Alle uddannelsesinstitutioner kan videresende ansøgninger

Uddannelsesinstitutioner kan hverken slette eller afvise ansøgninger i Optagelse.dk. I stedet for, er der to forskellige metoder til at ændre den aktive/aktuelle ansøgning for en ansøger.

  • Videresend - dvs. at uddannelsesinstitutionen videresender ansøgningen på optagelse.dk, og herved aktiverer en af ansøgers øvrige prioriteter. Alle uddannelsesinstitutioner kan videresende ansøgninger, og for nogle ansøgere er dette også eneste metode til at lave omvalg.
  • Selvbetjent omvalg - dvs. at ansøger selv ændrer sin 1. prioritet. Ikke alle ansøgere kan lave selvbetjent omvalg. Det afhænger af ansøgningstypen og hvilken periode af ansøgningsrunden vi befinder os i.

Periodemæssige begrænsninger for videresend og omvalg

Periode (gælder for ansøgninger til skoleåret 24/25)ansøgningstype*videresendselvbetjent omvalg

FRA: ansøgningsrunden åbner (15. januar)

TIL: ansøgningsfristen (1. marts)

Elevfordeling

(fejl)(afkryds)

ikke-elevfordeling

(fejl)(afkryds)

FRA: elevfordelingen starter (1. marts)

TIL: Ansøgere får besked om pladsreservation (8. maj)

Også kaldet 'låseperiode'.

Elevfordeling

(fejl)(fejl)

ikke-elevfordeling

(afkryds)(afkryds)

FRA: Ansøgere får besked om pladsreservation (8. maj)

TIL: Ansøgningsrunden slutter (1. november)

Elevfordeling

(afkryds)(fejl)

ikke-elevfordeling

(afkryds)(afkryds)

FRA: Ansøgningsrunden slutter (1. november)

TIL: Næste ansøgningsrunde starter (15. januar)

Elevfordeling

(afkryds)(afkryds)

ikke-elevfordeling

(afkryds)(afkryds)

*ansøgningstype henviser til, om en ansøgning er omfattet af elevfordelingen eller ej. I praksis vil ansøgninger til stx, hf, hhx, htx og pre-IB med status Aktuel være omfattet af elevfordelingen, også selvom ansøger er eftertilmelder. En ansøgning får status som aktuel ved enten at være ansøgers 1. prioritet, eller ved at være aktiveret i kraft af videresend. 

Hvis først en ansøger har haft en elevfordelingsansøgning efter låseperioden er startet, er prioriteringslisten låst, og ansøger kan ikke længere foretage selvbetjent omvalg, før ansøgningsrunden slutter. 

Videresend eller selvbetjent omvalg?

(advarsel) Kriteriet for, om en ansøger selv kan lave omvalg eller ej, handler om, hvorvidt ansøger har været omfattet af elevfordelingen. 

Kun ansøgninger til stx, hf, hhx, htx og pre-IB er omfattet af elevfordelingen, og kun, hvis de har været aktive - dvs. at de enten er ansøgers 1. prioritet, eller at de er blevet aktiveret gennem videresend.

  • En ansøger kan kun lave selvbetjent omvalg, hvis vedkommende ikke har haft en ansøgning omfattet af elevfordelingen (gælder fra ansøgningsfristen og frem til ansøgningsrundens afslutning).
  • Hvis ansøger har haft en ansøgning omfattet af elevfordelingen, er ansøgers prioriteringsliste låst, og vedkommende kan kun foretage omvalg ved at få sin ansøgning videresendt.

Gå i dialog med ansøger

Hvis du har en ansøger som ikke kan, eller vil, optages, er det vigtigt at du tager fat i ansøgeren for at afklare, hvad der skal ske med ansøgningen. ALLE uddannelsesinstitutioner er i stand til at videresende ansøgninger, og ALLE skal kunne tilbyde det som en løsning.

Hvis ansøger tidligere i ansøgningsrunden har søgt en gymnasial uddannelse (og dermed været omfattet af elevfordelingen), kan ansøger ikke selv ændre i sine prioriteter, og det er kun muligt at foretage omvalg ved at få ansøgningen videresendt.

