstest i dansk (læsning) og matematik og om de frivillige, adaptive nationale test i
engelsk, dansk som andetsprog, fysik/kemi, biologi og geografi, som skolerne kan gennemføre i skoleårene 2022/23 til og med skoleåret 2025/26.
Nyeste Version 5.6 - 15. september 2023 - se øvrige releasenotes her.
Udvidelser
Notificeringer: Bekræft afmelding
Nogle brugere oplevede at de uden en kendt årsag blev afmeldt notifikationer på deres e-mailadresse. Der er indført bekræftelse af afmelding som afhjælper dette.
Lærlingeoversigt: Vis periode for udstationering
På lærlingeoversigten vises perioden for udstationering under virksomhedsnavnet, på den virksomhed lærlingen er udstationeret til/fra.
Aftaleoversigt: Vis navn på elever der endnu ikke er indberettet
På aftaleoversigten og elevoverblikket kan skolen se navn på personer der endnu ikke er indberettet elevdata for. Det samme gælder for virksomheder på lærlingeoversigten.
Fejlrettelser
Elevoversigt: Nogle elever med nuværende eller kommende aftaler vises ikke
Nogle skoler oplevede, at visse nuværende og kommende uddannelsesaftaler, oprettet på Lærepladsen.dk, ikke blev vist sammen med eleven på elevoversigten. Fejlen er rettet.
Uddannelsesaftaler: Afslutningsgrund på oplæring i udlandet
Nogle skoler oplevede at få fejl ved angivelse af afslutningsgrund på "Oplæring i udlandet". Fejlen er rettet.
Uddannelsesaftaler: Ophævelser med en underskrevet erklæring kan slettes
Skoler og virksomheder oplevede, at de ikke kunne slette en ophævelse, hvis der var en underskrevet erklæring. Fejlen er rettet.
Kendte fejl
Registrering af lærepladsforhold er under udvikling. Der er registreret en række ønsker, fejl og forbedringer. Disse kan ses på Lærepladsen.dk | Erhvervsskole | Uddannelsesaftaler | Administration af lærepladsforhold#Listeoverkendtefejlmangler
Releasedato 15. september 2023
Så er voksenuddannelse.dk blevet opdateret til version 6.0.1, som bla. indeholder:
- Mulighed for at reservere 1 plads
- Mulighed for at få kvittering pr. mail, når man reserverer pladser
- Mulighed for at få bekræftelse, når man afmelder
- Virksomhedens mailkvittering indeholder oplysninger om cvr-nr/p-nr
- Søgning på afstand – kigger nu på alle undervisningssteder, dvs. hvis noget af undervisningen findes i en anden region, så vil hold dukke op under både den ene og den anden region (i accordion undervisningsdage) kan man se undervisningssteder de enkelte dage
- Hvis et hold indeholder flere fag, så viser vi ikke længere ”kursuspakke” men ”flere kurser”
I forbindelse med opdateringen er der introduceret en fejl som gør, at der bliver vist 0 dages varighed og "Gratis" i holdlisten. Vi arbejder på, at få dette rettet så hurtigt som muligt.
På Styrelsen for It og Lærings (STIL's) driftsinfoside kaldet driftsinfo.stil.dk, kan du tilmelde dig med e-mail og mobiltelefon, så du modtager driftsinfo-beskeder fra både STIL og STUK vedrørende Netprøver.dk.
Fremgangsmåde - tilmeld dig driftsbeskeder
- Gå til siden driftsinfo.stil.dk ved at følge dette link
- Klik på knappen 'Abonner' øverst til højre på siden
- Vælg din abonnementsmetode: E-mail eller SMS
- Sæt prik i 'Udvalgte tjenester'
- Skriv 'Prøver' i søgefeltet
Sæt flueben ud for de tjenester, du gerne vil abonnere på, som vist i nedenstående eksempel:
- Tryk på 'Gem' knappen i bunden.
Du er nu tilmeldt driftsinfo om Netprøver fra STUK og STIL. Gentag processen for e-mail eller telefon, hvis du ønsker det.
