Styrelsen for It og Læring har udviklet funktionalitet til den obligatoriske klassebaserede digitale sprogvurdering, som første gang skal finde sted fra august 2024 på Sprogvurdering.dk.

I det følgende vejledes den sprogvurderingsansvarlige om, hvordan sprogvurderingen skal foretages. Den sprogvurderingsansvarlige skal have rollen 'Testansvarlig' for at kunne gennemføre sprogvurderingerne - selv om der ikke er tale om en test i traditionel forstand.

Alle de viste data inkl. navne mv. er testdata.

Vejledningen er inddelt i disse afsnit:

Til den sprogvurderingsansvarlige

I dette afsnit vil du kunne se, hvad du som 'testansvarlig' på skolen skal gøre forud for gennemførelse af sprogvurderingen.

Login

Forudsætning for at du som testansvarlig kan give elever adgang er:

  • MitID (pga. at sikkerheden i dette system er skærpet)
  • Rolle som 'lærer', 'leder', 'ledelse' eller 'pædagog' i din skoles studieadministrative system. Derved vil du få rollen 'testansvarlig' i sprogvurdering.dk Forudsætninger for at eleven kan gennemføre sprogvurderingen er:
  • Unilogin (brugernavn og password/piktogrammer) eller lokalt login
  • Egen enhed - eksempelvis en PC eller tablet
  • Enheden skal køre med en nyere browserversion. STIL anbefaler skolen at afprøve lærer- og elevadgang på en af de devices, skolen vil anvende til sprogvurderingen for at undgå den situation, at der ikke er adgang, når alle børn i en klasse skal i gang med sprogvurderingen.
  • Hovedtelefoner til at høre instruktioner og opgaveoplæsning i løbet af testen.

Sådan gør du elever klar til at gennemføre den klassebaserede sprogvurdering

For at eleverne kan tilgå den klassebaserede sprogvurdering, skal du gøre følgende:



  • Vælg "Login som skole/dagtilbud":

  • Log ind med dit MitID
  • I menupunktet 'Børn' vælger du 'Klassebaseret afvikling'


Her finder du de børnehaveklasse-elever, som kan sprogvurderes på din skole i en oversigt som denne:


Det er muligt at søge i listen, såfremt du kun skal tildele eksempelvis enkelte klasser eller enkelte elever adgang.

  • Du skal for hver elev angive 'sproglig baggrund', før der gives adgang til sprogvurderingen.
  • Du angiver 'sproglig baggrund' ved at klikke på blyantikonet ud for barnet i kolonnen 'Sprog', og her vælges enten "Ikke tosproget jf. lovgivningen" eller "Tosproget jf. lovgivningen".
  • Tryk herefter på Gem - se illustrationen neden for.

Status for den/de valgte elever, der har fået fjernet adgangen, står herefter som: "Ikke sprogvurderet"


  • Når du har taget stilling til elevernes sproglige baggrund, skal du klikke i tjekboksen ud for hver af de elever, der skal sprogvurderes. Dette kan også gøres for hele klassen på én gang (øverste tjekboks)
  • Derefter skal du give eleverne adgang ved at klikke på den blå knap 'Giv adgang'. Dette kan du gøre op til 72 timer før, eleverne skal have afsluttet sprogvurderingen.
    I oversigten over elever (se illustration neden for) kan du se status for de enkelte elever. Status afspejler elevens forløb i sprogvurderingen i form af følgende tekster:
  • Ikke Sprogvurderet: Denne status har eleven, indtil du giver eleven adgang
  • Klar: Denne status har eleven, når du har givet adgang
  • I gang: Denne status har eleven, når du har givet adgang, og eleven har åbnet sprogvurderingen
  • Færdig: Denne status har eleven, når eleven har færdiggjort sin besvarelse
  • Tid udløbet: Denne status vil en elev få, hvis sprogvurderingen ikke færdiggøres, inden adgangen automatisk lukkes, 72 timer efter, at du har givet adgang.
    Skulle en elev få denne status, kan du give eleven adgang igen, hvorefter eleven kan genoptage sin sprogvurdering hvor eleven sluttede.

