Hvad nu hvis?, er en liste over de ting man kan forsøge sig med hvis der nu skulle ske noget uforudset.

ProblemLøsning
Læreren kan ikke booke eller afvikle test.

Administrator skal give læreren rettighed til funktionerne booking og testafvikling.

Se under Forberedelse punktet Medarbejderes rettighed til booking og testafvikling.

Der kommer en fejlmeddelelse på skærmen, når læreren og elever forsøger at komme ind på www.testogprøver.dk

Der kan anvendes en direkte webadresse til testsystemet.

Læreren skal gå ind på: booking.testogprøver.dk
Eleven skal gå ind på det direkte link til testsystemet: elev.testogprøver.dk

Eleven kan ikke logge ind med sit personlige Unilogin, fx fordi eleven har glemt sit kodeord.

Læreren kan hente et midlertidigt kodeord til eleven fra testafviklingssiden. Det midlertidige kodeord virker kun til den ene test.

NB: Eleven skal logge ind fra elevsiden på www.testogprøver.dk via linket Log på med midlertidigt kodeord.

 Visning af linket Log på med midlertidigt kodeord

Eleven har klikket på krydset i øverste højre hjørne og lukket testvinduet.Testen afsluttes ikke.
Eleven skal han blot klikke på Genoptag-knappen i statusvinduet for at komme i gang med testen igen.
Eleven har startet testen, men bliver nødt til at fortsætte testen på en ny computer.Eleven skal han logge ind igen via www.testogprøver.dk.
Derefter skal læreren give eleven adgang igen på testafviklingssiden
Eleven har lukket browseren og åbner browseren for at logge på testen igen.Testen afsluttes ikke.
Eleven skal åbne en browser og logge ind igen via www.testogprøver.dk.
Derefter skal læreren give eleven adgang igen på testafviklingssiden.
Der opstår et netværksproblem, og eleven kan ikke afgive sit svar.

Eleven får en fejlmeddelelse på skærmen.
Popop vindue med fejlmeddelelse - Der er indtruffet en fejl

Eleven har ikke mistet sine svar, men skal blot logge ind igen. Eleven vil fortsætte testen fra senest besvarede testopgave.

Løsning:
1. Luk alle browservinduer
2. Log ind igen. Er der stadig problemer, så
3. Genstart maskinen. Er der stadig problemer, så
4. Skift maskine. Er der stadig problemer, så kontakt Supporten

En elev er booket til to test umiddelbart efter hinanden. Eleven får meddelelsen: 

Fortæl din lærer, at du skal have adgang til prøven igen. Når din lærer siger til, skal du trykke på denne knap: Opdater.

Eleven har kun adgang til én test af gangen og kan derfor kun have en test åben ad gangen.

Hvis eleven forsøger at logge sig ind på en anden test, skal læreren åbne for den konkrete test.

Under testafvikling.

Hvis pc’en midlertidigt mister forbindelsen til serveren, vises der en dialogboks på skærmen: ”Pc'ens forbindelse til serveren har været afbrudt.”

Visning af fejltekst Pc'ens forbindelse til serveren har været afbrudt

I dialogboksen - Klik på OK og åbn testafviklingssiden igen

Eleven får en opgave, der ikke vises eller fungerer korrekt

Tryk F5 at hente opgaven igen.

Hvis det ikke virker luk browseren og skift til en anden browser og/eller en anden computer med anden browser.

Eksempel: hvis opgaven ikke virker korrekt i
Chrome IkonChrome  - skift da til Edge Ikon Edge eller Firefox IkonFirefox

Lærer genåbner elevens adgang til testen, men eleven får ikke adgang til testen.

Elevens skal gennemføre sit testforløb i en browser - f.eks. Chrome, Edge eller Safari

Eleven må kun have én browser åben. Hvis eleven har behov for at gennemføre testforløbet i en ny browser fordi testforløbet af tekniske årsager ikke kan afvikles i den aktive browser, skal browseren lukkes, før testforløbet genoptages i en ny browsersession.


Driftsinfo kan findes på driftsinfo.stil.dk.

Yderlige oplysninger om de nationale tests kan findes på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside ved at følge dette link.