Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

Version 1 Næste »

Manuel indberetning kan anvendes af institutioner som ikke har et administrativt system, der kan indberette via webservice.

Der skal indberettes til Ungedatabasen på unge mellem 15-29 år med dansk bopæl, der endnu ikke har en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelser. Indberetningen skal ske, når den unge:

  • optages på en aktivitet/uddannelse af mere end 3 måneders varighed
  • er i risiko for frafald
  • afbryder på en aktivitet/uddannelse af mere end 3 måneders varighed
  • gennemfører på en aktivitet/uddannelse af mere end 3 måneders varighed

Indberetningen videregives til Ungdommens Uddannelsesvejledningscentre, som har vejledningsforpligtelsen for de unge og til statistik.

Vejledningens indhold


Sådan tilmelder du til indberetning 

For at kunne benytte den manuelle indberetningsløsning skal

1. Institutionen skal være tilmeldt UNI-Login

For bestilling af UNI-Login – udfyld denne formular ”Nem bestilling af UNI-Login Brugeradministration”
Hvis institutionen har et UNI-Login og du ikke er tilknyttet som bruger skal du bede din UNI-Login brugeradministrator om at oprette dig som bruger (https://viden.stil.dk/pages/viewpage.action?pageId=5638213) eller tilknytte dit eksisterende UNI-Login til institutionen: https://viden.stil.dk/display/SUP/Tilknyt+bruger+fra+anden+institution

2. Den person, der indberetter skal, være brugeradministrator på institutionen

Når du har et UNI-Login på institutionen skal du sikre dig, at du er brugeradministrator. Hvis du ikke er det, skal du bede din UNI-Login brugeradministrator om at oprette dig som brugeradministrator. Opret supplerende brugeradministrator

3. Institutionen være godkendt til at anvende den manuelle indberetningsløsning

Dernæst skal du henvende dig til STIL og bede om at blive godkendt til at anvende den manuelle indberetningsløsning. Henvendelsen skal ske via denne kontaktformular (er det første gang, du skal indmelde en sag, skal du oprettes, se her hvordan).
Efter godkendelse vil du nu kunne logge ind på https://www.indberetningungedatabase.dk og begynde at indberette.


Manuel indberetning

Du finder den manuelle indberetning på https://www.indberetningungedatabasen.dk


1. Log ind

  • Klik på Log ind knappen eller linket i højre side
  • Indtast dit UNI-Login brugernavn og adgangskode
  • Efter login får du vist nedenstående skærmbillede. Her fremgår i øverst højre hjørne, hvem der er logget ind og under feltet Institutionnummer fremgår det, hvilken institution der indberettes for.

2. Start indberetningen

Elevoplysninger: Indtast CPR-NR for eleven, indberetningen omhandler. Løsningen validerer cpr.nr. og ved korrekt udfyldt (eleven skal være bosiddende i DK og være mellem 15-29 år) vil elevens navn blive vist.
Indtast evt. kontaktoplysninger på eleven.


Aktivitetsoplysninger:

Angiv status

  • Optaget, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven er blevet optaget
  • Afbrudt, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven har afbrudt sin aktivitet
  • Gennemført, angives hvis indberetningen drejer sig om, at eleven har gennemført aktiviteten.

Dato

Ved optaget - angiv den dato, hvor eleven starter på aktiviteten

Ved afbrudt – angiv den dato, hvor eleven har afbrudt aktiviteten. Bemærk, at der ikke accepteres

fremtidige datoer.

Ved gennemført – angiv den dato, hvor eleven har gennemført aktiviteten. Bemærk, at der ikke accepteres fremtidige datoer.


Aktivitet
Vælg den aktivitet, indberetningen drejer sig om.

Ved status Optaget fremkommer et felt omkring frafaldstruet (er eleven ved at falde fra aktiviteten?)
Hvis du klikker ja, skal der udfyldes oplysninger for kontaktpersonen på din institution. Datoen skal være d.d.


Alle * markerede felter skal være udfyldt, førend du kan få lov til at sende indberetningen.
Klik på Send

3. Kvittering

Når du har sendt indberetningen, får du en kvittering herpå. Denne kan du gemme og printe ud.
Hvis du har brug for at indberette mere, kan du vælge Kopier til Ny eller Ny Indberetning.
Kopier til Ny er hvis du skal indberette for en ny elev med samme status og aktivitetskode. Så kan du nøjes med at indtaste oplysninger om eleven.

4. Kvitteringsoversigten

Her får du en oversigt over alle de indberetninger, der er foretaget af dig/institutionen.

Det er også muligt at søge på et bestemt cpr-nr. og se hvad der er blevet indberettet på eleven fra din institution.
Kvitteringsoversigten viser også, om den enkelte indberetning er gået godt eller fejlet. Det er muligt at sortere på de enkelte kolonner.

5. Log ud

Når du er færdig med at indberette, skal du logge ud af løsningen. Klik på Log ud i øverst højre hjørne.