Der er fra skoleåret 2022/2023 indført nye undtagelseskoder i Karakterdatabasen. Undtagelseskoderne bruges ved den obligatoriske indberetning af standpunktskarakterer og prøvekarakterer til Børne-og Undervisningsministeriet.
I det følgende kan du læse mere om de nye undtagelseskoder.
Se også vejledningen Hvornår og hvordan skal man anvende undtagelseskoder?
Undtagelseskoder for de obligatoriske prøver
Alle elever i grundskolen skal som udgangspunkt aflægge alle folkeskolens obligatoriske prøver. Kravet om, at eleverne skal aflægge alle de obligatoriske prøver, gælder for alle elever i grundskolen uanset, hvilken institutionstype elevens skole tilhører, medmindre der er tale om en fri grundskole, efterskole, fri fagskole eller ungdomsskolens heltidsundervisning, der har meddelt ministeriet, at de ikke afholder folkeskolens prøver.
Obligatoriske prøver
På 9. klassetrin består de obligatoriske prøver af alle bundne prøver (inklusiv delprøver) samt de to udtræksfag som eleverne udtrækkes til på klasseniveau, mens den obligatoriske prøve på 8. klassetrin består af prøven i det praktisk/musisk valgfag.
Der kan dog være tilfælde, hvor en elev af forskellige årsager ikke aflægger en eller flere obligatoriske prøver eller fritages fra en sådan. Undtagelseskoderne skal i disse situationer anvendes til at angive, hvorfor eleven mangler en karakter i en eller flere af de obligatoriske prøver. Nedenfor fremgår listen over undtagelseskoder for prøvekaraktererne (se tabel 1).
Tabel 1 – Undtagelseskoder, som indberettes, hvis eleven ikke har aflagt prøve eller modtaget karakter.
81 | Ingen prøvekarakter da eleven ikke har modtaget undervisning i faget |
84 | Bortvist fra en prøve jf. prøvebekendtgørelsens § 43 |
85 | Prøvefritaget grundet utilstrækkelige danskkundskaber jf. prøvebekendtgørelsens § 39 |
86 | Prøvefritaget grundet kommunal ungdomsskoles heltidsundervisning jf. prøvebekendtgørelsens § 40 |
87 | Udeblevet fra en obligatorisk prøve jf. prøvebekendtgørelsens § 28 |
88 | Prøvefritaget grundet betydelig funktionsnedsættelse – jf. prøvebekendtgørelsens § 36 |
89 | Sygdom jf. prøvebekendtgørelsens § 18, stk. 1 |
Note: Koder markeret med fed angiver nye undtagelseskoder fra og med sommerens prøver 2022/2023. Kodenummeret angiver alene den bagvedliggende kode i Karakterdatabasen. Kontakt dit administrative system, hvis du er i tvivl, om hvordan koden betegnes i dit system.
Som tabel 1 viser, kan det fortsat angives om årsagen til en manglende prøvekarakter skyldes:
- Prøvefritagelse (85, 86, 88): Eleven har fulgt undervisning i prøvefaget, men er blevet fritaget for aflæggelsen af prøven af skolelederen. Koderne refererer hver især til en af de tre årsager til prøvefritagelse jf. prøvebekendtgørelsen. Læs mere om prøvefritagelse her
- Udeblivelse (87): Eleven har fulgt undervisning i faget, men er ulovligt udeblevet fra prøven af andre årsager end sygdom.
- Sygdom (89): Eleven har fulgt undervisning i faget, men var forhindret i prøveaflæggelse grundet sygdom.
Dertil kommer de to nye undtagelseskoder som gør det muligt at angive om årsagen til en manglende prøvekarakter skyldes:
- Bortvisning (84): Eleven har fulgt undervisning og er mødt op til prøven, men blev bortvist fx grundet forsøg på snyd.
- Ikke modtaget undervisning i faget (81): Eleven har ikke modtaget undervisning i faget. Fx grundet fritagelse fra undervisning eller særligt tilrettelagt skoleforløb.
