Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

Version 1 Næste »

Oplysninger for 8., 9. og 10. klasse skal være overført senest den 1. december (for afsluttende parathedsvurdering i 8. klasse senest den 1. maj). Vi anbefaler dog, at I overfører oplysningerne så tidligt som muligt. Oplysningerne er nødvendige for den automatiske uddannelsesparathedsvurdering i Optagelse.dk, og for at vejlederne kan lave den første vurdering, som skal være afsluttet medio januar. Det er vigtigt, at I overfører oplysninger for alle elever; også elever, som er karakter- og prøvefritaget.

Bemærk: Hvis jeres skole ikke bliver betjent af Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), skal oplysningerne for jeres elever være overført senest den 15. januar (for afsluttende parathedsvurdering i 8. klasse senest den 1. juni).

Overførsel af oplysninger til Optagelse.dk

Når du retter oplysninger i jeres elevadministrative system, kan du senest dagen efter se ændringerne i Optagelse.dk. Derfor bør du seneste dagen før fristen indberettet karaktererne i jeres elevadministrative system. Anvender I Karakterdatabasen til indberetning af karakterer, kan de overføres med det samme.

Sådan gør du

  1. Overfør oplysningerne til Optagelse.dk fra jeres elevplan- og elevadministrative system.
    Kontakt jeres systemleverandør, hvis du har spørgsmål til hvordan oplysningerne overføres fra jeres system.

    Bruger jeres skole www.karakterdatabasen.dk til indberetning af karakterer, skal du først indberette strandpunktskarakterer til Karakterdatabasen.

    Har jeres skole ikke et elevplansystem, skal du foretage vurderingen af personlige og sociale forudsætninger i Optagelse.dk. Sådan foretager du vurderingen:

    a. Vælg den elev i klassen, der skal opdateres.

    b. Gå til fanen Parathedsvurdering.

    c. Angiv de foreløbige uddannelsesvalg, som eleven forventer at ville søge efter 9. eller 10. klasse

    d. Angiv i Parathedsvurdering for uddannelsesvalgene, om eleven lever op til kravene for personlige- og sociale forudsætninger.     Hvis det er markeret, at eleven ikke skal have karakterer, skal de faglige forudsætninger også udfyldes.

    e. Klik på Gem.

    f. Gentag for hver elev i klassen.

  2. Log ind på www.optagelse.dk

  3. I topmenuen Institution skal du vælge Elevoversigt.

  4. Vælg den klasse, der skal opdateres.

  5. Klik på Hent standspunktskarakter for hele klassen for at overføre karaktererne.
    Bemærk: Hvis der er elever i klassen, som ikke skal have karakterer, skal du angive det på den enkelte elev under fanen Karakterer.

  6. Kontroller at personlige og sociale forudsætninger er overført til Optagelse.dk fra jeres elevplansystem, ved at åbne fanen Parathedsvurdering på de enkelte elever i klassen.

  7. Gentag for hver af jeres klasser.


Mere hjælp

Hvis en elev kommer fra en skole, der har et elevplansystem, til en skole, der benytter Optagelse.dk til indberetning, kan man ikke rette parathedsvurderingen i Optagelse.dk. Der vil stå (Overført) som vist på billedet nedenfor.

Eneste løsning er at kontakte supporten, der kan låse op.

Kontakt supporten på tlf.70212151 eller via email.

  1. Kontroller i jeres elevadministrative system, om karaktererne er indberettet korrekt.
    Hvis jeres skole har indberettet karakterer direkte til Karakterdatabasen.dk, skal du kontrollere oplysningerne der.
  2. Når karaktererne er blevet rettet, skal du klikke på elevens CPR-nummer i Optagelse.dk
  3. Gå ind på fanen Karakterer.
  4. Klik på knappen Tjek.

Hvis problemet ikke bliver løst på denne måde kan du gøre følgende:

Undersøg om der er flueben i feltet ”Ingen karakterer” på fanen Karakterer. Hvis det er tilfældet, skal du fjerne fluebenet. Herefter kan du overføre karakterne som beskrevet ovenfor. Bemærk du skal have rettigheden ”Skolemedarbejder” for at kunne se og redigere dette flueben.

Hvis I indberetter karakterer via et elevadministrativt system:

  1. Kontroller i jeres elevadministrative system, om karaktererne er indberettet korrekt.

  2. Kontroller om karaktererne er indberettet korrekt til Karakterdatabasen.dk.
    Skolens brugeradministrator kan kontrollere oplysningerne. Sådan logger du på Karakterdatabasen.

  3. Kontroller at dataaftale til Karakterdatabasen er godkendt. Navnet på STIL Service, som skal være godkendt er: KDB – KarDBRequest 
    Sådan godkender skolens brugeradministrator dataaftalen.

    Bemærk:
    Hvis der ikke er en dataaftale for jeres skole, skal I henvende jer til leverandøren af jeres elevadministrative system.

  4. Når karakternene er rettet skal du gå ind på ElevoversigtenOptagelse.dk.
    Klik på knappen Hent karakterer for hele klassen

Hvis I indberetter karakterer via Karakterdatabasen: 

  1. Kontroller oplysningerne der er indberettet i Karakterdatabasen.dk.

  2. Når karakternene er rettet skal du gå ind på ElevoversigtenOptagelse.dk.
    Klik på knappen Hent karakterer for hele klassen

Når tidsfristen for karakterindberetning er overskredet, bliver fanebladet låst. Det er herefter ikke muligt at overføre karakterer, hverken automatisk eller ved at indtaste manuelt.

I den situation skal du gøre følgende:

  1. Log ind på Optagelse.dk.
  2. Klik dig ind på en elev, der mangler karakterer.
  3. Åbn fanebladet Underskrifter og bilag.
    Undersøg, om du har adgang til knappen Tilføj bilag.



  4. Klik på knappen og vedhæft elevens karakterblad som PDF.


Hvis du ikke har adgang til knappen Tilføj bilag, skal du følge disse trin. Det forudsætter, at du (eller en kollega) har adgang som Administrator.

  1. Klik på Gå til i den sorte bjælke på Optagelse.dk. Vælg Administration.
  2. Klik på knappen Medarbejderoversigt.
  3. Klik på medarbejdernes navne én efter én indtil du finder én, som har rettigheden Vejleder.



  4. Kontakt den medarbejder, der har rettigheden Vejleder, og bed vedkommende om at tilføje bilaget ved at følge trin 1 - 4 i vejledningen ovenfor.

Hvis ingen medarbejdere har rettigheden Vejleder, kan personer med rettigheden Administrator, tildele rettigheden som vejleder. 



På fanen Parathedsvurdering, kan du angive om elever forventer at ville søge hf. For skoleåret 2017/2018 kan hf kun angives for 8. klasses elever. Fra skoleåret 2018/2019 og frem kan det angives for både 8., 9. og 10. klasse.