Denne vejledning er henvendt til skolens medarbejdere i forbindelse med afholdelsen af frivillige adaptive test, som afholdes i www.testogprøver.dk.

Hvis I vælger at printe vejledningen, er det jeres eget ansvar at sikre, at den printede version er den seneste og dermed gældende version. Find den seneste version samt kontaktoplysninger til supporten på viden.stil.dk.


Indledning

Frivillige test

I foråret 2023 vil der være mulighed for at gennemføre frivillige adaptive test i perioden fra 1. februar til og med den 31. marts 2023. Der vil kunne gøres brug af følgende frivillige adaptive test:
  • Engelsk (målrettet 4. og 7. klasse)
  • Fysik/kemi (målrettet 8. klasse)
  • Biologi (målrettet 8. klasse)
  • Geografi (målrettet 8. klasse)
  • Dansk som andetsprog (målrettet 5. og 7. klasse).

En frivillig adaptiv test vil kunne gennemføres på det klassetrin, som testen er målrettet og på klassetrinnet over eller under det klassetrin, som testen er målrettet. Eksempelvis vil testen i engelsk målrettet 4. klasse også kunne gennemføres i 3. og 5. klasse.  

Der er tale om de samme adaptive test i engelsk, fysik/kemi, biologi, geografi og dansk som andetsprog, som indtil sidste skoleår 2021/22 har været anvendt i de nationale test. Testene indeholder de samme profilområder, opgaver og opgavetyper som i de hidtidige nationale test. Testene vil kunne bookes, tilgås og gennemføres i det samme testsystem som tidligere (testogprøver.dk). Hver elev kan maksimalt tage hver af de frivillige test tre gange i løbet af sin skoletid. De frie grundskoler kan i samme periode som folkeskolerne tage testene på frivillig basis op til tre gange.

Find mere information om de frivillige adaptive test på ministeriets hjemmeside her: Frivillige adaptive test | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk).

Målgruppe

Nedenstående skema viser de normale roller/arbejdsopgaver, der er for den enkelte bruger i testogprøver.dk. Skemaet giver desuden et overblik over, hvilke afsnit i vejledningen, der er særligt relevante at gennemlæse for brugeren.

En bruger kan godt have flere roller, og en bruger med rollen 'Leder'/'Ledelse' ('Institutionsledelse' i testogprøver.dk) vil have adgang til at foretage alle opgaver i testogprøver.dk.

Målgruppe

Rolle/Opgave

Relevante afsnit

Administrativ medarbejder

Opdatere skolens administrative system

Forberedelse

Administrativ medarbejder i kommune

Tilsyn med skolers afvikling af test

Kommunevisning

Unilogin brugeradministrator

Opdatere elevers og medarbejderes Unilogin

Forberedelse

It-ansvarlig

Ansvarlig for skolens computere, lokalnetværk og internetforbindelse

Forberedelse

Testadministrator

Opdatere lærernes rettigheder til booking, testafvikling og til at se testresultater.

Opdatere skolens rettigheder til at afvikle test eller prøver for elever, der er tilknyttet flere skoler

Forberedelse

Leder/Ledelse

(Vises som 'Institutionsledelse')

Tildeler rettigheder til testadministrator

Administration af fritagelse (ved obligatoriske test)

Gennemsyn af skolens testresultater

Opfølgning på testresultater

Forberedelse, testresultater

Lærer

Booking af test

Afvikling af test

Gennemsyn af testresultater

Gennemsyn af testresultater til hjemmet

Opfølgning på testresultater

Booking, testafvikling, testresultater

Pædagoger og teknisk administrativt personale (TAP)

Booking af test

Afvikling af test

Booking, testafvikling




Forberedelse

Krav til computere, lokalnetværk og internetforbindelse

For at benytte testsystemet er der en række tekniske krav til skolens it-kapacitet, hvad angår hardware, software og internetforbindelse; herunder krav til lokalnetværket.

Helt grundlæggende kræves der ved afvikling af test én computer per elev, plus en computer til den tilsynsførende lærer. Det skal så vidt muligt sikres, at eleverne ikke kan se hinandens skærme. Alle computerne skal være på internettet.

Computere

  • Kravene til elev-maskinernes operativsystem og hardware:
Operativsystem
Microsoft Windows

Apple Mac OS

IOS (iPad)

Opgaverne til de frivillige adaptive test ligner almindelige websider i størrelse og kompleksitet. Der kan dog indgå enkelte emner, som afvikles med mere teknisk krævende multimedia.

  • Kravene til elevmaskinernes opsætning:
Software/OpsætningKrav
BrowserFirefox 59+
Safari 10+
Chrome 65+
Edge 16+
Skærmopløsning1024x768 og 24 bit eller højere
SessionSkal kunne etableres
CookiesSkal accepteres under sessionen
JavascriptBrowser skal være opsat til at bruge Javascript
Pop-up vinduerPop-up vinduer skal være aktiveret

Det anbefales desuden at sikre, at elevmaskinerne ikke kører programmer, som er unødvendige for testen. Det gælder i særdeleshed skadelig software som virus, men det gælder også andre programmer eller processer, som kan lægge beslag på dele af maskinens ydeevne eller på internetforbindelsens båndbredde i tidsrummet for testen. Det anbefales, at man holder maskinernes operativsystemer og antivirusprogrammer opdaterede, og at man så vidt muligt minimerer risikoen for, at større opdateringer sættes i gang automatisk umiddelbart før eller under testen.

Lokalnetværk og internetforbindelse

  • Minimumskravet til internetforbindelsens båndbredde er ”antal maskiner” x 50 kb/s i downloadhastighed og ”antal maskiner” x 5 kb/s i uploadhastighed. Det giver anledning til følgende oversigt:
Antal EleverMinimum downloadMinimum upload
10500 kb/s50 kb/s
201 Mb/s100 kb/s
301,5 Mb/s150 kb/s
402 Mb/s200 kb/s
502,5 Mb/s250 kb/s

Ovenstående krav til hastighed indebærer, at den angivne båndbredde skal være til rådighed for testdeltagerne under hele testen. Det er altså ikke i sig selv nok, hvis forbindelsens tekniske specifikationer lever op til den i oversigten angivne hastighed. Det skal også sikres, at båndbredden reelt er til rådighed. Det kan derfor være nødvendigt enten helt at udelukke andre fra at benytte internetforbindelsen i samme tidsrum eller at træffe trafikstyrende foranstaltninger, som sikrer, at alle testdeltagerne har adgang til den nødvendige båndbredde under hele testen.

Ud over kravet om båndbredde skal alle hardware-komponenter, som indgår i skolens lokalnetværk eller internetforbindelse, kunne håndtere det nødvendige antal samtidige brugere (sideløbende sessioner). Antallet af samtidige brugere, der kan håndteres af skolens netværk, kan sætte en begrænsning for, hvor mange af skolens elever, der kan afvikle test samtidigt uden at opleve problemer. Hvis skolen kan afvikle test med 1-3 klasser samtidigt uden problemer, og pludselig oplever problemer, når 4 eller 5 klasser for første gang afvikler test samtidigt, så kan det være et tegn på, at man har ramt en begrænsning i antallet af samtidige brugere.

Mulige begrænsninger i netværket ved afvikling af test:

  • Båndbredde (upload/download)
  • Antallet af samtidige brugere

Generelt kan man sige, at hvis et givent antal elever kan surfe på internettet samtidigt uden at opleve symptomer på flaskehalse (lange svartider eller forespørgsler, der giver timeout), så bør det samme antal elever også kunne afvikle test fra det samme netværk.


