Breadcrumbs

Blog

I august 2021 lancerede Børne- og Undervisningsministeriet Sprogvurdering.dk , som er en ny it-løsning til understøttelse af ministeriets sprogvurderingsværktøjer til dagtilbudsområdet og børnehaveklasseområdet – ’Sprogvurdering 2 år’ og ’Sprogvurdering 3-6’

I løbet af de første to måneder har medarbejdere og ledere fra ca. 100 skoler/dagtilbud og kommunale konsulenter været forbi websitet, og mere end 450 børns sprogvurdering er blevet registreret. Interessen for materialet til sprogvurdering har også været fin, idet det skrevne materiale på Sprogvurdering.dk er downloadet godt 1.200 gange, og de to introduktionsvideoer – én for børnehaveklassen og én for dagtilbud – er set af flere end 250. Onsdag den 27. oktober gennemførte ministeriet info-webinar nr. 2, hvor Sprogvurdering.dk blev gennemgået, og der blev svaret på en række spørgsmål til funktionaliteten.

’Sprogvurdering 2 år’ og ’Sprogvurdering 3-6’ er to forskningsbaserede sprogvurderingsværktøjer, som TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet har udviklet på vegne af ministeriet.

Sprogvurdering.dk afløser ministeriets tidligere it-understøttelse FKO Sprogvurdering, som blev lukket i slutningen af 2019.

Kommuner, dagtilbud og skoler kan – som med FKO Sprogvurdering – anvende Sprogvurdering.dk gratis. It-løsningen tilgås gennem Unilogin.

Du kan finde nyheden om lanceringen af Sprogvurdering.dk på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.


Du finder spørgsmål og svar (FAQ) om Sprogvurdering.dk her på viden.stil.dk.

FAQ’en er delt op i disse emner:

STIL holder jævnligt webinarer om Voksenuddannelse.dk med forskellige målgrupper for øje:

  • Grundlæggende introduktion til Voksenuddannelse.dk for medarbejdere og uddannelsesambassadører. Fra kursussøgning, til tilmelding til ansøgning om VEU-godtgørelse
  • Grundlæggende introduktion til Voksenuddannelse.dk for virksomhedsbrugere. Fra kursussøgning, til tilmelding til ansøgning om VEU-godtgørelse
  • Tips og tricks til Voksenuddannelse.dk for virksomhedsbrugere, som var rutinerede brugere af efteruddannelse.dk



Tilmelding sker via dette link: https://www.ug.dk/evejledning/webinarer-og-livechat#Webinarer-om-voksenuddannelse-dk, hvor du også vil kunne læse mere om indholdet, se datoer og tidspunkter.

I august 2021 lancerede Børne- og Undervisningsministeriet Sprogvurdering.dk , som er en ny it-løsning til understøttelse af ministeriets sprogvurderingsværktøjer til dagtilbudsområdet og børnehaveklasseområdet – ’Sprogvurdering 2 år’ og ’Sprogvurdering 3-6’.

Onsdag den 27. oktober kl. 14.30 afholdes et webinar for brugere af Sprogvurdering.dk og andre interesserede, hvor der bliver givet en kort demonstration og hvor der er mulighed for at stille spørgsmål til systemet.

Du deltager i webinaret ved at gå ind på dette mødelink https://event.videotool.dk/stil/sprogvurdering


’Sprogvurdering 2 år’ og ’Sprogvurdering 3-6’ er to forskningsbaserede sprogvurderingsværktøjer, som TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet har udviklet på vegne af ministeriet.

Sprogvurdering.dk afløser ministeriets tidligere it-understøttelse FKO Sprogvurdering, som blev lukket i slutningen af 2019.

Kommuner, dagtilbud og skoler kan – som med FKO Sprogvurdering – anvende Sprogvurdering.dk gratis. It-løsningen tilgås gennem Unilogin.

Du kan finde nyheden om lanceringen af Sprogvurdering.dk på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.


Du finder spørgsmål og svar (FAQ) om Sprogvurdering.dk her på viden.stil.dk.

FAQ’en er delt op i disse emner:

Sprogvurdering webinar

Mandag den 23. august kl. 14.30-16.00 afholder ministeriet et intro-webinar om Sprogvurdering.dk.
Du kan deltage i mødet fra kl. 14.15 via linket herunder:

Deltag i Sprogvurdering.dk-webinar

Mere om Sprogvurdering.dk

Torsdag den 26. august lancerer Børne- og Undervisningsministeriet Sprogvurdering.dk, som er en ny it-løsning til ministeriets sprogvurderingsværktøjer til dagtilbudsområdet og børnehaveklasseområdet – ’Sprogvurdering 2 år’ og ’Sprogvurdering 3-6’.

Sprogvurdering 2 år og Sprogvurdering 3-6 er to forskningsbaserede sprogvurderingsredskaber, som TrygFondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet har udviklet på vegne af ministeriet.

Sprogvurdering.dk afløser ministeriets tidligere it-understøttelse FKO Sprogvurdering, som blev lukket i slutningen af 2019.

Kommuner, dagtilbud og skoler kan – som med FKO Sprogvurdering – anvende Sprogvurdering.dk gratis. It-løsningen tilgås gennem Unilogin.

EfterUddannelse.dk er flyttet til Voksenuddannelse.dk pr. 15. juni 2021

Siden den 15. juni 2021 har du skullet udfylde din AMU-tilmelding og søge om VEU-godtgørelse på Voksenuddannelse.dk.

Voksenuddannelse.dk er dermed den nye landsdækkende tilmeldings- og ansøgningsportal for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.

Du finder også dine tilmeldinger fra EfterUddannelse.dkVoksenuddannelse.dk.

Se en kort video herunder om hvordan du logger på Voksenuddannelse.dk og får adgang til de funktioner, du kender fra Efteruddannelse.dk. Eller gå direkte til www.voksenuddannelse.dk

Du kan også få svar på spørgsmål og finde vejledninger på viden.stil.dk



Materialeplatformen blev i efteråret 2020 relanceret i en ny og mere fokuseret udgave, hvor nogle af de tidligere funktioner ophørte. Som led i dette har der i en overgangsperiode været adgang til uploadede filer. Overgangsperioden løber til og med 31. maj 2021. Det gælder for brugere af platformen.

Derefter er det i en tidsbegrænset periode frem til 1. oktober muligt for den enkelte producent, at se egne filer. Der er skrevet ud til alle producenter, som har angivet en kontakt e-mailadresse, og som er berørt af udfasningen.