 


Hvis du fortryder, at du har givet en elev adgang, kan du fjerne adgangen igen ved at klikke på knappen 'Fjern adgang', 
som kommer frem, når man vælger den pågældende elev i tjekboksen til venstre for elevens klasse/navn:


 

Demoversion af den klassebaserede sprogvurdering

Der findes en demoversion af den klassebaserede sprogvurdering, du som testansvarlige kan bruge i din forberedelse.
Demoversionen består af 2 opgaver inden for hvert af de delområder, som barnet vurderes på (receptivt ordforråd, bogstavkendskab, sætningsforståelse og forlyd).

Klik her for at få adgang til 
demoversionen. Det anbefales, at den testansvarlige dagen før eller umiddelbart forud for sprogvurderingen gennemgår demoversionen (med lyd) for eleverne på en interaktiv tavle.

Sådan tilgår eleven sprogvurderingen

I det følgende gennemgås, hvad eleven skal gøre for at logge ind og gennemføre sprogvurderingen. Det anbefales, at eleverne, før de går i gang med sprogvurderingen, har prøvet at logge på med deres Unilogin/lokale login.
Dette kan I eksempelvis øve forud for sprogvurderingen, da sprogvurderingen formentlig vil være første gang, eleven anvender sit eget Unilogin/lokale login.
Ligeledes anbefales det, at den testansvarlige sikrer sig, at hovedtelefonerne er forbundet til elevens enhed, og at lyden er aktiveret.

Login som elev

Hvis du allerede har givet eleven adgang

Har du som testansvarlig allerede givet eleven adgang, vil eleven blive mødt af en simpel introduktionsside til sprogvurderingen med elevens navn og en blå pil. Her skal eleven trykke på den blå knap og dernæst på højttalerikonet (på næste skærmbillede) for at få afspillet instruktioner til, hvad der skal gøres under sprogvurderingen. Sprogvurderingen er inddelt i fire delområder med hver sin type opgaver med tilhørende spørgsmål. Hvert delområde vil ligeledes blive indledt af en instruktion i, hvad eleven skal gøre i de enkelte opgaver.

Besvarelsen af alle opgaver består i, at eleven klikker på den illustration, eleven mener passer til det, speakeren siger. Hvis eleven slet ikke har en idé om, hvilken af de 4 illustrationer, der skal klikkes på, kan eleven springe opgaven over ved at klikke på den blå pil fremad, hvorefter eleven kommer til den næste opgave. Men det anbefales, at den testansvarlige siger til eleverne, at de skal forsøge at klikke på den illustration, de tror mest på. Dette kan give en bedre idé om, hvor langt eleven er i sin sproglige udvikling, end hvis eleven svarer blankt. Alle blanke svar tæller som 'ikke korrekt' i elevens score.

Hvis du ikke har givet eleven adgang endnu

Eleven kan logge på uden, at du har givet adgang til sprogvurderingen. I dette tilfælde vil eleven blot blive mødt af et skærmbillede, hvor der vises en "spinner", som er udtryk for, at eleven skal vente på at få tildelt adgang af dig. Under elevens navn og 'spinneren' står: Vent på at din lærer giver adgang:


Vent på at din lærer giver dig adgang

Når du har givet adgang, vil eleven som tidligere nævnt kunne tilgå sprogvurderingen ved at klikke på den blå knap, der bliver synlig:



Herefter åbnes sprogvurderingen for eleven, og eleven kan gå i gang ved at klikke på højttalerikonet:

 

Elevens vej igennem sprogvurderingen

Forud for sprogvurderingen vil eleven af speakeren i systemet blive instrueret i, hvad der vil ske i forbindelse med afviklingen. Eleven vil få instruktioner i, hvad sprogvurderingen består af samt få instruktioner og eksempler på hver af de fire typer opgaver i sprogvurderingen.

