Denne vejledning viser dig, hvordan du videresender en ansøgning.

→ Læs mere om processen for videresend og omvalg på Regler for videresendelse af ansøgninger

Rettighed

For at kunne videresende en ansøgning skal du have rettigheden: Optagelse: skolemedarbejder på dit NemLog-in medarbejdersignatur. Du kan følge en af nedenstående vejledninger, hvis du er i tvivl, om du har den korrekt rettighed:

Hvis du allerede har rettigheden, men ikke har muligheden Videresend ansøgning i Optagelse.dk, kan det være nødvendigt at opdatere din rettighed, eller fjerne den og tilføje den på ny. I begge tilfælde, kontakt din NemLog-in brugeradministrator.

Videresend en ansøgning

  1. Log ind i Optagelse.dk
  2. Gå ind på siden Videresend ansøgning
  3. Søg ansøgeren frem enten ved at indtaste navn, cpr eller ansøgnings-id
    Er der underinstitutioner, kan du vælge kun at søge på den enkelte underinstitution ellers kan du vælge Alle institutioner
  4. Klik på ansøger-id'et
  5. Klik på det uddannelsesønske, du vil videresende til
  6. Vælg en begrundelse for videresendelse af ansøgningen og klik herefter på 'Bekræft videresend'
  7. Ansøgningen er nu videresendt til ønsket og videresendknapperne er blevet deaktiveret
  8. Når ansøgningen er videresendt, vil ansøgningen fremgå under fanen Videresendte ansøgninger.
    Her finder du alle de ansøgninger, du har videresendt, hvor du har videresendt ansøgning til, og hvorfor den blev videresendt.

    Den ansøgning du har videresendt får status Videresendt hos dig. Det kan du se i jeres studieadministrative system.

    Den nye modtager af ansøgningen kan nu se ansøgnings-id og afhente ansøgningen.