Læreren har adgang til at se testresultater for elever, som testadministratoren har givet læreren rettighed til, og som har et testresultat. Testresultaterne indeholder detaljerede oplysninger om resultaterne på elevniveau, såsom den enkelte elevs konkrete opgavebesvarelser.

Se også vejledning til lærere om brugen af nationale test på www.uvm.dk.


  • Fra venstremenuen: Klik på menuen 'Testresultater':

Billedet viser en markering af menupunktet Testresultater


Billedet viser oversigtssiden Testresultater i Test og prøver.

  • Oversigtssiden 'Testresultater' indeholder links til resultater for de klasser og test, som lærer har rettighed til
  • Ved gennemsyn af rapporter kan man vælge mellem obligatoriske og frivillige test samt visning af resultaterne for dette skoleår eller alle testresultater
  • For at se en klasses testresultater i en test: Klik på 'Vis resultater' ud for den valgte klasse.

Testresultater vises på faneblade

  • Hvis der er tale om test i Dansk/læsning eller Matematik, bliver der vist en oversigt med tre faneblade:

Billedet viser de tre faneblade Kriteriebaserede resultater, Klassens progression og Normbaserede resultater.


  • Hvis der er tale om øvrige test, bliver der vist en oversigt med to faneblade:

Billedet viser de to faneblade Klassens progression og Normbaserede resultater.


Fanebladene gennemgås i det følgende.

Kriteriebaserede resultater
  • Elevernes resultater i Dansk/læsning og Matematik opgøres i forhold til faglige niveauer, kaldet kriteriebaserede resultater. Der er ikke kriteriebaserede tilbagemeldinger i øvrige test
  • Kriteriebaseret tilbagemelding viser, hvilket af seks faglige niveauer elevernes testresultat ligger på ud af følgende niveauer: 'Fremragende', 'Rigtig god', 'God', 'Jævn', 'Mangelfuld' eller 'Ikke-tilstrækkelig':

Billedet viser et eksempel på de kriteriebaserede resultater og deres inddeling i faglige niveauer.

  • Ud for hver elev kan man klikke sig frem til en visning af elevens progression og detaljer i elevens besvarelse af testen
  • Hvis elevens 'Detaljer' viser, at der er et 'Mindre sikkert resultat', kan eleven genbookes eller testen kan afsluttes og et resultat vises umiddelbart:

Billedet viser den infoboks, der fremkommer ved klik på info ikonet i forbindelse med statussen Mindre sikkert resultat.

  • Klik på knappen 'Udskriv' for at se en tekst til forældre, der formidler elevens kriteriebaserede resultat:

Billedet viser den tekst til forældre, som fremkommer ved klik på knappen Udskriv.

Elevens progression
  • Ved klik på pilen ud for elevnavn på siden med elevresultater vises elevens progression:

På billedet ses en visuel fremstilling af elevens progression.

Opgavebesvarelse

  • Man kan se elevens opgavebesvarelse ved at klikke på fanebladet 'Opgavebesvarelse' på siden 'Elevresultat'. Man kan også tilgå elevens opgavebesvarelse fra klassevisningen af resultater ved at klikke på 'Detaljer' ud for eleven.

Billedet viser et eksempel på elevens opgavebesvarelse og mulighederne for at filtrere i denne på fanebladet Opgavebesvarelse.

  • Opgavebesvarelsen kan filtreres efter 'Emner/fælles mål', 'Profilområde', 'Opgaveemne', 'Score' og opgavernes 'Sværhed'
  • Klik på den enkelte opgave for at se elevens besvarelse.

Opgaveemner

  • Fanebladet 'Opgaveemner' viser en optælling af elevens besvarelse fordelt på profilområder, opgaveemner eller fælles mål:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Opgaveemner, som viser en optælling af elevens besvarelse fordelt på profilområder, opgaveemner eller fælles mål.

  • Skift mellem opgaveemner og fælles mål i boksen 'Visning'
  • Opgavernes sværhedsgrad og om eleven har svaret rigtigt, fremgår af visningen
  • Man kan se elevens besvarelse af de enkelte opgaver ved at klikke på firkanterne, der repræsenterer opgaverne.