Børne- og Undervisningsministeriet forventer, at elever på 8. og 9. klassetrin indberettes med en karakter eller undtagelseskode for samtlige obligatoriske prøver (og delprøver) på klassetrinnet. Elever som ikke er indberettet med en karakter eller undtagelseskode i de obligatoriske prøver, er et fokuspunkt for Styrelsen for It og Lærings (STIL) opfølgning på indberetningen af prøvekarakter, samt i Styrelsen for Undervisning og Kvalitets (STUK) tilsynsarbejde.
Ved særlige tilfælde, hvor der kan være tvivl om hvilken undtagelseskoder, der skal benyttes, kan STIL/STUK kontaktes på nedenstående kontaktoplysninger.
Undtagelseskoder for manglende standpunktskarakterer
På 8., 9. og 10. klassetrin får alle elever standpunktskarakterer eller udtalelse i de fag, som eleverne har modtaget undervisning i eller har været tilmeldt. For elever, der modtager specialundervisning, er der eksempelvis særlige regler, som gør det muligt at erstatte standpunktskarakteren med en udtalelse. Der kan være tilfælde, som medfører, at en elev ikke modtager standpunktskarakterer i et eller flere fag. Undtagelseskoderne skal i disse situationer anvendes til at angive, hvorfor eleven mangler en standpunktskarakter. Nedenfor fremgår listen over undtagelseskoder for standpunktskarakterer (se tabel 2).
Tabel 2 – Undtagelseskoder, som kan indberettes i stedet for standpunktskarakterer
91 | Eleven har fulgt faget men standpunktskarakteren er erstattet af en skriftlig udtalelse, jf. Bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand § 14 |
96 | Fritaget for undervisning i faget for specialundervisningselever med et støttebehov over 9 timer, jf. Bekendtgørelse nr. 693 af 20. juni 2014 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand § 13 |
97 | Fritaget for undervisning i faget for elever som opfylder undervisningspligten gennem erhvervspraktik eller andet forløb, eller specifikt er fritaget for undervisning i kristendomskundskab eller 2. fremmedsprog jf. folkeskolelovens § 9, stk. 4, §33 stk. 4-7, §6 stk. 2, §5 stk. 3 |
98 | Skolen underviser ikke i faget |
Note: Koder markeret med fed angiver nye undtagelseskoder fra og med afgivelse af standpunktskarakter i anden halvdel af skoleåret 2022/2023. Kodenummeret angiver alene den bagvedliggende kode i Karakterdatabasen. Kontakt dit administrative system, hvis du er i tvivl om hvordan koden betegnes i dit system.
Yderligere information
Krav om indberetning
Skolen skal indberette prøvekarakterer til Karakterdatabasen jf. Prøvebekendtgørelsen § 64. Læs mere om indberetning af prøvekarakterer her. Regelgrundlaget for standpunktskarakterer fremgår af folkeskoleloven § 13, stk. 5 og 6, og § 19h, stk. 3, prøvebekendtgørelsen, bilag 3 og karakterbekendtgørelsen. Læs mere om standpunktskarakterer her
Hvornår kan/skal jeg bruge de nye koder?
De nye koder for manglende indberetning af prøvekarakter skal anvendes ved indberetning af karakterer i sommeren 2023. For standpunktskarakterer er det allerede nu muligt at anvende de nye undtagelseskoder ved direkte indtastning i Karakterdatabasen. Indberetter du i stedet via et studieadministrativt system skal du kontakte din systemleverandør mht., hvornår du kan anvende de nye undtagelseskoder. Undtagelseskoderne kan i dit studieadministrative system have en anden kode end angivet i tabel 1. I det tilfælde bedes du kontakte din systemleverandørerne for at få opgivet hvilke koder, du i stedet skal bruge. Sy-stemleverandørerne er orienteret om de nye undtagelseskoder.
Indberetning af karakter og undtagelseskoder for privatister
Elever, der går i en prøvefri skole eller modtager undervisning derhjemme, kan gå til prøve som privatister. Det er den prøveafholdende skoleleders ansvar at indberette prøvekarakterer for disse elever med klassetypen privatist. Der gælder i udgangspunkt samme regler for privatister som øvrige elever ift. prøveaflæggelse. Derfor skal der også indberettes en status eller prøvekarakter i alle de obligatoriske prøver for privatister. Læs mere om privatister her.
