Tilslutning til Unilogin

Processen for tilslutning til Unilogin afhænger af hvilken type daginstitution I er. Vælg nedenfor for at se, hvordan I kommer i gang.

Kommunal daginstitution
  1. Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem
  2. Leverandøren af kommunens pladsanvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til kommunen via tilslutning.stil.dk
  3. Kommunens dagtilbudsansvarlige logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger

    • Tilslutning er en portal, hvor man som skole, dagtilbud eller udbyder kan oprette og sende aftaler om dataadgang. En godkendt dataadgang tillader, at en udbyder må sende eller hente brugernes data til forskellige systemer.
    • Mht. Dagtilbudsregisteret skal dagtilbuddet godkende forskellige aftaler, for at der kan blive oprettet brugerdata på medarbejdere og forældre, og de dermed får tildelt et Unilogin.
    • Dagtilbuddet eller en medarbejder fra kommunen kan også godkende aftaler om dataadgang, der f.eks. kan give medarbejderne adgang til digitale læremidler eller lignende.
  4. Kommunens dagtilbudsansvarlige bestiller læseadgang til Unilogin brugeradministration via formularen Bestilling af læseadgang til Unilogin brugeradministration

  5. Kommunens dagtilbudsansvarlige er ansvarlig for at vejlede medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.
Selvejet daginstitution
  1. Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem
  2. Leverandøren af kommunens pladsanvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til dagtilbuddet via tilslutning.stil.dk
  3. En medarbejder på dagtilbuddet logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger

    • Tilslutning er en portal, hvor man som skole, dagtilbud eller udbyder kan oprette og sende aftaler om dataadgang. En godkendt dataadgang tillader, at en udbyder må sende eller hente brugernes data til forskellige systemer.
    • Mht. Dagtilbudsregisteret skal dagtilbuddet godkende forskellige aftaler, for at der kan blive oprettet brugerdata på medarbejdere og forældre, og de dermed får tildelt et Unilogin.
    • Dagtilbuddet eller en medarbejder fra kommunen kan også godkende aftaler om dataadgang, der f.eks. kan give medarbejderne adgang til digitale læremidler eller lignende.
  4. Kommunens dagtilbudsansvarlige bestiller læseadgang til Unilogin brugeradministration via formularen Bestilling af læseadgang til Unilogin brugeradministration

  5. Kommunens dagtilbudsansvarlige er ansvarlig for at vejlede medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.
Privat daginstitution

Som privat daginstitution er der en række opgaver, som I selv har ansvaret for bliver udført, herunder:

Registrering i Dagtilbudsregisteret

Tildeling af institutionsnummer

Det er først og fremmest vigtigt, at I er registreret i Dagtilbudsregisteret og har et institutionsnummer. I kan selv slå op på dagtilbudsregister.stil.dk og undersøge om I er oprettet med et institutionsnummer. Det er G-nummeret for Anvisningsenhed eller Alternativ adresse, I skal anvende til eksempelvis Unilogin og Tilslutning. Hvis I allerede er oprettet, kan du springe videre til punktet Etablering af administrationssystem.

  1. I skal kontakte Styrelsen for It og Læring (STIL) via denne skriftlige kontaktformular for at anmode om at få tildelt et institutionsnummer. Se eventuelt vejledningen 'Sådan opretter du dig som bruger i supportportalen' hvis du ikke kan logge ind, eller er førstegangsbruger.
    1. I bestillingen til STIL skal følgende angives (OBS: alle oplysninger er obligatoriske):
      • CVR og P-nummer
      • Adresseoplysninger
      • Kommunenavn
      • Institutionens navn
      • Email-adresse
      • Telefonnummer
      • Dagtilbuddets lovgrundlag:
        • Kommunal, dagtilbudslovens §19, stk. 2
        • Selveje, dagtilbudslovens §19, stk. 3
        • Privatinstitution, dagtilbudslovens §19, stk. 5
      • Dagtilbuddets institutionstype:

        • 6010 - Alderen omkring 0-2 år
        • 6011 - Alderen omkring 3-5 år
        • 6012 - Alderen omkring 0-5 år

Etablering af administrationssystem

Brugere tilknyttet institutionen, som skal have et Unilogin, skal registreres i et administrativt system, der kan sende brugerdata til Unilogin. Det er dagtilbuddets ansvar at anskaffe adgang til et system til denne opgave enten via sin kommunale forvaltning eller private udbydere af administrative systemer.

