Anvisning fra de forskellige studieadministrative systemer i, hvordan man kontrollerer og fejlretter indberetninger til Eksamensdatabasen. 

For yderligere spørgsmål og hjælp, kontakt jeres systemudbyder.

Lectio

Under Stamdata > Eksamensdatabaseindberetning listes default de protokollinjer og beviser, der har fået en fejl tilbage ved indberetning.

Det er muligt at markere, at man kun ønsker at se oplysninger for beviser, samt at indsnævre perioden, der vises oplysninger for.

Studie+

I Studie+ kan man via menuen Beviser > Resultater > Gymnasiale beviser se hvilke beviser, der er indberettet til eksamensdatabasen og deres status. På statussen yderst til venstre kan en eventuel fejlmelding fra Eksamensdatabasen læses ved mouse-over.

Ved fejl skal beviset til Eksamensdatabasen først annulleres, fejlen rettes og til sidst genudskrives beviset.

Ludus

Skolerne sørger for at indsendelse til Eksamensdatabasen sker i takt med at beviserne udstedes/genereres i LUDUS Web. Det gælder alle gymnasiale beviser og beviser for afsluttet niveau i fag.

Det digitale bevis, som ligger i Eksamensdatabasen, er det autoritative bevis. Det er derfor vigtigt, at der ikke udleveres printede kopier af beviser, før disse er indberettet korrekt til Eksamensdatabasen.

Efter indberetning af beviser til Eksamensdatabasen er det meget vigtigt at skolen kontrollerer:

  1. Beskeden i postkassen: Om der er beviser, der ikke er blevet indsendt pga. valideringsfejl. Altså fejl som gør, at LUDUS Web slet ikke sender beviset til Eksamensdatabasen
  2. Menupunktet Eksamensdatabasen:
    1. GYM: At alle senest indberettede pakker af indberetningstyperne 'Indlæsning af beviser', 'Indlæsning af prøvebeviser' og 'Indlæsning af SOF-beviser' vises med grønt og at ingen vises med rødt og dermed indeholder fejl.
    2. EUX: Menupunktet Eksamensdatabasen: at alle senest indberettede pakker af indberetningstypen 'Indlæsning af beviser' viser, at de medsendte beviser har status OK.

Hvis der er fejl, skal disse afklares. Beviser med fejl skal ophæves/slettes, fejlen rettes og beviserne udstedes/genereres igen. Herefter skal der ske en ny indberetning til Eksamensdatabasen.

Denne kontrol skal foretages løbende og altså INDEN de printede beviser udleveres.

Det anbefales endvidere, at skolen får oprettet et brugerlogin til STIL's Eksamensdatabasen (ved kontakt til STIL support), hvor skolen kan se den enkelte elevs indberetninger og evt. fejl.

STUDICA

I Studica i menuen Notifikationer, Eksamensdatabasen ses et overblik over alle indberetninger som Studica har udvekslet med Eksamensdatabasen. Det er muligt at filtrerer overblikket i afdeling, periode, elev og vælge kun at se de indberetninger der har fejlet og hvad fejlen omhandler. Når fejlen er rettet fjernes fejlen fra overblikket. Se mere i Studica brugermanual.

Tjek dine indberetninger på eksamensdatabasen.dk

Du kan logge ind på eksamensdatabasen og tjekke om dine indberetninger er gået igennem:

Adgang til Eksamensdatabasen

Opslag i Eksamensdatabasen