På denne side kan du finde svar på hvad begreberne du møder på fanen "Mit Overblik" på optagelse.dk betyder.
Du kan også finde svar på de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med pladstildeling på de gymnasiale uddannelser.
→ Du kan læse spørgsmål og svar om elevfordelingsreglerne her
Fordelingskriteriet for din reserverede plads
På siden "Kriteriet for din reserverede plads" kan du se de data der lægger til grund for din fordeling.
1) I den lyseblå boks øverst på siden, står den adresse vi hentede fra CPR-registret den 19. marts, som danner grundlag for udregningen af dine transporttider.
2) Den lysegrønne boks med teksten "Din reserverede plads" markerer den prioritet, hvor du har fået plads.
3) Ud for hver af dine prioriteter står den transporttid til det pågældende uddannelsessted, som vi har beregnet.
Mere om transporttider og fordeling af pladser
→ Find oversigt over transporttider til overansøgte gymnasier 2024
→ Læs spørgsmål/svar omkring hvordan transporttiden er beregnet her
→ Læs mere om reglerne for fordelingen af pladser
Ordforklaring
Jeg ønsker at vælge om - hvordan gør jeg det?
Hvis du ønsker at søge en anden uddannelse, skal du
- Undersøge, om der er ledige pladser det sted du gerne vil søge hen.
- Efter d. 8. maj skal du tjekke at at det nye ønske er på din prioriteringsliste, hvis ikke det er oprettet, skal du tilføje det nye ønske (den nye ansøgning) til din prioriteringsliste på Optagelse.dk. (Der kan ikke ændres i de prioriteter der allerede er gennemført) Husk at gennemføre den nyoprettede ansøgning - hvis du er under 18, skal dine forældre underskrive ønsket.
- Herefter skal du kontakte det gymnasium, hvor du har fået en pladsreservation, og bede dem om at videresende ansøgningen til det nye ønske.
- Du skal være opmærksom på, at du mister din reserverede plads, når din ansøgning bliver videresendt.
→ Se den fulde vejledning Lav omvalg ved at få din ansøgning videresendt
Fra 9. maj og frem til 1. juli er det regionerne, der fordeler de ledige pladser på gymnasierne. Det gælder også, hvis du vælger om og får din ansøgning videresendt til et nyt gymnasium. Hvis der ikke er ledige pladser på det gymnasium, hvor du får videresendt din ansøgning til, vil du blive fordelt til et andet gymnasium, hvortil din transporttid ikke overstiger 45 minutter. Det kan også være, at du vil blive fordelt tilbage til det samme gymnasium.
Hvordan finder jeg ud af, hvem der har ledige pladser?
- Hvis du vælger om til en anden gymnasial uddannelse inden 1. juli, skal du kontakte regionen - se kontaktinformation længere nede på siden.
- Hvis du vælger om til en anden gymnasial uddannelse efter 1. juli, skal du kontakte gymnasieskolen direkte
- Hvis du ønsker at vælge om til en erhvervsuddannelse eller en 10. klasse, skal du kontakte skolen direkte.
Er du i tvivl om, hvad du gerne vil?
Hvid du er i tvivl om hvad du gerne vil, eller hvis du har brug for at få yderligere vejledning omkring regler og fordeling, kan du kontakte eVejledning. De tilbyder vejledning via chat, telefon og e-mail – dag, aften og weekend.
→ Kontakt til eVejledning på https://www.ug.dk/evejledning eller Tlf. 70 22 22 07
→ Læs mere om Omvalg af ungdomsuddannelse på uddannelsesguiden.
Spørgsmål & svar om pladstildeling
Klagevejledning
Hvis du ønsker at få genbehandlet din ansøgning
Du har mulighed for at anmode regionsrådet i den region, du bor i, om at genoptage behandlingen af din ansøgning, hvis du fx mener, at der er sket en fejl ift. din foreløbige pladsreservation. Du skal anmode om genoptagelse senest 10 kalenderdage, efter du har fået besked om din pladsreservation fra den gymnasiale institution, hvor du har fået reserveret foreløbig plads.