Login via Unilogin

Alle skolens medarbejdere og elever, som skal arbejde med testsystemet, skal have et personligt Unilogin. Har skolen ikke Unilogin i forvejen, skal skolen være opmærksom på, at tilmelding til Unilogin, import mm. administrativt kan tage flere dage, og det anbefales derfor at påbegynde denne proces i god tid. Vejledninger til Unilogin kan findes via dette link.

I forbindelse med skolens forberedelse til brug af testsystemet, er der nogle ting, skolen skal sikre:

  • Skolens administrative system skal være opdateret med alle medarbejdere og elevers oplysninger, herunder navn, CPR-nummer, og for elever desuden klassebetegnelse og klassetrin.
  • Importen af stamdata fra skolens administrative system til Unilogin skal være opdateret senest to dage før booking. Derved sikres, at testsystemet modtager aktuelle data om alle skolens elever og medarbejdere. På nogle skoler sker denne dataoverførsel automatisk hver nat.
  • Oprulning til nyt skoleår skal foretages indenfor perioden: Sidste uge i juni - første uge i august.
  • Alle brugere skal være identificerede med CPR-nummer i Unilogin. Identifikation sker i de fleste tilfælde automatisk i forbindelse med dataoverførsel fra skolens administrative system til Unilogin. Se illustration af dataoverførslen, der finder sted, i nedenstående billede:

På billedet ses en illustration af den dataoverførsel, der finder sted, hvor skolens administrative system sender data til Unilogin, som ender hos testogprøver.dk.


Klassetrin for specialklasseelever

Testsystemet er indrettet således, at en elev tager testen i forhold til det klassetrin, eleven er indskrevet på i det skoleadministrative system.


Brugerrettigheder

For at kunne tildele roller og rettigheder skal mindst én medarbejder på skolen være identificeret med rollen 'Leder' eller 'Ledelse' i skolens administrative system. Denne oplysning overføres automatisk til Unilogin. I Test- og prøvesystemet oversættes disse to roller til 'Institutionsledelse'.

Medarbejdere, der har rollen 'Institutionsledelse' har rettigheder til alt - og derfor kan rettigheder ikke fjernes for dem.

Udpegning af testadministrator

Personer med rollen 'Institutionsledelse' kan udpege testadministrator(er).

  • Dette gøres ved at vælge menupunktet 'Administration af rettigheder' i venstremenuen:

Billedet viser en markering ved menupunktet Administration af rettigheder

  • Derefter vælges fanen 'Brugers rettigheder':

Billedet er en visning af fanebladet Brugers rettigheder.

  • På oversigten kan en bruger med rollen 'Institutionsledelse' udpege testadministratorer ved at markere de ønskede medarbejdere i kolonnen 'Testadministrator':

Billedet er en visning af hvor man afkrydser rettigheden til at være testadministrator.


Testadministrator og institutionsleder administrerer medarbejdernes adgang til følgende funktioner:

  • Lærers adgang til elevernes testresultater for frivillige og obligatoriske test (under fanebladet 'Visning af resultater')
  • Booking (under fanebladet 'Brugers rettigheder')
  • Afvikling (under fanebladet 'Brugers rettigheder')
  • Tildele egen skole rettighed til elever med relation til flere skoler (under fanebladet 'Elever tilknyttet flere skoler')

Alle medarbejdere kan tildeles rettighed til at booke og afvikle test.

Nye medarbejdere på skolen får automatisk tildelt rettighed til booking og testafvikling. Testadministrator kan fratage dem rettigheden.

Medarbejderes rettighed til booking og testafvikling

  • Vælg menupunktet 'Administration af rettigheder' i venstremenuen
  • Derefter vælges fanebladet 'Brugers rettigheder':
    Billedet er en visning af fanebladet Brugers rettigheder.
  • Marker rettighed til at booke eller afvikle ud for personen i kolonnerne 'Ret til at booke' og 'Ret til at afvikle':

Billedet viser placeringen af afkrydsningsfelterne for retten til at booke test og retten til at afvikle test.

  • Medarbejderen har nu rettighed til at booke og/eller afvikle test.

Elever tilknyttet flere skoler

  • Fra fanen 'Elever tilknyttet flere skoler' listes elever, der er knyttet til din skole, men hvor elevrettigheden til enten test eller prøver er tildelt en anden skole.
    • Booking til test kan kun foretages af den skole, der har rettighed til eleven i testogprøver.dk. Tilsvarende kan skolen kun se resultater fra test, hvis skolen har rettighed til eleven.
  • Administrator kan redigere elevtilknytningen for elever, der er tilknyttet en eller flere skoler udover egen skole, såfremt skolen ikke allerede har rettighed til eleven og elevens adgang til at kunne afvikle test.
    • Hvis din skole allerede har rettighed til test for en elev, er det markeret med et flueben. Fluebenet viser, at din skole har rettigheden, og det kan ikke fjernes.
  • Ansvaret for elevens afvikling af test kan flyttes til din skole ved at sætte flueben ud for elevens navn.
    • Hvis du tildeler din skole rettighed til elevens test, vil en anden skole samtidig miste rettigheden. Tildel derfor kun rettigheden, hvis du er sikker på, at din skole har ansvaret for elevens test.
  • Ofte har en skole både rettighed til test og rettighed til digitale prøver. Når man tager begge rettigheder, forsvinder eleven fra oversigten over elever, der er tilknyttet flere skoler.
  • Rettighedsændringer kan kun ske uden for test- og prøvetidspunkter. Det betyder, at der ikke kan redigeres, når eleven er i gang med en test.

Fra fanen 'Elever tilknyttet flere skoler' listes elever, der er knyttet til din skole, men hvor elevrettigheden er tildelt til en anden skole:

Billedet viser fanebladet Elever tilknyttet flere skoler.

  1. Knyt eleven til skolen i det administrative system (skal ske ca. 24 timer før næste punkt)
  2. Gå til punktet 'Elever tilknyttet flere skoler' (under 'Administration af rettigheder')
  3. Ud for eleven, der skal tilknyttes skolen: Sæt flueben i kolonnen 'Rettighed til test':

Billedet viser placeringen af kolonnen Rettighed til test, hvor elever kan markeres med flueben.

4. Eleven er nu knyttet til skolen i testogprøver.dk, og skolen kan booke eleven og tilgå elevens resultater.


Lærernes rettighed til elevresultater

Administratoren kan tildele rettigheder til visning af resultater.


  • Vælg menupunktet 'Administration af rettigheder' i venstre side:

Billedet viser placeringen af menupunktet Administration af rettigheder.

  • Derefter vælges fanebladet 'Visning af resultater':

På billedet ses fanen Visning af resultater.

Rediger lærers rettighed til elevresultater

  • Tilføj lærer til den enkelte test ved at trykke på 'Tilføj medarbejdere':

Billedet viser linket Tilføj medarbejdere, hvor man kan tilføje en lærer.

  • Klik på skruenøgle-ikonet ud for den enkelte medarbejder i kolonnen 'Rediger rettigheder':

På billedet ses skruenøgle-ikonet i kolonnen Rediger rettigheder.

Vælg test og klasser

Skærmbilledet til at redigere rettigheder til rapportvisning ser sådan ud:

Billedet viser skærmbilledet, hvor man kan redigere rettigheder til rapportvisning, herunder at vælge lærer og fag.

  1. Vælg det ønskede fag i rullemenu
  2. Vælg den ønskede lærer i rullemenu
  3. Marker de test, en lærer skal have adgang til at se, ud for de enkelte klasser
  4. Klik på 'Gem'.

Den valgte lærer har nu adgang til de ønskede testresultater. Bemærk, at man kan styre rettigheder på klassetrins-, klasse- og elevniveau ved at klikke på + (plusikonet):

På billedet ses plusikonet, som kan bruges i forbindelse med at redigere rettigheder til rapportvisning.

