Hvad er Tilslutning?

En Tilslutning gør det muligt at sende eller hente data ved hjælp af STILs webservices. Det kan f.eks. dreje sig om brug af Unilogin, indberetninger af karakterer eller afhentning af ansøgninger.

For at oprette en tilslutning skal der indgås to aftaler. Der skal oprettes en Tilslutningsaftale imellem udbyder og Styrelsen for It og Læring og en dataaftale imellem udbyder og skolen. Der bør desuden laves en databehandleraftale imellem udbyder og institution, for at sikre hvad data bruges til.

Din skole eller virksomhed skal have et CVR-nummer, og du skal have MitID Erhverv med NemLog-in rettigheden 'Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk', for at kunne logge på Tilslutning.stil.dk.

STIL ← Tilslutningsaftale → UDBYDER ← Dataadgang → SKOLE

Hvad enten du er skole eller udbyder, er det en god idé at oprette en notifikationsmodtager på Tilslutning.stil.dk, da du dermed vil modtage information, når blandt andet en tilslutningsaftale eller dataaftale sendes, afvises eller godkendes.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan logger man ind?

1. Få NemLog-in Rettighed til at logge ind

Der logges på tilslutning.stil.dk med medarbejdersignatur/MitID erhverv/Lokal IdP med rettigheden 'Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk'.

Din institutions/virksomheds NemLog-in administrator kan tildele rettigheden via NemLog-ins brugeradministration.

2. Sådan logger du ind, når du har rettigheden som beskrevet ovenfor

  1. Gå ind på Tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Login-knappen øverst til højre
  3. Log ind med dit MitID Erhverv
Hvordan godkender man en dataaftale?
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på 'Dataadgangadministration'
  3. Klik på 'Skift status' - de 9 små firkanter
  4. Klik på 'Godkend'.

Find en mere udførlig vejledning i, hvordan du godkender eller afviser en dataanmodning, via dette link.

Det anbefales at oprette en notifikationsmodtager, så du får besked ved nye anmodninger. Find en vejledning i, hvordan du modtager notifikationer ved en ny dataanmodning, via dette link.

Hvordan får jeg notifikation om ændringer?
  1. Log in på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på 'Dataadgangadministration'
  3. Klik på 'Notifikationer'
  4. Skriv e-mailadressen, der skal tilmeldes, i feltet 'Tilmeld e-mail'
  5. Klik på 'Opret'.

Du kan finde en mere detaljeret vejledning i, hvordan du opretter en notifikationsmodtager, ved at følge dette link.


Se alle vejledninger til Skoler



Ofte brugte vejledninger

Sådan får man adgang og logger ind

NemLog-in Rettigheder

Der logges på tilslutning.stil.dk med medarbejdersignatur/MitID erhverv/Lokal IdP med rettigheden 'Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk'.

Din institutions/virksomheds NemLog-in administrator kan tildele rettigheden via NemLog-ins brugeradministration.


Log ind

  1. Gå ind på Tilslutning.stil.dk
  2. Klik på Login-knappen øverst til højre
  3. Log ind med dit MitID Erhverv
Opret et system for at få adgang til STIL webservice
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på 'Nyt system' under 'Administrer tilslutninger'

  3. Klik på 'Nyt system'
  4. Udfyld felterne under 'Nyt system'
  5. Klik på 'Vælg kontaktperson'
  6. Klik på knappen 'Gem'.

Find en mere detaljeret vejledning ift. at oprette et system for at få adgang til STIL webservice ved at følge dette link.


Sådan opretter du en tilslutningsaftale
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på 'Anmod om at bruge ny webservice'
  3. Vælg dit system under 'System'
  4. Sæt en markering i 'Tilslutning' ude til højre for den STIL webservice, du vil lave en tilslutningsaftale med
  5. Klik på 'Anmod om tilslutning'

  6. Klik på 'Send'.
  7. Når du har lavet anmodningen, skal du orientere STIL herom. Det gør du ved at oprette en skriftlig sag med følgende oplysninger

Find en mere detaljeret vejledning ift. at oprette en tilslutningsaftale med en STIL webservice via dette link. 

Opret en anmodning om dataadgang
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på 'Dataadgange'
  3. Ud for feltet 'Visning', vælg 'System'
  4. Vælg dit system under 'System'
  5. Klik på 'Anmod om dataadgang'
  6. Indtast institutions- eller udbydernummeret
  7. Klik på 'Tilføj'
  8. Indtast evt. en kommentar til den eller dem, du sender en anmodning
  9. Klik på 'Send'.

Du kan finde en mere udførlig vejledning ift. hvordan du opretter en anmodning om dataadgang via dette link.

Opret en notifikationsmodtager
  1. Log ind på tilslutning.stil.dk
  2. Klik på 'Udbydersystemadministration'
  3. Klik på 'Notifikationer'
  4. Skriv e-mailadressen, der skal tilmeldes, i feltet 'Tilmeld e-mail'
  5. Klik på 'Opret'.

Find en mere detaljeret vejledning i, hvordan du opretter en notifikationsmodtager, ved at følge dette link.


Se alle vejledninger til udbydere