Blog
Det er ikke muligt at logge ind på Eksamensdatabasen som privatperson. Vi henviser i stedet til siden minkompetencemappe.dk. Her kan du som privatperson se dine beviser.
Hvis du som forælder/kontaktperson har børn som er hjemsendte, kan det være, at du står i en situation, hvor du er nærmeste person, som kan hjælpe med tekniske udfordringer. I denne artikel kan du finde svar og vejledninger til nogle af de spørgsmål, som kan opstå i denne sammenhæng.
Klik på overskriften for at se vejledningen
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at kontakte skolen for at få hjælp. Det kan f.eks. være i følgende situationer:
- I ved ikke, hvor I skal logge ind
- Hvis der er problemer med indlogning på computeren
- Unilogin'et virker (kontroller eventuelt om I kan logge ind på unilogin.dk), men ikke på en eller flere forskellige portaler eller tjenester som f.eks. Zoom, Teams, Office365 eller andet.
Det nye dagtilbudsregister indeholder nye institutionsnumre på alle dagtilbuddene i Danmark. Alle oprettelser, nedlæggelser eller ændringer af dagtilbuddene bliver styret fra den enkelte kommune. Det gælder både de kommunale og de selvejende dagtilbud. I denne artikel finder du vejledninger og kan læse om de forskellige opgaver, der er i forbindelse med at blive koblet på Unilogin. Indholdet er målrettet kommunale medarbejdere og medarbejdere med IT-opgaver på selvejende dagtilbud.
Tilslutning til Unilogin - Trin-for-trin
For kommunale dagtilbud
- Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem
- Leverandøren af kommunens pladsanvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til kommunen via tilslutning.stil.dk
Kommunens dagtilbudsansvarlige logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger.
- Kommunens dagtilbudsansvarlige er ansvarlige for kommunikation og vejledning af medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.
Det er muligt for kommunens dagtilbudsansvarlige at få læseadgang til Unilogin brugeradministration for at se importerede brugere. Såfremt man har en formodning om manglende opdatering, bør man dog først sikre, at data er korrekt registreret og overført til Unilogin fra det pladsanvisningssystem, som benyttes - og rette henvendelse til supporten, hvis der skulle være tvivl herom.
Er der ønske om læseadgang til Unilogins brugeradministration, kan det bestilles ved at benytte kontaktformularen i dette link. Bemærk: Der gælder samme levetidsregler for denne adgang, som normalt. Læs evt. mere om Unilogin levetidspolitik i denne artikel.
For selvejende dagtilbud
- Kommunen sørger for, at alle stamdata/personoplysninger er korrekt registreret i kommunens pladsanvisningssystem
- Leverandøren af kommunens pladsanvisningssystem og Aula sender en dataanmodning til dagtilbuddet via tilslutning.stil.dk
En medarbejder på dagtilbuddet logger på tilslutning.stil.dk og godkender dataanmodninger.
- Kommunens dagtilbudsansvarlige er ansvarlige for kommunikation og vejledning af medarbejdere og forældre i ibrugtagning af Unilogin.
Det er muligt for kommunens dagtilbudsansvarlige at få læseadgang til Unilogin brugeradministration for at se importerede brugere. Såfremt man har en formodning om manglende opdatering, bør man dog først sikre, at data er korrekt registreret og overført til Unilogin fra det pladsanvisningssystem, som benyttes - og rette henvendelse til supporten, hvis der skulle være tvivl herom.
Er der ønske om læseadgang til Unilogins brugeradministration, kan det bestilles ved at benytte kontaktformularen i dette link. Bemærk: Der gælder samme levetidsregler for denne adgang, som normalt. Læs evt. mere om Unilogin levetidspolitik i denne artikel.
Flere vejledninger
Hvordan får jeg mit Unilogin som forælder eller elev?
Hvordan får jeg mit Unilogin som medarbejder?
Glemt adgangskode til dit Unilogin
Til at understøtte sundhedsmyndighedernes arbejde med at vurdere effekten af genåbningen og mulighederne for at ændre restriktionsniveauet i Danmark, har Styrelsen for It og Læring nu brug for oplysninger om sygefravær blandt elever og personale i landets dagtilbud og grundskoler.
På denne side kan du få svar på de spørgsmål, som kan opstå i forbindelse med indberetningen af disse oplysninger.
Fælles
For kommuner
For frie og private grundskoler
Brugere, som benytter Unilogin, skal skifte adgangskode inden den 10.-12. juni. Brugere i 3. og 6. klasse vil dog ikke være omfattet af dette skift af adgangskode, da de som følge af adgangskodepolitikken skal have en ny adgangskode umiddelbart efter sommerferien. Ligeledes vil skift heller ikke være nødvendigt for de brugere der allerede har skiftetadgangskode i perioden efter lanceringen af det nye Unilogin.
Nedenfor har svarer vi på de mest almindeligs spørgsmål vedrørende adgangskodeskift.
Vær opmærksom på, at nedenstående kun omhandler Unilogin og ikke lokale loginløsninger (lokale IdP). For spørgsmål vedrørende lokale loginløsning, skal loginløsningsleverandøren kontaktes.