Man kan også markere rettighed til visning af test, som eleverne ikke har mulighed for at tage på det klassetrin, de går på lige nu.


Mine rettigheder

Billedet viser placeringen af menupunktet Mine rettigheder.
  • Fra menupunktet 'Mine rettigheder' (ovenstående billede) vises en liste med skolens testadministrator(er).
  • Hvis der er flere end tre testadministratorer, kan man få vist dem alle ved at klikke på 'Vis alle', som set på nedenstående billede:

Billedet viser en liste med alle testadministratorer på skolen, som fremkommer ved tryk på linket Vis alle.

  • Derefter vises en oversigt over medarbejderens rettigheder til booking og testafvikling:

Billedet viser hvor du kan se dine rettigheder til at booke og afvikle test.

  • Nederst på siden vises en tabel over, hvilke elevers testresultater, der er rettighed til at se, fordelt på fag, test og klasser:

Billedet viser den tabel, der giver et overblik over lærerens rettigheder til at se elevresultater.

Hvis læreren ikke har rettighed til at se resultater for en elev (eller rettighed til at se for et klassetrin), vil eleven ikke fremgå af tabellen, og rettigheden skal først tildeles af en testadministrator.


Elever tilknyttet flere skoler

Elever kan være tilknyttet flere skoler i testogprøver.dk. Testadministrator på skolen kan hente eleven ind på skolen, hvis man får besked om, at eleven ikke er tilknyttet skolen.


  • Handlingen foretages under menupunktet 'Administration af rettigheder':

Billedet viser markering af menupunktet Administration af rettigheden

Billedet viser punktet Elever tilknyttet flere skoler på Test og prøver.

  • Fra fanen 'Elever tilknyttet flere skoler' listes elever, der er knyttet til din skole, men hvor elevrettigheden til enten test eller prøver er tildelt en anden skole.
    • Booking til test kan kun foretages af den skole, der har rettighed til eleven i testogprøver.dk. Tilsvarende kan skolen kun se resultater fra test, hvis skolen har rettighed til eleven.
  • Administrator kan redigere elevtilknytningen for elever, der er tilknyttet en eller flere skoler udover egen skole, såfremt skolen ikke allerede har rettighed til eleven og elevens adgang til at kunne afvikle test.
    • Hvis din skole allerede har rettighed til test for en elev, er det markeret med et flueben. Fluebenet viser, at din skole har rettigheden, og det kan ikke fjernes.
  • Ansvaret for elevens afvikling af test kan flyttes til din skole ved at sætte flueben ud for elevens navn.
    • Hvis du tildeler din skole rettighed til elevens test, vil en anden skole samtidig miste rettigheden. Tildel derfor kun rettigheden, hvis du er sikker på, at din skole har ansvaret for elevens test.
  • Ofte har en skole både rettighed til test og rettighed til digitale prøver. Når man tager begge rettigheder, forsvinder eleven fra oversigten over elever, der er tilknyttet flere skoler.
  • Rettighedsændringer kan kun ske uden for test- og prøvetidspunkter. Det betyder, at der ikke kan redigeres, når eleven er i gang med en test.

Fremgangsmåde - sådan redigerer du rettigheden til test for en elev

  • Fra fanen 'Elever tilknyttet flere skoler' listes elever, der er knyttet til din skole, men hvor elevrettigheden er tildelt til en anden skole.
  1. Knyt eleven til skolen i det administrative system (skal ske ca. 24 timer før næste punkt)
  2. Gå til punktet 'Elever tilknyttet flere skoler' under 'Administration af rettigheder'
  3. Ud for eleven, der skal tilknyttes skolen: Sæt flueben i kolonnen 'Rettighed til test', som vist på nedenstående billede:

Billedet viser kolonnen Rettighed til test, hvor du kan sætte flueben ud for eleven.

  • Eleven er nu knyttet til skolen i testogprøver.dk, og skolen kan booke tests til eleven og tilgå elevens testresultater.


Booking

Om booking

En forudsætning for, at eleverne kan bookes, er, at de er oprettet i Unilogin. Se mere om login via Unilogin under menupunktet 'Forberedelse' ved at følge dette link.

For at testen kan gennemføres, skal eleverne først bookes. Bookingen omfatter tilknytning af elever til en test og et tidspunkt.

Skolen kan booke test til følgende otte tider pr. dag:

08:00-09:00
09:00-10:00
10:00-11:00
11:00-12:00
12:00-13:00
13:00-14:00
14:00-15:00
15:00-16:00

Den bookede tid betyder, at testen skal være påbegyndt inden udløbet af bookingen. Systemet informerer automatisk, hvis der er nogle tider, hvor der ikke er ledig kapacitet.

Forskellige opgavetyper

De frivillige nationale test indeholder forskellige opgavetyper. Da der er elever, som på grund af funktionsnedsættelser ikke kan bruge mus, findes der en særlig udgave af de nationale test, som kun indeholder opgaver, hvor man ikke skal bruge mus. På bookingsiden i testsystemet er det på trin 2 i bookingprocessen muligt at vælge, om eleverne skal have opgaver, hvor man skal bruge mus eller opgaver, hvor man ikke skal bruge mus.

Fritaget elev

Man kan ikke fritages fra frivillige test.

Rediger booking

Lærere med bookingrettighed kan redigere en booking frem til det tidspunkt, hvor testen starter, eller lærerens side til testafvikling åbnes. En booking kan redigeres ved at tilføje eller fjerne elever samt ved at ændre tidspunktet for testen. Redigering vil fx være nødvendig, hvis der kommer en ny elev i klassen.

Genbook en elev

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at genbooke en elev til en test. Det kan være, hvis:

  1. Eleven ikke er mødt op til testen
  2. Eleven har rød teststatus
  3. Eleven har gul teststatus og ikke er blevet afsluttet. (Læs hvordan du afslutter gule elever i afsnittet 'Om statussiden').

En elev, som har startet testen, kan genbookes til en ny test fire timer efter den oprindelige teststart. Genbooking af elever foregår på samme måde som en almindelig booking. En elev, som ikke har startet testen, kan genbookes til den næste ledige tid.


Medarbejderens forside

Skoleleder og medarbejdere har fra deres personlige forside hurtig adgang til informationer om bookinger til de frivillige adaptive test.


Lederens forside:

Billedet er en skærmvisning af et eksempel på lederens forside.


Medarbejderens forside:

Billedet er en skærmvisning af et eksempel på medarbejderens forside.

Forsiden giver medarbejderen informationer om egne og skolens bookinger.


Skolens bookingsituation - status

Fra menupunktet 'Status frivillige test' i venstremenuen er det muligt at få overblik over skolens aktuelle bookingsituation for frivillige adaptive test. 

Billedet viser skolens statusside, som giver et overblik over skolens bookingsituation. Der kan vælges at se status på både obligatoriske og frivillige test.

  • Kolonnen 'Test/klasse' viser titlen på de forskellige test.
  • Hvis man klikker på navnet på en test, bliver der vist en oversigt over alle de klasser, der kan tage testen:

Billedet viser et eksempel på en test, der er udfoldet, så alle klasser, der kan tage testen, vises.

