Når Udbyders CVR-nr. lukker i CVR

Som noget nyt henter Tilslutning information om udbyderens livsforløb fra CVR. Det betyder, at Tilslutning tjekker via CVR, om en virksomheds CVR-nr. er aktivt eller lukket i CVR.

Hvis en virksomheds CVR-nr. har et afsluttet livsforløb betyder det, at det pågældende CVR-nr. ikke længere er aktivt ifølge CVR, og er lukket. Udbyderen og tilhørende udbydersystemer bliver herefter passiveret i Tilslutning.

Implementeringsfasen

  • Implementeres det nye koncept for passivering. Virksomheder bliver ikke automatisk passiveret i Tilslutning ved CVR-tjek. Styrelsen for It og Læring vil kontakte de virksomheder, som står til at blive passiveret. 
    • Dette er kun gældende for Udbydere. Institutioner er ikke omfattet. 
  • Når der senere automatisk bliver passiveret når en virksomheds CVR-nr. ikke længere er aktivt i CVR, vil Styrelsen for It og Læring give besked. Denne side vil blive opdateret med ny information om, hvordan Tilslutning reagerer. 

Passivering

Hvad er passivering? 

En passivering af en udbyder eller udbydersystemer fungerer, som en lukning af dataoverførsel mellem en udbyder eller deres udbydersystem(er), og alle institutioner som der er dataaftale med. Passivering er derfor synonym med en 'stopknap'.
Udbyderen kan selv passivere sine udbydersystemer, men kun STIL kan passivere en udbyder.

Udbyder eller udbydersystem passiveres

Hvad passiveresHvad sker der med udbydersystemerHvad sker der med dataaftaler
Udbyderen

Alle oprettede udbydersystemer tilknyttet udbyderens CVR-nr. vil blive passiveret

  • Alle tilslutningsaftaler rykkes til status PASSIV: Udbydere/udbydersystemet har ikke længere adgang til at kalde STIL-services
  • Alle dataaftaler rykkes til status VENTER: Ophæves passiveringen, skal omfattede udbydersystemers dataaftaler godkendes igen af de pågældende institutioner for at virke
  • Alle dataaftaler til udbyderen rykkes til status VENTERHvis andre udbydere har haft adgang til udbyderens data, så rykkes disse aftaler også for at sikre at der ikke er adgang til en passiv udbyders data
  • Udbydere som har haft adgang til den passiverede udbyders data, bliver informeret via e-mail og notifikation i Tilslutning
  • Udbyderen informeres om passiveringen via e-mail og notifikation i Tilslutning
  • Alle organisationer, der har haft godkendte dataaftaler med et passiveret udbydersystem, bliver informeret via e-mail og notifikation i Tilslutning
Udbydersystem

Kun det valgte udbydersystem vil blive passiveret

Andre udbydersystemer forbliver aktive

Hvordan berører passivering organisationer/institutioner? 

Organisationer/institutioner i Tilslutning kan ikke blive passiveret. Passivering kan kun ske for udbydere eller udbydersystemer.

Nedenfor kan I læse, hvordan passivering af en udbyder eller udbydersystem berører organisationer/institutioner.

BerørtBeskrivelse
Organisationer
  • Godkendte dataaftaler med udbydere/udbydersystemet har nu skiftet status til VENTER
  • Udbyderen/udbydersystemet har ikke længere adgang til organisationens data
  • Dataaftalerne kan ikke godkendes, når udbyderen/udbydersystemet er passivt, men kan altid slettes
  • Ophæves passiveringen, skal du tage stilling til, om de berørte dataaftaler igen kan godkendes
  • Udbyderen får ikke adgang til data igen, medmindre I har godkendt de berørte dataaftaler på ny

Hvordan ophæves passivering af udbyder eller et udbydersystem? 

Det er ikke længere muligt for udbydere selv at genaktivere ved passivering. Hvis passivering skal ophæves, skal der tages kontakt til STIL.

Når en passivering ophæves, skal alle dataaftaler med institutioner godkendes for at virke

Det er institutionerne selv, som skal godkende disse

Hvis en udbyder passiveres på baggrund af information hentet fra CVR, kan passiveringen kun midlertidigt ophæves.

I dette tilfælde er det STIL, som afgør, hvor lang tid den midlertidige aktivering står på.

Udbyderen har ikke adgang til Tilslutning fordi deres CVR-nr. er lukket, og vil derfor hverken kunne administrere udbydersystemer eller dataaftaler.


  • Ingen etiketter