Hvad gør jeg, hvis jeg får besked om, at der ikke er noget bevis i Eksamensdatabasen?


Sådan gør du, hvis dit bevis burde være i Eksamensdatabasen


Der kan være flere grunde, hvis du er logget på med med NemID og får besked om, at Eksamensdatabasen ikke kan finde dit eksamensbevis. 
  • Er du færdig med din gymnasiale eksamen før 2004, har du en eksamen fra udlandet eller har du en erhvervsuddannelse, så ligger dit bevis ikke i Eksamensdatabasen. I de tilfælde skal du selv udfylder dit adgangsgrundlag og uploade en kopi af dit bevis under fanen Bilag.
    Du kan se vejledninger til udfyldelse her: Hvordan udfylder jeg selv adgangsgrundlag?

  • Bliver du færdig som student i år - se: Student i år - hvordan får jeg eksamensbeviset med i min ansøgning?

  • Har du et bevis som burde være i Eksamensdatabasen, er der to trin: 

    • Trin 1:  Kontakt supporten på Optagelse.dk på 70 21 21 51, så de kan tjekke om dit bevis er registreret i Eksamensdatabasen.
      • Derefter udfylder du selv felterne under fanen Adgangsgrundlag
      • Scan og gem dit eksamensbevis i pdf-format
      • Gå ind under fanen Bilag
      • Klik på knappen Tilføj bilag
      • Find dit bevis på din computer
      • Kald filen Eksamensbevis i tekstfeltet og klik OK
      • Marker med flueben ud for den eller de uddannelser, som du søger, ellers vil uddannelsesstedet ikke modtage bilaget
      • Skriv et bilag, der forklarer situationen, gem den i pdf-format og upload den ligesom dit eksamensbevis
      • Udfyld resten af din ansøgning. Husk at underskriv med dit NemID senest den 5. juli inden kl. 12

    • Trin 2: Kontakt dit gymnasium eller erhvervsskole (for eux) og bed dem indberette dit bevis til Eksamensdatabasen
      • Du vil få en besked fra dem, når beviset er indberettet
      • Når beviset er indberettet, så tilføjes det automatisk til din ansøgning og du vil modtage en mail om det
      • Du kan tjekke under fanen Bilag, at beviset er uploadet, og at det er det korrekte bevis

Eksamensbeviset er automatisk tilføjet alle dine ansøgninger på prioriteringslisten. 
Uddannelsesstederne får nu besked om, at de kan hente dit bevis. 

Burde du have et bevis i Eksamensdatabasen, så er det er vigtigt, at du kontakter dit gymnasium eller erhvervsskole (eux) for at få dem til at indberette dit bevis.




Hvad gør jeg, hvis der er fejl i det bevis, der bliver hentet fra Eksamensdatabasen?


Sådan gør du, hvis du opdager, at der er en fejl i dit eksamensbevis fra Eksamensdatabasen

Opdager du en fejl i det eksamensbevis som Optagelse.dk har hentet fra Eksamensdatabasen, skal du i første omgang selv oploade en kopi af dit udleverede eksamensbevis. 
    • Scan og gem dit eksamensbevis i pdf-format
      • Gå ind under fanen Bilag
      • Klik på knappen Tilføj bilag
      • Find dit bevis på din computer
      • Kald filen Eksamensbevis i tekstfeltet og klik OK
      • Marker med flueben ud for den eller de uddannelser, som du søger, ellers vil uddannelsesstedet ikke modtage bilaget
    • Skriv et bilag, der forklarer situationen, gem den i pdf-format og upload den ligesom dit eksamensbevis
    • Udfyld resten af din ansøgning. Husk at underskriv med dit NemID senest den 5. juli inden kl. 12
    • Kontakt dit gymnasium eller erhvervsskole (for eux) og bed dem rette dit bevis i Eksamensdatabasen.
      • Du vil få en besked fra dem, når beviset er rettet
    • Når beviset er rettet overføres det automatisk til din ansøgning på optagelse.dk og du vil modtage en mail om det.
      Det er vigtigt, at du tjekker under fanen Bilag, at beviserne er uploadet, og at det ser korrekt ud.

Eksamensbeviset er automatisk tilføjet alle dine ansøgninger på prioriteringslisten. 
Uddannelsesstederne får nu besked om, at de kan hente dit bevis.