  • Kolonnen 'Elever på klassetrin' viser det samlede antal elever på klassetrinnet.
  • Kolonnen 'Booket' viser antallet af elever, som er booket til en kommende test.
  • Kolonnen 'Kan bookes' viser antallet af elever, som kan bookes, herunder:
    • Elever med rød teststatus
    • Elever med gul teststatus, som ikke er blevet afsluttet
    • Tidligere bookede elever, der ikke har startet testen
  • Kolonnen 'Antal elever der har afsluttet en eller flere test i dette skoleår' viser antallet af elever, der har afsluttet en eller flere test i dette skoleår. Eleverne kan tage en frivillig test på det klassetrin, testen er målrettet, samt på klassetrinnet over og under,
  • I kolonnen 'Testforsøg' kan man se, hvor mange forsøg, hver enkelt klasse har haft med de forskellige test. Testene er ikke nødvendigvis taget i dette skoleår. Oplysningen vises kun, hvis man udfolder oplysningerne ved at klikke på titlen på den enkelte test.
  • Kolonnen 'Afsluttet' viser antallet af elever, som har afsluttet testen; enten elever, som har grøn status, eller elever med gul status, som manuelt er blevet afsluttet.

Billedet viser statussiden for frivillige test, herunder kolonnen Testforsøg, som viser hvor mange forsøg hver enkelt klasse har haft med de forskellige test.


Booking trin for trin

Bookingprocessen forløber i fire trin, som er beskrevet i det nedenstående.


  • Bookingprocessen kan foregå fra 'Forside' og fra 'Bookinger':

Billedet viser en markering af menupunktet Bookinger


Første trin: Vælg test

Billedet viser Opret ny booking med bookinginformationer

  1. Vælg kategori 
  2. Vælg testtype
  3. Indtast bookingnavn (typisk klassenavn)
  4. Klik på knappen 'Næste'.

Andet trin: Vælg elever

På trin 2 vælges eleverne:

Billedet viser andet trin i bookingprocessen, der omhandler valg af elever.

  • Man kan booke en eller flere klasser på én gang, eller man kan vælge eleverne enkeltvis. Se (1) og (2) nedenfor.
  • Der er mulighed for at lave bookinger til elever, der skal gennemføre særligt tilgængelige test. Se (3) nedenfor.
Vælg hele klasser (1)

Billedet er en skærmvisning af hvordan man vælger hele klasser.

  • Vælg hele klassen:
  1. Klik på knappen 'Vælg klasse'.
  2. Marker klassens navn.
Vælg elever enkeltvis (2)

Billedet er en skærmvisning af hvordan man vælger specifikke elever.

  • I kolonnen 'Vælg':
  1. Find den eller de elever, der skal bookes. Hvis listen med elever er lang, kan man vælge at finde de forskellige elever ved at søge på en del af elevnavnet i feltet 'Søg elev'.
  2. Marker hver enkelt elev, der skal indgå i bookingen.
Elever med funktionsnedsættelse (3)

Elever med funktionsnedsættelser, fx blinde eller svagtseende, har mulighed for at gennemføre særligt tilgængelige test, som ikke kræver brug af mus (eller brug af finger på tablet):

Billedet er en skærmvisning af hvordan der vælges elever med funktionsnedsættelse. Herunder er placeringen af linket udpeget.

  • Klik på linket: 'Har du elever, der skal gennemføre særligt tilgængelige test? Læs mere.'
  • Ved klik på linket åbnes en forklaring i en blå boks, og der vises en ny kolonne i elevtabellen:

Billedet er en skærmvisning af den side, der fremkommer, når man skal markere elever med funktionsnedsættelse.

  1. Marker elever med funktionsnedsættelse.
  2. Klik på knappen 'Næste'.

Tredje trin: Vælg tidspunkt

  • Tidspunktet markeres i kalenderen:

Billedet er en skærmvisning af den side, hvor man kan vælge dato og tidspunkt for testen i en kalender.

Som standard vises første aktuelle uge i testperioden.

  1. Marker tidspunkt ved at klikke i kalenderen.
  2. Klik på knappen 'Næste'.

Fjerde trin: Bekræftelse

Billedet er en skærmvisning af bekræftelsessiden, som indeholder en oversigt over bookingen og godkendelse af bookingen.

Bekræftelsessiden indeholder en oversigt over de bookede elever.

  • Klik på 'Godkend og udskriv' (bekræftelsen printes) eller 
  • Klik på 'Godkend'.


  • Den oprettede booking vises på 'Bookingoversigt' under fanen 'Kommende test':

Billedet viser siden Bookingoversigt og fanen Kommende test, hvor bookingen vil fremgå.


Rediger booking

En booking kan redigeres. Dette er fx aktuelt, hvis der kommer en ny elev i klassen, eller hvis man ønsker at ændre testtidspunktet. 

Fremgangsmåde - rediger booking

Den oprettede booking vises på Bookingoversigten under fanen 'Kommende test':

Billedet viser bookingoversigten, hvor man kan redigere en booking via klik på blyant ikonet.

  1. Klik på 'Bookinger' i venstre side
  2. Find den booking, der skal redigeres, og klik på blyant-ikonet i kolonnen 'Redigér'
  3. Klik dig frem til det trin, hvor ændringen skal laves; fx trin 2, hvor det er muligt at tilføje eller fjerne elever, eller trin 3, hvor dato og tidspunkt kan ændres
  4. Lav ændringen og klik på knappen 'Næste' indtil kvitteringssiden bliver vist. Klik på 'Godkend og udskriv' eller 'Godkend'.

Slet booking

En booking kan slettes. For overskuelighedens skyld anbefales det at slette bookinger, der ikke længere er aktuelle.

Fremgangsmåde - slet booking

Den oprettede booking vises på siden 'Bookingoversigt' under fanen 'Kommende test':

Billedet viser bookingoversigten, hvor man kan slette en booking via klik på skraldespandsikonet.

  1. Klik på 'Bookinger' i venstre side
  2. Find den booking, der skal slettes, og klik på skraldespands-ikonet i kolonnen 'Slet'.


Opsamlingstest

Der er ingen fraværsperiode i de frivillige test.

Testafvikling

Om testafvikling

Eleven skal gennemføre sit testforløb i en browser - f.eks. Chrome, Edge, Firefox eller Safari. Eleven må kun have testen åben i én browser. Hvis eleven har behov for at gennemføre testforløbet i en ny browser, fordi testforløbet af tekniske årsager ikke kan afvikles i den aktive browser, skal browseren lukkes, før testforløbet kan genoptages i en ny browser.

Unilogin

Lærer og elever skal logge sig på testsystemet med deres personlige Unilogin.

Aktivering af elevernes adgang til testen

Forudsætningen for, at en elev kan starte testen, er at læreren har aktiveret elevernes adgang til testen. Læreren kan først give adgang, når eleverne er logget ind. Aktiveringen kan ske fra og med 30 minutter før teststart og frem til 45 minutter efter teststart.

Tidsramme

En elevs test kan regnes for gennemført når eleven har løst opgaver i mindst 45 min., og status er grøn eller gul.

Den ordinære testtid er 45 minutter. 40 minutter efter elevens teststart kan læreren se på testafviklingssiden, om grundlaget for elevvurderingen er sikkert (status = grøn). Elevernes testtid kan forlænges individuelt med 15 minutter ad gangen, fx hvis status ikke er grøn efter 40 minutter.

Elever, der ikke er startet på testen inden for 45 minutter, kan bookes igen til næste teststart.

Eksempel på tidsramme:

  • Der er booket en test til starttidspunkt kl. 10.00
  • Læreren kan aktivere eleverne fra og med kl. 9.30, såfremt de er logget ind
  • Læreren skal have aktiveret eleverne, og eleverne skal have startet testen senest kl. 10.45, men helst inden kl. 10.15
  • Hvis eleverne ikke er startet på testen inden for denne tidsramme, skal der bookes en ny test. Elever kan bookes til næste teststart
  • Eleven logger sig fx på kl. 10.15 og har derefter en ordinær testtid på 45 minutter – dvs. frem til kl. 11.00
  • Kl. 10.50 har eleven ikke besvaret så mange opgaver, at resultatet er sikkert (=grønt), og læreren vælger at forlænge elevens adgang til testen
  • Elevens tid kan forlænges med 15 minutter ad gangen – i dette tilfælde frem til kl. 13.00.