Sådan får du adgang til dine uploadede filer på Materialeplatformen

Bemærk

Der lukkes for adgang til uploadede filer pr. 31. maj 2021

  1. Gå til materialeplatformen.dk og log ind med dit NemLog-in. Du finder login-knappen øverst i højre hjørne
    • Udfordringer med at logge ind? Læs her.
  2. Klik på knappen ”Gå til uploadede filer”
    •  
  3. Du kommer nu til en oversigt over alle dine filer. Her viser vi dig Titel og Materiale ID på den registrering, hvor filen er tilknyttet.
  4. Filen kan downloades ved at klikke på linket i kolonnen ”Filnavn”.
    – Du kan benytte dig af søgefunktionen, hvis du leder efter en bestemt fil.
    – Du kan slette filer ved et klik på skraldespands-ikonet. Vær opmærksom på, at når du har slettet en fil, kan den ikke gendannes.
  5. Vi håber du har lyst til at gøre dine filer tilgængelige for brugerne af Materialeplatformen efter 31. maj 2021. Først finder et sted at lægge filerne, og derefter linker du til dette nye sted inde på Materialeplatformen.

    Du skriver dine nye links ind i feltet ”Links til information om materiale” på Rediger materiale-siden:

Læs mere i artiklen Hvordan opretter eller redigerer man materiale?

Det er ikke muligt at logge ind på Eksamensdatabasen som privatperson. Vi henviser til minkompetencemappe.dk - her kan du se dine beviser.

Hvis du som forælder/kontaktperson har børn som er hjemsendte, kan det være du står i en situation hvor du er nærmeste person som kan hjælpe med tekniske udfordringer. I denne artikel kan du finde svar og vejledninger til nogle af de spørgsmål som kan opstå i denne sammenhæng.

Klik på overskriften for at se vejledningen

Få en ny adgangskode til dit barns Unilogin

Hvis dit barn har glemt sin adgangskode, eller blot ønsker at skifte til en ny, kan du bruge dit NemID til at hjælpe med dette.

Skift adgangskode for dit barn i Unilogin

  1. Gå til mitunilogin.dk. Dit barn skal skrive sit brugernavn til Unilogin og klikke på ’Næste’.
  2. Under ’Andre muligheder’ skal dit barn vælge 'Få en ny adgangskode'.
    1. Hvis I kender den nuværende adgangskode skal I klikke på 'Skift adgangskode'.
      Indtast herefter den gamle adgangskode
    2. Hvis I ikke kender den nuværende adgangskode skal I klikke på 'Glemt adgangskode'.
      Log herefter ind med dit NemID
  3. Du møder nu en side, der informerer om, at dit barn har fået en ny adgangskode. Klik herefter ’Næste’.
  4. I ser nu dit barns nye adgangskode.

    Bemærk: Den nye adgangskode er ikke en midlertidig kode men derimod den kode, der fremadrettet skal bruges.
  5. Dit barn skal nu gentage den nye adgangskode for at sikre, at barnet kan huske den nye adgangskode. Klik herefter ’Næste’.

    Dit barn har fået en ny adgangskode

Hvordan får jeg mit eller mit barns Unilogin brugernavn?

Forælder: Sådan får du dit Unilogin brugernavn

Du skal selv aktivere dit Unilogin, der består af et brugernavn og en adgangskode.

Du skal bruge dit NemID, når du aktiverer dit Unilogin første gang, og herefter kun hvis du glemmer dit brugernavn eller din adgangskode. 

  1. Gå til unilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
  2. Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
  3. Du møder herefter en side, der informerer om dine muligheder
    Vælg 'Brug NemID'
  4. Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
  5. Du vil få udleveret dit brugernavn
    Første gang du logger ind, skal du klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet, for at få tildelt en adgangskode.

Forælder: Sådan finder du dit barns Unilogin 

  1. Gå til unilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
  2. Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
  3. Du møder herefter en side, der informerer om dine muligheder
    Vælg 'Brug NemID'
  4. Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
  5. Du vil få en oversigt dit og dine børns brugernavne
    Er det første gang barnet benytter sit Unilogin, skal barnet klikke 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet, for at få tildelt en adgangskode. Har barnet ikke NemID, skal du bekræfte barnets identitet med dit NemID.

Elev: Sådan får du dit Unilogin brugernavn

  • Din skole skal udlevere dit Unilogin Brugernavn og adgangskode til dig. Kontakt din lærer som kan hjælpe, hvis du ikke har fået eller kan huske dine oplysninger.
  • Hvis du er over 15 år, og har et NemID, kan du også selv få dit Unilogin. Følg vejledningen herunder..
  1. Gå til mitunilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
  2. Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: Få mit eller mit barns brugernavn
  3. Du møder herefter en side, der informerer om mulighederne
    Vælg 'Brug NemID'
  4. Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
  5. Du vil få udleveret dit brugernavn
    Første gang du logger ind, skal du klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet, for at få tildelt en adgangskode.


Hvis du som forælder eller elev har spørgsmål til unilogin eller oplever problemer med adgangen til skolens systemer, er det den enkelte skole, der yder support.



Jeg kan ikke logge ind med mit Unilogin

Som bruger kan du opleve, at blive nægtet adgang til en eller flere tjenester. Du kan for eksempel blive mødt af beskeden "Ingen adgang", når du forsøger at logge ind.


Årsagen til problemet kan være

  1. Dit brugernavn eller adgangskode er forkert
  2. Du ikke har rettighed/adgang til den tjeneste, du forsøger at logge ind på

Løsning

Fejlbeskeden ved login indikerer, hvad der er problemet.

  1. Hvis du får besked om, at dit brugernavn eller din adgangskode er forkert, kan du finde hjælp ved at følge denne vejledning. Er du elev, kan dine forældre eller din lærer hjælpe dig.
  2. Får du besked om, at der ikke er adgang til den tjeneste, du forsøger at tilgå, skal du rette henvendelse til skolen, eller til supporten for den eller de tjenester, som der ikke er adgang til. I disse tilfælde kan Styrelsen for It og Læring desværre ikke være behjælpelig.

Hvor skal vi logge ind?

Skolen skal oplyse dig/dit barn om, hvor i skal logge ind. Der er mange forskellige tjenester og portaler hvor man kan bruge Unilogin og skolen ved, hvilke I skal bruge.

Vi kan ikke logge ind på computeren

Indlogning på computeren foregår på en særlig måde, som er opsat af skolen selv (eller kommunen for skolen). Det er kun skolen som kan hjælpe jer videre i dette tilfælde.



I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at kontakte skolen for at få hjælp. Det kan f.eks. være i følgende situationer:

  • I ved ikke, hvor I skal logge ind.
  • Hvis der er problemer med indlogning på computeren.
  • Unilogin'et virker (kontroller eventuelt om I kan logge ind på unilogin.dk), men ikke på en eller flere forskellige portaler eller tjenester som f.eks. Zoom, Teams, Office365 eller andet. 

Det nye dagtilbudsregister indeholder nye institutionsnumre på alle dagtilbuddene i Danmark. Alle oprettelser, nedlæggelser eller ændringer af dagtilbuddene bliver styret fra den enkelte kommune. Det gælder både de kommunale og selvejende dagtilbud.

