Styrelsen for It og Læring har udviklet funktionalitet til den obligatoriske klassebaserede digitale sprogvurdering i børnehaveklassen, som første gang skal finde sted fra august 2024 på Sprogvurdering.dk.
I det følgende vejledes den sprogvurderingsansvarlige om, hvordan sprogvurderingen skal foretages. Den sprogvurderingsansvarlige skal have rollen 'Testansvarlig' for at kunne gennemføre sprogvurderingerne - selv om der ikke er tale om en test i traditionel forstand.
NB: Der SKAL logges ind med MitID. Vælg altid MitID i loginvælgeren. Vælg IKKE Unilogin, og heller ikke 'Unilogin med MitID'. Kun børnene kan logge på med Unilogin (eller lokalt login).
Alle de viste data inkl. navne mv. i vejledningen er testdata.
Vejledningen er inddelt i disse afsnit:
Til den sprogvurderingsansvarlige
I dette afsnit vil du kunne se, hvad du som 'testansvarlig' på skolen skal gøre forud for gennemførelse af sprogvurderingen.
Login
Forudsætninger for at du som testansvarlig kan give elever adgang er, at:
- Du er logget på med MitID (pga. at sikkerheden i dette system er skærpet, hvorfor Unilogin ikke er nok)
- Du har rollen som 'lærer', 'leder', 'ledelse' eller 'pædagog' i din skoles studieadministrative system. Derved vil du få rollen 'testansvarlig' i sprogvurdering.dk
Forudsætninger for at eleven kan gennemføre sprogvurderingen er, at:
- Børnene er logget på med Unilogin (brugernavn og password/piktogrammer) eller lokalt login
- Hvert barn har egen enhed - eksempelvis en PC, Chromebook eller tablet (fx iPad)
- Barnets enhed kører med en nyere browserversion. STIL anbefaler skolen at afprøve lærer- og elevadgang på en af de devices, skolen vil anvende til sprogvurderingen for at undgå den situation, at der ikke er adgang, når alle børn i en klasse skal i gang med sprogvurderingen.
- Hvert barn har hovedtelefoner til at høre instruktioner og opgaveoplæsning i løbet af testen.
Hvis du vil være sikker på, at eleven kan gennemføre sprogvurderingen, kan du tjekke hvilken version af browsere, der er installeret på elevernes enheder.
De browserversioner, der er nævnt i denne tabel, virker på Sprogvurdering.dk:
Sådan gør du elever klar til at gennemføre den klassebaserede sprogvurdering
For at eleverne kan tilgå den klassebaserede sprogvurdering, skal du gøre følgende:
- Gå ind på Sprogvurdering.dk
- Vælg Log ind:
- Vælg "Login som skole/dagtilbud":
- Log ind med dit MitID
- I menupunktet 'Børn' vælger du 'Klassebaseret afvikling'
Hvis menupunktet 'Børn' mangler hos dig, kan du måske være kommet til at vælge Unilogin i loginvælgeren. Luk i så fald alle browservinduer, start forfra og vælg MitID i loginvælgeren.
Dette valg leder til den obligatoriske klassebaserede sprogvurdering i månederne august-december og til den frivillige klassebaserede sprogvurdering i månederne januar til juni.
Her finder du de børnehaveklasse-elever, som kan sprogvurderes på din skole, i en oversigt som denne:
Det er muligt at søge i listen, såfremt du kun skal tildele eksempelvis enkelte klasser eller enkelte elever adgang.
Systemet understøtter ikke en opdeling, så lærere kun ser egne klasser. Derfor er det vigtigt, at du som lærer er opmærksom på kun at give adgang til elever i dine egne klasser.
- Du skal for hver elev angive 'sproglig baggrund', før der gives adgang til sprogvurderingen.
- Du angiver 'sproglig baggrund' ved at klikke på blyantikonet ud for barnet i kolonnen 'Sprog', og her vælges enten "Ikke tosproget jf. lovgivningen" eller "Tosproget jf. lovgivningen".
- Tryk herefter på Gem - se illustrationen neden for.
- Når du har taget stilling til elevernes sproglige baggrund, skal du klikke i tjekboksen ud for hver af de elever, der skal sprogvurderes. Dette kan også gøres for hele klassen på én gang (øverste tjekboks)
- Derefter skal du give eleverne adgang ved at klikke på den blå knap 'Giv adgang'. Dette kan du gøre op til 72 timer før, eleverne skal have afsluttet sprogvurderingen.
