Uddannelsesaftalers flow

Opret og udfyld uddannelsesaftalen

Uddannelsesaftaler kan oprettes af enten virksomhed eller skole. Skolen kan udfylde uddannelsesaftalen helt eller delvist og sende til udfyldning og underskrift af virksomhed. 

Virksomheden kan enten udfylde og underskrive aftalen, eller de kan udfylde aftalen delvist og sende aftalen til færdigudfyldning på skolen, før virksomheden underskriver. 


  • Ved de punkter, man ønsker den anden part skal udfylde, trykker man 'Gem' og 'Næste'
  • Når man kommer til opsummeringssiden, er det muligt at sende til henholdsvis virksomhed eller skole.

Underskriv uddannelsesaftalen

Aftalen kan først underskrives, når alle krævede felter er udfyldt. Når virksomheden har underskrevet aftalen, sendes der automatisk besked til eleven om, at aftalen er klar til elevens underskrift. Beskeden sendes iht. de kontaktoplysninger, der er registreret i uddannelsesaftalen.

Hvis eleven er under 18 år, skal forældre/værge også underskrive. Forældre/værge kan først underskrive, når eleven har underskrevet. Når aftalen er underskrevet af alle parter, sendes der adviseringsmail til skolens hovedpostkasse om, at aftalen er klar til skolens behandling og registrering. 

Bemærk: Uddannelsesaftaler kan ikke underskrives senere end dato for aftalestart.


Færdigregistrering af uddannelsesaftale

Uddannelsesaftaler og tillæg markeres automatisk som færdigregistreret i Lærepladsen.dk på baggrund registreringer i EASY-P.


Hvordan?

I forbindelse med registrering af digital uddannelsesaftale eller digitalt tillæg i EASY-P, skal digitalt ID-nr. samtidigt registreres i skærmbilledet PA01 Aftaleregistrering.

Dette gøres ved at registrere statuskode

  • 8700 ”Digital udd.aftale-ID” på uddannelsesaftaler, eller
  • 8701 ” Digital tillægs-id” på tillæg

Ny statuskode tilføjes ved at klikke ind i blokken med statuskoder og trykke 'F6' (ny datapost). Digitalt ID-nr. fremgår i afsnittet 'Skolens behandling', hvorfra nummeret er let at kopiere og indsætte ved statuskoden i EASY-P. Det er altså registrering af ID-nr. og dato for færdigregistrering i EASY-P, der tilsammen gør, at status bliver færdigregistreret i Lærepladsen.dk.

Hvornår?

Registrering af statuskode 8700 og 8701 kan registreres i EASY-P enten ved forregistrering eller ved færdigregistrering af aftalen. 

Det er først når også dato for færdigregistrering er registreret, at status skifter i Lærepladsen.dk og de automatiske beskeder sendes til parterne.


Ændring af digitalt ID-nr.

Ovennævnte statuskoder kan ikke slettes. Hvis der registreres forkert id-nr. på en af statuskoderne, kan det annulleres med en historikmarkering. Det gøres ved at registrere den samme statuskode igen med et id-nr. bestående af nuller i dette format: 00000000-0000-0000-0000-000000000000 

Historikmarkeringen vises yderst til højre i linjen med det forkerte id-nr.

Redigering af underskrevet uddannelsesaftale

Jf. den administrative vejledning må skolen foretage rettelser i en underskrevet aftale med henblik på berigtigelse, før den færdigregistreres. Rettelser må kun foretages efter samråd med virksomhed og elev. Rettelser bliver markeret, og tidligere værdi vises i aftaleredigeringen.

Når aftalen er færdigregistreret i EASY-P (med angivelse af det digitale aftale-ID) sendes automatisk besked til lærested og elev om færdigregistrering. Skolen har mulighed for at tilføje besked til mailen. Har skolen redigeret i den underskrevne aftale, vises det med markering i aftalen.

Ændringer til en færdigregistreret aftale sker ved indgåelse af tillæg til uddannelsesaftalen. Har skolen lavet en tastefejl, er det teknisk muligt at rette i en aftale, der har status 'Færdigregistreret'. 