Beviser for folkeskolens afgangseksamen samt prøvebeviser for 9. og 10. klasse
Der er ikke ændret på, hvilke oplysninger der skal fremgå af de forskellige beviser. Beviser for folkeskolens afgangseksamen samt beviser for 9. eller 10. klasse vil ikke blive påvirket af de nye undtagelseskoder og vil således ligne beviser fra tidligere årgange. Det er dog vigtigt at understrege at elever, der er registeret med en eller flere undtagelseskoder i stedet for en prøvekarakter i et af de obligatorisk fag ikke kan få et EKS9 bevis (Bevis for folkeskolens afgangseksamen).
Har du spørgsmål?
- Se vejledningen Hvornår og hvordan skal man anvende undtagelseskoder?
- Ved spørgsmål til regler for standpunktskarakterer, kontakt Center for Folkeskole i STUK: cff@stukuvm.dk, tlf. 33925188
- Ved spørgsmål til regler for prøvekarakterer, kontakt Kontor for Prøver, Eksamen og Test i STUK: fp@stukuvm.dk, tlf. 3392 6100
- Har I tekniske spørgsmål, kan I skrive til supporten. Det er også muligt at ringe til supporten på 7021 2151.
Forcensurprøverne 2023 afvikles fra og med d. 11. april til og med d. 24. april på testogprøver.dk.
Rent teknisk er booking og afvikling af forcensur ikke anderledes end sommerprøverne. Det er eksempelvis kun ledere på de udtrukne skoler, der har adgang til at booke forcensurprøver, imens enhver lærer på skolerne kan afvikle dem på prøvedagen.
Lige som sommerens udtræksfag er forcensurfagene også hemmelige, så lærere kan ikke se bookingerne før selve prøvedagen.
Det materiale der skal bruges til forcensurprøverne er tilgængelige i Filkassen. Alle skoler der skal deltage i forcensur har modtaget et brev fra STUK med link til Filkassen, i forbindelse med at de blev udtrukket. Det samme materiale er midlertidigt fjernet fra Prøvebanken.dk indtil forcensurprøverne er afviklet.
Resultaterne af forcensur bliver tilgængelige for skolerne dagen efter prøvens afvikling.
I dag ser det sådan her ud, når du skal logge ind med Unilogin:
Efter d. 24. april vil det se sådan her ud:
Hvad betyder det for mig?
- Hvis du logger ind med Unilogin IdP skal du vælge Unilogin inden du kan taste dit brugernavn
- Hvis du logger ind med en anden IdP skal du vælge "Lokalt login" og finde din IdP på listen
- Du kan ikke længere vælge en anden IdP ved at bruge "@" efter dit brugernavn i Unilogin IdP
Ordforklaring
IdP
IdP står for Identity Provider. En IdP er en service der bekræfter identiteten på den bruger der logger ind. Den synlige del af Unilogin IdP er felterne til indtastning af brugernavn og adgangskode. Nogle kommuner og institutioner har valgt at tilbyde en lokal loginløsning - det kalder vi en lokal IdP.
Broker
Når du logger på Unilogin kan du vælge at logge ind på forskellige måder. Det er fordi Unilogin er en broker som kan "mægle" mellem forskellige IdPer. Med Unilogin brokeren kan du vælge at logge på via Unilogin IdP, NemLog-in eller en lokal IdP.
Du kan læse mere om denne ændring på siden Releases
Kommende ændringer i Unilogin
Unilogins nærmeste fremtid byder på flere ændringer, som vil få betydning for dit arbejde som brugeradministrator/administrativt personale, leverandør, kommunalt ansat mv.
I denne artikel kan du få et overblik over alle ændringer, samt finde links til mere detaljerede artikler hvor du kan få svar på dine spørgsmål.
