Udfyld ansøgning

Når du skal oprette en ansøgning om personlig assistance på en fri grundskole eller en fri kostskole skal du starte med at udfylde oplysninger om Stamdata og Uddannelsesforløb. På billedet nedenfor kan du se, hvilke felter det drejer sig om.

Se evt. vejledningen Oprettelse af ansøgning og samtykke i SPSA 


Herefter skal du udfylde informationer om funktionsnedsættelse og støtteform.

Funktionsnedsættelse (obligatorisk): Her vælger du i drop down-menuen den funktionsnedsættelse, du ansøger om SPS til.

Støtteform (obligatorisk): Her vælges personlig assistance

OBS!

spsu.dk kan du finde en vejledning, der beskriver de forskellige funktionsnedsættelser og støtteformer. Se Angiv funktionsnedsættelser og støtteformer i SPSA



Når funktionsnedsættelse og støtteform er valgt, vises den valgte kombination i en liste under overskriften Valgte funktionsnedsættelser og støtteformer.


Klassetrin (obligatorisk): Her skal du angive klassetrinnet tilhørende det skoleår, hvor støtten skal ydes. 

Ugentligte timer (obligatorisk): Hvor mange timer á 60 minutter pr. uge, der søges om personlig assistance til i forbindelse med undervisningen. 

Lejrskoletimer (obligatorisk): Hvis du skal søge om ekstra timer til personlig assistance til lejrskole, angiver du her, hvor mange ugentlige timer du søger om ekstra personlig assistance til. STUK bevilger højest tilskud til 8 timer dagligt. Hvis eleven skal modtage fast, ugentlig personlig assistance i den normale undervisning (ugentlige timer), skal dette modregnes i forbindelse med lejrskoleopholdet. Fx Hvis eleven normalt modtager 2 timers personlig assistance om dagen, og der til lejrskolen er behov for 8 timer om dagen, så skal der søges om 6 timers ekstra støtte om dagen i lejrskoleperioden.

Hvis du ikke ønsker at søge om timer til lejrskole skal du skrive '0' i feltet. 



Hvordan planlægger skolen, at den personlige assistance skal støtte eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder? (obligatorisk): 

Her skal du beskrive:

  • Elevens vanskeligheder og elevens behov for personlig assistance.
  • Hvordan skolen planlægger at anvende den personlige assistance til at støtte eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder.
  • Om det er særlige fag eller konkrete tidspunkter/lektioner i løbet af dagen, hvor eleven har behov for assistance til at overvinde praktiske vanskeligheder.

Hvem giver den personlige assistance? (obligatorisk): 

  • Her skal du angive, hvem der yder den personlige assistance.

Hvordan er elev og forældre blevet inddraget i planlægningen? (obligatorisk): 

  • Her skal du beskrive, hvordan eleven og dennes forældre/værge er blevet inddraget i planlægningen af den personlige assistance.



Bilag: Her vedhæftes relevant dokumentation for funktionsnedsættelse og/eller støttebehovet. 

Du har tre muligheder for at uploade dokumenter til ansøgningen:

  1. Find relevant dokument og træk det ind i feltet i SPSA.
  2. Klik på ‘Vedhæft filer’, hvis du vil uploade filer fra egen enhed - her vil mappen ‘Dokumenter’ åbne op i et nyt vindue. Vælg det dokument, du vil uploade, og klik ’Åben’.
  3. Klik på ‘Vedhæft eksisterende dokumenter’ hvis du vil genbruge dokumenter, der tidligere har været vedhæftet ansøgninger for eleven.

OBS: Det er muligt at vedhæfte flere dokumenter på én gang.


Tilføj dokumenter

Når du har valgt dokumenter, åbner et nyt vindue navngivet Tilføj dokumenter. Her kan du gemme dokumenterne til SPSA med korrekt dokumentnavn og dokumenttype.

Dokumentnavn: Her har du mulighed for at redigere dokumentnavnet.

Dokumenttype: Her skal du vælge den dokumenttype, du er i gang med at vedhæfte. I boksen længere nede på denne side finder du eksempler på, hvad der ligger bag de forskellige dokumenttyper.

Klik Gem



OBS!

Dokumenttyper:

Samtykke: Samtykke til indgivelse af ansøgning om SPS. Samtykket sendes eller printes fra SPSA.

Testrapport: Rapporter med testresultater.

Dokumentation for funktionsnedsættelse: Fx lægefaglig dokumentation og Pædagogisk Psykologisk Vurdering (PPV).

Dokumentation for støttebehov: Fx udtalelser og beskrivelse af støttebehov.

Dokumentation fra leverandører: Fx afklaringer og genansøgningsredegørelser.

IT-blanket: Kan sendes eller printes fra SPSA.


Gem ansøgning som kladde

For at gemme ansøgningen som kladde, trykkes på knappen Gem ændringer, der findes øverst i højre hjørne, jf. skærmbillede til herunder.

OBS!

Du vil herefter kunne vende tilbage til kladden og redigere Indstillingstekst og vedhæfte bilag. Alle andre felter, eksempelvis datofelter er låst for redigering. 