Håndtering af skift mellem skoler mellem grundforløb og hovedforløb

En uddannelsesaftale skal følge eleven, således skal en uddannelsesaftale sendes til den nye skole, som eleven er indskrevet på. Hvis en grundforløbsskole formidler en uddannelsesaftale for en elev, der er i gang med grundforløbet, og aftalen først træder i kraft efter grundforløbet på en anden hovedforløbsskole, så kan skolen sende aftalen på to forskellige måder:
  • Grundforløbsskolen kan oprette aftalen og straks sende den til hovedforløbsskolen, der således skal følge op på underskrifter og efterfølgende behandling af aftalen
  • Grundforløbsskole kan oprette aftalen, sikre at den bliver underskrevet af lærested og elev, og først derefter sende aftalen til behandling på hovedforløbsskolen 

Uddannelsesaftale slettes

Undtagelser i forbindelse med sletning af uddannelsesaftaler

Uddannelsesaftaler kan som udgangspunkt slettes af både virksomhed og skole, men der er undtagelser:

  • En uddannelsesaftale kan ikke slettes af hverken virksomhed eller skole, hvis enten virksomhed, skole eller elev/forælder/værge har underskrevet aftalen.
    • Er uddannelsesaftalen allerede underskrevet af en eller flere af parterne, skal underskrifterne først slettes, før uddannelsesaftalen kan slettes.
  • En uddannelsesaftale kan ikke slettes af en virksomhed, hvis virksomheden har sendt uddannelsesaftalen til skolens behandling, og skolen endnu ikke har sendt uddannelsesaftalen tilbage til virksomheden (status: 'Behandles af skole').
  • En uddannelsesaftale kan ikke slettes af skolen, hvis skolen har sendt uddannelsesaftalen til virksomheden (status: 'Afventer virksomhedens underskrift') eller til eleven (status: 'Afventer elevens underskrift' eller 'Afventer forælder eller værges underskrift').
    • Der er dog en forbedring på vej, der gør det muligt for skolen at slette aftaler, som endnu ikke er underskrevet af alle parter.
  • En uddannelsesaftale kan ikke slettes af hverken virksomhed eller skole, hvis aftalen er underskrevet af alle parter (status: 'Underskrevet af alle parter'). Uddannelsesaftalen er et juridisk dokument mellem eleven og virksomheden.

Fremgangsmåde - slet en uddannelsesaftale

For at slette en uddannelsesaftale, kan du gøre det på to måder:

  • Klik på 'Uddannelsesaftaler' i menuen øverst på siden
  • Klik på ’prik-menuen’ på den uddannelsesaftale, som du vil slette
  • Klik på 'Slet' i menuen
    • Nu åbner et nyt vindue, hvor du skal bekræfte sletningen ved at klikke på knappen 'Slet uddannelsesaftale'.

Eller:

  • Klik på 'Uddannelsesaftaler' i menuen øverst på siden
  • Klik på elevens navn, for den uddannelsesaftale, som du vil slette
  • Klik på 'Slet' ved siden af ikonet, der ligner en skraldespand
    • Nu åbner et nyt vindue, hvor du skal bekræfte sletningen ved at klikke på knappen 'Slet uddannelsesaftale'


Aftaler, tillæg og ophævelser kan gendannes i op til 30 dage efter sletning.

Ophævelse af uddannelsesaftale

Det er muligt at ophæve en uddannelsesaftale på Lærepladsen.dk ved at lave en 'ophævelse'. Der skal altid laves en ophævelse for at ophæve en uddannelsesaftale, som er underskrevet af begge parter. Dette gælder uanset tidspunktet for ophævelsen, dvs. også hvis aftalen ophæves før startdatoen.

Uanset om uddannelsesaftalen er indgået digitalt på Lærepladsen.dk, i Elevplan eller på PDF-blanket, er det let at bruge den digitale ophævelse af uddannelsesaftalen. Der sendes automatiske beskeder til parterne ved statusskift, underskrifter og registreringer.

Hvis aftalen er oprettet på Lærepladsen.dk eller på Elevplan, kan den ophæves på følgende måde:

  1. Fremsøg eleven under menupunktet 'Elevoversigt'
  2. Klik på elevens navn
  3. Klik på 'Uddannelsesforløb'
  4. Klik på 'Ophæv aftale'

Hvis aftalen oprindeligt er oprettet som PDF-blanket, kan uddannelsesaftalen ophæves på følgende måde:

  1. Find aftalen via oversigten under fanen 'Uddannelsesaftaler'
  2. Klik på elevens navn
  3. Klik på 'Ophæv aftale' øverst på siden

Bemærk: Ophævelsen udfyldes via tringuide på samme måde som ved oprettelse af en uddannelsesaftale. Ved ophævelse af en uddannelsesaftale er virksomheden forpligtet til at give eleven en 'Erklæring om delvist gennemført oplæring'. 'Erklæring om delvist gennemført oplæring' er et indbygget trin i ophævelsen på Lærepladsen.dk. Ophævelsen registreres i EASY-P med angivelse af statuskode 8702 Digital ophævelses-id.


Ofte stillede spørgsmål