Hvis I skal foretage sprogvurdering

I det tilfælde at kommunen har pålagt opgaven med at foretage sprogvurderinger til jer, som privat dagtilbud, anbefaler vi, at kontakte brancheorganisationen eller drøfte med kommunen, hvorvidt kommunen er forpligtet til at understøtte med relevante it-systemer

Godkendelse af dataaftaler med leverandør af skoleadministrativt system

Når der er indgået aftale med en leverandør af et skoleadministrativt system, er det nødvendigt for jer som dataejere at godkende leverandøren, da de skal behandle og sende brugerdata på jeres vegne. Dette sker via Styrelsen for It og Lærings tilslutningsportal: Tilslutning.stil.dk.

I vejledningen herunder beskrives det, hvordan du og leverandøren tilgår og bruger Tilslutning.stil.dk.

Opret MitID Erhverv (NemLog-in)

Flere af Styrelsen for It og Lærings systemer kræver, at den medarbejder, der har ansvaret for adgangen til STIL's systemer, har et MitID Erhverv  med nøglefil. Dette er et krav for at få adgang til Nemlog-in rettigheder. Såfremt I ikke allerede har og bruger dette, skal I bestille det.

(spørgsmål) Har du brug for hjælp til MitID Erhverv med nøglefil, skal du tage kontakt til Erhvervsstyrelsens support via dette link.

Godkendelse af dataaftale mellem institution og leverandør

Leverandøren af det skoleadministrative system, I har indgået aftale med, sender anmodning om dataadgang via Tilslutning.stil.dk

Når I har anskaffet et administrationssystem, skal leverandøren af dette sende jer en anmodning om dataadgang via Tilslutning.stil.dk. Leverandøren kan eventuelt finde hjælp til Tilslutning.stil.dk i vores vejledninger til Tilslutning, som kan findes her.

Institutionens adgang til Tilslutning.stil.dk

For at I kan få adgang til Tilslutning.stil.dk, så I kan godkende leverandørens anmodning om dataadgang, skal I have tildelt en medarbejder adgang til systemet. Medarbejderen skal have rettigheden 'Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk' tildelt via NemLog-ins brugeradministrationsværktøj: Brugeradministration.nemlog-in.dk. Hertil skal medarbejderen have MitID Erhverv med nøglefil.

(spørgsmål) Har du brug for hjælp til MitID Erhverv/NemLog-in, skal du tage kontakt til Erhvervsstyrelsens support via dette link.

Godkendelse af dataaftale i Tilslutning.stil.dk

Når jeres medarbejder har adgang til Tilslutning, skal leverandørens anmodning om dataadgang godkendes. Se vejledningen 'Godkend eller afvis en anmodning om dataadgang' for mere info om hvordan I godkender en anmodning om dataadgang.

(advarsel) Bemærk: Der bør være indgået en databehandleraftale imellem institution og leverandør, forud for godkendelsen af dataaftalen. Denne databehandleraftale indgås udelukkende mellem leverandør og institution, og STIL har ikke part heri.

Administration af institutionens brugere

Når I har anskaffet adgang til et brugeradministrationssystem, kan I begynde at indtaste brugeroplysninger heri. De indtastede brugerdata overføres til Unilogin, hvorved der oprettes et Unilogin til institutionens brugere. Dette sker typisk en gang i døgnet.

(info) Support til jeres brugeradministrationssystem findes hos den leverandør, I vælger.

Brugernes Unilogin brugernavn og adgangskode

Når medarbejderne er oprettet i institutionens administrationssystem, og oplysningerne er synkroniseret herfra til Unilogin, tager det ca. et døgn fra oprettelsestidspunktet til at institutionens medarbejdere kan bruge deres Unilogin. Læs vejledningen 'Hvordan får jeg mit Unilogin som medarbejder?' for mere info om at få dit Unilogin som medarbejder.

Forældre kan finde hjælp i vejledningen 'Hvordan får jeg mit Unilogin som forælder eller elev?', som findes ved at følge dette link.

Få dit Unilogin brugernavn som medarbejder

Du skal bruge dit MitID/NemID, når du aktiverer dit Unilogin første gang, og herefter kun hvis du glemmer dit brugernavn eller kode.
Sådan får du dit Unilogin som medarbejder

Første gang du skal bruge dit Unilogin skal det aktiveres så du får dit brugernavn. Dette skal du bruge dit MitID til.

Aktiver dit Unilogin og få dit brugernavn

  1. Gå til en side med Unilogin, vælg Unilogin i loginvælgeren
  2. Klik på linket ’Få mit eller mit barns brugernavn’ under Andre muligheder.
  3. Brug dit MitID til at logge ind og få dit brugernavn
    1. Hvis du er elev uden MitID, skal dine forældre eller en lærer på din skole hjælpe dig.

  4. Første gang du skal logge ind, skal du ligeledes bruge dit MitID til at lave din adgangskode.


Aktiver din bruger og få dit Unilogin brugernavn

Gå til en side med Unilogin og vælg Unilogin i loginvælgeren


Klik på ’Få mit eller mit barns brugernavn’ under Andre muligheder.

