Hvis du som forælder/kontaktperson har børn som er hjemsendte, kan det være du står i en situation, hvor du er nærmeste person, som kan hjælpe med tekniske udfordringer. I denne artikel kan du finde svar og vejledninger til nogle af de spørgsmål, som kan opstå i denne sammenhæng.

Klik på overskriften for at se vejledningen

Få en ny adgangskode til dit barns Unilogin

Hvis dit barn har glemt sin adgangskode, eller blot ønsker at skifte til en ny, kan du bruge dit NemID til at hjælpe med dette.

Skift adgangskode for dit barn i Unilogin

  1. Gå til en side med Unilogin
    1. Vælg Unilogin i loginvælgeren
  2. I login-billedet skal dit barn skrive sit brugernavn til Unilogin og klikke på ’Næste’

    Hvis det er første gang dit barn bruger sit Unilogin, kommer der automatisk en besked om at barnet ikke har en adgangskode.

    Klik på linket 'Dine forældre kan give dig en ny adgangskode med MitID/NemID' under Andre muligheder, og brug dit MitID til at lave en adgangskode til dit barn.

  3. Under ’Andre muligheder’ skal dit barn vælge 'Få en ny adgangskode'
    1. Hvis I kender den nuværende adgangskode, skal I klikke på 'Skift adgangskode'. Indtast herefter den gamle adgangskode
    2. Hvis I ikke kender den nuværende adgangskode, skal I klikke på 'Glemt adgangskode'. Log herefter ind med dit eget MitID/NemID
  4. Du møder nu en side, der informerer om, at dit barn har fået en ny adgangskode. Klik herefter på ’Næste’
  5. I ser nu dit barns nye adgangskode

    1. Bemærk: Den nye adgangskode er ikke en midlertidig kode, men derimod den kode, der fremadrettet skal bruges

  6. Dit barn skal nu gentage den nye adgangskode for at sikre, at barnet husker den. Klik herefter på ’Næste’

  7. Dit barn har nu fået en ny adgangskode.

Hvordan får jeg mit eller mit barns Unilogin brugernavn?

Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.

Jeg kan ikke logge ind med mit Unilogin

Som bruger kan du opleve at blive nægtet adgang til en eller flere tjenester. Du kan for eksempel blive mødt af beskeden "Ingen adgang", når du forsøger at logge ind.

Problem

  1. Dit brugernavn eller adgangskode er forkert.
  2. Du har ikke rettighed/adgang til den tjeneste, du forsøger at logge ind på.

Løsning

Fejlbeskeden ved login indikerer, hvad der er problemet.

  1. Hvis du får besked om, at dit brugernavn eller din adgangskode er forkert, kan du finde hjælp i vejledningen Hvad er mit Unilogin brugernavn?
    1. Er du elev, kan din lærer hjælpe dig. Dine forældre kan evt. også hjælpe dig ved at følge vejledningen Hvordan kan jeg skifte mit barns adgangskode?
  2. Får du besked om, at der ikke er adgang til den tjeneste, du forsøger at tilgå, skal du rette henvendelse til skolen eller til supporten for den eller de tjenester, som der ikke er adgang til. I disse tilfælde kan Styrelsen for It og Læring desværre ikke være behjælpelig.

Hvor skal vi logge ind?

Skolen skal oplyse dig/dit barn om hvor I skal logge ind. Der er mange forskellige tjenester og portaler, hvor man kan bruge Unilogin, og skolen ved, hvilke I skal bruge.

Vi kan ikke logge ind på computeren

Indlogning på computeren foregår på en særlig måde, som er opsat af skolen selv (eller kommunen for skolen). Det er kun skolen, som kan hjælpe jer videre i dette tilfælde.



I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at kontakte skolen for at få hjælp. Det kan f.eks. være i følgende situationer:

  • I ved ikke, hvor I skal logge ind
  • Hvis der er problemer med indlogning på computeren
  • Unilogin'et virker (kontroller eventuelt om I kan logge ind på unilogin.dk), men ikke på en eller flere forskellige portaler eller tjenester som f.eks. Zoom, Teams, Office365 eller andet.