Tidsforbrug

  • Fanebladet 'Tidsforbrug' viser hvor lang tid eleven har brugt på at besvare de forskellige opgaver samt opgaver i de forskellige profilområder:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Tidsforbrug, som viser hvor lang tid eleven har brugt på at besvare de forskellige opgaver samt opgaver i de forskellige profilområder.

  • Sorter på profilområde ved at vælge i boksen 'Profilområde'
  • Klik på en given søjle for at se elevens besvarelse af denne opgave.

Statistisk usikkerhed

  • Fanebladet 'Statistisk usikkerhed' viser elevens testforløb på den kriteriebaserede og den normbaserede skala. Estimeringen af elevens dygtighed ændrer sig efterhånden som eleven besvarer flere opgaver
  • Den afsluttende statistiske usikkerhed markeres med en rød lodret streg omkring elevens dygtighed ved afslutning af testen:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Statistisk usikkerhed, der viser elevens testforløb på den kriteriebaserede og den normbaserede skala.

  • Under den kriteriebaserede og den normbaserede skala er der angivet en sandsynlighed for, at eleven har fået forskellige resultater. I eksemplet herover er der fx 80% sandsynlighed for, at eleven har opnået resultatet ’God’ på den kriteriebaserede skala og 60% sandsynlighed for at eleven ligger i 'Middel' på den normbaserede skala
  • Klik på en prik i elevens testforløb for at få vist elevens besvarelse af opgaven.
Normbaserede resultater
Billedet viser fanebladet Normbaserede resultater, hvor man kan se både elevresultater og klassens samlede resultat.
  • Man kan sortere efter elevernes navne og deres resultater
  • Klik under 'Detaljer' ud for elevens navn for at se elevens opgavebesvarelse
  • Klik på 'Udskriv' for at udskrive en infotekst, der formidler elevens normbaserede resultat til forældre
  • De røde søjler viser klassens samlede resultat. Blå søjler viser landsgennemsnittet fra de senest gennemførte obligatoriske test.


5-trins resultatskalaen (1-5):

1 for præstationer en del under gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
2 for præstationer under gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
3 for præstationer svarende til gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
4 for præstationer over gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
5 for præstationer en del over gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.


Sammenhæng mellem 5-trinsskala og point-skala (1-50)

For hver test svarer et trin på 5-trinsskalaen til et interval på pointskalaen, som vist i nedenstående skema:

Test / Trin12345
Dansk læsning 2., 4., 6. og 8. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Matematik 3. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Matematik 6. og 8 kl.0-1819-2122-2627-3132-50
Fysik/kemi 8. kl.0-1920-2223-2627-3132-50
Biologi 8. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Geografi 8. kl.0-1819-2324-2728-3132-50
Engelsk 4. kl.0-1920-2223-2627-3233-50
Engelsk 7. kl.0-1819-2223-2728-3132-50
Dansk som andetsprog0-1819-2324-2728-3132-50


Detaljer i definition af 5-trinsskala

De fem trin på 5-trinsskalaen er defineret ud fra gennemsnittet i en given test på landsplan for elever på klassetrinnet i skoleåret 2018/19. Det er dermed skoleåret 2018/19, der udgør normen for den normbaserede skala.

Et trin svarer til en percentil. En elev, der ligger på trin 4, vil dermed være mellem de 66-90 % bedste i forhold til eleverne, der tog testen i skoleåret 2018/19. Skemaet herunder viser sammenhængen mellem trin på 5-trinsskalaen og percentilerne:

Trin på 5-trinsskala12345
Percentiler0-10 %11-35 %35-65 %66-90 %91-100 %
Klassens progression
  • Oversigten viser klassens progression i forhold til en tidligere test:

Billedet er en skærmvisning, der viser et eksempel på klassens progression i forhold til en tidligere test.

  • Elever i det grønne område har klaret sig bedre end den tidligere test, der sammenlignes med, og tilsvarende har elever i det blå område klaret sig dårligere end den tidligere test, der sammenlignes med
  • Se vejledning om anvendelse af denne visning på uvm.dk.