Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.

UI Button
colorred
sizelarge
displayblock
tooltip © Styrelsen for It og Læring, Maj 2022
title © Styrelsen for It og Læring, Maj 2022, sidst opdateret jan. 2023

Info
iconfalse

Om håndbogen

Denne håndbog vejleder om brug og vedligeholdelse af Dagtilbudsregisteret. Håndbogen beskriver bl.a., hvordan kommuner og private dagtilbud kan oprette, nedlægge og ændre daginstitutioner og anvisningsenheder i registeret. 

Info
iconfalse

Om Dagtilbudsregisteret

Dagtilbudsregisteret er et register over offentlige og private institutioner på dagtilbuds- og fritidstilbudsområdet. Det er lovpligtigt for alle dagtilbud at være oprettet i Dagtilbudsregisteret og ajourføre oplysningerne løbende, jævnfør Bekendtgørelse om dataindberetninger på dagtilbudsområdet.

UI Button
colorblue
iconlink
tooltipBekendtgørelse om dataindberetninger på dagtilbudsområdet
titleBekendtgørelse om dataindberetninger på dagtilbudsområdet
urlhttps://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1384

De kommunale dagtilbud vedligeholdes af kommunerne i kommunernes egne administrative systemer. De private dagtilbuds oplysninger vedligeholdes af de private dagtilbud selv, med hjælp fra STILs support.

Uddrag medtager
DATIREG:Support til DagtilbudsregisteretDATIREG:
Support til Dagtilbudsregisteret
nopaneltrue

Børne- og Undervisningsministeriet ejer Dagtilbudsregisteret. Styrelsen for IT og Læring (STIL) udvikler og driver Dagtilbudsregisteret og tilhørende tekniske grænseflader.

I registeret skelnes mellem tre niveauer: Daginstitution, anvisningsenhed og alternative adresser. Daginstitutionsniveauet er forældrebestyrelsen. I kommunerne har forældrebestyrelserne forskellige betegnelser, fx klynge eller område. Der kan være tale om en daginstitution med én anvisningsenhed, men i mange tilfælde har en daginstitution flere anvisningsenheder.

En anvisningsenhed er det pasningssted, som det enkelte barn bliver anvist til, hvilket fx kan være en vuggestue, børnehave eller aldersintegreret institution. En aldersintegreret institution med samlet anvisning, skal ikke underopdeles i den tilhørende vuggestue og børnehave, idet der ikke sker selvstændig anvisning til disse enheder. Alle anvisningsenheder er knyttet til og administreret af en daginstitution med en forældrebestyrelse. En anvisningsenhed kan have flere adresser under samme enhed, fx udflytterbørnehaver, hvor anvisningsenheden ligger ét sted, mens den alternative adresse, er der hvor børnene bliver kørt hen og opholder sig i løbet af dagen. Der sker ikke anvisning af børn til en alternativ adresse.

Dagtilbudsregisteret udsteder – ved oprettelse af en daginstitution, en anvisningsenhed og/eller en alternativ adresse – et unikt dagtilbudsnummer (også kendt som ”g-nummer”) til videre brug i sektoren. Der udstedes et dagtilbudsnummer for daginstitutionen på forældrebestyrelsesniveau samt et per anvisningsenhed og for evt. alternative adresser. Dagtilbudsnummeret anvendes bl.a. til oprettelse og vedligehold af institutioner og disses brugere i Unilogin og derfra i Aula.

Oplysninger i Dagtilbudsregisteret bliver afspejlet i Dagtilbudsportalen, hvor nøgletal om dagtilbudsområdet udstilles på landsplan, kommunalt plan og for de enkelte dagtilbud.

UI Button
colorblue
iconlink
tooltipDagtilbudsportalen
titleDagtilbudsportalen
urlhttps://uddannelsesstatistik.dk/pages/dagtilbud.aspx

Et fuldt dækkende og ajourført dagtilbudsregister er vigtigt for et styrket grundlag for statistik og politikudvikling på dagtilbudsområdet. Institutionsstrukturen i Dagtilbudsregisteret skal afspejle det faktiske institutionslandskab, så der kan laves retvisende optællinger af antal institutioner og tilhørende børn og personale. Danmarks Statistiks normeringsberegninger tager udgangspunkt i Dagtilbudsregisterets institutionslandskab pr. 31/12 hvert år, og det er derfor vigtigt, at dagtilbuddenes ejere ajourfører og vedligeholder oplysninger om daginstitutionerne, så normeringsstatistikken bliver så retvisende som muligt.

Info
iconfalse

Tværgående principper for brug af Dagtilbudsregisteret

Princip 1: Det er institutionens ejeres ansvar at ajourføre oplysninger vedr. institutionen, hvis der sker ændringer.

Dette princip følger af bekendtgørelsen og skal sikre, at Dagtilbudsregisteret løbende afspejler institutionslandskabet. For de kommunale tilbud er det kommunens ansvar at ajourføre oplysninger i registeret, mens de private tilbuds oplysninger skal ajourføres af den private ejer selv med bistand fra STILs support.

Princip 2: Oplysningerne i Dagtilbudsregisteret skal afspejle det reelle institutionslandskab på dagtilbudsområdet

Det er vigtigt, at oplysningerne i Dagtilbudsregisteret afspejler institutionslandskabet på dagtilbudsområdet. Det vil sige, at oplysningerne i registeret skal stemme overens med virkeligheden både ift. ejerform, lovgrundlag, CVR, institutionstype, beliggenhed mv. Når der oprettes et dagtilbud, skal ejeren derfor sikre sig, at det bliver oprettet i overensstemmelse med virkeligheden. En oversigt over lovgrundlag, ejerform og institutionstype kan ses i datamodellen.

UI Button
colorgreen
iconidea
tooltipDatamodel for Dagtilbudsregisteret
titleDatamodel for Dagtilbudsregisteret
urlhttps://viden.stil.dk/pages/viewpage.action?pageId=52592711

Princip 3: Dagtilbudsnumre må ikke genbruges

Dagtilbudsnumre for nedlagte kommunale eller private institutioner må ikke genbruges. Lukkes en institution, mens en ny åbnes, skal den lukkende institution nedlægges i registeret, og den nye oprettes på ny. Det samme gælder for anvisningsenheder. Dette er vigtigt for, at registeret afspejler udviklingen blandt dagtilbud. Dermed kan et gammelt dagtilbudsnummer og dettes opkobling til Aula ikke tages i brug til en ny institution eller anvisningsenhed.

Princip 4: Daginstitutioner og anvisningsenheder må kun indgå én gang i registeret

Ét dagtilbudsnummer skal afspejle én daginstitution eller én anvisningsenhed. En anvisningsenhed må derfor ikke indgå flere gange, med fx en registrering pr. stue i enheden. Dobbeltregistreringer vil være misvisende for det reelle institutionslandskab på dagtilbudsområdet, og det kan bl.a. skabe udfordringer for, at børn og personale kan kobles korrekt til det enkelte dagtilbud.

Info
iconfalse

Indhold:

Indholdsfortegnelse
maxLevel3
absoluteUrltrue
excludeIndhold:|Om håndbogen|Om Dagtilbudsregisteret|Tværgående principper for brug af dagtilbudsregistret|Princip

Uddrag medtager
Kommunale tilbud
Kommunale tilbud
nopaneltrue

Uddrag medtager
Private tilbud
Private tilbud
nopaneltrue