- Hvem skal du klage til: Din bopælsregion.
- Hvornår er klagefristen: senest 10 kalenderdage efter besked om pladsreservation
- Hvad sker der efter du har klaget: Regionsrådet genoptager sagen med henblik på vurdering af, om der er grundlag for at give dig helt eller delvis medhold.
- Hvem kan indmelde klagen: Dig selv. Hvis du er under 18 år, kan den eller de personer, der har forældremyndigheden, klage på dine vegne.
Klage over retlige spørgsmål
Du kan klage til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet over retlige spørgsmål i forbindelse med genoptagelsessagen. Med retlige spørgsmål menes fx, hvis der med afgørelsen er tilsidesat regler for elevfordelingen og uddannelsen, at regler i forvaltningsloven ikke er overholdt, eller de almindelige forvaltningsretlige principper m.v. ikke er fulgt. Styrelsen vil således ikke forholde sig til skønsmæssige forhold.
Læs mere om det her: Vil du klage over din tildeling af gymnasial institution
Kontakt din region
Regionerne kan hjælpe, hvis du
- ønsker at få genbehandlet din ansøgning (læs mere i klagevejledningen ovenfor)
- ønsker information om hvilke gymnasieskoler der har ledige pladser inden 1. juli
- ønsker indsigt i beregningen af din transporttid
- har spørgsmål til fordelingsprocessen for din nye gymnasie-ansøgning
Region Hovedstaden
- Start med at besøge Region Hovedstadens hjemmeside: regionh.dk/elevfordeling
- Kontaktmail: gymnasier@regionh.dk
- Telefon: 38 66 55 44
Region Nordjylland
- Kontaktmail: gymnasier@rn.dk
- Telefon: 25 52 00 98
Region Midtjylland
- Kontaktmail: regional.udvikling.gymnasier@rm.dk
- Telefon: 51 51 06 80 eller 20 33 34 31
Region Syddanmark
- Kontaktmail: gymnasier@rsyd.dk
- Telefon: 61 61 50 50
Region Sjælland
- Kontaktmail: regionaludvikling@regionsjaelland.dk
- Telefon: 57 87 59 04
Har du brug for mere hjælp?
Kontakt Kontor for Gymnasier, hvis du
- ønsker at klage over fordeling (vejledning til hvordan dette gøres)
- har spørgsmål til regler og lovgivning
Mail: elevfordeling@stukuvm.dk
Telefon: 23 69 20 19
Kontakt eVejledning, hvis du
- ønsker vejledning ift. omvalg/skift af uddannelse.
- har behov for tættere vejledning
Online: https://www.ug.dk/evejledning
Telefon: 70 22 22 07
Kontakt teknisk support, hvis du
- oplever udfordringer i forbindelse med anvendelsen af Optagelse.dk
- har brug for hjælp til at tyde de informationer du ser på Optagelse.dk
- har brug for vejledning til at anvende optagelse.dk
→ se vejledninger for ansøgere til 10. klasse, gymnasiet, erhvervsuddannelse | Optagelse.dk
KONTAKT SUPPORTEN
Chatbot
Supportens chatbot kan svare på ofte stillede spørgsmål. Du finder chatbotten i nederste højre hjørne overalt på Optagelse.dk
→ Indmeld supportsag
Alle typer henvendelser er velkommen som skriftlige sager. I mange tilfælde er det mest hensigtsmæssigt at oprette en skriftlig supportsag.
Det kan fx være når
- Dit problem kræver at vi undersøger data pba. CPR-numre eller lignende (portalen er sikker til at håndtere CPR-numre)
- Du oplever en bestemt fejl eller fejl-meddelelse, som vi skal bruge et screenshot af for at behandle.
- Du mener der er fejl eller mangler i de data du kan tilgå i systemet
- Hvis vi har brug for at sende dig information retur, fx vejledninger eller links.
Vi prioriterer skriftlige sager højt, og vil på begynde sagsbehandlingen inden for én arbejdsdag.
→ Telefon: 70 21 21 51 | Se telefonens åbningstider