I oversigten over elever (se illustration neden for) kan du se status for de enkelte elever. Status afspejler elevens forløb i sprogvurderingen i form af følgende tekster: - Ikke Sprogvurderet: Denne status har eleven, indtil du giver eleven adgang
- Klar: Denne status har eleven, når du har givet adgang
- I gang: Denne status har eleven, når du har givet adgang, og eleven har åbnet sprogvurderingen
- Færdig: Denne status har eleven, når eleven har færdiggjort sin besvarelse
- Tid udløbet: Denne status vil en elev få, hvis sprogvurderingen ikke færdiggøres, inden adgangen automatisk lukkes, 72 timer efter, at du har givet adgang.
Skulle en elev få denne status, kan du give eleven adgang igen, hvorefter eleven kan genoptage sin sprogvurdering hvor eleven sluttede.
Hvis du fortryder, at du har givet en elev adgang, kan du fjerne adgangen igen ved at klikke på knappen 'Fjern adgang',
som kommer frem, når man vælger den pågældende elev i tjekboksen til venstre for elevens klasse/navn:
Status for den/de valgte elever, der har fået fjernet adgangen, står herefter som: "Ikke sprogvurderet"
Demoversion af den klassebaserede sprogvurdering
Der findes en demoversion af den klassebaserede sprogvurdering, du som testansvarlige kan bruge i din forberedelse.
Demoversionen består af 2 opgaver inden for hvert af de fire delområder, som barnet vurderes på (receptivt ordforråd, bogstavkendskab, sætningsforståelse og forlyd - i den rækkefølge).
Klik her for at få adgang til demoversionen. Det anbefales, at den testansvarlige dagen før eller umiddelbart forud for sprogvurderingen gennemgår demoversionen (med lyd) for eleverne på en interaktiv tavle.
Sådan tilgår eleven sprogvurderingen
I det følgende gennemgås, hvad eleven skal gøre for at logge ind og gennemføre sprogvurderingen. Det anbefales, at eleverne, før de går i gang med sprogvurderingen, har prøvet at logge på med deres Unilogin/lokale login.
Dette kan I eksempelvis øve forud for sprogvurderingen, da sprogvurderingen formentlig vil være første gang, eleven anvender sit eget Unilogin/lokale login.
Ligeledes anbefales det, at den testansvarlige sikrer sig, at hovedtelefonerne er forbundet til elevens enhed, og at lyden er aktiveret.
Login som elev
- Eleven kontrollerer sammen med den testansvarlige, at der er sat hovedtelefoner til enheden, og at lyd kan høres i disse
- Eleven skal fra sin egen enhed gå ind på spvu.dk for at logge ind direkte (anbefales, da dette er lettest for eleven). Eleven logger ind med sit Unilogin eller lokalt login.
- Eleven kan alternativt gå ind på samme side, som den testansvarlige: sprogvurdering.dk og klikke på den grønne knap, hvor der står: 'Elever: Start sprogvurdering'
- Eleven logger ind med sit Unilogin eller en lokal loginløsning.
Er du i tvivl om, hvordan eleverne får deres Unilogin eller om, hvordan de får en ny adgangskode, har vi produceret 4 forskellige små videoinstruktioner, som du kan se igennem, afhængig af hvilken udfordring, du har.
Bemærk at disse videoer kun er aktuelle for elever der bruger Unilogin, og ikke hjælper med lokalt login. For vejledning i brug af lokale loginløsninger må man kontakte egen it-administrator eller udbyderen af loginløsningen.
Til skolens brugeradministrator - hvordan aktiverer jeg en elevs Unilogin.mp4
Til læreren - hvordan giver jeg eleven en ny adgangskode til Unilogin.mp4
Til forældre - hvordan aktiverer jeg mit barns Unilogin.mp4
Til forældre - hvordan får mit barn en ny adgangskode til Unilogin.mp4
Hvis du allerede har givet eleven adgang
Har du som testansvarlig allerede givet eleven adgang, vil eleven blive mødt af en simpel introduktionsside til sprogvurderingen med elevens navn og en blå pil. Her skal eleven klikke på den blå knap og dernæst på højttalerikonet (på næste skærmbillede) for at få afspillet instruktioner til, hvad der skal gøres under sprogvurderingen. Sprogvurderingen er inddelt i fire delområder med hver sin type opgaver med tilhørende spørgsmål. Hvert delområde vil ligeledes blive indledt af en instruktion i, hvad eleven skal gøre i de enkelte opgaver.
Besvarelsen af opgaverne består i, at eleven klikker på den illustration, eleven mener passer til det, speakeren siger. Hvis eleven slet ikke har en idé om, hvilken af de 4 illustrationer, der skal klikkes på, kan eleven springe opgaven over ved at klikke på den blå pil fremad, hvorefter eleven kommer til den næste opgave. Men det anbefales, at den testansvarlige siger til eleverne, at de skal forsøge at klikke på den illustration, de tror mest på. Dette kan give en bedre idé om, hvor langt eleven er i sin sproglige udvikling, end hvis eleven svarer blankt. Alle blanke svar tæller som 'ikke korrekt' i elevens score.
