Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata
Alle politikker for Dagtilbudsregisteret

Oprettelse af institutioner

  • Institutioner skal oprettes i hierarkisk orden, dvs. at daginstitution skal oprettes før anvisningsenhed som igen skal oprettes inden alternativ adresse oprettes
  • Det står kommunerne frit for at oprette inst. efter behov

Ændring af institutionsoplysninger

  • Jfr navngivning af institutioner skal oplysninger vedr. institutionen opdateres hvis der sker ændringer. Denne vedligeholdelse er institutionens ejers ansvar.

Flytning af institutioner

  • Man kan ikke flytte en anvisningsenhed fra en klynge/daginstitution til en anden, medmindre man nedlægger anvisningsenheden og derefter opretter den igen med nyt EnhedsNummer
  • Man kan ikke flytte en alternativ adresse fra en anvisningsenhed til en anden, medmindre man nedlægger den alternative adresse og derefter opretter den igen med nyt AlternativadresseNummer
Navngivning af institutioner

Nedlæggelse af institutioner

  • Nedlagte institutionsnumre genbruges ikke
  • Der understøttes ikke kaskadesletning af institutioner. Dvs. at underliggende institutioner skal slettes før moderinstitution kan slettes

Sammenlægning og opsplitning af institutioner

  • Registeret gemmer ikke oplysninger vedrørende sammenlægning/opsplitning af institutioner.

Hvilke institutioner må være i Dagtilbudsregisteret

Der er i den fællesoffentlige styregruppe mellem Børne- og Socialministeriet, Undervisningsministeriet og KL besluttet, at dagtilbudsregisteret pr. 30. aug. 2019 skal kunne indeholde følgende institutionstyper:

Institutionstype

Alder

Lov

Note

Fritidsklubber


Større børn fra 5. klasse

Dagtilbudsloven § 52

Fritidsklubber er med aht. AULA

Fritidshjem

Indskoling (0. - 3. klasse)

Dagtilbudsloven § 66

Det er i dag kun Københavns Kommune som anvender denne betegnelse

Fritidshjem er med aht. AULA

Daginstitutioner – kommunale, private, selvejende og udliciterede

Førskole

Dagtilbudsloven § 19, stk. 2, 3, 4 og 5


Dagplejere – kommunale (personoplysning)

Førskole

Dagtilbudsloven § 21 stk. 2 og 3.

Data om dagplejere leveres ikke i første release af dagtilbudsregisteret

Landsbyordninger

Førskole

Dagtilbudslovens § 19, stk. 2, ledelse iht. folkeskolelovens § 24aa


Det er kommunerne, som via de udviklede webservices, leverer data om institutioner til dagtilbudsregisteret.

Dagtilbudsregisteret går fra starten i luften med data modtaget fra Danmarks Statistik. Opdaterede data om dagtilbuddene leveres fra kommunerne. Dagplejere vil indledende ikke indgå i Dagtilbudsregisteret.

Adgang til at ændre i data via ImportService

  • Adgang til styres via IP-Ung og Tilslutning og hvor kommuner giver leverandører 
    adgang til at ændre i data for kommunernes institutioner

Kommuner og enkeltinstitutioner (ikke kommunale) uden administrativt system til vedligehold af Dagtilbudsregisteret

  • Kommunen eller enkeltinstitutionen skal berigtige over for STIL at det ikke er muligt at anvende Dagtilbudsregisterets (web)services til oprettelse, vedligehold og nedlæggelse af institutioner
  • Kommunen eller enkeltinstitutionen skal levere en liste over personer som må anmode om vedligehold af kommunens institutioner eller enkeltinstitutionen. Denne liste skal opdateres ved af- og tilgang af medarbejdere
  • Al henvendelse til STILs support vedr. ændringer i Dagtilbudsregisteret skal ske via sikker post

Adgang til at ændre i Dagtilbudsregistert via STIL Support indtastningsgrænseflader

  • STIL Support har adgang til at ændre i data uden forudgående tilladelse fra IP-Ung, Tilslutning eller ejere af institutionerne
  • Adgang til og handlinger i indtastningsgrænsefladen logges på organisationsniveau

Valideringsregler:

  • Alle felter i en oprettelse/opdatering valideres mod et XML-schema, der fastlægger type (numerisk, tekst dato) og bredde af alle felter, samt om et felt er obligatorisk eller frivilligt at medtage.
  • Alle kodede felter valideres mod prædefinerede kodetabeller. Fx kommunekode skal være blandt de 3-4 cifret officielle kommunekode.
  • Adressefelter valideres mod Danmarks Adresseregister (DAR/DAWA)*.
  • P-nummer skal være aktivt jævnfør CVR*.
    • Det er ikke krævet at p-nummeret skal være unikt på tværs af registeret, og heraf følger at flere institutioner kan have samme p-nummer.
    • Det kontrolleres ikke om der er overensstemmelse mellem navn/adresse i dagtilbudsregisteret og cvr-registeret.
    • Det kontrolleres ikke om p-nummeret tilhører en relevant branche
    • Det kontrolleres ikke om CVR-nummeret tilhører en administrativ enhed (kommune)
  • Til enhver daginstitution skal der mindst være tilknyttet en anvisningsenhed*
  • Der kontrolles ikke imod dobbeltoprettelse af institutioner
    • Tjekkes ikke at kombinationen af daginstitutionsnavn og adm. kommunekode er unik
    • Tjekkes ikke at kombinationen af anvisningsenhedsnavn, adgangsadresse er unik indenfor en kommune.
    • Tjekkes ikke at kombinationen af alternativadressenavn, adresse er unik indenfor en kommune.
  • Det er tilladt at ændre institutionstype
  • Det er tilladt at ændre adm. kommunekode
  • Det er tilladt at ændre lovgrundlagskode
  • Det er tilladt at ændre ejerformkode

*Tjekkes ved oprettelse/ændring samt ved månedlige kørsler.

Adgang til at udtrække data fra registeret via ExportService

  • ExportServicen er åben for alle. Det kræver dog en oprettelse i IP-Ung, Dagtilbuds-, Institutions- eller Udbyderregisteret og Tilslutning

Adgang til data via hjemmeside

Adgang til at udtrække data i .csv-format

  • På ovenstående hjemmeside kan der trækkes datasæt i .csv-format for kommuneniveau og samtlige institutioner.