I denne artikel finder du vejledninger og kan læse om de forskellige opgaver der er, i forbindelse med at blive koblet på Unilogin.

Indholdet er målrettet kommunale medarbejdere og medarbejdere med IT-opgaver på selvejende dagtilbud.

Tilslutning til Unilogin - Trin-for-trin

For kommunale dagtilbud

  1. Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem.
  2. Leverandøren af kommunens pladsansvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til kommunen via tilslutning.stil.dk.
  3. Kommunens dagtilbudansvarlige logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger.

    Tilslutning er en portal, hvor man som skole, dagtilbud eller udbyder kan oprette og sende aftaler om dataadgang. En godkendt dataadgang tillader, at en udbyder må sende eller hente brugernes data til forskellige systemer.

    Mht. Dagtilbudsregisteret skal dagtilbuddet godkende forskellige aftaler, for at der kan blive oprettet brugerdata på medarbejdere og forældre, og de dermed får tildelt et Unilogin.

    Dagtilbuddet eller en medarbejder fra kommunen kan også godkende aftaler om dataadgang, der f.eks. kan give medarbejderne adgang til digitale læremidler el. lign.

  4. Kommunens dagtilbudsansvarlige bestiller læseadgang til Unilogin brugeradministration via formularen Bestilling af læseadgang til Unilogin brugeradministration

  5. Kommunens dagtilbudansvarlige er ansvarlige for at kommunikere og vejlede medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.

For selvejende dagtilbud

  1. Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem.
  2. Leverandøren af kommunens pladsansvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til dagtilbuddet via tilslutning.stil.dk.
  3. En medarbejder på dagtilbuddet logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger

    Tilslutning er en portal, hvor man som skole, dagtilbud eller udbyder kan oprette og sende aftaler om dataadgang. En godkendt dataadgang tillader, at en udbyder må sende eller hente brugernes data til forskellige systemer.

    Mht. Dagtilbudsregisteret skal dagtilbuddet godkende forskellige aftaler, for at der kan blive oprettet brugerdata på medarbejdere og forældre, og de dermed får tildelt et Unilogin.

    Dagtilbuddet eller en medarbejder fra kommunen kan også godkende aftaler om dataadgang, der f.eks. kan give medarbejderne adgang til digitale læremidler el. lign.

  4. Kommunens dagtilbudsansvarlige bestiller læseadgang til Unilogin brugeradministration via formularen Bestilling af læseadgang til Unilogin brugeradministration

  5. Kommunens dagtilbudsansvarlige er ansvarlige for kommunikation og vejledning af medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.

Flere vejledninger

Hvordan får jeg mit Unilogin som forælder eller elev?

Hvordan får jeg mit Unilogin som medarbejder?

Glemt adgangskode til dit Unilogin





Til at understøtte sundhedsmyndighedernes arbejde med at vurdere effekten af genåbningen og mulighederne for at ændre restriktionsniveauet i Danmark har Styrelsen for It og Læring nu brug for oplysninger om sygefravær blandt elever og personale i landets dagtilbud og grundskoler.

På denne side kan du få svar på de spørgsmål som måtte opstå, i forbindelse med indberetningen af disse oplysninger.

Fælles

Hvorfor skal der indberettes oplysninger om sygefravær for børn, elever og personale i dagtilbud og grundskoler?

Efter genåbningen den 15. april 2020 har Styrelsen for It og Læring bistået Sundhedsstyrelsen med at fremskaffe oplysninger om det daglige fysiske fremmøde blandt børn, elever og personale i landets dagtilbud og grundskoler. Oplysningerne tilgår Modelgruppen for COVID-19, der er forankret under Statens Serum Institut, og som løbende laver prognoser for smittens udvikling i Danmark. Oplysningerne er nødvendige for at vurdere effekten af genåbningen og mulighederne for at ændre restriktionsniveauet bredere i Danmark.

Fra uge 25 ændrer STIL efter aftale med KL og Sundhedsstyrelsen indberetningen, så den fremover fokuserer på sygefravær og ikke fysisk fremmøde.

Hvem skal indberette oplysninger om sygefravær?

Alle frie og private grundskoler skal indberette oplysninger om sygefravær for elever og personale. Skolerne vil modtage en mail med et link til en indberetningsside hver uge.

Alle kommuner skal indberette oplysninger om sygefravær for:

  • Børn og personale i alle dagtilbud inklusiv dagplejere.
  • Personale i alle deres kommunale grundskoler.

Kommunerne vil modtage en mail med et link til en indberetningsside hver uge.

Skal personalet tælles i årsværk eller hoveder og hvilke faggrupper er omfattet?

Personaleantallet angives som antal personer forstået som antal hoveder og ikke fx antal årsværk. Det omfatter alle faggrupper med ansættelse på skolen eller dagtilbuddet, og kan således omfatte lærere og pædagoger, pædagogmedhjælpere samt ledelse, administration, køkken-, rengørings- og servicepersonale m.fl. Det omfatter både fastansat personale og vikarer på såvel fuld tid som deltid.

Kan jeg udfylde registreringsskemaet ad flere omgange?

Registreringsskemaet kan tilgås flere gange. I skal blot trykke på linket i mailen, I har modtaget. Det er først efter tryk på 'Afslut' at de indtastede oplysninger sendes til Styrelsen for IT og Læring. Herefter kan I ikke længere tilgå skemaet.

Vær opmærksom på, at linket i mailen er unikt og derfor ikke skal deles med andre afdelinger eller skoler

Skal personalet tælles i årsværk eller hoveder og hvilke faggrupper er omfattet?

Kommuner samt private og frie grundskoler kan få en udskrift af deres indberetning. Dette gøres ved at klikke på det lille printer ikon  på den sidste side i indberetningen, inden der klikkes på ”Afslut”.

For kommuner

Hvilke institutioner skal kommunerne indberette tal for?

Alle kommuner skal indberette oplysninger om kommunale grundskoler samt dagtilbud inklusive dagplejere i kommunen.

Hvad skal kommunerne indberette oplysninger om?

For de kommunale grundskoler skal kommunerne kun indberette oplysninger om sygefraværet for personalet. Konkret er der brug for oplysninger om antal sygefraværende personaler per dag og antal personaler i alt. Kommunerne skal desuden indberette antal kommunale grundskoler, som der er indberettet tal for. Oplysningerne skal indberettes som det samlede antal for hele kommunen.

For dagtilbud inklusive dagplejere skal kommunerne både indberette oplysninger om sygefraværet for børn og personalet. Der er brug for oplysninger om antal sygefraværende børn og personaler per dag samt antal børn og personaler i alt.

Desuden skal kommunen indberette oplysninger om antal daginstitutioner og antal dagplejere. Oplysningerne skal indberettes som et ’samlet tal’ for hele kommunen

For frie og private grundskoler

Hvilke skoler skal indberette sygefravær?

