Processen for tilslutning til Unilogin afhænger af hvilken type daginstitution I er. Vælg nedenfor for at se, hvordan I kommer i gang.
- Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem
- Leverandøren af kommunens pladsanvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til kommunen via tilslutning.stil.dk
Kommunens dagtilbudsansvarlige logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger
- Tilslutning er en portal, hvor man som skole, dagtilbud eller udbyder kan oprette og sende aftaler om dataadgang. En godkendt dataadgang tillader, at en udbyder må sende eller hente brugernes data til forskellige systemer.
- Mht. Dagtilbudsregisteret skal dagtilbuddet godkende forskellige aftaler, for at der kan blive oprettet brugerdata på medarbejdere og forældre, og de dermed får tildelt et Unilogin.
- Dagtilbuddet eller en medarbejder fra kommunen kan også godkende aftaler om dataadgang, der f.eks. kan give medarbejderne adgang til digitale læremidler eller lignende.
Kommunens dagtilbudsansvarlige bestiller læseadgang til Unilogin brugeradministration via formularen Bestilling af læseadgang til Unilogin brugeradministration
- Kommunens dagtilbudsansvarlige er ansvarlig for at vejlede medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.
- Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem
- Leverandøren af kommunens pladsanvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til dagtilbuddet via tilslutning.stil.dk
En medarbejder på dagtilbuddet logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger
- Tilslutning er en portal, hvor man som skole, dagtilbud eller udbyder kan oprette og sende aftaler om dataadgang. En godkendt dataadgang tillader, at en udbyder må sende eller hente brugernes data til forskellige systemer.
- Mht. Dagtilbudsregisteret skal dagtilbuddet godkende forskellige aftaler, for at der kan blive oprettet brugerdata på medarbejdere og forældre, og de dermed får tildelt et Unilogin.
- Dagtilbuddet eller en medarbejder fra kommunen kan også godkende aftaler om dataadgang, der f.eks. kan give medarbejderne adgang til digitale læremidler eller lignende.
Kommunens dagtilbudsansvarlige bestiller læseadgang til Unilogin brugeradministration via formularen Bestilling af læseadgang til Unilogin brugeradministration
- Kommunens dagtilbudsansvarlige er ansvarlig for at vejlede medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.
Registrering i Dagtilbudsregisteret
Tildeling af institutionsnummer
Det er først og fremmest vigtigt, at I er registreret i Dagtilbudsregisteret og har et institutionsnummer. I kan selv slå op på dagtilbudsregister.stil.dk og undersøge om I er oprettet med et institutionsnummer. Det er G-nummeret for Anvisningsenhed eller Alternativ adresse, I skal anvende til eksempelvis Unilogin og Tilslutning. Hvis I allerede er oprettet, kan du springe videre til punktet Etablering af administrationssystem.
- I skal kontakte Styrelsen for It og Læring (STIL) via denne skriftlige kontaktformular for at anmode om at få tildelt et institutionsnummer. Se eventuelt vejledningen 'Sådan opretter du dig som bruger i supportportalen' hvis du ikke kan logge ind, eller er førstegangsbruger.
- I bestillingen til STIL skal følgende angives (OBS: alle oplysninger er obligatoriske):
- CVR og P-nummer
- Adresseoplysninger
- Kommunenavn
- Institutionens navn
- Email-adresse
- Telefonnummer
- Dagtilbuddets lovgrundlag:
- Kommunal, dagtilbudslovens §19, stk. 2
- Selveje, dagtilbudslovens §19, stk. 3
- Privatinstitution, dagtilbudslovens §19, stk. 5
Dagtilbuddets institutionstype:
- 6010 - Alderen omkring 0-2 år
- 6011 - Alderen omkring 3-5 år
- 6012 - Alderen omkring 0-5 år
- I bestillingen til STIL skal følgende angives (OBS: alle oplysninger er obligatoriske):
Etablering af administrationssystem
Brugere tilknyttet institutionen, som skal have et Unilogin, skal registreres i et administrativt system, der kan sende brugerdata til Unilogin. Det er dagtilbuddets ansvar at anskaffe adgang til et system til denne opgave enten via sin kommunale forvaltning eller private udbydere af administrative systemer.