Billedet viser en pil til tekst-knappen Få mit eller mit barns brugernavn

Klik på ’MitID/NemID’ og log ind

Klik på ’Klik for at oprette bruger

Billedet viser tekst-knappen Klik for at oprette bruger

Husk dit brugernavn og klik på ’Afslut’.

Lav din adgangskode

Første gang du logger ind med dit brugernavn, skal du lave din adgangskode.

Gå til en side med Unilogin og vælg Unilogin i loginvælgeren

Indtast dit brugernavn i feltet og tryk Næste

Du har nu forskellige muligheder for at komme videre

  1. Hvis du selv har MitID, og du forsøger at lave en adgangskode til dig selv, skal du klikke på MitID/NemID knappen
  2. Hvis du er elev uden MitID, kan du:
    1. fortælle din lærer at du har brug for en adgangskode. Skolen kan hjælpe via deres værktøj elevadgang.unilogin.dk.
    2. få hjælp fra dine forældre, som skal klikke på linket nederst, og bruge deres MitID til at lave en ny kode.

Systemet tildeler dig/barnet en ny adgangskode. Du kan vælge at lave en adgangskode selv, eller bruge den systemtildelte.

Vær opmærksom på, at der gælder forskellige regler for adgangskodens kompleksitet. Såfremt du oplever at den selvvalgte adgangskode ikke accepteres, anbefales det at bruge den systemtildelte.

Klik Bekræft, hvis du vil bruge den systemtildelte

Gentag din nye adgangskode og tryk Næste

Din nye adgangskode er nu gemt og skal bruges, næste gang du logger ind



Har du glemt adgangskoden til dit Unilogin?

Kan du ikke huske din nuværende adgangskode skal man bruge MitID til at lave en ny. Se hvordan, i vejledningerne herunder.

Hvis du godt kan huske din nuværende adgangskode og blot ønsker at skifte den, kan du læse hvordan i vejledningen Hvordan kan jeg skifte min adgangskode?

Vær opmærksom på, at nedenstående kun omhandler Unilogin. Benytter du/din institution en anden login-løsning end Unilogin skal I rette henvendelse til deres support for at få hjælp.

Sådan får du en ny adgangskode trin-for-trin

Du skal bruge dit MitID, hvis du har glemt din adgangskode og skal lave en ny.

Gå til en side med Unilogin og vælg Unilogin i loginvælgeren

Indtast dit brugernavn i login-billedet og tryk Næste

På adgangskodebilledet skal du klikke på linket ’Få en ny adgangskode’:

Billedet viser placeringen af linket Få en ny adgangskode.

Vælg 'Glemt adgangskode':

Billedet viser placeringen af knappen Glemt adgangskode.

Tryk på 'Brug MitID' for at logge ind med dit MitID og få en ny adgangskode.

Elever uden MitID

Som elev uden MitID kan du få hjælp af dine forældre eller din lærer, hvis du ikke kender din adgangskode.

Se flere vejledninger om Unilogin, for forældre og elever

  • Som lærer kan du også hjælpe en elev med at få en ny adgangskode. Dette er muligt via elevadgang.unilogin.dk. Se vores vejledninger til Elevadgang på viden.stil.dk
    • Når en lærer tildeler dig en ny adgangskode via deres værktøj til dette, har du fem minutter til at logge ind med dit brugernavn, hvorefter du vil få tildelt en ny adgangskode

    • Som mellemtrins- eller udskolingselev kan du vælge en anden adgangskode end den tildelte.

Hvis du har problemer med at logge ind

Som bruger kan du opleve at blive nægtet adgang til en eller flere tjenester. Du kan for eksempel blive mødt af beskeden "Ingen adgang", når du forsøger at logge ind.

Problem

  1. Dit brugernavn eller adgangskode er forkert.
  2. Du har ikke rettighed/adgang til den tjeneste, du forsøger at logge ind på.

Løsning

Fejlbeskeden ved login indikerer, hvad der er problemet.

  1. Hvis du får besked om, at dit brugernavn eller din adgangskode er forkert, kan du finde hjælp i vejledningen Hvad er mit Unilogin brugernavn?
    1. Er du elev, kan din lærer hjælpe dig. Dine forældre kan evt. også hjælpe dig ved at følge vejledningen Hvordan kan jeg skifte mit barns adgangskode?
  2. Får du besked om, at der ikke er adgang til den tjeneste, du forsøger at tilgå, skal du rette henvendelse til skolen eller til supporten for den eller de tjenester, som der ikke er adgang til. I disse tilfælde kan Styrelsen for It og Læring desværre ikke være behjælpelig.

Ofte stillede spørgsmål