Alle frie og private grundskoler skal indberette oplysninger om sygefravær for elever og personaler til STIL.

Skoler, der også har dagtilbud på deres matrikel, skal kun indberette oplysninger om elever og personale i skolen. Oplysningerne om børn og personale i dagtilbuddet håndteres af kommunerne.

Hvad skal skolerne indberette oplysninger om?

Der skal indberettes oplysninger om sygefravær for børn og personaler per dag samt antal børn og personaler i alt. Antallet skal indberettes på de enkelte klassetrin for normalklasser og på skoleniveau for specialklasser.

Hvordan skal børn der går i specialklasser indberettes?

Antal specialklasseelever med sygefravær skal registreres samlet uden klassetrin.

Når der i registreringsskemaet spørges til specialklasseelever, er det ikke elever, der er inkluderet i normalklasser, men kun de elever der går i rene specialklasser. Elever, der er inkluderet i normalklasserne, skal tælles med som normalklasseelever.

Hvad menes der med skolestartere?

Med skolestartere menes elever, der starter i 0.klasse efter sommerferien, men som officielt er startet i SFO/forskole.

Brugere, som benytter Unilogin, skal skifte adgangskode inden den 10.-12. juni. Brugere i  3. og 6. klasse vil dog ikke være omfattet af dette skift af adgangskode, da de som følge af adgangskodepolitikken skal have en ny adgangskode umiddelbart efter sommerferien. Ligeledes vil skift heller ikke være nødvendigt for de brugere der allerede har skiftetadgangskode i perioden efter lanceringen af det nye Unilogin.

Nedenfor har svarer vi på de mest almindeligs spørgsmål vedrørende adgangskodeskift.

Vær opmærksom på, at nedenstående kun omhandler Unilogin og ikke lokale loginløsninger (lokale IdP). For spørgsmål vedrørende lokale loginløsning, skal loginløsningsleverandøren kontaktes.

For flere spørgsmål om det nye Unilogin, se denne side

Generelle spørgsmål

Hvorfor skal jeg skifte min adgangskode?

Af sikkerhedsmæssige årsager skal du skifte adgangskode. Din nuværende adgangskode kan være kendt af lærere eller andet pædagogisk personale på din institution. Din nye kode er din private kode som ikke kendes af andre end dig og dermed heller ikke af lærere eller pædagogisk personale på din institution.

Hvordan får jeg en ny kode?

Du kan vælge selv at få en ny kode nu. Når du logger ind med dit Unilogin, vil du få en besked om at din kode snart udløber. I forbindelse med den besked, kan du vælge at vente med at skifte kode, eller at skifte koden nu.

Indenfor kort tid vil du dog blive tvunget til at skifte adgangskode og muligheden for at vente med at skifte forsvinder. Da vil du få tildelt en ny adgangskode.

  • For elever i indskolingen består den tildelte kode af fire billeder.
  • For elever på mellem trin består den tildelte kode af to sammensatte ord
  • For elever i udskolingen samt for voksne, består koden af to sammensatte ord samt to tal.
Kan jeg selv vælge en adgangskode?

Elever i indskolingen kan ikke selv vælge sine fire billeder.
Alle andre kan, når den nye adgangskode tildeles, vælge selv at bestemme sin adgangskode.
For alle brugere gælder det dog at kode kan skiftes senere, hvis der skulle opstå behov for det.

Hvad er reglerne for min nye adgangskode?

Din nye adgangskode kan bestå af alle tegn og alle bogstaver, også æ, ø og å.

For mellemtrin elever skal koden bestå af mindst otte bogstaver og for alle andre af mindst otte bogstaver samt to tal.

Koden må ikke indeholde dit navn, årstider samt andre af de mest almindelige adgangkoder, f.eks. ordet 'password'. Adgangskoden må heller ikke være den samme som en af dine seneste fem valgte adgangskoder.

Hvis du bliver afvist med din ønskede adgangskode, kan du læse adgangskodeanbefalingerne fra Rådet for digital sikkerhed.

Kan vi udsætte adgangskodeskift?

Du vil i perioden frem til den 10.-12. juni, fortsat kunne udsætte dit adgangskodeskift, så længe det er muligt vil du få muligheden i forbindelse med dit log ind og kan vælge at vente til senere.

Når din adgangskode endelig udløber, vil valgmuligheden ikke længere fremgå i dit log ind, men du vil få tildelt en ny adgangskode.

Denne nye adgangskode, kan du, som mellemtrin elev eller ældre, selv vælge. Som indskolingselev vil dette ikke være en mulighed.

Hvis du har problemer

Jeg kan ikke huske min gamle adgangskode

Hvis du ikke kan huske din gamle adgangskode, kan du hente hjælpe i afsnittet ’Hvem kan hjælpe med at skifte adgangskoden?

Jeg kan ikke huske mit brugernavn?

Som elev skal du i udgangspunktet gå til din lærer for at få udleveret dit brugernavn, men dine forældre kan også finde det. Har du NemID, kan du også hjælpe dig selv.

Som medarbejder eller forælder kan du altid selv få dit brugernavn ved at bruge NemID.


  • Gå til en side med Unilogin - f.eks. mitunilogin.dk
  • Tryk på linket 'Jeg kender ikke mit brugernavn'
  • Følg anvisningerne og brug dit NemID til at få dine oplysninger.

Find hjælp i denne vejledning

Den nye adgangskode virker ikke, efter den er ændret

Hvis din adgangskode ikke virker efter at den er skiftet, kan det skyldes følgende:

  • At den kode du har indtastet ikke er korrekt
    • Få tildelt en ny adgangskode eller giv dig selv en ny adgangskode. Se afsnittet som ’Hvem kan hjælpe med at skifte adgangskode?
  • Du forsøger at logge ind på en lokal loginløsning
    • Hvis du benytter en lokal loginløsning, såkaldt lokal IdP, så vil dit adgangskodeskift ikke slå igennem til den lokale loginløsning. Adgangskodeskiftet vil alene være på Unilogin. Kontakt din lokale IT-ansvarlige hvis du er i tvivl.
Hvem kan hjælpe med at skifte adgangskoden?

Hvis du godt kan huske din nuværende adgangskode og ønsker at skifte den, kan du på adgangskodebilledet, klikke ’Få en ny adgangskode’ og følge vejledningen på skærmen.

Hvis du ikke kan huske din nuværende adgangskode

Kan du ikke huske din nuværende adgangskode, kan du følge vejledningen herunder
For elever/studerende

Som elev eller studerende kan du få hjælp til at få en ny adgangskode af din lærer eller en forælder. Du kan også hjælpe dig selv til en ny kode hvis du har NemID

Skift adgangskode med NemID

  1. Gå til en side med Unilogin, fx mitunilogin.dk og indtast dit brugernavn
  2. På adgangskodebilledet, skal du klikke ’Få en ny adgangskode
  3. Vælg Glemt adgangskode
  4. Tryk på Brug NemID for at logge ind med dit NemID og få en ny adgangskode.