Du kan kun videresende til de øvrige prioriteter på ansøgers prioriteringsliste. Det er derfor en forudsætning, at det uddannelsesønske som ansøgningen skal videresendes til, er oprettet og gennemført på ansøgers prioriteringsliste.

En ansøger kan kun have én aktuel ansøgning ad gangen

Der er kun er én uddannelsesinstitution på et givent tidpunkt, der kan hente ansøgningen fra en given ansøger. Som udgangspunkt er der tale om den uddannelsesinstitution, der er søgt på ansøgers 1. prioritet, men hvis ansøgningen er blevet videresendt til en lavere prioritet, er det ikke sikkert man kan regne med dette.

Hvis ansøgeren ikke på noget tidpunkt har haft en aktiv ansøgning til en gymnasial uddannelse (og dermed ikke er blevet fordelt af hverken elevfordelingen eller regionen), kan ansøger selv foretage omvalg. Det gøres ved, at udskifte sin 1. prioritet med det nye uddannelsesønske. Selvbetjent omvalg er dermed kun muligt, vis prioriteringslisten ikke er låst.

Vejledninger

→ Sådan videresender du en ansøgning (fuld vejledning)

→ Hjælp ansøgere med at lave omvalg (fuld vejledning)

Hvordan kan jeg se om ansøgerens prioriteringsliste er låst? 
  • Hvis du selv er en gymnasial institution, så kan du være sikker på, at ansøgningen skal videresendes. 
  • Hvis du som 10. klasse eller EUD har fået ansøgningen videresendt fra en gymnasial uddannelse, kan du også være sikker på, at ansøgningen er låst.
  • Hvis du som 10. klasse eller EUD har hentet ansøgningen som 1. prioritet, er den derimod ikke låst. 
  • I det fleste tilfælde er det lettere blot at videresende ansøgningen, end det er at afgøre, hvorvidt ansøgers prioriteringsliste er låst eller ej.
Hvordan videresender jeg en ansøgning?

Gå til den fulde vejledning: Sådan videresender du en ansøgning

  1. log ind på Optagelse.dk som medarbejder
  2. gå til siden/fanen "Videresend ansøgning"
  3. Find ansøger ved at vælge institution (hvis du har adgang til flere) søge på navn eller CPR-nummer (UDEN BINDESTREG)
  4. Klik på Ansøger-ID uden til venstre
    Udsnit af værktøjet videresend ansøgning. Billede viser hvor man skal klikke for at gå ind på en ansøger, og videresende en ansøgning

  5. Tryk på "Videresend" ud for den prioritet, som der skal videresendes til. Udfyld årsag, og bekræft. 
    Udsnit af værktøjet videresend ansøgning. Billedet viser hvordan det ser ud når man har åbnet en ansøgning, og skal videresende til en af de øvrige prioriteter.

  6. Bemærk, at der kun kan videresendes til ansøgers øvrige prioriteter. Hvis det aktuelle uddannelsesønske ikke figurerer på listen, eller hvis der slet ikke er andre ønsker, skal du tage fat i ansøger og bede dem oprette den ønskede ansøgning.
Hvordan laver ansøger selvbetjent omvalg?

→ Gå til den fuld vejledning: Hjælp ansøgere med at lave omvalg

Når ansøger skal foretage omvalg:

  1. Ansøger skal trække sin underskrift tilbage. Er ansøger under 18 år skal den eller de forældre, som har underskrevet ansøgningen, trække deres underskrift tilbage.
  2. Ansøger kan nu ændre sine prioriteter, lave et nyt uddannelsesønske eller slette ansøgninger. 
  3. Ansøger underskriver ansøgningen igen. Er ansøger under 18, skal forældrene underskrive ansøgningen.

Sørg for, at du har den rigtige rettighed
- og at den er opdateret!

For at kunne videresende en ansøgning skal du have rettigheden

Optagelse: skolemedarbejder

på dit MitID Erhverv (tidligere NemLog-in medarbejdersignatur).

Hvis du allerede har rettigheden, men ikke har adgang til siden "Videresend ansøgning" i Optagelse.dk, kan det være nødvendigt at

  1. opdatere din rettighed, eller
  2. fjerne den og tilføje den på ny.

I begge tilfælde, kontakt din NemLog-in brugeradministrator.

→ Læs mere om Adgang og rettigheder til optagelse.dk for medarbejdere