Unilogin Brugeradministration ba.emu.dk lukker
BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE
Den 17. oktober 2022 vil en af Unilogins databaser blive nedlagt og erstattet af en mere fremtidssikret løsning. I den forbindelse vil Unilogin Brugeradministration ba.emu.dk lukke, og der vil ikke længere eksistere brugeradministratorer i Unilogin-regi med særlige rettigheder på tværs af mange systemer.
Læs mere om lukningen af Unilogin brugeradministration
Ny proces for udlevering af Unilogin brugernavn og adgangskode
BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE KOMMUNER
Fremadrettet får nye brugere ikke automatisk et Unilogin-brugernavn. I stedet skal medarbejdere selv aktivere deres bruger og for elever kan forældre eller skolens brugeradministrator aktivere brugernavnet.
Ligeledes får nye brugere ikke længere en initial adgangskode, men skal selv lave en adgangskode med MitID, eller spørge forældre eller skolens brugeradministrator om hjælp.
Læs mere om den nye proces for udlevering af Unilogin brugernavn og adgangskode
UniID ændrer format og afkobles fra brugernavn
KOMMUNER LEVERANDØRER BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE
Nye brugere i Unilogin vil få et brugernavn der er forskelligt fra deres UniID. UniID vil fremadrettet bestå af 10 tegn (tal og bogstaver) i vilkårlig rækkefølge. UniID vil samtidig ophøre med nødvendigvis at være brugernavn i Unilogin IdP. Der ændres ikke i UniID for eksisterende brugere.
Læs mere om afkobling af Unilogin brugernavn og UniID
Ændringer i givadgang.uni-login.dk
LEVERANDØRER
Den 17. oktober 2022 vil en af Unilogins databaser blive nedlagt og erstattet af en mere fremtidssikret løsning. I den forbindelse vil Givadgang gennemgå flere ændringer, blandt andet at adgang til Givadgang fremadrettet styres af rettigheder tildelt i NemLog-in.
Læs mere om ændringerne i Givadgang
Siden 'mit.uni-login.dk' lukker
BRUGERADMINISTRATORER/ADMINISTRATIVT PERSONALE KOMMUNER
Som følge af ovenstående databasenedlæggelse vil mit.uni-login.dk (alias mitunilogin.dk og unilogin.dk) ligeledes lukke. Der vil i første omgang ikke være en erstatning for siden.
Lukningen af mit.uni-login.dk har ingen betydning for brugen af Unilogin ellers.
Det er nu blevet muligt at søge på emner i kursussøgningen, så du fx kan søge på: Kommunikation, ledelse, BAB, varmt arbejde, GLU, Den grundlæggende lederuddannelse osv., og få vist liste med kurser, som er knyttet til ”emneordet”.
Hvis søgning på et emne ikke giver resultater, så prøv at fjerne filtrene ”Vis kun kurser med hold” og ”Gyldig tilmeldingsfrist”.
Nu kan du som lærer og leder se testresultaterne for hele landet i matematik og læsning, del 1 og 2, på samme side, som du har kunnet se de enkelte elevers og klassens resultater. Det betyder, at du nu kan se, hvordan din/e klasse/r ligger i forhold til elever på folkeskoler i resten af landet
Vejledningen til overgangstestene her på viden.stil.dk er nu opdateret med de ændrede skærmbilleder - se denne side om testresultater.
Øvrig information om Folkeskolens Nationale Overgangstest
Ifølge bekendtgørelsen om Folkeskolens Nationale Overgangstest https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1223 skal de obligatoriske overgangstest gennemføres i første del af skoleåret.
Det betyder, at de obligatoriske test næste gang skal gennemføres:
Dansk, læsning 2. – 3. – 4. – 6. – 8. klasse i uge 35-37 (mandag den 28. august til og med fredag den 15. september) 2023
Matematik: 2. – 4. – 6. - 7. – 8. klasse i uge 38-40 (mandag den 18. september til og med fredag den 6. oktober) 2023
Der skal ikke bookes tid til testene, så du kan logge ind i systemet via www.testogprøver.dk med din klasse, når det passer ind i de to nævnte perioder.