Få hjælp af en lærer

Når en lærer tildeler dig en ny adgangskode via deres værktøj til dette, har du fem minutter til at logge ind med dit brugernavn, hvorefter du vil få tildelt en ny adgangskode.

Som mellemtrin eller udskolingselev kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte.

Dine forældre kan også hjælpe

En forælder kan hjælpe dig til en ny adgangskode med sit NemID. Hjælpen foregår på den skærm du arbejder ved, så din forælder skal være sammen med dig.

Din forælder kan finde hjælp i denne folder.

Hvis du ønsker det, kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte. Der gælder dog forskellige krav til adgangskoden som skal overholdes.

For medarbejdere

Brug NemID til at få en ny adgangskode

Som medarbejder kan du få tildelt en ny kode ved hjælp af dit NemID.

  1. Gå til en side med Unilogin, fx mitunilogin.dk og indtast dit brugernavn
  2. På adgangskodebilledet, skal du klikke ’Få en ny adgangskode
  3. Vælg Glemt adgangskode
  4. Tryk på Brug NemID for at logge ind med dit NemID og få en ny adgangskode.

Hjælp med at tildele ny adgangskode til elev/studerende

Som medarbejder kan du også hjælpe elever/studerende med at få en ny adgangskode

Det kan du gøre i værktøjet Elevadgang.

Se vejledninger til elevadgang for at få hjælp hertil.

For forældre

Som forælder kan du få tildelt en ny kode ved hjælp af dit NemID. På adgangskodebilledet, kan du klikke på ’Få en ny adgangskode’ og følge vejledningen på skærmen.

Kender du hverken dit brugernavn eller din adgangskode, kan du finde hjælp via linket ’Jeg kender ikke mit brugernavn’.

Hvis du godt kan huske din nuværende adgangskode og ønsker at skifte den, kan du læse i denne vejledning, hvordan man gør.

Hvorfor accepteres den kode jeg selv vælger ikke?

Koden må ikke indeholde dit navn, årstider samt andre af de mest almindelige adgangskoder, f.eks. ordet password. Adgangskoden må heller ikke være den sammen som en af dine seneste fem valgte adgangskoder.

Hvis du bliver afvist med dit ønskede ønske, kan du læse adgangskodeanbefalingerne fra Rådet for digital sikkerhed.

Jeg har flere spørgsmål, hvordan kontakter jeg supporten?

Der er flere måder, du kan kontakte STIL support. Inden du kontakter os, er det vigtigt, at du har kontrolleret, at fejlen ligger i Unilogin. Hvis fejlen er hos leverandøren af jeres administrative system, er det dem, du skal henvende dig til.

Trin-for-trin vejledninger

Trin-for-trin vejledninger til forældre


Trin-for-trin vejledninger til medarbejdere

På denne side kan du blandt andet læse mere om: Hvad betyder det nye Unilogin for brugerne? Hvad er Elevadgang? Hvordan skal en lærer hjælpe elever med at nulstille en adgangskode, hvordan hjælper en forælder sit barn med Unilogin adgangskode?

Indholdet er målrettet skolens brugeradministratorer, lærere og elever/studerende/børn.

Se også ny side om adgangskodeskift i Unilogin

Projektleder, It-ansvarlig, leverandør - tekniske informationer

Alle tekniske oplysninger om det nye Unilogin kan findes her.

Datoer og generelle spørgsmål

Hvornår skal vi skifte adgangskode?

Du kan skifte din Uniloginadgangskode når du vil.

Det planlagte tvunget skift af adgangskoder i Unilogin udskydes indtil situationen omkring coronavirus er normaliseret.

Se og bliv opdateret på driftsinfo

Læs mere om adgangskodeskift

Problemer med at logge ind

Gå til afsnittet for

For at finde svar på spørgsmål vedr. loginproblemer.

Hvor tit skal man skifte adgangskode?

Hvis du har mistanke om, at der er andre end dig selv som kender din adgangskode er det en god ide at skifte den med det samme.

Grundskoleelever

  • Når en elev går fra indskoling til mellemtrin, skal eleven skifte adgangskode indenfor 30 dage.
  • Når en elev går fra mellemtrin til udskoling, skal eleven skifte adgangskode indenfor 30 dage.
  • Efter 7. klasse skal koden skiftes en gang om året (365 dage). Den enkelte Unilogin-bruger modtager - inden udløbet - en varsling om, at adgangskoden snart skal skiftes.

Studerende på gymnasie eller lignende uddannelse

  • Studerende skal skifte deres adgangskode en gang om året (365 dage). Den enkelte Unilogin-bruger modtager - inden udløbet - en varsling om, at adgangskoden snart skal skiftes.

Ansatte og forældre

  • Ansatte og forældre skal skifte deres adgangskode en gang om året (365 dage). Den enkelte Unilogin-bruger modtager - inden udløbet - en varsling om, at adgangskoden snart skal skiftes.

Læs den fulde adgangskode politik her

Hvor finder man en helt ny brugers adgangskode?

Børn, elever og studerende (Eks. nye indskolingselever eller studerende der netop er blevet oprettet for første gang i Unilogin)

  • Unilogin brugeradministrator kan på ba.emu.dk>Mine brugere>Elevers Adgangskoder>vælge en klasse eller hold (der er også en søgefunktion)> finde elevernes adgangskoder, som kun kan bruges ved første login, listet til højre.
  • I nogle tilfælde vil adgangskoden (som kun kan bruges ved første login) også fremgå af det administrative system som brugeren er blevet oprettet i.

Medarbejder (som ikke er oprettet i Unilogin i forvejen)

  • Skal anvende sit NemID (Personligt eller medarbejdersignatur med CPR) til at skifte sin adgangskode.
  • En Unilogin brugeradministrator kan i en kort periode logge på ba.emu.dk>bestillingsoversigt og aflæse den nye medarbejders adgangskode (som kun kan bruges ved første login).
  • Har/vil medarbejder ikke anvende NemID - skal brugeradministrator kontakte STIL Support - se venligst denne vejledning.
  • I nogle tilfælde vil adgangskoden (som kun kan bruges ved første login) også fremgå af det administrative system som brugeren er blevet oprettet i.

Første indlogning

Når brugeren anvender sit nye Unilogin brugerid og adgangskode første gang, vil de blive bedt om at skifte adgangskode med det samme.  Denne udleverede adgangskode bliver også kaldt engangskode eller initialkode.

Hvad er elevadgang.unilogin.dk?