Vær opmærksom på, at kun en ansøgning, som afventer samtykke, vil blive slettet i SPSA efter 30 dages inaktivitet. Ikke en kladde.



Send samtykkeerklæring og ansøgning

Du har mulighed for at sende samtykkeerklæringen til underskrift via Digital Post eller hvis det i SPSA er angivet, at modtageren er fritaget fra Digital Post, skal du printe samtykkeerklæringen og aflevere den til forældremyndighedsindehaver/værge til underskrift.


Send samtykkeerklæring via Digital Post

Når ansøgningen er klar til at blive sendt til STUK, skal du klikke på knappen Send.


SPSA sender automatisk samtykkeerklæringen via Digital Post til forældremyndighedsindehaver/værge. SPSA gemmer samtidig en kladde af den oprettede ansøgning.

Når samtykkeerklæringen er underskrevet i Digital Post, sendes ansøgningen videre til STUK.


Print og send samtykkeerklæringen

Når ansøgningen er klar til at blive sendt til STUK, skal du klikke på knappen Gem og print samtykke.



SPSA gemmer automatisk en kladde af ansøgningen, og du kan printe samtykkeerklæringen. Når du har modtaget samtykkeerklæringen i underskrevet form, skal du scanne den og vedhæfte erklæringen på ansøgningen. 

Åbn ansøgningskladden og trykke på knappen Vedhæft filer


Vælg filen på din computer. Giv filen et sigende navn. Vælg dokumenttypen 'Samtykke’, og tryk på Gem.


Herefter skal du klikke på knappen Send for at sende ansøgingen til behandling hos STUK. 


Ret timeantal og stop månedlige udbetalinger for personlig assistance

OBS!

Denne vejledning skal du bruge i de tilfælde, hvor du skal nedskrive timeantallet for personlig assistance. Det er den samme vejledning, du skal benytte, hvis du skal nedskrive timeantallet for personlig assistance til 0 og dermed afbryde de månedlige udbetalinger.
Hvis eleven har brug for yderligere personlig assistance, skal du oprette en ny ansøgning.


I menuen til venstre klikker du på punktet Udbetalinger og herefter vælger du Månedlige udbetalinger.


På oversigtssiden kan du se en samlet liste over alle månedlige udbetalinger, der findes for din institution. 

Klik på den månedlige udbetaling du vil se i kolonnen Titel.


Du kommer nu til en detaljeside, der viser den månedlige udbetaling for den specifikke elev.

På eksemplet neden for ligger der to månedlige udbetalinger og der er oprettet en timeregulering, som endnu ikke er godkendt af STUK. 

 


Sådan regulerer du timeantallet eller afbryder den månedlige udbetaling

OBS!

  1. Hvis du ønsker at stoppe udbetalingerne for personlig assistance, så skal du nedskrive timetallet for personlig assistance til 0.
  2. Hvis eleven afbryder sin uddannelse/stopper på skolen, skal du både nedskrive timerne til 0 og ændre slutdatoen for uddannelsen/skoleforløbet. Du skal huske at nedskrive timerne, før du ændrer slutdatoen. 
    Se vejledning Ret slutdato for uddannelsesforløb og afbryd uddannelse på spsu.dk
  3. Send en mail til sps@stukuvm.dk, når du er færdig med reguleringen, så STUK hurtigere kan godkende nedskrivningen. 


Find den aktivitet, du ønsker at rette timeantallet for eller ønsker at afbryde den månedlige udbetaling for.

Klik fluebenet frem i feltet til venstre i rækken. Klik herefter på Reguler timeantal


Der åbner sig nu et nyt pop-up vindue med titlen Regulér timeantal. Nedenfor ser du, hvordan du udfylder felterne. 


Dato for ikrafttrædelse: Her skal du angive datoen for, hvornår reguleringen skal træde i kraft. Det gælder også for regulering tilbage i tid. Hvis eleven fx er stoppet for en måned siden, skal du vælge den tidligere dato. 

Nyt timeantal: Her skal du angive det nye timeantal, der er behov for. OBS! Du skal nedskrive timeantallet til 0, når:

  • Du ønsker at stoppe udbetalingerne for personlig assistance.
  • Eleven afbryder sin uddannelse. Ved afbrydelse af uddannelse, skal du nedskrive timerne til 0, før du ændrer slutdatoen for uddannelsen.

Begrundelse: Her skal du angive en udførlig begrundelse for, hvorfor timeantallet skal ændres.


Klik på Tilret. Der vil nu fremgå en ny række under Aktiviteter for udbetaling med de nye informationer, du lige har indtastet.

Reguleringen er nu sendt til STUK til godkendelse. 

Når reguleringen er godkendt, skifter det røde kryds til et grønt flueben. Så længe der fremgår et rødt kryds, er anmodningen endnu ikke godkendt af STUK.



Hvis STUK afviser reguleringen, vil der fremgå et ’Afvist’-symbol og en årsag under kolonnen Begrundelse for afvisning.


Relaterede Artikler

Der er intet indhold med de angivne labels