Hvis du ikke har givet eleven adgang endnu
Eleven kan logge på uden, at du har givet adgang til sprogvurderingen. I dette tilfælde vil eleven blot blive mødt af et skærmbillede, hvor der vises en "spinner", som er udtryk for, at eleven skal vente på at få tildelt adgang af dig.
Under elevens navn og 'spinneren' står: Vent på at din lærer giver adgang:
Når du har givet adgang, vil eleven som tidligere nævnt kunne tilgå sprogvurderingen ved at klikke på den blå knap, der bliver synlig:
Herefter åbnes sprogvurderingen for eleven, og eleven kan gå i gang ved at klikke på højttalerikonet, som vibrerer:
Elevens vej igennem sprogvurderingen
Forud for sprogvurderingen vil eleven af speakeren i systemet blive instrueret i, hvad der vil ske i forbindelse med afviklingen. Eleven vil få instruktioner i, hvad sprogvurderingen består af samt få instruktioner og eksempler på hver af de fire typer opgaver i sprogvurderingen.
For at eleven kan gå videre til de efterfølgende sider, skal eleven klikke på højttalerikonet (som vibrerer) for at få instruktioner om de enkelte dele af sprogvurderingen. I forbindelse med dette vil eleven eksempelvis få forklaret, hvad eleven skal gøre for at komme videre til næste opgave. Når eleven har klikket på et billede, vises næste opgave. Det er ikke muligt at klikke tilbage i opgavesættet.
Når eleven er igennem alle opgaverne, vil elevens sprogvurdering automatisk være afsluttet, når der ikke længere kan klikkes frem. Det er derfor vigtigt, for at sprogvurderingen bliver fuldendt, at eleven ender på den side, hvor man ikke længere kan klikke på pil frem. På denne side vises et billede af fyrværkeri.
Når eleven er helt færdig, vil du fra oversigtssiden 'Testafvikling' se, at eleven nu står som 'Færdig' i statuskolonnen. Hverken du eller eleven skal gøre yderligere herefter, men det er vigtigt, at du sikrer, at elevens status står som 'Færdig'. Har eleven eksempelvis status 'I gang' skal eleven klikke igennem eventuelt resterende spørgsmål eller vælge pil frem på sidste side.
Oversigt over resultater af sprogvurderingen
Når du har foretaget sprogvurderingen, vil de ansatte på skolen, som har rollen som 'lærer', 'leder', 'ledelse' eller 'pædagog' i skolens studieadministrative system, kunne se resultaterne.
Dels kan man få et overblik over, hvor mange af skolens børnehaveklasse-elever, der er sprogvurderet. Dette overblik får du ved øverst i skærmbilledet at klikke på 'Samlet dataoversigt' -> 'Status (skole)'.
Du får dette skærmbillede, hvor du - ud over at kunne vælge typen af sprogvurdering - også kan vælge kun at se resultater for piger eller drenge henholdsvis tosprogede eller etsprogede.
I første dropdown-menu til venstre kan du vælge type af sprogvurdering. Du kan vælge imellem 'Klassebaseret obligatorisk' (som tages i uge 38-41), 'Klassebaseret frivillig' (som skolen kan vælge at gennemføre i uge 8-11)
og endelig 'Individuel', som anvendes til supplerende sprogvurdering af elever, hvor der efter den obligatoriske sprogvurdering alligevel er tvivl om elevens sproglige kompetencer.
Dels kan du få et overblik over resultaterne af de sprogvurderinger, der er foretaget. Dette overblik får du ved at klikke på 'Samlet dataoversigt' ->'Resultater (skole)'.
For de fleste brugere af systemet vil der ikke være resultater fra skoleår før 2024/2025. For skoler og kommuner, der anvender Sprogvurdering.dk i børnehaveklassen allerede, vil der naturligvis være resultater.
Resultaterne er delt op i Talesproglige og Før-skriftlige færdigheder, og du får også en 'Samlet score'.
Farverne viser, om elevernes sprogvurdering indikerer, at der er behov for en Særlig indsats (rød), Fokuseret indsats (gul) eller Generel indsats (grøn).
Under skemaet er der en forklaring af begrebet 'Percentilscore' og en beskrivelse af, hvordan resultaterne skal fortolkes.
Hvis du ønsker at downloade resultaterne i et regneark, skal du klikke på 'Hent alle regneark' i øverste højre hjørne af skærmbilledet.