Elevadgang.unilogin.dk er en ny hjemmeside (tjeneste) udelukkende for medarbejdere. Det er på Elevadgang.unilogin.dk, at en pædagogisk medarbejder - eksempelvis en klasselærer kan hjælpe elever i egne klasser og hold med at:

  • Give adgang med et tilnærmet to-faktor login (det betyder at eleven får løftet sikkerhedsniveauet og kan arbejde indhold der er personfølsomt)
  • Se brugernavn
  • Hjælpe til at skifte adgangskode

En Unilogin brugeradministrator kan hjælpe alle elever med at:

  • Give adgang med et tilnærmet to-faktor login (det betyder at eleven får løftet sikkerhedsniveauet og kan arbejde indhold der er personfølsomt)
  • Se brugernavn
  • Hjælpe til at skifte adgangskode
  • Indstille adgangskodepolitik
  • Spærre adgangen med Unilogin brugernavn og adgangskode (IKKE spærring i lokale loginløsninger) for den enkelte elev

Bemærk

Som brugeradministrator skal du bruge den grå knap på forsiden, for at logge ind:

Hvornår og hvor kan man tilgå Elevadgang.unilogin.dk?

Der blev åbnet for Elevadgang.stil.dk den 23. januar 2020.

  • Allerede nu kan en brugeradministrator indstille elevers adgangskodepolitik for den enkelte elev. Så en indskolingselev f.eks. kan anvende adgangskodepolitik, der svarer til mellemtrinnet eller omvendt. Læs den fulde adgangskodepolitik her
Hvordan får man adgang til elevadgang.unilogin.dk?

Alle medarbejdere, der er registreret som lærer i en klasse i skolens elevadministrative system, vil have adgang til det nye elevadgang.unilogin.dk. En lærer har adgang til at se og administrere elever i egne klasser og hold. Dette styres via det administrative system på den enkelte skole.

En medarbejder med brugeradministratorrettighed har også mulighed for at logge ind på elevadgang.unilogin.dk og har samme muligheder som lærerne, blot på tværs af alle klasser/hold på institutionen. Dvs. de kan se alle eleverne.

Vær opmærksom på, at en brugeradministrator ikke længere vil kunne trække lister over adgangskoder, da adgangskoder er private.

Bemærk

Som brugeradministrator skal du bruge den grå knap på forsiden, for at logge ind:

Hvad er Lokal IdP (lokal loginløsning)?

En lokal IdP betyder egentlig en lokal loginløsning. Det vil sige at der anvendes et lokalt brugernavn og adgangskode.

Din skole/kommune kan have valgt, at du skal anvende lokal loginløsning fremfor Unilogins loginløsning.

  • Hvis du anvender lokal loginløsning, kan din skole/kommune oplyse jer om, hvordan det fungerer, altså hvilke brugernavn og adgangskoder i skal anvende i stedet for Unilogins og hvordan du kommer til den lokale loginløsning.
  • Man kan ikke anvende elevadgang.stil.dk til at hjælpe elever til at få ny adgangskode i en lokal loginløsning.
Hvordan logger man ind med lokal IdP (lokal loginløsning)?

Du kan logge ind med en lokal loginløsning på to måder

Gå til en side med Unilogin, f.eks. mitunilogin.

  • Login ved at vælg lokal loginløsning fra liste
    1. På loginbilledet skal du trykke på 'Log ind med f.eks. NemID'
    2. På næste side vil du se en liste over de kommuner og skoler som har egen lokale loginløsning. Vælg din på listen.

  • Login ved at indtaste brugernavn til lokal loginløsning direkte i loginbilledet
    1. I loginbilledet udfylder du Brugernavn med [brugernavn til lokal loginløsning]@[domæne].
    2. Tryk næste
    3. Du bliver sendt videre til den lokale loginløsning for indtastning af adgangskode.

Spørg din IT-ansvarlige på skolen/i kommunen, hvis du er i tvivl om hvordan du skal logge ind.

For elever/studerende/børn 

Jeg kan ikke logge ind?

Er du elev eller studerende og har brug for hjælp til dit Unilogin, skal du spørge din lærer eller nærmeste underviser som kan hjælpe dig videre.

Hvad sker der for mig som elev/studerende/barn?

Fra den 18. februar skal du logge ind med Unilogin på en ny måde.

I stedet for at skrive brugernavn og adgangskode i samme billede, skal du nu først indtaste dit brugernavn og trykke næste, og efterfølgende indtaste din adgangskode.

Du skal bruge det samme brugernavn og den adgangskode, du har i dag, for at logge ind.

Glemmer du din adgangskode til Unilogin, kan din lærer hjælpe dig.

For brugeradministratorer 

Problemer med at logge ind

Bemærk

Hvis skolen benytter lokal loginløsning - fx fra kommunen, skal I kontakte leverandøren heraf for at få hjælp (det kan fx være kommunes IT-afdeling).


Der kan opstå forskellige fejlbeskeder ved problemer med at logge ind med Unilogin. Se fejlbeskeden til venstre her under, og mulige årsager til højre.

FejlMulige årsager

Dit brugernavn blev ikke fundet

Prøv igen.

Brugeren skriver forkert brugernavn

Hvis personen er over 15 og har NemID, kan man benytte "Jeg kender ikke mit brugernavn" fra login-forsiden, for at få vist sit brugernavn.

Brugeren er ikke oprettet i Unilogin

Undersøg om brugeren er registreret i skolens administrationssystem.

På ba.emu.dk kan du se, om brugeren er med i seneste import fra jeres administrationssystem ved at klikke

Import → Vis importerede → Vælg import fra jeres administrationssystem → undersøg om du kan finde brugeren på listen


Hvis ikke brugeren findes, skal du kontakte leverandøren af jeres administrationssystem for at få hjælp til problemet.

Brugeren er tilknyttet skolen via CSV-import

Import fra CSV-fil er udfaset og brugere kan have problemer med login.

Du kan se de csv-importerede brugere i ba.emu.dk → Import → Vis importerede → vælg csv-importen.

  1. Noter brugerne som fortsat skal være tilknyttet skolen
  2. Slet csv-importen
  3. Registrer brugerne i jeres administrationssystem som skolens øvrige brugere - eller direkte på ba.emu.dk, hvis I kun bruger manuel tilknytning.
Brugeren er ikke CPR-identificeret i Unilogin

Undersøg om brugeren er korrekt registreret i jeres administrationssystem


Der skete en fejl

Denne bruger er ikke tilknyttet Unilogin

Brugeren benytter MedarbejderNem ID som ikke er CPR-identificeret

En årsag fejl kan være, at brugeren benytter et medarbejder-NemID til indlogning, som ikke er registreret med brugerens CPR-nummer.

Undersøg om brugerens private NemID virker uden problemer. Hvis det gør, skal I have fat i den person som er ansvarlig for udstedelse af medarbejder-NemID og få ham/hende til at hjælpe med at tilføje CPR-nummer på brugerens medarbejder-NemID.