Testoversigt

Testoversigten giver overblik over:

  • Aktive test
  • Kommende test:

Billedet er en skærmvisning af Testoversigtssiden, som både viser dagens test og prøver samt kommende test og prøver.

  • Fra testoversigten har læreren adgang til at igangsætte og afvikle test.

Testafviklingssiden

På testsystemets testafviklingsside kan læreren afvikle den enkelte elevs testforløb. Bemærk: Alle elever skal besvare opgaver i samtlige 45 minutter. Først når der er 5 minutters testtid tilbage, viser elevoversigten, om en elev har grøn status.

Testafviklingssiden giver læreren mulighed for at:

  • Give eleven adgang til testen
  • Give eleverne pause fra testen (brug knappen 'Afbryd', hvis elevens adgang til testen skal lukkes midlertidigt)
  • Afbryde elevens adgang til testen permanent
  • Forlænge elevens testadgang (anvendes, hvis eleven har behov for mere tid end de ordinære 45 minutter)
  • Tildele midlertidigt kodeord. 

Siden giver for hver elev løbende informationer om: 

  • Eleven er startet på testen
  • Eleven er begyndt at besvare opgaver
  • Hvor mange opgaver, der er besvaret
  • Hvor lang tid, der er tilbage af testen
  • Hvor statistisk sikkert testresultatet er på et givent tidspunkt under testen
  • Eleven er ikke logget ind inden for de første 45 minutter – og kan bookes igen
  • Elever, der er særligt lang tid om at besvare opgaver eller særligt hurtige til det.

Nedenstående billede viser de tre forskellige farvekoder (rød, gul og grøn) og deres betydning. Farvekoderne illustrerer den statistiske sikkerhed mht. grundlag for vurdering af resultatet:

Billedet viser de tre forskellige farvekoder, rød, gul og grøn, og deres betydning.


Testafvikling – trin for trin

Læreren logger ind og giver eleverne adgang til testen

  • Dette sker fra test- og prøvesystemets forside: www.testogprøver.dk via rubrikken 'Skolens personale'
  • Klik på knappen 'Booking – afvikling– resultater':

Billedet viser placeringen af knappen Booking, afvikling, resultater under overskriften Skolens personale.

  • Log ind med Unilogin
  • Indtast brugeroplysningerne:

Billedet er en visning af Unilogin login siden, hvor du skal indtaste brugeroplysninger.

  • Du kan kontrollere om du har rettighed til at afvikle test fra menupunktet 'Mine rettigheder'
  • I venstremenuen: Klik på 'Mine rettigheder':

Billedet viser placeringen af menupunktet Mine rettigheder i venstremenuen.

  • På siden 'Afvikling af test og prøver' kan man se hvilke test, der skal afvikles i dag. Adgang til testafvikling er tilgængelig fra og med 30 minutter før testens starttidspunkt. Siden opdaterer ikke automatisk, så det kan være nødvendigt at genindlæse den for at få OK-knappen til at blive aktiv (tryk F5)
  • I venstremenuen: Klik på menupunktet 'Afvikling'
  • I oversigten over 'Dagens test og prøver': Klik på knappen 'OK' for at få adgang til testafvikling
    • Når der klikkes på 'OK', bliver den pågældende booking låst med henblik på afvikling, og kan ikke længere redigeres

Billedet viser menupunktet Afvikling samt siden Afvikling af test og prøver.

  • På testafviklingssiden skal læreren give eleverne adgang, inden de kan starte testen. Dette er for at sikre, at det kun er de elever, som er mødt op, der får adgang
  • Det er kun muligt at give adgang til elever, der er logget ind. Oversigtssiden viser tydeligt, hvilke elever der er logget ind
  • I kolonnen 'Adgang til testen': Klik på knappen 'Giv adgang til alle, der er logget ind', eller giv eleverne adgang individuelt ved at klikke på 'Giv adgang' i rækken med elevens navn

Billedet viser testafviklingssiden, herunder kolonnen Adgang til testen og knapperne, der bruges til at give eleverne adgang til testen.

  • Læreren skal under normale omstændigheder ikke give eleverne adgang mere end én gang, men hvis en elev mister forbindelsen til testsystemet, fx hvis elevens pc går ned, kan det blive nødvendigt at give eleven adgang igen ved klikke på 'Giv adgang igen'.

Eleven logger ind og starter testen

  • Dette sker fra www.testogprøver.dk via menuen 'Elever'
  • Klik på knappen 'Start test eller prøve her':

Billedet viser placeringen af knappen Booking, afvikling, resultater under overskriften Skolens personale.

  • Log ind med Unilogin
  • Indtast brugeroplysningerne:

Billedet er en visning af Unilogin login siden, hvor du skal indtaste brugeroplysninger.

  • Når eleven er logget ind, vil det fremgå af lærerens oversigtsside. Så snart en elev har fået adgang, kan læreren give adgang. Testen begynder først, når det officielle starttidspunkt er nået
  • Når læreren har givet adgang, tæller elevens testoversigt ned til start:

Billedet viser placeringen af rubrikken, hvor nedtællingen til teststart kan findes.

  • Når testen begynder, vises knappen 'Start':

Billedet viser knappen Start under overskriften Dagens test og prøver.

  •  Eleven klikker på 'Start' for at starte testen.

Tildeling af midlertidigt kodeord

  • Såfremt eleven ikke kan få adgang til testen med sit Unilogin, kan læreren fra testafviklingssiden hente et midlertidigt kodeord til eleven til den konkrete test
  • I kolonnen 'Midlertidigt kodeord': Klik på knappen 'Opret':

Billedet viser placeringen af kolonnen Midlertidigt kodeord og knappen Opret.

  • Informationen om elevens midlertidige kodeord vises på skærmen:

På billedet ses et eksempel på den information, man modtager om det midlertidige kodeord.

  • OBS: Vær opmærksom på, at eleven ikke skal bruge den normale 'Start' knap, men skal logge ind fra www.testogprøver.dk via linket 'Log på med midlertidigt kodeord', som findes under den grønne start knap:

Billedet viser placeringen af knappen Booking, afvikling, resultater under overskriften Skolens personale.

  • Login-siden for midlertidigt kodeord vises:

Billedet er en visning af boksen Login med midlertidigt kodeord, hvor du skal indtaste brugernavn og kodeord.

Testens forløb og afslutning

  • Eleverne besvarer opgaver, og læreren kan følge elevens fremdrift på afviklingssiden:

Billedet viser kolonnerne Opgaver, Status og Tid til slut på testafviklingssiden.

  • Kolonnen 'Opgaver' viser antallet af besvarede opgaver for hver elev
  • Farvekoden i kolonnen 'Opgaver' angiver, om grundlaget for vurdering af elevens niveau er usikkert (rød), mindre sikkert (gul) eller sikkert (grøn). Først når der er 5 minutters testtid tilbage, viser elevoversigten, om en elev har grøn status
  • Læreren afgør undervejs, om nogle elever skal have mere tid. Det er bedst, hvis alle elevtest opnår grøn status, men en test, der afsluttes med gul status, regnes også for gennemført
  • Elever der inden for en 10 min. periode er særligt lang tid om at besvare opgaver eller særligt hurtige markeres med et L- og et H-ikon i kolonnen 'Status'
  • Kolonnen 'Tid til slut' viser hvor lang tid hver enkelt elev har tilbage af testen. En elev har som udgangspunkt adgang til at arbejde med testen i 45 minutter. Læreren kan tildele ekstra tid vha. knappen '+15 min' i kolonnen 'Tid til slut'
  • Hvis der undervejs i testen er behov for at afbryde en elevs adgang til testen midlertidigt, kan knappen 'Afbryd' anvendes. Når eleven skal fortsætte, anvendes knappen 'Genoptag'
  • Hvis elevens adgang til testen skal afbrydes permanent, anvendes knappen 'Afbryd'.
Elevens skærm
  • Når der ikke er mere tid, får eleven vist en kort meddelelse på skærmen, som informerer om, at tiden er gået:

Billedet viser den meddelelse om at tiden er gået, som fremkommer på skærmen, når tiden er gået.