For at eleven kan gå videre til de efterfølgende sider, skal eleven klikke på højttalerikonet (som vibrerer) for at få instruktioner om de enkelte dele af sprogvurderingen. I forbindelse med dette vil eleven eksempelvis få forklaret, hvad eleven skal gøre for at komme videre til næste opgave. Når eleven har klikket på et billede, vises næste opgave. Det er ikke muligt at klikke tilbage i opgavesættet.

Når eleven er igennem alle opgaverne, vil elevens sprogvurdering automatisk være afsluttet, når der ikke længere kan klikkes frem. Det er derfor vigtigt, for at sprogvurderingen bliver fuldendt, at eleven ender på den side, hvor man ikke længere kan klikke på pil frem. På denne side vises et billede af fyrværkeri.

Når eleven er helt færdig, vil du fra oversigtssiden 'Testafvikling' se, at eleven nu står som 'Færdig' i statuskolonnen. Hverken du eller eleven skal gøre yderligere herefter, men det er vigtigt, at du sikrer, at elevens status står som 'Færdig'. Har eleven eksempelvis status 'I gang' skal eleven klikke igennem eventuelt resterende spørgsmål eller vælge pil frem på sidste side.

Oversigt over resultater af sprogvurderingen

Når du har foretaget sprogvurderingen, vil de ansatte på skolen, som har rollen som 'lærer', 'leder', 'ledelse' eller 'pædagog' i skolens studieadministrative system, kunne se resultaterne.
Dels kan man få et overblik over, hvor mange af skolens børnehaveklasse-elever, der er sprogvurderet. Dette overblik får du ved øverst i skærmbilledet at klikke på 'Samlet dataoversigt' -> 'Status (skole)'.

Du får dette skærmbillede, hvor du - ud over at kunne vælge typen af sprogvurdering - også kan vælge kun at se resultater for piger eller drenge henholdsvis tosprogede eller etsprogede.

I første dropdown-menu til venstre kan du vælge type af sprogvurdering. Du kan vælge imellem 'Klassebaseret obligatorisk' (som tages i uge 38-41), 'Klassebaseret frivillig' (som skolen kan vælge at gennemføre i uge 8-11)
og endelig 'Individuel', som anvendes til supplerende sprogvurdering af elever, hvor der efter den obligatoriske sprogvurdering alligevel er tvivl om elevens sproglige kompetencer.


 

Dels kan du få et overblik over resultaterne af de sprogvurderinger, der er foretaget. Dette overblik får du ved at klikke på 'Samlet dataoversigt' ->'Resultater (skole)'.
For de fleste brugere af systemet vil der ikke være resultater fra skoleår før 2024/2025. For skoler og kommuner, der anvender Sprogvurdering.dk i børnehaveklassen allerede, vil der naturligvis være resultater.
Resultaterne er delt op i Talesproglige og Før-skriftlige færdigheder, og du får også en 'Samlet score'.

Farverne viser, om elevernes sprogvurdering indikerer, at der er behov for en Særlig indsats (rød), Fokuseret indsats (gul) eller Generel indsats (grøn).
Under skemaet er der en forklaring af begrebet 'Percentilscore' og en beskrivelse af, hvordan resultaterne skal fortolkes.
Den viste tekst i systemet er pt. under redigering. Hvis du ønsker at downloade resultaterne i et regneark, skal du klikke på 'Hent alle regneark' i øverste højre hjørne af skærmbilledet.
Det downloadede regneark skal selvfølgelig opbevares på en sikker måde.



Hvis du ønsker at se resultatet delt op på klasser, skal du klikke på fanebladet 'Enkeltklasser':

 

Hvis du ønsker at se resultatet for en/din klasse, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på den klasse, du ønsker at se resultater for. Så vil du få denne resultatoversigt:



I eksemplet her har de to elever gennemført den klassebaserede frivillige sprogvurdering.