For flere spørgsmål om det nye Unilogin, se denne side
Generelle spørgsmål
Hvis du har problemer
Trin-for-trin vejledninger
Trin-for-trin vejledninger til forældre
Trin-for-trin vejledninger til medarbejdere
Datoer og generelle spørgsmål
For elever/studerende/børn
For brugeradministratorer
For medarbejdere - lærere
For forældre
Unilogin Support
I forbindelse med lanceringen af Aula har vi samlet denne liste med spørgsmål og svar, som kan være relevant for dig som bruger af systemet.
Forældre:
Se alle Aula trin-for-trin vejledninger til forældre
Medarbejdere - Lærere
Se alle Aula vejledninger til medarbejdere
Unilogin brugeradministratorer/Skolens lokale Aula support/Aula projektansvarlige/Skolens administration
Unilogin Support
Ift. godkendelse af dataaftaler/dataadgange foregår det i en overgangsperiode to steder:
- På siden ba.emu.dk - gå til 'Dataaftaler' (man skal være brugeradministrator).
- På siden tilslutning.stil.dk - gå til 'Dataadgangsadministration' (man skal have en NemLog-in rettighed).
- Hvis ikke brugeradministrator kan finde dataaftalen på ba.emu.dk, skal denne logge på tilslutning.stil.dk med medarbejder NemID.
- Hvis rettigheden til tilslutning mangler, skal man følge denne vejledning for at få rettigheden. (Se under punktet 'Første gang du skal logge på tilslutning.stil.dk').
Bemærk venligst, at hvis der ikke er hverken en dataaftale eller en dataanmodning fra leverandør, skal denne kontaktes, så de kan fremsende det til det rigtige institutionsnummer.
I får et nyt Unilogin
Unilogin er et digitalt ID for elever, medarbejdere og forældre på uddannelsesområdet. Unilogin bruges i dag bredt til adgang til fx nationale tjenester, det kommende AULA og en lang række pædagogiske og didaktiske digitale værtøjer.
Styrelsen for IT og Læring har sammen med KL og Digitaliseringsstyrelsen udviklet et nyt og forbedret Unilogin, som sættes i drift i starten af 2020. Den præcise dato udmeldes snarest.
Formålet med det nye Unilogin er at forbedre sikkerhed og brugervenligheden. Dette omfatter både et nyt udseende og ny funktionalitet i Unilogin, samt to-faktor login målrettet børn under 15 år, som ikke kan få et NemID. Dertil udvikles også en ny bagvedliggende infrastruktur.
Det nye Unilogin omfatter:
- Ny politik for elevers adgangskoder: Adgangskodens kompleksitet afhænger af elevens klassetrin.
- To-faktor login: Mulighed for, at elever uden NemID kan tilgå indhold, der kræver ekstra sikkerhed med hjælp fra en voksen (på hjemmesider, læringsplatforme mv.)
- Nulstilling af adgangskode: Mulighed for at yngre elever kan få nulstillet adgangskode med hjælp fra en voksen. Derudover får de større elever og voksne mulighed for selv at bestemme deres adgangskode.
Elevadgang – nyt værktøj for lærerne
Lærerne vil skulle lære en ny applikation; 'Elevadgang' at kende. Det vil være i den, at elever kan 'steppes' op i sikkerhed og få nulstillet adgangskoden, hvis de har glemt den.
Tjenester, der bruger Unilogin, skal ikke gøre noget
Forandringerne i Unilogin er især rettet mod slutbrugerne. De tjenester (digitale læremidler, læringsplatforme mv.), der benytter Unilogin, skal ikke foretage sig noget. STIL sørger for, at disse tjenester bliver vist over til det nye Unilogin.
Synkronisering af adgangskoder stopper
Skolerne anvender i dag en synkroniseringstjeneste fra STIL, som gør det muligt at udveksle og synkronisere Unilogins adgangskode mellem STIL's centrale system og skolernes lokale AD. Denne synkroniseringsmulighed vil stoppe med at virke, når det nye Unilogin sættes i drift.
Sammen med KL har Styrelsen for IT og Læring udarbejdet en analyse af konsekvenser og muligheder som følge af udfasningen af Uni-Sync's synkroniseringstjeneste. Analysens indhold er målrettet tekniske profiler og projektledere.
Yderligere information
Fra september og frem vil Styrelsen for IT og Læring udsende en række informationsmaterialer målrettet hhv. ledelsen på uddannelsesinstitutionerne, lærere og medarbejdere, elever samt forældre. Formålet er at klæde uddannelsesinstitutionerne på til forandringerne ifm. udrulningen af det nye Unilogin. Informationsmaterialerne vil være udformet, så skolen selv kan tilpasse dem.
Der er op til skolerne at beslutte, hvordan informationsmaterialet udsendes til de relevante målgrupper. STIL vil derfor sende materialet til den centrale postkasse for hver uddannelsesinstitution.