Brugeren er ikke CPR-identificeret i Unilogin
  • Undersøg om brugeren er korrekt registreret i jeres administrationssystem.
  • Hvis brugeren har mere end ét brugernavn, hvor det ene er korrekt identificeret med CPR-nummer men det andet ikke er, skal I sikre jer, at brugeren benytter det korrekte (CPR-identificerede) Unilogin:

Hvis personen er over 15 og har NemID, kan man benytte "Jeg kender ikke mit brugernavn" fra login-forsiden, for at få vist sit brugernavn.


Brugeren er tilknyttet skolen via CSV-import

Import fra CSV-fil er udfaset og brugere kan have problemer med login.

Du kan se de CSV-importerede brugere i ba.emu.dk → Import → Vis importerede → vælg csv-importen.

  1. Noter brugerne som fortsat skal være tilknyttet skolen
  2. Slet CSV-importen
  3. Registrer brugerne i jeres administrationssystem som skolens øvrige brugere - eller direkte på ba.emu.dk, hvis I kun bruger manuel tilknytning.

Der skete en fejl

Der er ingen aktører tilknyttet brugeren.

Brugeren er ikke korrekt tilknyttet institutionen

Undersøg om brugeren er korrekt registreret i Jeres administrationssystem, herunder:

  • Alle stamdata
  • Korrekte oplysninger om forældre/værge
  • Alias, hvis personen har navne- og adressebeskyttelse

Variation af fejlbesked "...identity provider"

  • "Uventet fejl ved håndtering af autentifikationsforespørgsel til identity provider"
  • "Det angivne domænenavn er ikke tilknyttet en identity provider"
  • "Uventet fejl ved autentifikation med identity provider"
  • .. eller lignende
  • Undersøge at brugeren skriver korrekt brugernavn - hvis der benyttes en lokal loginløsning skal i sikre jer, at brugernavnet skrives på den korrekte måde. Altid med små bogstaver.
  • Skrives der korrekt domænenavn?
  • Leverandøren har ikke implementeret løsningen korrekt endnu.


Henvend dig til kommunen, eller leverandøren af jeres login-tjeneste, hvis du er i tvivl.

Hvordan får man brugeradministrator-rettighed?

Brugeradministrator-rettigheden tildeles af skolens eksisterende brugeradministrator, via ba.emu.dk.

Se vejledningen Sådan tildeler man rettigheder i UNI-Login Brugeradministration

Er du i tvivl om, hvem der er skolens Unilogin-brugeradministrator, kan du spørge en kollega eller kontakte Styrelsen for It og Læring.

Hvordan logger en Unilogin brugeradministrator ind i det nye Elevadgang?

Klik på 'Log på som brugeradministrator' på elevadgang.unilogin.dk:

Brugeradministratorer skal altid logge ind med et 2-faktorlogin som enten er et CPR-identificeret medarbejder NemID eller et privat NemID.

Hvad er en brugeradministrators nye opgaver i det nye Unilogin
  1. Adgang til at kunne se alle elevers Unilogin brugerid og mulighed for at hjælpe med at skifte deres adgangskode
  2. Adgang til at ændre adgangskodepolitik for den enkelte elev. F.eks. kan brugeradministrator bestemme adgangskodepolitik for elever med kognitive udfordringer. Niveauet af adgangskodepolitik kan blive ændret, så det svarer til indskolingen. Dermed vil eleven blive bedt om at vælge fire billeder som adgangskode.
  3. Mulighed for at spærre elevers Unilogin.

Vær opmærksom på, at en brugeradministrator ikke længere vil kunne trække lister over adgangskoder, da adgangskoder er private.

Vil brugeradministration.emu.dk fortsat virke?

Ja, men funktioner vil blive udfaset løbende, som de erstattes i andre systemer.

Eksempelvis kan man med indførelse af det nye Unilogin, og ny adgangspolitik, ikke længere se eller tildele adgangskoder via ba.emu.dk (gældende fra d. 19. februar).

Kan jeg hjælpe en lærer med at skifte adgangskode?

I det nye Unilogin kan skolens brugeradministrator ikke længere hjælpe ansatte/lærere på jeres uddannelsesinstitution med at skifte/nulstille adgangskode.

Ansatte/lærere skal selv anvende personligt NemID- eller medarbejder-NemID (kræver at dette er CPR-identificeret) for at skifte adgangskode.

  • Brug af medarbejder NemID - kræver at dette er cpr-identificeret. Opgaven udføres af skolens NemID-administrator.
Hvad med medarbejdere uden NemID?

En medarbejder skal anvende NemID for hjælpe sig selv med sin Unilogin adgangskode.

En lærer:

  • Skal kunne skifte sin adgangskode
  • Har måske glemt sin adgangskode og skal have et nyt

NemID kan enten være et privat NemID eller et medarbejder NemID (CPR identificeret). Der kan være forskellige grunde til en medarbejder ikke ønsker at bruge sit private NemID og/eller af tekniske grunde ikke kan anvende et Medarbejder NemID (Bemærk: Forstås ikke som tekniske problemer med brugen af Medarbejder NemID. I så fald henvises til NemID support.)

I disse tilfælde kan skolens brugeradministrator henvende sig til Styrelsen for It og Læring for at få hjælp.

STIL support vil lave en ny adgangskode for den pågældende medarbejder og fremsende denne med sikker post til medarbejderens ansættelsessted. Ansættelsesstedet vil derefter kunne udlevere den nye kodeord til medarbejderen.

Proces for fremsendelse af ny adgangskode til medarbejder uden NemID
  1. Medarbejderen henvender sig til ansættelsesstedets Unilogin brugeradministrator med sit brugernavn
  2. Unilogin brugeradministratoren sender en anmodning til STIL support, om fremsendelse af ny adgangskode.
  3. Af henvendelsen skal fremgå
    • Ansættelsesstedets CVR-nummer
    • Brugerens Navn og Unilogin brugerID
  4. STIL support fremsender adgangskode til skolen via sikker post
  5. Ansættelsesstedet udleverer den nye adgangskode til medarbejderen

Processen for ansættelsesstedets udlevering af adgangskoden aftales lokalt mellem ansættelsesstedet og medarbejderen, dog under forudsætning af at det foregår sikkert.

For medarbejdere - lærere 

Jeg har problemer med at logge ind

Bemærk

Har Jeres skole fået særlige instrukser om hvordan du skal logge ind, skal du være opmærksom på at følge disse.
Bruger I eksempelvis '@' i brugernavnet, benytter skolen sig af en særlig login-metode som afviger fra Unilogin.
Spørg din lokale IT-ansvarlige, hvis du er i tvivl.

FejlMulig årsag og afhjælpning

Dit brugernavn blev ikke fundet

Prøv igen.

Hvad står der i adresse-feltet i toppen i browseren når du ser fejlen? Starter adressen med 'idp.unilogin.dk/' skal du undersøge om du skriver korrekt brugernavn. Står der noget andet, bruger skolen en lokal loginløsning. Spørg din lokale IT-ansvarlige for at få hjælp.

