Tilslutning gør det muligt at sende og hente data skoler og udbyder imellem ved at bruge en af STILs mange webservices blandt andet Optagelse.dk, Unilogin, Eksamensdatabasen m.fl..

For at kunne lave en tilslutning, skal udbyder og skole lave en databehandleraftale. Når den er i hus, skal udbyder i første omgang lave en tilslutningsaftale med STIL for at kunne bruge en webservice. Herefter skal udbyder lave en dataaftale med skolen. Er de to aftaler på plads, kan udbyder og skolen hente og sende informationer til STILs webservices.

Om du er skole eller udbyder, er det en god idé at oprette en notifikationsmodtager på tilslutning.stil.dk, da du dermed vil modtage information, når blandt andet en tilslutningsaftale eller dataaftale sendes, afvises eller godkendes.


                                                                      


Tilslutning.stil.dk

Udbyder

Skole

Sådan får du adgang til tilslutning.stil.dk
  1. Log ind på brugeradministration.nemlog-in.dk
  2. Klik på Få flere rettigheder
  3. Gå til Uddannelse og prøver, klik på + ude i højre side
  4. Sæt markering i Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk
  5. Klik Send forespørgsel
    Din NemLog-in brugeradministrator skal godkende din forespørgsel
    Se en mere udførlig vejledning.
Bliv oprettet som udbyder i STILs udbyderregister
  1. Udfyld kontaktformularen
    1. Indtast Opret Udbyder i Hvad drejer henvendelsen sig om
    2. Oplys navn på institution, CVR nummer og P-nummer
  2. Afvent bekræftelse fra STIL
    Se en længere vejledning.
Opret en notifikationsmodtager

Opret en notifikationsmodtager for få besked om f.eks. nye dataanmodninger, dataanmodninger der afvises/godkendes m.m..

Skole
  1. Log in på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Dataadgangadministration
  3. Klik på Notifikationer
  4. Skriv emailadressen, der skal tilmeldes, i feltet Tilmeld email
  5. Klik Opret
    Se en mere detaljeret vejledning.
Udbyder
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Udbydersystemadministration
  3. Klik på Notifikationer
  4. Skriv emailadressen, der skal tilmeldes, i feltet Tilmeld email
  5. Klik Opret
    Se en mere detajleret vejledning.



Sådan opretter du en tilslutningsaftale
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Anmod om at bruge ny webservice
  3. Vælg dit system under System
  4. Sæt en markering i Tilslutning ude til højre for den STIL webservice, du vil lave en tilslutningsaftale med
  5. Klik på Anmod om tilslutning

  6. Klik Send
    Se en mere udførlig vejledning.
Opret et system for at få adgang til STIL webservice
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Nyt system under Administrerer tilslutninger

  3. Klik på Nyt system
  4. Udfyld felterne under Nyt system
  5. Klik på Vælg kontaktperson
  6. Klik Gem
    Se en mere detaljeret vejledning.

Opret en dataanmodning
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Dataadgange
  3. Vælg System under Visning
  4. Vælg dit system under System
  5. Klik på Anmod om Dataadgang
  6. Indtast institutions- eller udbydernummeret
  7. Klik Tilføj
  8. Indtast evt. en kommentar til den eller dem, du sender en anmodning
  9. Klik på Send
    Se en mere udførlig vejledning.



Godkend en dataanmodning
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Dataadgangadministration
  3. Klik på Skift status - de 9 små firkanter
  4. Klik på Godkend
    Se en længere vejledning.

FAQ

Hvordan lukker jeg en dataadgang?

Skole

Du kan som skole enten afvise eller slette en dataadgang.

Udbyder

Er du udbyder, kan du kun slette en dataadgang.

Skole
Afvis en dataadgang

Afviser du en dataadgang, sætter du dataadgangen på pause, det vil sige, at der ikke vil blive sendt eller hentet data. Du kan åbne for dataadgangen igen ved at godkende dataadgangen.

Afvis en dataadgang

  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Dataadgangadministration
  3. Klik på Skift status - de 9 små firkanter
  4. Klik på Afvis
    Se en længere vejledning.
Slet en dataadgang

Sletter du en dataadgang, skal dataadgangen oprettes på ny, hvis dataadgangen skal tages i brug igen.

Slet en dataadgang

  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Dataadgangadministration
  3. Klik på skraldespanden ude til højre for den dataadgang, der skal slettes
  4. Klik på Slet
    Se en længere vejledning.
Udbyder
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Lav dataaftale med institutioner
  3. Vælg Institution/Udbyder under Visning
  4. Klik på skraldespanden ude til højre for den dataadgang, der skal slettes
  5. Klik på Slet
    Se vejledning.
FAQ til STIL webservices og tilslutningsaftaler

Dette er kun relevant for dig, som er udbyder.

Hvad er STIL Servicekatalog?

I STIL Servicekatalog kan du se de STIL webservices, du som udbyder kan tilslutte. Læs en længere vejledning.

Hvilke STIL webservices har jeg tilslutningsaftaler med?

Under fanen Tilslutninger kan du se dine systemer og hvilke STIL webservices, der er lavet tilslutningsaftaler med. Se vejledning.

Hvordan sletter jeg en igangværende anmodning til en STIL webservice?