Hvis I skal foretage sprogvurdering
I det tilfælde at kommunen har pålagt opgaven med at foretage sprogvurderinger til jer, som privat dagtilbud, anbefaler vi, at kontakte brancheorganisationen eller drøfte med kommunen, hvorvidt kommunen er forpligtet til at understøtte med relevante it-systemer
Godkendelse af dataaftaler med leverandør af skoleadministrativt system
Når der er indgået aftale med en leverandør af et skoleadministrativt system, er det nødvendigt for jer som dataejere at godkende leverandøren, da de skal behandle og sende brugerdata på jeres vegne. Dette sker via Styrelsen for It og Lærings tilslutningsportal: Tilslutning.stil.dk.
I vejledningen herunder beskrives det, hvordan du og leverandøren tilgår og bruger Tilslutning.stil.dk.
Opret MitID Erhverv (NemLog-in)
Flere af Styrelsen for It og Lærings systemer kræver, at den medarbejder, der har ansvaret for adgangen til STIL's systemer, har et MitID Erhverv med nøglefil. Dette er et krav for at få adgang til Nemlog-in rettigheder. Såfremt I ikke allerede har og bruger dette, skal I bestille det.
Godkendelse af dataaftale mellem institution og leverandør
Leverandøren af det skoleadministrative system, I har indgået aftale med, sender anmodning om dataadgang via Tilslutning.stil.dk
Når I har anskaffet et administrationssystem, skal leverandøren af dette sende jer en anmodning om dataadgang via Tilslutning.stil.dk. Leverandøren kan eventuelt finde hjælp til Tilslutning.stil.dk i vores vejledninger til Tilslutning, som kan findes her.
Institutionens adgang til Tilslutning.stil.dk
For at I kan få adgang til Tilslutning.stil.dk, så I kan godkende leverandørens anmodning om dataadgang, skal I have tildelt en medarbejder adgang til systemet. Medarbejderen skal have rettigheden 'Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk' tildelt via NemLog-ins brugeradministrationsværktøj: Brugeradministration.nemlog-in.dk. Hertil skal medarbejderen have MitID Erhverv med nøglefil.
Godkendelse af dataaftale i Tilslutning.stil.dk
Når jeres medarbejder har adgang til Tilslutning, skal leverandørens anmodning om dataadgang godkendes. Se vejledningen 'Godkend eller afvis en anmodning om dataadgang' for mere info om hvordan I godkender en anmodning om dataadgang.
Bemærk: Der bør være indgået en databehandleraftale imellem institution og leverandør, forud for godkendelsen af dataaftalen. Denne databehandleraftale indgås udelukkende mellem leverandør og institution, og STIL har ikke part heri.
Administration af institutionens brugere
Når I har anskaffet adgang til et brugeradministrationssystem, kan I begynde at indtaste brugeroplysninger heri. De indtastede brugerdata overføres til Unilogin, hvorved der oprettes et Unilogin til institutionens brugere. Dette sker typisk en gang i døgnet.
Support til jeres brugeradministrationssystem findes hos den leverandør, I vælger.
Brugernes Unilogin brugernavn og adgangskode
Når medarbejderne er oprettet i institutionens administrationssystem, og oplysningerne er synkroniseret herfra til Unilogin, tager det ca. et døgn fra oprettelsestidspunktet til at institutionens medarbejdere kan bruge deres Unilogin. Læs vejledningen 'Hvordan får jeg mit Unilogin som medarbejder?' for mere info om at få dit Unilogin som medarbejder.
Aktiver dit Unilogin og få dit brugernavn
- Gå til en side med Unilogin, vælg Unilogin i loginvælgeren
- Klik på linket ’Få mit eller mit barns brugernavn’ under Andre muligheder.
- Brug dit MitID til at logge ind og få dit brugernavn
Hvis du er elev uden MitID, skal dine forældre eller en lærer på din skole hjælpe dig.
- Første gang du skal logge ind, skal du ligeledes bruge dit MitID til at lave din adgangskode.
Aktiver din bruger og få dit Unilogin brugernavn
Gå til en side med Unilogin og vælg Unilogin i loginvælgeren
Klik på ’Få mit eller mit barns brugernavn’ under Andre muligheder.
