Ansøgere til gymnasiale uddannelser får svar om pladsreservation fra uddannelsesstedet senest 8. maj.
Efter den 8. maj kan du også se din pladsreservation ved at logge på Optagelse.dk og gå til siden "Mit overblik"

Der er kun ét uddannelsessted ad gangen som modtager din ansøgning, uanset om du har flere prioriteter → Læs mere om omprioritering og videresend
Du kan til enhver tid se hvilken ansøgning der er aktuel ved at logge på Optagelse.dk og gå til siden "Mit overblik". 


Find det område herunder som du skal have hjælp til

Opret ny ansøgning på Optagelse.dk

Skal du oprette en ny ansøgning?

Har du spørgsmål omkring login eller MitID?

Lav ændringer i dine ansøgninger

Skal du lave omvalg, og søge noget andet end det du oprindeligt havde søgt?

Vil du ændre i rækkefølgen på dine prioriteter eller slette din ansøgning?

Har du ændringer til din eksisterende ansøgning - fx valgfag, bilag eller kontaktinformation?

Hjælp til at sætte og fjerne forældreunderskrift

Skal du underskrive dit barns ansøgning?

Skal du låse op, så dit barn kan ændre i sine prioriteter eller slette sin ansøgning?

Er du i tvivl om ansøgningen er sendt?

Guide til UPV, beviser og karakterer

Leder du efter din uddannelsesparathedsvurdering, dine karakterer eller dit bevis?

Guide til optagelsesprocessen

Søger du information om din egen eller dit barns optagelsesproces?

Søger du information om elevfordelingen?

Er du i tvivl om hvilke datoer der er vigtige?

Fandt du ikke det du ledte efter?

Måske du kan finde det svar du søger blandt vores Spørgsmål & Svar

KONTAKT

→ Indmeld supportsag 
Alle typer henvendelser er velkommen som skriftlige sager. I mange tilfælde er det mest hensigtsmæssigt at oprette en skriftlig supportsag.
Det kan fx være når

  • Dit problem kræver at vi undersøger data pba. CPR-numre eller lignende (portalen er sikker til at håndtere CPR-numre)
  • Du oplever en bestemt fejl eller fejl-meddelelse, som vi skal bruge et screenshot af for at behandle.
  • Du mener der er fejl eller mangler i de data du kan tilgå i systemet
  • Hvis vi har brug for at sende dig information retur, fx vejledninger eller links.

Vi prioriterer skriftlige sager højt, og vil på begynde sagsbehandlingen inden for én arbejdsdag.


Førstegangsbruger i supportportalen?

Er det første gang, du skal indmelde en sag, skal du oprettes som bruger:

Klik på linket "Tilmeld dig en konto"

  1. Indtast den email-adresse, som du i fremtiden ønsker at modtage besked om besvarelser på.
  2. Udfyld captcha
  3. tryk "Tilmeld"

Du modtager herefter en email med et link til oprettelse af kodeord. Følg anvisningerne i mailen.

Du er nu oprettet som bruger i supportportalen og kan indmelde din sag.


Eksisterende bruger i supportportalen?

Bemærk at brugernavnet altid er den email adresse du har benyttet.

Har du glemt dit kodeord kan du fra siden her få gensendt kodeord til din emailadresse

→ Telefon: 70 21 21 51 | Se telefonens åbningstider