Under fanen STIL Servicekatalog kan du slette en igangværende anmodning. Klik på skraldespanden ude til højre ud for den tilslutningsanmodning, du vil slette. Se vejledning.

Slet en tilslutning til en STIL webservice
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Anmod om at bruge ny webservice  
  3. Klik på Slet tilslutning (skaldespandsikonet) ude til højre for den webservice, du ønsker at slette tilslutningen til
  4. Klik Slet
    Se vejledning.
Se en oversigt over igangværende anmodninger om tilslutning
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Anmod om at bruge en ny webservice
  3. I kolonnen Tilslutning kan du se, hvilke tilslutninger der endnu ikke er behandlet
    Se vejledning.
FAQ til systemer på tilslutning.stil.dk
Skole
Hvorfor er et system passivt?

En udbyder kan vælge at gøre et system passivt, det vil sige, at der ikke bliver sendt eller hentet informationer. Se en mere detaljeret vejledning. Har du spørgsmål til, hvorfor et system er gjort passivt, skal du tage kontakt til udbyderen.

Systembrugernavn og password

Du skal kontakte udbyderen af systemet for at få oplyst login til systembrugeren og password. Udbyderen finder oplysningerne under Systemlogin.

Udbyder
Hvordan opretter jeg en kontaktperson til et system?

Når du opretter et system, kan du tilføje en kontaktperson ved at klikke på Vælg kontaktperson. Se en mere detaljeret vejledning.

Hvordan finder jeg loginoplysninger til et system?
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Glemt password under Administrer tilslutninger
  3. Klik på Vis brugernavn og password (øjeikonet) ude til højre ud for det system, du ønsker brugernavn og password på
    Se en længere vejledning.
Hvordan redigerer jeg et system?
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Udbydersystemadministration
  3. Klik på Rediger system (blyantikonet)
  4. Rediger systemet og klik Gem
    Se vejledning.
Hvordan gør jeg et system passivt?

Ønsker du midlertidig at stoppe med at hente og sende data med et system, kan du gøre systemet passivt.

  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Udbydersystemadministration
  3. Klik på Gør systemet passivt (de 9 små firkanter)
  4. Klik Gør passivt
    Se vejleding.
Hvordan sletter jeg et system?
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Udbydersystemadministration
  3. Klik Slet system (skraldespandsikonet)
  4. Klik Slet
    Se vejledning.
FAQ til dataadgange
Skole
Hvad er en dataadgang og en dataadgangsanmodning?

En dataadgang er det samme som en dataaftale. Med en dataaftale eller en dataadgang laver I en aftale med en udbyder, om at de og I kan hente og sende data vi en STIL webservice. Læs mere.

Hvordan ser en dataadgangsanmodning ud og tilslutning.stil.dk?

Tilslutning.stil.dk ser anderledes ud end det gamle ba.emu.dk. Se en gennemgang af sidens opbygning.

Udbyder
Eksporter eksisterende dataadgange til regneark
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Udbydersystemadministration
  3. Klik på knappen Eksport. Der bliver genereret et regnark med det samme.
    Se vejledning.
Anmodninger om dataadgange

Du, som udbyder, kan få en anmodning om dataadgang fra en anden udbyder. I så fald vil du kunne se anmodningen under fanen Anmodninger.

  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Udbydersystemadministration
  3. Klik på Anmodninger
  4. Klik på Venter i kolonnen Accept ud for den anmodning, du skal behandle
  5. Godkend eller Afvis anmodningen
    Se vejledning.
Afvis eller godkend anmodninger om dataadgang
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Udbydersystemadministration
  3. Klik på Anmodninger
  4. Klik på Venter i kolonnen Accept ud for den anmodning, du skal behandle
  5. Godkend eller Afvis anmodningen
    Se vejledning.


Se eksisterende dataadgange
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Lav dataaftale med institutioner
  3. Vælg enten visning: System eller Institution/Udbyder
    Se vejledning.
Se oversigt over igangværende anmodninger om dataadgang
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Se oversigt over de webservices I har adgang til
  3. I kolonnen Venter kan du se de anmodninger om dataadgang, der endnu ikke er godkendt eller afvist
    Se vejledning.
Slet igangværende anmodning om dataadgang
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Se oversigt over de webservices I har adgang til
  3. Klik på tallet i kolonnen Venter ud for den anmodning, du vil slette
  4. Klik på Slet anmodning om dataadgang (skraldepandsikonet)
  5. Klik Slet
    Se vejledning.
Fra Ba.emu.dk til tilslutning.stil.dk

Tilslutnings- og dataaftaler er flyttet fra UNI-Login Brugeradministration (ba.emu.dk) til tilslutning.stil.dk.

Skole

Alle de eksisterende dataaftaler, I har på ba.emu.dk, bliver flyttet over til tilslutning.stil.dk og bliver til dataanmodninger. I skal derfor ikke godkende dataaftalerne igen. I skal kun godkende nye dataaftaler. Læs mere her.

Udbyder

Alle tilslutnings- og dataaftaler fra ba.emu.dk bliver overført til tilslutning.stil.dk, hvor alle nye tilslutnings- og dataaftaler skal oprettes. Læs mere her.