Find de faglige vejledninger til lærere, forældre og elever m.m. her på uvm.dk
Læs mere om hele aftalen om det nye evaluerings- og bedømmelsessystem her: https://www.uvm.dk/aktuelt/i-fokus/evaluerings-og-bedoemmelsessystem
Bemærk
På disse sider vejledes nu både om de nye obligatoriske overgangstest i dansk (læsning) og matematik og om de frivillige, adaptive nationale test i
engelsk, dansk som andetsprog, fysik/kemi, biologi og geografi, som skolerne kan gennemføre i skoleårene 2022/23 til og med skoleåret 2025/26.
Hvem er det relevant for?
Hvis du er én af de skoler i Esbjerg eller Holbæk kommune der er omfattet af ordningen om forsøgsprøver jf. lov om velfærdsaftaler, skal du til at indberette jeres elever manuelt i karakterdatabasen. Sandsynligvis, for første gang. Vi har derfor lavet en ny vejledning som forhåbentlig kan guide jer igennem. Hvis du alligevel syns du har brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte supporten.
→ Se vejledningen i fuld størrelse
STIL arbejder løbende med videreudvikling af Sprogvurdering.dk og fra november 2022, er der nye funktioner til både kommunalt ansatte og ansatte på skoler og i dagtilbud. De nye funktioner er centreret omkring at give bedre muligheder for at arbejde med data på både individ- og gruppeniveau.
Nye datavisninger
De nye datavisninger dækker tre niveauer:
- Kommunalt niveau: Her vises samlede sprogvurderingsresultater for hele kommunen fordelt på sprogvurderingens to dimensioner (førskriftlige og talesproglige færdigheder), samt for de enkelte deltest, som sprogvurderingerne består af. Du får også vist de samlede resultater for de enkelte daginstitutioner, enheder i daginstitutioner, dagplejen og skoler i kommunen. Derudover kan du få et overblik over, hvor mange børn i kommunen, der er sprogvurderet.
- Skole-/dagtilbudsniveau: Her vises de samlede resultater for den enkelte daginstitution, enhed i daginstitution, den enkelte dagpleje/den enkelte skole svarende til de data, der vises på kommunalt niveau.
- Børne/elevniveau: Her vises en oversigt over hvert enkelt barns sprogvurderingsresultater med visualisering af progression i de tilfælde, hvor der er foretaget flere sprogvurderinger af barnet i forskellige aldre, både på de overordnede dimensioner (førskriftlige og talesproglige færdigheder) og i de enkelte deltest.
Login for kommunale brugere
Som noget helt nyt bliver det nu også muligt for kommunale brugere at logge ind på Sprogvurdering.dk og få adgang til data for hele kommunen. Denne nye mulighed erstatter den tidligere løsning, hvor kommunalt ansatte skulle tilknyttes igennem institutionernes administrative system, for at kunne se data på den enkelte institution.
Når man logger ind som kommunebruger, skal man bruge NemID/MitID medarbejdersignatur med tilknyttet CPR-nummer. Medarbejdersignaturen skal oprettes af kommunens Nemlogin administrator, som også skal tildele kommunebrugeren de relevante rettigheder. Rettighederne svarer til den rolle, brugeren skal have. Der kan vælges mellem 2 forskellige rettigheder:
- Ansvarlig for sprogvurdering (testansvarlig): Benyttes af de personer i kommunen, som foretager sprogvurdering af børn og/eller har et arbejdsbetinget behov for at kunne tilgå sprogvurderingsresultater for det enkelte barn/den enkelte elev.
- Ansvarlig for opfølgning på data (Opfølgningsansvarlig): Benyttes af de personer, som arbejder med statistik, rapportering og politikerbetjening i kommunen, og som ikke har et arbejdsbetinget behov for at kunne tilgå navne og cpr-numre på børn, der er sprogvurderet.
Når medarbejdersignaturen har fået tildelt en rettighed, er man klar til at logge på.
Vejledninger og support
Find mere hjælp og information om de udstillede data i STILs Vejledninger om Sprogvurdering.
Ved tekniske spørgsmål kontakt supporten ved Styrelsen for it og læring skriftligt via webformular, eller på telefon 70 21 21 55