Detaljeret information om Unilogin på viden.stil.dk
STIL har udarbejdet mere detaljeret information om det nye Unilogin på siden viden.stil.dk/Unilogin, der kan tilgås via dette link. Her kan skolerne læse mere om, hvad det nye Unilogin omfatter. Viden.stil.dk vil løbende blive opdateret med mere information.
OBS: Når det nye Unilogin er idriftsat, vil alle brugere opleve en ny loginside. Et vigtigt element i den nye løsning er den nye politik for adgangskoder, som blandt andet indebærer, at alle brugere skal have tildelt en ny adgangskode.
De fleste kommuner har allerede et institutionsnummer, som kan anvendes tværgående kommunen. Det kan f.eks. være at PPR er oprettet. Dette institutionsnummer er allerede klar til, at I kan anvende det til AULA, da det findes i Institutionsregisteret. Man kan søge i institutionsregisteret og evt. finde det institutionsnummer, der skal anvendes til at oprette forvaltningsbrugerne.
Bemærk venligst, at det kun er muligt at have ét forvaltningsinstitutionsnummer pr. kommune. Det er ikke muligt at få oprettet flere forvaltningsinstitutioner i Institutionsregisteret. Ønsker I at etablere grupperinger i forhold til AULA, skal dette håndteres i AULA.
Dette indlæg retter sig i mod Unilogin brugeradministratorer der anvender Unilogin brugeradministration/ba.emu.dk.
På ba.emu.dk oprettes/vedligeholdes brugere både automatisk via import fra et studieadministrativt system, eller vha. manuelle funktioner. Artiklen her fokuserer på den manuelle administration, dvs. de funktioner der er til rådighed i ba.emu.dk.
Formålet er at forhøje kvaliteten af datagrundlaget i Unilogin og derfor lukkes følgende former for manuel brugeroprettelse i Unilogin brugeradministration pr. 30.09.2019:
- Under menupunkt "Import", "Indlæs/nedlæg import":
- CSV-Import
2. Under menupunkt "Manuel administration":
- Tilknyt med brugerID
- Brugeroprettelse
- Kursusbrugere
Det er gennem længere tid varslet for Unilogin brugeradministratorer der anvender funktionerne i punkt 2. under "Manuel administration". De tre funktioner har haft en advarsel om at det udfases i ba.emu.dk under hver funktion.
Hvad kan man gøre istedet?
De obligatoriske trivselsmålinger på gymnasier og erhvervsuddannelser, skal i 2019 gennemføres med et værktøj som Styrelsen for It og Læring stiller til rådighed. Det betyder samtidig, at alle elever skal benytte Unilogin for at få adgang til at besvare trivselsmålingen. Herunder kan man orienterer sig og sikrer at man som gymnasie eller erhvervsskole er klar med Unilogin.
STIL udvikler og driver et dagtilbudsregister for Børne- og Undervisningsministeriet.
Registeret omfatter offentlige og private dagtilbud på førskoleområdet (herunder vuggestuer, børnehaver og dagplejere). Derudover omfatter det også fritidshjem/klubber.
Dagtilbudsregisteret skal modtage informationer vedr. nævnte institutioner fra kommunerne og udstille data til offentlige myndigheder og bla. danne grundlag for en dagtilbudsportal.
Dagtilbudsregisteret udsteder - ved oprettelse af en relevant institution - et unikt Dagtilbudsnummer til videre brug i sektoren. Dagtilbudsnummeret vil starte med et 'G' efterfulgt af 5 tal.
Af anvendelser kommer fx oprettelse af institutioner og dennes brugere i Unilogin og derfra i Aula.
Man kan allerede nu tilgå dagtilbudsregisteret via https://dagtilbudsregister.stil.dk/
Læs mere om det nye dagtilbudsregister her
Styrelsen for It og Læring lancerer tilslutning.stil.dk d. 23. april. Systemet afløser i de følgende måneder to funktioner på ba.emu.dk.
- Dataaftaler – hvor skoler/institutioner godkender dataaftaler fra udbyder/virksomhed/kommune
- Tilslutninger – hvor udbyder/virksomhed/kommune sender dataaftale-forespørgsler til skoler/institutioner
NB: I en overgangsperiode vil det være nødvendigt at anvende ba.emu.dk til aftaler, der endnu ikke er flyttet til tilslutning.stil.dk
Man anvender fortsat NemID Medarbejdersignatur for at logge ind i det nye tilslutningssystem - dog med en særlig rettighed som sættes via NemLog-in brugeradministration (bemærk: ikke UNI-Login brugeradministration).
UNI-Login brugeradministratorer der i dag godkender dataaftaler, skal derfor bede deres NemLog-in brugeradministratorer om at tildele denne rettighed for, at man fortsat kan godkende dataaftaler på vegne af institutionen via tilslutning.stil.dk.
Det samme gælder for alle de virksomheder der skal tilslutte institutionerne og hente brugerdata vha. STIL services.
I dag anvender man et CPR identificeret NemID medarbejdersignatur eller et personligt NemID for at logge ind i UNI-Login brugeradministration (ba.emu.dk). Denne indlogningsmetode ændres ikke for UNI-Login brugeradministration.