Det downloadede regneark skal selvfølgelig opbevares på en sikker måde.
Hvis du ønsker at se resultatet delt op på klasser, skal du klikke på fanebladet 'Enkeltklasser':
Hvis du ønsker at se resultatet for en/din klasse, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på den klasse, du ønsker at se resultater for. Så vil du få denne resultatoversigt:
I eksemplet her har de fire elever i 0.S gennemført den klassebaserede obligatoriske sprogvurdering.
OBS: Kolonneoverskriften 'Bogstaver' svarer til sprogvurderingens delområde 'Bogstavkendskab' Denne fejl i visningen vil blive rettet i systemet senere i 2024.
Hvis du ønsker at se resultatet for en enkelt elev, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på den elev, du ønsker at se resultater for. Så vil du få denne side (barnets stamside), hvor du kan vælge forskellige resultatvisninger:
Hvis du ønsker at se det samlede overordnede resultat for denne elev, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på fanen 'Samlede resultater':
Hvis du ønsker at se delresultater for denne elev, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på fanen 'Delresultater':
Og endelig – hvis du ønsker at se det samlede, detaljerede resultat for denne elev - skal du klikke på 'Resultat' i statuskolonnen til højre:
Hvorefter du får denne visning:
Og ønsker du at printe denne (enten til fysisk udprint eller 'Print to PDF' til vedhæftning i en besked til forældre eller en kollega), skal du klikke på printikonet øverst til højre (gulmarkeret).
Supplerende Forældreskema
Hvis du skulle have brug for at tale med forældrene om resultatet af sprogvurderingen, er der udarbejdet et forældreskema med supplerende spørgsmål til forældrene om elevens sprogtilegnelse.
Spørgeskemaet indeholder 10 spørgsmål om elevens sprogtilegnelse på modersmålet. Forældreskemaet findes både på dansk og engelsk.
Begge skemaer ligger i papirudgave på materialesiden på sprogvurdering.dk (når du er logget ind).
Det danske forældreskema ligger også digitalt i it-systemet som en del af en individuel sprogvurdering. Så hvis man ønsker det, kan svarene fra forældrene godt indtastes i systemet til evt. senere brug.
For at gøre dette skal du oprette en individuel sprogvurdering for den elev, man vil udfylde skemaet for, ved at klikke på den blå knap "Registrér individuel sprogvurdering´ på barnets side.
Forældreskemaet ligger som sidste punkt i den individuelle sprogvurdering:
Her klikker du på 'Forældreskema', taster svarene og klikker på 'Næste' nederst i skemaet. Så er den gemt i Sprogvurdering.dk, selv om du kun har udfyldt den del, der hedder 'Forældreskema'.
NB. Indtastningen af svar i forældreskemaet vil IKKE blive vist i progressionsoversigterne for et barn, da der ikke er foretaget en fuld individuel sprogvurdering.
Men der vil på dette barns side være en blå knap i statuskolonnen, hvor man kan genoptage den individuelle sprogvurdering af barnet.
Ved at klikke på "Genoptag sprogvurdering", vil der være adgang til at se det udfyldte forældreskema ved at klikke på 'ja' til spørgsmålet, om resultaterne skal indtastes - her:
*********************************************************************************************
Oversigt over resultater af sprogvurderingen for kommunemedarbejderen
En medarbejder i kommunen kan se samme visninger, som vist oven for, hvis han/hun har NemLog-in privilegiet 'Sprogvurdering:testansvarlig'.
Denne medarbejder vil også - på samme måde som en testansvarlig på en skole - kunne foretage en sprogvurdering af et barn eller flere børn eller en klasse på en skole i kommunen.
Desuden har denne medarbejder automatisk adgang til de visninger, som NemLog-in privilegiet: 'Opfølgningsansvarlig' giver jf. neden for.
Hvis han/hun kun har NemLog-in privilegiet 'Sprogvurdering:opfølgningsansvarlig' vil vedkommende ikke kunne gå ned på elevniveau, men kun på skole- og klasseniveau.
Men vil til gengæld kunne få vist alle kommunens skoler i ét overbliksbillede og dykke ned i de enkelte skolers status for sprogvurdering og i resultaterne.
En opfølgningsansvarlig vil således heller ikke kunne gennemføre sprogvurderinger af elever.
Hvis du er i tvivl om, hvilke rettigheder, du har, skal du henvende dig til den it-ansvarlige (brugeradministrator) i din kommune.
Du finder en kort vejledning til tildeling af NemLog-in privilegier her: Sprogvurdering.dk | Kommune | Adgang og rettigheder