Ny krydsvalidering implementeres med ny DTR-services v2.0

Der vil i den nye v2.0 af services for Dagtilbudsregisteret implementeres krydsvalideringer. Krydsvalideringerne sikrer, at der skabes sammenhæng mellem daginstitutionens ejerform, daginstitutionens lovgrundlag og anvisningsenheden institutionstype.

For en liste over aktuelle versioner af webservices, samt versioner som lukker, kan I se mere på:

Brugerhåndbog for Dagtilbudsregisteret

Denne håndbog vejleder om brug og vedligeholdelse af Dagtilbudsregistret. Håndbogen beskriver bl.a., hvordan kommuner og private dagtilbud kan oprette, nedlægge og ændre daginstitutioner og anvisningsenheder i registeret. 

Bekendtgørelse om dataindberetninger på dagtilbudsområdet

Bekendtgørelse om dataindberetninger på dagtilbudsområdet beskriver hvorledes dagtilbud fremadrettet skal registreres korrekt i Dagtilbudsregistret.

De omfattede dagtilbud skal registreres jfr. den lovgivning som hvert enkelt dagtilbuds drives under.

Dagtilbudsregistrets datamodel beskriver detaljeret hvilke muligheder der er for registrering.

Det er særligt felterne Ejerform, Lovgrundlag og Institutionstype som kræver opmærksomhed i forbindelse med registrering.

Ansvaret for og opgaven med vedligehold af Dagtilbudsregisteret:

  • De kommunale dagtilbud vedligeholdes af kommunerne i kommunernes egne administrative systemer
  • De private dagtilbud vedligeholdes af de private dagtilbud selv, med hjælp fra STILs support

Det er nu muligt at registrere specialinstitutioner i Dagtilbudsregistreret

(Nyhed fra 2020)

Det vil fremadrettet være muligt at registrere specialinstitutioner under Barnets Lov § 83 og § 84 i Dagtilbudsregisteret.

Dagtilbudsregisteret omfatter offentlige og private dagtilbud i på førskoleområdet (herunder vuggestuer, børnehaver og dagplejere). Derudover omfatter det også fritidshjem/klubber.

Registeret kan modtage og udstille data vedr. disse institutioner og dermed bla. danne grundlag for Dagtilbudsportalen. Import og Eksport til Dagtilbudsregisteret sker via system-til-system tilslutning.

Dagtilbudsregisteret udsteder - ved oprettelse af en relevant institution - et unikt institutionsnummer til videre brug i sektoren. Af anvendelser kommer fx oprettelse og vedligehold af institutioner og disses brugere i Unilogin og derfra i Aula.

Dagtilbudsregisterset er relevant for bl.a. Unilogin, som kommunerne vil bruge som login til AULA på dagtilbudsområdet.

Det er vigtigt, at Dagtilbudsregisterets indhold for den enkelte kommune stemmer overens med den organisering kommunen har på dagtilbudsområdet. Det vil sige, at den organisering, som kommunen har valgt, skal afspejles i Dagtilbudsregisteret. Det kan således være, at der skal foretages rettelser i forhold til de nuværende oplysninger (fra Danmarks Statistik pr. 1/8-2019).

Dagtilbudsregisteret er tilgængeligt for ændringer via de systemgrænseflader, som er udviklet til registeret. Ændringer i registeret kan kun ske via disse grænseflader og fra de administrative systemer - til vedligehold af Dagtilbudsregisteret - som kommunen har valgt. Det er derfor meget vigtigt at rettelserne sker i tæt dialog mellem kommunerne og leverandørerne.

Børne- og Undervisningsministeriet ejer Dagtilbudsregisteret.

Styrelsen for It og Læring (STIL) udvikler og driver Dagtilbudsregisteret og tilhørende tekniske import-/eksportgrænseflader.

Læs mere om Dagtilbudsregisteret

Det læser andre om