Klik på ’MitID/NemID’ og log ind
Klik på ’Klik for at oprette bruger’
Husk dit brugernavn og klik på ’Afslut’.
Lav din adgangskode
Første gang du logger ind med dit brugernavn, skal du lave din adgangskode.
Gå til en side med Unilogin og vælg Unilogin i loginvælgeren
Indtast dit brugernavn i feltet og tryk Næste
Du har nu forskellige muligheder for at komme videre
- Hvis du selv har MitID, og du forsøger at lave en adgangskode til dig selv, skal du klikke på MitID/NemID knappen
- Hvis du er elev uden MitID, kan du:
- fortælle din lærer at du har brug for en adgangskode. Skolen kan hjælpe via deres værktøj elevadgang.unilogin.dk.
- få hjælp fra dine forældre, som skal klikke på linket nederst, og bruge deres MitID til at lave en ny kode.
Systemet tildeler dig/barnet en ny adgangskode. Du kan vælge at lave en adgangskode selv, eller bruge den systemtildelte.
Vær opmærksom på, at der gælder forskellige regler for adgangskodens kompleksitet. Såfremt du oplever at den selvvalgte adgangskode ikke accepteres, anbefales det at bruge den systemtildelte.
Klik Bekræft, hvis du vil bruge den systemtildelte
Gentag din nye adgangskode og tryk Næste
Din nye adgangskode er nu gemt og skal bruges, næste gang du logger ind
Relaterede artikler
Hvis du godt kan huske din nuværende adgangskode og blot ønsker at skifte den, kan du læse hvordan i vejledningen Hvordan kan jeg skifte min adgangskode?
Vær opmærksom på, at nedenstående kun omhandler Unilogin. Benytter du/din institution en anden login-løsning end Unilogin skal I rette henvendelse til deres support for at få hjælp.
Sådan får du en ny adgangskode trin-for-trin
Du skal bruge dit MitID, hvis du har glemt din adgangskode og skal lave en ny.
Gå til en side med Unilogin og vælg Unilogin i loginvælgeren
Indtast dit brugernavn i login-billedet og tryk Næste
På adgangskodebilledet skal du klikke på linket ’Få en ny adgangskode’:
Vælg 'Glemt adgangskode':
Tryk på 'Brug MitID' for at logge ind med dit MitID og få en ny adgangskode.
Elever uden MitID
Som elev uden MitID kan du få hjælp af dine forældre eller din lærer, hvis du ikke kender din adgangskode.
- Er du forælder som skal hjælpe dit barn med en ny adgangskode, kan du se hvordan i vejledningen Hvordan kan jeg skifte mit barns adgangskode?
Se flere vejledninger om Unilogin, for forældre og elever
- Som lærer kan du også hjælpe en elev med at få en ny adgangskode. Dette er muligt via elevadgang.unilogin.dk. Se vores vejledninger til Elevadgang på viden.stil.dk
Når en lærer tildeler dig en ny adgangskode via deres værktøj til dette, har du fem minutter til at logge ind med dit brugernavn, hvorefter du vil få tildelt en ny adgangskode
- Som mellemtrins- eller udskolingselev kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte.
Problem
- Dit brugernavn eller adgangskode er forkert.
- Du har ikke rettighed/adgang til den tjeneste, du forsøger at logge ind på.
Løsning
Fejlbeskeden ved login indikerer, hvad der er problemet.
- Hvis du får besked om, at dit brugernavn eller din adgangskode er forkert, kan du finde hjælp i vejledningen Hvad er mit Unilogin brugernavn?
- Er du elev, kan din lærer hjælpe dig. Dine forældre kan evt. også hjælpe dig ved at følge vejledningen Hvordan kan jeg skifte mit barns adgangskode?
- Får du besked om, at der ikke er adgang til den tjeneste, du forsøger at tilgå, skal du rette henvendelse til skolen eller til supporten for den eller de tjenester, som der ikke er adgang til. I disse tilfælde kan Styrelsen for It og Læring desværre ikke være behjælpelig.
Relaterede artikler
Ofte stillede spørgsmål
-
Side:
-
Side:
-
Side:
-
Side:
Ring på telefon
3587 8550
Mandag - torsdag
08.00 - 16.00
Fredag
08.00 - 14.00
I ferieperioder vil åbningstiderne være justeret.