Hvad nu hvis? er en liste over de ting, man kan forsøge sig med, hvis der skulle ske noget uforudset.

ProblemLøsning
Læreren kan ikke afvikle test

Alle lærere tilknyttet skolen har som udgangspunkt adgang til at afvikle og monitorere en test. Men må kun gøre det, hvis læreren har testafvikling for netop den klasse eller de elever som fagligt ansvar. Dette af hensyn til at minimere adgang til elevdata.
Hvis du som lærer alligevel ikke kan logge på systemet, skal du bede en medarbejder, der er ansvarlig for Unilogin på skolen, om at tjekke, om du er tilknyttet skolen i det administrative system

Der kommer en fejlmeddelelse på skærmen, når læreren og elever forsøger at komme ind på www.testogprøver.dk

Der kan i stedet for www.testogprøver.dk anvendes en direkte webadresse til testsystemet:

Læreren kan gå ind via:  booking.testogprøver.dk
Eleven kan gå ind via:  elev.testogprøver.dk

Eleven kan ikke logge ind med sit personlige Unilogin, fx fordi eleven har glemt sit kodeord.

Læreren kan hente et midlertidigt kodeord til eleven fra testafviklingssiden. Det midlertidige kodeord virker kun til den ene test.

NB: Eleven skal logge ind fra elevsiden på www.testogprøver.dk via linket under den grønne knap: Log på med midlertidigt kodeord.

 Visning af linket Log på med midlertidigt kodeord

Eleven har klikket på krydset i øverste højre hjørne og lukket testvinduet.Testen er ikke afsluttet.
Eleven skal blot klikke på 'Genoptag-knappen' i statusvinduet for at komme i gang med testen igen.
Eleven har startet testen, men bliver nødt til at fortsætte testen på en ny computer.Eleven skal logge ind igen via www.testogprøver.dk.
Derefter skal læreren give eleven adgang igen på testafviklingssiden.
Eleven har lukket browseren og åbner browseren for at logge på testen igen.Testen er ikke afsluttet.
Eleven skal åbne en browser og logge ind igen via www.testogprøver.dk.
Derefter skal læreren give eleven adgang igen på testafviklingssiden.
Der opstår et netværksproblem, og eleven kan ikke afgive sit svar.

Eleven får en fejlmeddelelse på skærmen.
Popop vindue med fejlmeddelelse - Der er indtruffet en fejl

Eleven har ikke mistet sine svar, men skal blot logge ind igen. Eleven vil fortsætte testen fra senest besvarede testopgave.

Løsning:
1. Luk alle browservinduer
2. Log ind igen. Er der stadig problemer, så
3. Genstart maskinen. Er der stadig problemer, så
4. Skift maskine. Er der stadig problemer, så kontakt Supporten på 70 21 21 55

Under testafvikling.

Hvis elevens (eller lærerens) maskine midlertidigt mister forbindelsen til serveren, vises der en dialogboks på skærmen: ”Pc'ens forbindelse til serveren har været afbrudt.”

Visning af fejltekst Pc'ens forbindelse til serveren har været afbrudt

I dialogboksen - Klik på OK og åbn testafviklingssiden igen

Eleven får en opgave, der ikke vises eller fungerer korrekt

Klik F5 for at hente opgaven igen.

Hvis det ikke virker, så luk browseren og skift til en anden browser og/eller en anden computer med anden browser.

Eksempel: hvis opgaven ikke virker korrekt i Chrome IkonChrome - 
skift da til Edge Ikon Edge   eller Firefox IkonFirefox   eller Safari

Lærer genåbner elevens adgang til testen, men eleven får ikke adgang til testen.

Eleven skal gennemføre sit testforløb i en browser - f.eks. Chrome, Edge, Firefox eller Safari

Eleven må kun have én browser åben. Hvis eleven har behov for at gennemføre testforløbet i en ny browser, fordi testforløbet af tekniske årsager ikke kan afvikles i den aktive browser, skal browseren lukkes, før testforløbet genoptages i en ny browsersession.


Driftsinformation om www.testogprøver.dk (fx om systemet kører normalt) kan findes på driftsinfo.stil.dk