← Tilbage

Ansøgere til gymnasiale uddannelser får svar om pladsreservation fra uddannelsesstedet senest 8. maj.
Efter den 8. maj kan du også se din pladsreservation ved at logge på Optagelse.dk og gå til siden "Mit overblik"

Der er kun ét uddannelsessted ad gangen som modtager din ansøgning, uanset om du har flere prioriteter → Læs mere om omprioritering og videresend
Du kan til enhver tid se hvilken ansøgning der er aktuel ved at logge på Optagelse.dk og gå til siden "Mit overblik". 


Ansøgere og forældre skal logge ind på Optagelse.dk med MitID. Der kan dog være situationer, hvor enten forældrene ikke har MitID eller der er andre omstændigheder som forhindrer en person med juridisk forældremyndighed i at underskrive. 

Forældre uden MitID eller ingen forældre

Der er forskellige fremgangsmåder for, hvordan en forælder kan underskrive en ansøgning, alt efter, om ansøgningen er oprettet med MitID eller med sms-løsningen.

Hvis du som ansøger har MitID, skal du oprette ansøgningen med MitID også selvom dine forældre ikke kan underskrive. Dette er for at stille dig bedst i forhold til den centrale elevfordeling, samt for at mest muligt data bliver leveret til uddannelsesinstitutionen som du ansøger til.

Hvis din ansøgning er oprettet med MitID

TRIN 1 - Tjek, at ansøgningen er gennemført af ansøger

Først og fremmest skal du sikre dig, at du som ansøger selv har gennemført ansøgningen. 

Hvis du er under 18 og selv har gennemført din ansøgning, vil der stå på ansøgningen at den "Din forælder skal underskrive".

Hvis der derimod står "Ikke gennemført" har du ikke selv gennemført ansøgningen.

Hvis der stå på ansøgningen at den er "Ikke gennemført" skal du gøre følgende for at gennemføre den:

1) Scrol ned under din sidste prioritet, og klik på knappen "Gennemfør mine ansøgninger"

2) herefter skal du tjekke dine kontaktoplysninger (eller tilføje dem, hvis det er første gang du gennemfører en ansøgning). Klik på "Næste".

3) Tjek i opsummeringen at alle oplysninger er korrekte, og tryk på "gennemfør min ansøgninger" i bunden af siden.

4) Bekræft med dit MitID

TRIN 2 - Kontakt den kommunale ungeindsats (KUI)

Hvis forældrene ikke kan underskrive en ansøgning, der er oprettet med MitID, skal ansøger eller forældrene kontakte den kommunale ungeindsats i bopælskommunen.

Den kommunale ungeindsats vil vurdere om det kan løses af forældrene selv (fx ved at oprette MitID) eller om der er nogle særlige omstændigheder der gør, at forældremyndigheden må tilsidesættes. 

Find den kommunale ungeindsats i din kommune

TRIN 3 - Vedhæft en underskriftsblanket til ansøgningen

Det er en hjælp for den modtagende skole, hvis ansøger eller KUI kan vedlægge en blanket til sin ansøgning i Optagelse.dk, som forældrene eller KUI har underskrevet. KUI kan fx underskrive ved at stemple blanketten i feltet, hvor forældrene underskriver.

Bemærk dog, at det er ikke et krav at vedhæfte en underskriftsblanket, for at kunne få sin ansøgning underskrevet og sendt til skolen, og supporten skal derfor ikke modtage de skriftlige underskrifter.

(info) Blanketten kan vedlægges ansøgningen, ikke supportsagen.

  • Udfyld dit navn, telefonnummer og mail
  • En eller begge forældre skal udfylde med deres navn, telefonnummer og mail
  • Udfyld tabellen med ansøgninger - har du flere ansøgninger, skriver du alle ansøgninger i samme tabel, du skal altså kun udfylde én blanket
  • En eller begge forældre underskriver blanketten
  • Vedhæft blanketten som bilag til (alle) din(e) ansøgning(er)

Download blanketten her:

TRIN 4 - KUI kontakter supporten

KUI-vejlederen skal så oprette en supportsag til STIL optagelse.dk support, og derved give tilladelse til at vi underskriver den, og skubber den videre i ansøgningsprocessen uden, at forældrene har givet deres samtykke.

Den samme fremgangsmåde bruges i de situationer, hvor der ikke er en forældremyndighedsindehaver registreret i CPR-registret. 

I supportsagen skal fremgå Ansøger-id eller ansøgers cpr.

Supporten har ikke behov for oplysning om årsagen til, at ansøgningen kan underskrives af forældrene. Vi underskriver udelukkende på baggrund af KUI-vejlederens vurdering.

TRIN 5 - Supporten underskriver 

Supporten underskriver ansøgningen, og melder tilbage i supportsagen til KUI-vejlederen, når det er gjort.

Du kan herefter afvente svar fra den søgte skole.

Hvis din ansøgning er oprettet med sms

En sms-ansøgning kan altid underskrives af ansøger selv, også selvom man er under 18. Det skyldes, at vi ikke har nogen mulighed for at afgøre hvem du er, hvor gammel du er eller hvor du bor.

Den skole der modtager ansøgningen, skal dog stadig sikre at ansøgere under 18 har forældrenes samtykke. Derfor anbefaler vi, at der vedlægges en blanket som er underskrevet af forældrene.

Vedhæft en underskriftsblanket til ansøgningen

Er der tale om en sms-ansøgning, kan ansøger vedlægge en blanket, som er underskrevet af forældrene.

Det er ikke et teknisk krav at vedlægge blanketten for at sms-ansøgningen kan underskrives og gennemføres i optagelse.dk. Derfor kan ansøger selv gennemføre ansøgningen uden forældrenes underskrift. 

(info) BEMÆRK:  Det er en hjælp for den modtagende skole, hvis ansøger vedlægger underskriftsblanketten til ansøgningen i Optagelse.dk, da skolen skal sikre, at forældremyndigheden tillader optagelsen, inden ansøgeren begynder på skolen.

  • Udfyld dit navn, telefonnummer og mail
  • En eller begge forældre skal udfylde med deres navn, telefonnummer og mail
  • Udfyld tabellen med ansøgninger - har du flere ansøgninger, skriver du alle ansøgninger i samme tabel, du skal altså kun udfylde én blanket
  • En eller begge forældre underskriver blanketten
  • Vedhæft blanketten som bilag til (alle) din(e) ansøgning(er)

Download blanketten her:



Har du brug for mere hjælp?

Ring på telefon

70 22 22 07

Åbningstider

Mandag - torsdag

09.00 - 21.00

Fredag

09.00 - 15.00

Lørdag - søndag


Særlige åbningstider:

29.+30. april LUKKET

8.maj åben kl.9-16

9. maj LUKKET

19. + 20. + 21. maj LUKKET

5. juni LUKKET




12.00 - 16.00