  • Bemærk, at ovenstående besked fremkommer automatisk ved tidens udløb – uanset elevens status i testen. Hvis eleven ikke har opnået grøn status, kan det derfor være en god idé, at læreren fra testafviklingssiden tildeler eleven ekstra tid, før tiden udløber.
Lærerens skærm
  • Øverst på lærerens skærm vises rubrikken 'Samlet status' over hvordan testen forløber for klassen som helhed. Hvis man vil se hvor mange opgaver den enkelte elev har løst, og hvor lang tid eleven har tilbage, skal man se på elevoversigten

Billedet viser et eksempel på lærerens skærm, hvor der kan findes statusser på elevers test.

  • På lærerens skærm vil der – når tiden udløber og uanset elevens status – ud for elevens navn i kolonnen 'Tid til slut' stå: 'Testen er slut. Forlæng tid?'. Ved tildeling af mere tid, kan eleven fortsætte testen.

Afslutning af testen

  • Når alle elever er færdige, kan testafviklingssiden blot lukkes ned. Det sker ved at trykke på krydset i browserens øverste højre hjørne.
  • Bookingen vil fortsat være aktiv i tre timer fra starttidspunktet, hvorefter den afsluttes af systemet.
Elever med gul status
  • Test, der bliver afbrudt med gul status, får ikke automatisk dannet et resultat. Det er fordi, at skolen først skal tage stilling til, om eleverne skal genbookes og løse flere opgaver, indtil de opnår grøn status, eller om skolen vil afslutte elevernes test og få beregnet et testresultat på grundlag af gul status. Et sådant resultat er mindre statistisk sikkert, end hvis status havde været grøn.
  • Afslutning af en gul test kan ske fra siden 'Status' fire timer efter teststart og resultatet vil derefter være tilgængeligt. Se evt. kapitlet 'Testresultater', afsnittet 'Om statussiden' ved behov for mere info.


Hvad nu hvis?

Hvad nu hvis?, er en liste over de ting man kan forsøge sig med hvis der nu skulle ske noget uforudset.
ProblemLøsning
Læreren kan ikke booke eller afvikle test.

Administrator skal give læreren rettighed til funktionerne booking og testafvikling.

Se under Forberedelse punktet Medarbejderes rettighed til booking og testafvikling.

Der kommer en fejlmeddelelse på skærmen, når læreren og elever forsøger at komme ind på www.testogprøver.dk

Der kan anvendes en direkte webadresse til testsystemet.

Læreren skal gå ind på: booking.testogprøver.dk
Eleven skal gå ind på det direkte link til testsystemet: elev.testogprøver.dk

Eleven kan ikke logge ind med sit personlige Unilogin, fx fordi eleven har glemt sit kodeord.

Læreren kan hente et midlertidigt kodeord til eleven fra testafviklingssiden. Det midlertidige kodeord virker kun til den ene test.

NB: Eleven skal logge ind fra elevsiden på www.testogprøver.dk via linket Log på med midlertidigt kodeord.

 Visning af linket Log på med midlertidigt kodeord

Eleven har klikket på krydset i øverste højre hjørne og lukket testvinduet.Testen afsluttes ikke.
Eleven skal han blot klikke på Genoptag-knappen i statusvinduet for at komme i gang med testen igen.
Eleven har startet testen, men bliver nødt til at fortsætte testen på en ny computer.Eleven skal han logge ind igen via www.testogprøver.dk.
Derefter skal læreren give eleven adgang igen på testafviklingssiden
Eleven har lukket browseren og åbner browseren for at logge på testen igen.Testen afsluttes ikke.
Eleven skal åbne en browser og logge ind igen via www.testogprøver.dk.
Derefter skal læreren give eleven adgang igen på testafviklingssiden.
Der opstår et netværksproblem, og eleven kan ikke afgive sit svar.

Eleven får en fejlmeddelelse på skærmen.
Popop vindue med fejlmeddelelse - Der er indtruffet en fejl

Eleven har ikke mistet sine svar, men skal blot logge ind igen. Eleven vil fortsætte testen fra senest besvarede testopgave.

Løsning:
1. Luk alle browservinduer
2. Log ind igen. Er der stadig problemer, så
3. Genstart maskinen. Er der stadig problemer, så
4. Skift maskine. Er der stadig problemer, så kontakt Supporten

En elev er booket til to test umiddelbart efter hinanden. Eleven får meddelelsen: 

Fortæl din lærer, at du skal have adgang til prøven igen. Når din lærer siger til, skal du trykke på denne knap: Opdater.

Eleven har kun adgang til én test af gangen og kan derfor kun have en test åben ad gangen.

Hvis eleven forsøger at logge sig ind på en anden test, skal læreren åbne for den konkrete test.

Under testafvikling.

Hvis pc’en midlertidigt mister forbindelsen til serveren, vises der en dialogboks på skærmen: ”Pc'ens forbindelse til serveren har været afbrudt.”

Visning af fejltekst Pc'ens forbindelse til serveren har været afbrudt

I dialogboksen - Klik på OK og åbn testafviklingssiden igen

Eleven får en opgave, der ikke vises eller fungerer korrekt

Tryk F5 at hente opgaven igen.

Hvis det ikke virker luk browseren og skift til en anden browser og/eller en anden computer med anden browser.

Eksempel: hvis opgaven ikke virker korrekt i
Chrome IkonChrome  - skift da til Edge Ikon Edge eller Firefox IkonFirefox

Lærer genåbner elevens adgang til testen, men eleven får ikke adgang til testen.

Elevens skal gennemføre sit testforløb i en browser - f.eks. Chrome, Edge eller Safari

Eleven må kun have én browser åben. Hvis eleven har behov for at gennemføre testforløbet i en ny browser fordi testforløbet af tekniske årsager ikke kan afvikles i den aktive browser, skal browseren lukkes, før testforløbet genoptages i en ny browsersession.


Driftsinfo kan findes på driftsinfo.stil.dk.

Yderlige oplysninger om de nationale tests kan findes på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside ved at følge dette link.


Testresultater

Om statussiden

  • Nedenfor ses et eksempel på visning af menupunktet 'Status frivillige test':

Billedet er en skærmvisning af menupunktet Status frivillige test.

  • Fra menupunktet 'Status frivillige test' i venstremenuen kan man se elevernes teststatus
  • Her kan man også afslutte elever med gul teststatus manuelt, hvis læreren ikke vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at eleverne bookes til at genoptage testen:

  • Kolonnen 'Test/klasse' viser titlen på de forskellige test. Hvis man klikker på navnet på en test, vises der en oversigt over alle de klasser, der kan tage testen
  • Klik på en klasse for at se detaljerede statusoplysninger for hver enkelt elev:

Billedet viser et eksempel på de kolonner og statusser der ses, hvis man vælger en bestemt klasse.