Hvis du trykker på linket "Jeg kender ikke mit brugernavn" fra login-forsiden, kan du bruge NemID og få vist dit Unilogin-brugernavn

Der skete en fejl

Denne bruger er ikke tilknyttet Unilogin

Denne fejl kan opstå hvis du benytter et medarbejder NemID som ikke er registreret med dit CPR-nummer.

Prøv at benytte dit private NemID i stedet - hvis det virker, skal du tage kontakt til den person som har udstedt dit Medarbejder NemID og få ham/hende til at hjælpe dig med, at registrere CPR-nummer derpå.

Du er logget ind, men har ikke adgang til indholdet på en given tjeneste

Dit Unilogin virker, men giver dig ikke adgang til indholdet på tjenesten.

Du skal kontakte leverandøren af denne tjeneste for at få hjælp.


Oplever du andre problemer ved indlogning skal du, som lærer/underviser, i første omgang, rette henvendelse til jeres egen IT-ansvarlige. Det kan være samme person/gruppe som varetager administrationen i skolens elevadministrationssystem.

Hvordan får man adgang til elevadgang.unilogin.dk?

Alle medarbejdere vil have adgang til systemet, forudsat at vedkommende er registreret som lærer for en klasse i skolens administrative system. En lærer har adgang til at se og administrere de klasser som læreren har en relation til og dermed klassens elever. Medarbejdere kan logge på med deres Unilogin.

En medarbejder med brugeradministratorrettighed har også mulighed for at logge ind på elevadgang.stil.dk, dog skal der anvendes NemID.

Vær opmærksom på, at en brugeradministrator ikke længere vil kunne trække lister over adgangskoder, da adgangskoder er private.

Hvorfor vises der ingen elever på elevadgang.unilogin.dk?

På elevadgang.stil.dk skal en lærer kunne se de elever, som medarbejderen har en relation til. Hvis skolen ikke bruger et elev administrativt  system, er skolens lærere formentlig oprettet manuelt via brugeradministration.emu.dk og har derfor ikke denne relation.

I dette tilfælde er det kun skolens brugeradministratorer, der kan hjælpe alle eleverne på skolen med at nulstille en adgangskode.

Såfremt skolen har et administrationssystem, kan årsagen også skyldes, at der ikke overføres oplysninger om klasse og tilknytningsforhold for den enkelte lærer. Tjek oplysningerne i jeres administrationssystem og ret eventuelt henvendelse til leverandøren af dette, hvis der skulle være spørgsmål eller problemer.

Hvad skal jeg som lærer sikre, at jeg kan se i det nye Elevadgang?

Når du som lærer logger ind i elevadgang.unilogin.dk - kan du undersøge, om du kan se dine elever. Hvis ikke du kan se dine klasser, eller du mangler nogle klasser, skal din administration hjælpe med at oprette dette i skolens administrative system.

Se også forrige spørgsmål Hvorfor vises der ingen elever på elevadgang.stil.dk.

Hvilke elever kan læreren hjælpe med at skifte adgangskode?

En lærer kan kun hjælpe de elever som medarbejderen har et tilknytningsforhold til, via skolens elevadministrative system.

Hvilke opgaver kan jeg løse med Elevadgang?

En lærer - eller brugeradministrator - på institutionen kan logge på og hjælpe med at:

  • Give elever adgang med et tilnærmet to-faktor login
  • Se elevers brugernavn
  • Nulstille elevers adgangskode
Hvorfor skal en lærer "steppe en elev op"? hvad betyder "step-up", hvad er Unilogin Faktor 2?

Hvad er step-up/2-faktor login og hvornår bruger man det?

At 'steppe op' betyder, at Elevadgang giver en lærer mulighed for at løfte sikkerhedsniveauet for den enkelte elev - eller en hel klasse ad gangen.  Denne mulighed anvendes ved opgaver, som er personfølsomme og ellers ville kræve et NemID. De fleste grundskoleelever er under 15 år og har derfor ikke et NemID.

Det betyder, at en lærer kan øge sikkerhedsniveauet for eleven i en 2-timers periode. I dette tidsrum giver læreren en elev mulighed for at tilgå indhold på hjemmesider, kommunikationsplatforme mv., som kræver ekstra sikkerhed.

Her kan du som medarbejder styre den enkelte elevs sikre adgang ved at lave et voksen-verificeret login for elever.

Ved lancering af det nye Unilogin er det indtil videre kun AULA, som er tilmeldt løsningen. Her giver Elevadgang mulighed for, at en elev kan få adgang til følsomme beskeder i AULA.

Flere applikationer kan blive tilknyttet muligheden for "step-up" - f.eks.

  • Eleven skal besvare en trivselsundersøgelse
  • Udfyldelse af Studievalgsportfolio
  • Elevplaner
  • ect.

Sådan fungerer det

Når en elev ønsker at tilgå en applikation, hvor et højere sikringsniveau er påkrævet, sender applikationen en anmodning om login på det højere sikringsniveau.

Her aktiveres Unilogin Faktor 2, hvor elever venter på en lærers godkendelse i Unilogin Elevadgang (eller forældres godkendelse med NemID). Når eleven er godkendt, sendes denne tilbage til applikationen med en bekræftelse om det højere sikringsniveau.
Eleven/eleverne har nu adgang til tjenesten i to timer.

Læs mere om Unilogin Faktor 2

Hvor lang tid har en elev til at skifte sin adgangskode?

Når en lærer nulstiller en elevs adgangskode, har eleven efterfølgende 5 min. til selv at logge ind med sit brugernavn og nulstille sin adgangskode. Unilogin vil bede eleven om at gentage den nye adgangskode, indtil eleven kan huske den.

Eleven kan en enkelt gang i løbet af tidsperioden logge ind med angivelse af brugernavn uden adgangskode og får i denne proces tildelt en ny adgangskode af systemet, afhængig af adgangskodepolitik for pågældende elev.

Uden for skoletid kan elevens kontaktpersoner hjælpe med at nulstille deres NemID.

Hvor tit skal medarbejdere skifte Unilogin-adgangskode?
Alle medarbejdere bliver bedt om at skifte adgangskode hver 12. måned.

For forældre

Hvad gør en forælder, som ikke har NemID?
I dette tilfælde skal man kontakte barnets skole og bede om hjælp til at få skiftet adgangskode. Elever over 15 år med NemID, kan selv skifte adgangskode

Unilogin Support

Hvordan kommer jeg i kontakt med STIL support?

Der er flere måder, du kan kontakte STIL support. Inden du kontakter os, er det vigtigt, at du har kontrolleret, at fejlen ligger i Unilogin. Hvis fejlen er hos leverandøren af jeres administrative system, er det dem, du skal henvende dig til.