Manuel indberetning kan anvendes af institutioner som ikke har et administrativt system, der kan indberette via webservice.

Der skal indberettes til Ungedatabasen på unge fra de fylder 15 år og indtil de fylder 30 år, som har dansk bopæl, og hvor de endnu ikke har fået en erhvervskompetencegivende uddannelse. Indberetningen skal ske, når den unge:

  • optages på en aktivitet/uddannelse af mere end 6 ugers varighed
  • er i risiko for frafald
  • afbryder  aktiviteten/uddannelsen
  • gennemfører en aktiviteten/uddannelsen

Indberetningen videregives til den Kommunale Ungevejledning (KUI), som har vejledningsforpligtelsen for de unge og til statistik.

Vejledningens indhold


Sådan tilmelder du din institution til indberetning 

For at kunne benytte den manuelle indberetningsløsning skal følgende være opfyldt:

1. Institutionen skal være tilsluttet NemLog-in

For NemLog-in tilslutning: følg den relevante vejledning her.

Hvis institutionen har NemLog-in, og du ikke er tilknyttet som bruger, skal du bede din NemLog-in administrator om at oprette dig som bruger eller tilknytte dit eksisterende NemLog-in til institutionens.

NB! Ungedatabasens side for manuelle indberetning benytter sig at STIL-login til sin intern kommunikation med Nem-login.

2. Den person, der indberetter, skal have en medarbejdersignatur på institutionen

Når du har NemLog-in på institutionen skal du sikre dig, at du har et medarbejdersignatur. Du kan læse mere her. Hvis du ikke har det, skal du bede din NemLog-in administrator om at oprette et medarbejdersignatur til dig.

Husk: da NemLog-in er baseret på CVR-nummer, er det vigtigt, I sikrer, at jeres CVR-nummer er korrekt registreret i Institutionsregistret.

3. Institutionen skal være godkendt til at anvende den manuelle indberetningsløsning

Du skal henvende dig til STIL og bede om at blive godkendt til at anvende den manuelle indberetningsløsning. Henvendelsen skal ske via denne kontaktformular (er det første gang, du skal indberette en sag, skal du først oprettes).

Efter godkendelsen kan du logge ind på https://www.indberetningungedatabase.dk og begynde at indberette.


Manuel indberetning

Du finder den manuelle indberetning på https://www.indberetningungedatabasen.dk


1. Log ind

  • Klik på Log ind knappen eller linket i højre side
  • Indtast dit NemLog-in brugernavn og adgangskode
  • Efter login får du vist nedenstående skærmbillede. Her fremgår i øverste højre hjørne, hvem der er logget ind og under feltet Institutionnummer fremgår det, hvilken institution der indberettes for.

2. Start indberetningen

Elevoplysninger: Indtast CPR-NR for eleven, som indberetningen omhandler. Løsningen validerer cpr.nr., og ved korrekt udfyldt cpr.nr (eleven skal være bosiddende i DK og være mellem 15-29 år) vil elevens navn blive vist.
Indtast evt. kontaktoplysninger på eleven.


Aktivitetsoplysninger:

Angiv status

  • Optaget, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven er blevet optaget
  • Afbrudt, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven har afbrudt sin aktivitet
  • Gennemført, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven har gennemført aktiviteten.

Dato

Ved optaget - angiv den dato, hvor eleven starter på aktiviteten

Ved afbrudt – angiv den dato, hvor eleven har afbrudt aktiviteten. Bemærk, at der ikke accepteres

fremtidige datoer.

Ved gennemført – angiv den dato, hvor eleven har gennemført aktiviteten. Bemærk, at der ikke accepteres fremtidige datoer.


Aktivitet
Vælg den aktivitet, indberetningen drejer sig om.

Ved status Optaget fremkommer et felt omkring frafaldstruet (er eleven ved at falde fra aktiviteten?)
Hvis du klikker ja, skal der udfyldes oplysninger for kontaktpersonen på din institution. Datoen skal være d.d.


Alle * markerede felter skal være udfyldt, førend du kan få lov til at sende indberetningen.
Klik på Send

3. Kvittering

Når du har sendt indberetningen, får du en kvittering herpå. Denne kan du gemme og printe ud.
Hvis du har brug for at indberette mere, kan du vælge Kopier til Ny eller Ny Indberetning.
Kopier til Ny bruges hvis du skal indberette for en ny elev med samme status og aktivitetskode. Så kan du nøjes med at indtaste oplysninger om eleven.

4. Kvitteringsoversigten

Her får du en oversigt over alle de indberetninger, der er foretaget af dig/institutionen.

Det er også muligt at søge på et bestemt cpr-nr. og se hvad der er blevet indberettet på eleven fra din institution.
Kvitteringsoversigten viser også, om den enkelte indberetning er gået godt eller fejlet. Det er muligt at sortere på de enkelte kolonner.

5. Log ud

Når du er færdig med at indberette, skal du logge ud af løsningen. Klik på Log ud i øverst højre hjørne.

6. Support

Oplever I problemer med at tilmelde jeres institution eller fejl ved selve indberetningen, kan I kontakte STILs supportafdeling via vores supportformular.

Kontakt vores support via følgende link:

Support til uddannelsesinstitutioner, jobcentre og KUI'er.

Til spørgsmål og support vedrørende NemLog-in rettes henvendelsen til NemLog-in her.