  • Kolonnen 'Elev' viser elevens navn
  • Kolonnen 'Unilogin' viser elevens Unilogin
  • Kolonnen 'Status' viser bookingstatus for eleven:
    • Kan bookes = eleven skal bookes til en kommende test
    • Er booket = eleven er booket til en kommende test
    • Ikke afsluttet – kan bookes 1 = eleven har ikke besvaret opgaver. Undtagelsesvist kan skoleledelsen fritage eleven
    • Ikke afsluttet – kan bookes 2 = elevens teststatus er gul, og elevens resultat er ikke beregnet. Læreren kan afslutte elevens test manuelt eller genbooke eleven. Hvis testen ønskes afsluttet manuelt, sker det fra kolonnen 'Afslut'. Elevens resultat er tilgængeligt umiddelbart derefter
    • Ikke afsluttet – kan bookes 3 = elevens teststatus er rød, og elevens resultat er ikke beregnet. Læreren skal genbooke eleven. Undtagelsesvist kan skoleledelsen fritage eleven
    • Afsluttet = eleven har afsluttet testen med grøn teststatus
    • Afsluttet (gul) = læreren har afsluttet elevens test manuelt.
  • Kolonnen 'Afslut' – her kan læreren afslutte testen for en elev, der har gul teststatus. Afslut kan foretages fra fire timer efter teststart. Når en gul elev afsluttes, registreres eleven som afsluttet i testoversigten, og læreren vil kunne tilgå elevens testresultat.

Status for elever, der skifter skole

Elevens status følger eleven ved skoleskift. Informationer om eleven fjernes fra elevens tidligere skole.


Teststatus fra tidligere skoleår

Statussiden viser elevernes status i det aktuelle skoleår. Status for booking, testgennemførelse eller fritagelse for tidligere skoleår vises ikke.


Om testresultater

Resultaterne fra de frivillige adaptive test kan tilgås når en test er afsluttet. Dette gælder dog ikke de dage, hvor testsystemet er lukket ned – fx på grund af teknisk forberedelse til folkeskolens digitale afgangsprøver.

Der vises testresultater for de elever, hvor resultatet er beregnet, hvilket vil sige i de tilfælde, hvor eleverne har grøn teststatus eller tilfælde med gul teststatus, hvor testen er blevet afsluttet manuelt fra statussiden (se afsnittet 'Om status').

Der findes to former for tilbagemeldinger på elevernes testresultater. Normbaserede for alle fag, og supplerende kriteriebaserede tilbagemeldinger i dansk læsning og matematik for test, der er gennemført til og med skoleåret 2021-2022. Yderligere informationer om de to typer tilbagemeldinger findes på Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk.

Vælg skoleår og type af test

Ved gennemsyn af rapporter kan folkeskoler og frie grundskoler vælge mellem visning af resultaterne for et konkret skoleår eller for alle skoleår. 

Rettigheder til at se testresultater

OBS: Vær opmærksom på, at læreren først kan se testresultater for sine elever, når læreren har fået tildelt rettigheder af skolens testadministrator (se afsnittet 'Om brugerrettigheder'). Testresultaterne er fortrolige jf. Folkeskoleloven § 55 b. Derfor har en lærer ikke automatisk rettighed til at se testresultater for en elev, som læreren har booket og afviklet test for. Rettigheden skal først tildeles af testadministratoren og skal ske under hensyn til testresultaternes fortrolighed. Som udgangspunkt er det den eller de lærere, der underviser eleverne i det fag, der er gennemført test i, som må se resultaterne. Skolelederen kan dog tillade, at en lærer får adgang til andre end sine egne elevers testresultater – også i andre fag, end det læreren underviser i – hvis det har et pædagogisk formål. Fx må lærere, som samarbejder om eleverne i et team, gerne se og drøfte elevernes testresultater.

Lederen har adgang til: Testresultater på elev-, klasse- og skoleniveau for hele skolen.

Læreren har adgang til: Testresultater for elever, som testadministratoren har givet læreren adgang til, og som har et testresultat.

Generelt om testresultaterne

Testresultaterne indeholder detaljerede oplysninger om testen på elevniveau, såsom den enkelte elevs konkrete opgavebesvarelser. Hver enkelt elevs testresultater foreligger i en tekstudgave, som læreren har adgang til. Tekstudgaven hedder ’Udskrift til hjemmet’.

På Undervisningsministeriets hjemmeside; www.uvm.dk findes der pjecer for hvert fag og artikler, som bl.a. inspirerer til, hvordan man som lærer kan følge op på testresultaterne.


Lærerens testresultater – trin for trin

Læreren har adgang til at se testresultater for elever, som testadministratoren har givet læreren rettighed til, og som har et testresultat. Testresultaterne indeholder detaljerede oplysninger om resultaterne på elevniveau, såsom den enkelte elevs konkrete opgavebesvarelser.

Se også vejledning til lærere om brugen af nationale test på www.uvm.dk.


  • Fra venstremenuen: Klik på menuen 'Testresultater':

Billedet viser en markering af menupunktet Testresultater


Billedet viser oversigtssiden Testresultater i Test og prøver.

  • Oversigtssiden 'Testresultater' indeholder links til resultater for de klasser og test, som lærer har rettighed til
  • Ved gennemsyn af rapporter kan man vælge mellem obligatoriske og frivillige test samt visning af resultaterne for dette skoleår eller alle testresultater
  • For at se en klasses testresultater i en test: Klik på 'Vis resultater' ud for den valgte klasse.

Testresultater vises på faneblade

  • Hvis der er tale om test i Dansk/læsning eller Matematik, bliver der vist en oversigt med tre faneblade:

Billedet viser de tre faneblade Kriteriebaserede resultater, Klassens progression og Normbaserede resultater.


  • Hvis der er tale om øvrige test, bliver der vist en oversigt med to faneblade:

Billedet viser de to faneblade Klassens progression og Normbaserede resultater.


Fanebladene gennemgås i det følgende.

Kriteriebaserede resultater
  • Elevernes resultater i Dansk/læsning og Matematik opgøres i forhold til faglige niveauer, kaldet kriteriebaserede resultater. Der er ikke kriteriebaserede tilbagemeldinger i øvrige test
  • Kriteriebaseret tilbagemelding viser, hvilket af seks faglige niveauer elevernes testresultat ligger på ud af følgende niveauer: 'Fremragende', 'Rigtig god', 'God', 'Jævn', 'Mangelfuld' eller 'Ikke-tilstrækkelig':

Billedet viser et eksempel på de kriteriebaserede resultater og deres inddeling i faglige niveauer.

  • Ud for hver elev kan man klikke sig frem til en visning af elevens progression og detaljer i elevens besvarelse af testen
  • Hvis elevens 'Detaljer' viser, at der er et 'Mindre sikkert resultat', kan eleven genbookes eller testen kan afsluttes og et resultat vises umiddelbart:

Billedet viser den infoboks, der fremkommer ved klik på info ikonet i forbindelse med statussen Mindre sikkert resultat.

  • Klik på knappen 'Udskriv' for at se en tekst til forældre, der formidler elevens kriteriebaserede resultat:

Billedet viser den tekst til forældre, som fremkommer ved klik på knappen Udskriv.

Elevens progression
  • Ved klik på pilen ud for elevnavn på siden med elevresultater vises elevens progression:

På billedet ses en visuel fremstilling af elevens progression.

Opgavebesvarelse

  • Man kan se elevens opgavebesvarelse ved at klikke på fanebladet 'Opgavebesvarelse' på siden 'Elevresultat'. Man kan også tilgå elevens opgavebesvarelse fra klassevisningen af resultater ved at klikke på 'Detaljer' ud for eleven.

Billedet viser et eksempel på elevens opgavebesvarelse og mulighederne for at filtrere i denne på fanebladet Opgavebesvarelse.

  • Opgavebesvarelsen kan filtreres efter 'Emner/fælles mål', 'Profilområde', 'Opgaveemne', 'Score' og opgavernes 'Sværhed'
  • Klik på den enkelte opgave for at se elevens besvarelse.