Hvis du ønsker at se resultatet for en enkelt elev, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på den elev, du ønsker at se resultater for. Så vil du få denne side (barnets stamside), hvor du kan vælge forskellige resultatvisninger:




Hvis du ønsker at se det samlede overordnede resultat for denne elev, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på fanen 'Samlede resultater':




Hvis du ønsker at se delresultater for denne elev, skal du i ovenstående skærmbillede klikke på fanen 'Delresultater':



Og endelig – hvis du ønsker at se det samlede, detaljerede resultat for denne elev - skal du klikke på 'Resultat' i statuskolonnen til højre:

 

Hvorefter du får denne visning:

 
Og ønsker du at printe denne (enten til fysisk udprint eller 'Print to PDF' til vedhæftning i en besked til forældre eller en kollega), skal du klikke på printikonet øverst til højre (gulmarkeret).

Supplerende Forældreskema

Hvis du skulle have brug for at tale med forældrene om resultatet af sprogvurderingen, er der udarbejdet et forældreskema med supplerende spørgsmål til forældrene om elevens sprogtilegnelse. Spørgeskemaet indeholder 10 spørgsmål om elevens sprogtilegnelse på modersmålet. Forældreskemaet findes både på dansk og engelsk.  Begge skemaer ligger i papirudgave på materialesiden på sprogvurdering.dk (når du er logget ind).

Det danske forældreskema ligger også digitalt i it-systemet som en del af en individuel sprogvurdering. Så hvis man ønsker det, kan svarene fra forældrene godt indtastes i systemet til evt. senere brug. For at gøre dette skal du oprette en individuel sprogvurdering for den elev, man vil udfylde skemaet for, ved at klikke på den blå knap "Registrér individuel sprogvurdering´ på barnets side. Forældreskemaet ligger som sidste punkt i den individuelle sprogvurdering:

Her klikker du på 'Forældreskema', taster svarene og klikker på 'Næste' nederst i skemaet. Så er den gemt i Sprogvurdering.dk, selv om du kun har udfyldt den del, der hedder 'Forældreskema'.

NB. Indtastningen af svar i forældreskemaet vil IKKE blive vist i progressionsoversigterne for et barn, da der ikke er foretaget en fuld individuel sprogvurdering. Men der vil på dette barns side være en blå knap i statuskolonnen, hvor man kan genoptage den individuelle sprogvurdering af barnet. Ved at klikke på "Genoptag sprogvurdering", vil der være adgang til at se det udfyldte forældreskema ved at klikke på 'ja' til spørgsmålet, om resultaterne skal indtastes - her: 

*********************************************************************************************

Oversigt over resultater af sprogvurderingen for kommunemedarbejderen

En medarbejder i kommunen kan se samme visninger, som vist oven for, hvis han/hun har NemLog-in privilegiet 'Sprogvurdering:testansvarlig').
Denne medarbejder vil også - på samme måde som en testansvarlig på en skole - kunne foretage en sprogvurdering af et barn eller flere børn eller en klasse.
Desuden har denne medarbejder automatisk adgang til de visninger, som NemLog-in privilegiet: 'Opfølgningsansvarlig' giver jf. neden for.

Hvis han/hun kun har NemLog-in privilegiet 'Sprogvurdering:opfølgningsansvarlig' vil vedkommende ikke kunne gå ned på elevniveau, men kun på skole- og klasseniveau.
Men vil til gengæld kunne få vist alle kommunens skoler i ét overbliksbillede og dykke ned i de enkelte skolers status for sprogvurdering og i resultaterne.
En opfølgningsansvarlig vil således heller ikke kunne gennemføre sprogvurderinger af elever.

Vejledningen til kommunale medarbejdere udbygges i de kommende uger.