Efter nedlæggelsen af Unilogin Brugeradministration (ba.emu.dk) i uge 42 2022, kan manuelt tilknyttede brugere ikke længere vedligeholdes. Disse brugere skal nu slettes i Unilogin og efterfølgende eventuelt genoprettes via skolens administrationssystem.

Det er institutionens ansvar at administrere brugerne, men i dette tilfælde er det kun STIL, der kan slette brugerdata, og dette må kun ske på institutionens instruks.


I vejledningen herunder, kan du læse

  1. Hvordan du ser brugere som er manuelt tilknyttede, med henblik på at finde ud af, om disse skal tilknyttes via skolens administrationssystem, inden sletning.
  2. Hvordan du giver STIL instruks om, at slette manuelt oprettede brugere.


Se brugere, som er tilknyttet institutionen manuelt 

Du kan se institutionens tilknyttede brugere i tjenesten Brugeroversigt.stil.dk.

  1. Log ind på Brugeroversigt.stil.dk med MitID erhverv.
  2. Skriv "mancpr" for at vise alle manuelt tilknyttede brugere. Hvis ikke der vises nogle brugere, har du ingen manuelt tilknyttede brugere og du behøver ikke fortsætte i denne vejledning.
  3. Brugere, som fortsat skal være tilknyttet institutionen, skal oprettes og tilknyttes via skolens administrationssystem.
    • Berørte brugere vil være upåvirket af denne handling og brugernavn og adgangskode vil således være uforandret.

Giv instruks til STIL, om at slette manuelt oprettede brugere

Instruks til STIL gives ved at godkende en dataaftale i tjenesten Tilslutning.stil.dk, som giver instruks til STIL om ,at slette institutionens manuelt oprettede brugere.

  1. Log ind på Tilslutning.stil.dk med MitID erhverv
  2. Klik på 'Dataadgangadministration' og godkend dataanmodningen Instruks til STIL om sletning af manuelt oprettede brugere
  3. Når dataaftalen er godkendt, slettes brugerne automatisk og det er ikke nødvendigt at gøre yderligere. Dataaftalen vil ligeledes automatisk blive fjernet igen, efter sletning.

❔ Ofte stillede spørgsmål

STIL anbefaler altid at registrere brugere i et kommercielt administrativt system.

Undersøg først, om det er muligt at få adgang til, eller at anskaffe et administrativt system, til administration af institutionens brugere.

Såfremt det ikke er muligt at skaffe et kommercielt administrationssystem, stiller STIL midlertidigt administrationssystemet Elevadministration.stil.dk til rådighed.

Se brugere, som er tilknyttet institutionen manuelt

Følg først vejledningen Se brugere, som er tilknyttet institutionen manuelt, for at finde ud af, hvilke brugere der fortsat skal være tilknyttet institutionen.

Adgang til Elevadministration.stil.dk

  1. Log ind på Tilslutning.stil.dk. Der logges på portalen med NemLog-in med rettigheden 'Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk'
  2. Godkendt dataanmodningerne 'Elevadministration - wselevadm' og 'MedarbejderAdm (i ElevAdm)' på Tilslutning.stil.dk
    • Dataanmodningerne giver STIL lov for at behandle skolens data i forbindelse med ibrugtagning af Elevadministration.stil.dk som administrationssystem.
  3. Log ind på Elevadministration.stil.dk. Der logges på portalen med NemLog-in med rettigheden 'Elevadministration: Giv administratorrettighed til elevadministration.stil.dk'
  4. Du har nu mulighed for at tilknytte og administrere skolens brugere via Elevadministration.stil.dk


I bør først gennemgå jeres import via brugeroversigt.stil.dk, med henblik på at kontrollere, om nogle af brugerne skal genoprettes i jeres administrationssystem. Dernæst skal dataanmodningen, som er fremsendt via Tilslutning.stil.dk godkendes, hvorefter nedlæggelsen af den gamle import sker automatisk.

Det fremgår mere detaljeret af vejledningen ovenfor, hvordan opgaverne udføres.

Dataanmodningen vil blevet nedlagt automatisk, på nærmere ubestemt tidspunkt

Brugere, oprettet via ba.emu.dk (det gamle Unilogin Brugeradministration)

Alle brugere fra mancpr-rapporten vil blive nedlagt

Når dataaftalen godkendes - det sker løbende, så forvent samme- eller efterfølgende dag

STIL må af GDPR-mæssige årsager ikke slette brugere, uden der er givet instruks herom, fra den dataansvarlige institution

Undersøg først, om institutionen kan registreres i CVR

Hvis dette ikke er muligt, er det nødvendigt at kontakte STIL support via denne webformular og oplyse herom.

Såfremt det er muligt at blive registreret i CVR, skal I fortsætte herunder

Opret NemLog-in

Kontakt erhvervsstyrelsen, for at få hjælp til at oprette NemLog-in

Se brugere, som er tilknyttet institutionen manuelt

  1. Følg vejledningen 'Se brugere, som er tilknyttet institutionen manuelt' ovenfor, for at finde ud af, hvilke brugere der fortsat skal være tilknyttet institutionen.

Administration af brugere

  1. Undersøg om det er muligt at få adgang til, eller at anskaffe et administrativt system, til administration af institutionens brugere.

    1. STIL anbefaler altid at registrere brugere i et kommercielt administrativt system. Hvis et administrationssystem etableres hvor i brugerne kan tilknyttes, er det ikke nødvendigt at fortsætte i denne vejledning.
    2. Såfremt det ikke er muligt at skaffe et kommercielt administrationssystem, stiller STIL midlertidigt administrationssystemet Elevadministration.stil.dk til rådighed. Fortsæt i vejledingen herunder.

Adgang til Elevadministration.stil.dk

  1. Log ind på Tilslutning.stil.dk. Der logges på portalen med NemLog-in med rettigheden 'Tilslutning: Ret til at administrere aftaler på tilslutning.stil.dk'
  2. Godkendt dataanmodningerne 'Elevadministration - wselevadm' og 'MedarbejderAdm (i ElevAdm)' på Tilslutning.stil.dk
    • Dataanmodningerne giver STIL lov for at behandle skolens data i forbindelse med ibrugtagning af Elevadministration.stil.dk som administrationssystem.
  3. Log ind på Elevadministration.stil.dk. Der logges på portalen med NemLog-in med rettigheden 'Elevadministration: Giv administratorrettighed til elevadministration.stil.dk'
  4. Du har nu mulighed for at tilknytte og administrere skolens brugere via Elevadministration.stil.dk