Opgaveemner

  • Fanebladet 'Opgaveemner' viser en optælling af elevens besvarelse fordelt på profilområder, opgaveemner eller fælles mål:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Opgaveemner, som viser en optælling af elevens besvarelse fordelt på profilområder, opgaveemner eller fælles mål.

  • Skift mellem opgaveemner og fælles mål i boksen 'Visning'
  • Opgavernes sværhedsgrad og om eleven har svaret rigtigt, fremgår af visningen
  • Man kan se elevens besvarelse af de enkelte opgaver ved at klikke på firkanterne, der repræsenterer opgaverne.

Tidsforbrug

  • Fanebladet 'Tidsforbrug' viser hvor lang tid eleven har brugt på at besvare de forskellige opgaver samt opgaver i de forskellige profilområder:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Tidsforbrug, som viser hvor lang tid eleven har brugt på at besvare de forskellige opgaver samt opgaver i de forskellige profilområder.

  • Sorter på profilområde ved at vælge i boksen 'Profilområde'
  • Klik på en given søjle for at se elevens besvarelse af denne opgave.

Statistisk usikkerhed

  • Fanebladet 'Statistisk usikkerhed' viser elevens testforløb på den kriteriebaserede og den normbaserede skala. Estimeringen af elevens dygtighed ændrer sig efterhånden som eleven besvarer flere opgaver
  • Den afsluttende statistiske usikkerhed markeres med en rød lodret streg omkring elevens dygtighed ved afslutning af testen:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Statistisk usikkerhed, der viser elevens testforløb på den kriteriebaserede og den normbaserede skala.

  • Under den kriteriebaserede og den normbaserede skala er der angivet en sandsynlighed for, at eleven har fået forskellige resultater. I eksemplet herover er der fx 80% sandsynlighed for, at eleven har opnået resultatet ’God’ på den kriteriebaserede skala og 60% sandsynlighed for at eleven ligger i 'Middel' på den normbaserede skala
  • Klik på en prik i elevens testforløb for at få vist elevens besvarelse af opgaven.
Normbaserede resultater
Billedet viser fanebladet Normbaserede resultater, hvor man kan se både elevresultater og klassens samlede resultat.
  • Man kan sortere efter elevernes navne og deres resultater
  • Klik under 'Detaljer' ud for elevens navn for at se elevens opgavebesvarelse
  • Klik på 'Udskriv' for at udskrive en infotekst, der formidler elevens normbaserede resultat til forældre
  • De røde søjler viser klassens samlede resultat. Blå søjler viser landsgennemsnittet fra de senest gennemførte obligatoriske test.


5-trins resultatskalaen (1-5):

1 for præstationer en del under gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
2 for præstationer under gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
3 for præstationer svarende til gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
4 for præstationer over gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
5 for præstationer en del over gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.


Sammenhæng mellem 5-trinsskala og point-skala (1-50)

For hver test svarer et trin på 5-trinsskalaen til et interval på pointskalaen, som vist i nedenstående skema:

Test / Trin12345
Dansk læsning 2., 4., 6. og 8. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Matematik 3. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Matematik 6. og 8 kl.0-1819-2122-2627-3132-50
Fysik/kemi 8. kl.0-1920-2223-2627-3132-50
Biologi 8. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Geografi 8. kl.0-1819-2324-2728-3132-50
Engelsk 4. kl.0-1920-2223-2627-3233-50
Engelsk 7. kl.0-1819-2223-2728-3132-50
Dansk som andetsprog0-1819-2324-2728-3132-50


Detaljer i definition af 5-trinsskala

De fem trin på 5-trinsskalaen er defineret ud fra gennemsnittet i en given test på landsplan for elever på klassetrinnet i skoleåret 2018/19. Det er dermed skoleåret 2018/19, der udgør normen for den normbaserede skala.

Et trin svarer til en percentil. En elev, der ligger på trin 4, vil dermed være mellem de 66-90 % bedste i forhold til eleverne, der tog testen i skoleåret 2018/19. Skemaet herunder viser sammenhængen mellem trin på 5-trinsskalaen og percentilerne:

Trin på 5-trinsskala12345
Percentiler0-10 %11-35 %35-65 %66-90 %91-100 %
Klassens progression
  • Oversigten viser klassens progression i forhold til en tidligere test:

Billedet er en skærmvisning, der viser et eksempel på klassens progression i forhold til en tidligere test.

  • Elever i det grønne område har klaret sig bedre end den tidligere test, der sammenlignes med, og tilsvarende har elever i det blå område klaret sig dårligere end den tidligere test, der sammenlignes med
  • Se vejledning om anvendelse af denne visning på uvm.dk.


Lederrapporter – trin for trin

Lederen har adgang til testresultater på elev-, klasse- og skoleniveau for hele skolen. Se detaljeret vejledning til skoleledere på www.uvm.dk.


  • Tilgå menuen 'Testresultater' for at se testresultater:

Billedet viser placeringen af menuen Testresultater.

Kriteriebaserede testresultater

Skolens kriteriebaserede resultater sammenlignes med landsresultatet. Ældre resultater findes i Datavarehuset, i det tilfælde, at man ønsker at se ældre resultater end de viste. Datavarehuset findes på uddannelsesstatistik.dk.

  • Skolens kriteriebaserede resultater ses ved at vælge 'Kriteriebaseret' i rullemenuen 'Resultatvisning':

Billedet viser et eksempel på en skoles kriteriebaserede testresultater.

  • Der vælges skoleår i rullemenuen 'Skoleår'
    • Vælg det ønskede skoleår for at sammenligne skolens resultat i et bestemt skoleår med landsresultatet
  • Klik på 'Vis resultater' ud for en klasse for at se klassens resultat. Resultater vises herefter på samme måde som for en lærer.

Normbaserede testresultater

  • Skolens normbaserede resultater ses ved at vælge ’Normbaseret’ i rullemenuen 'Resultatvisning':

Billedet viser et eksempel på en skoles normbaserede testresultater.

  • Der vælges skoleår i rullemenuen 'Skoleår'
    • Vælg det ønskede skoleår for at sammenligne skolens resultat i et bestemt skoleår med landsresultatet
  • Klik på 'Vis resultater' ud for en klasse for at se klassens resultat. Resultater vises herefter på samme måde som for en lærer.

Detaljer om historiske resultater

Elevresultater blev genberegnet forud for de obligatoriske test i 2021. Som udgangspunkt er elevresultater genberegnet fra og med de obligatoriske test i skoleåret 2014/15. Hvis der er introduceret nye profilområder senere end dette, begynder genberegningen først derfra.

Herunder ses en oversigt over start af elevresultater, der er genberegnet, og som kan ses i test- og prøvesystemet. Ældre resultater kan man som skoleleder se i Datavarehuset, som findes på uddannelsesstatistik.dk.


Dato for start af genberegning
Dansk, læsning 2. kl.01.01.2015
Dansk, læsning 4. kl.01.01.2015
Dansk, læsning 6. kl.01.01.2015
Dansk, læsning 8. kl.01.01.2015
Matematik 3. kl.01.01.2016
Matematik 6. kl.01.09.2017
Matematik 8. kl.01.09.2017
Engelsk 4. kl.01.09.2017
Engelsk 7. kl.01.01.2015
Fysik/kemi 8. kl.01.09.2015
Biologi 8. kl.01.01.2015
Geografi 8. kl.01.09.2015
Dansk som andetsprog 5. kl.01.09.2015
Dansk som andetsprog 7. kl.01.09.2015



Brug for mere hjælp?

viden.stil.dk kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål samt oplysninger om hvordan du kan komme i kontakt med supporten.