Hvis du som forælder/kontaktperson har børn som er hjemsendte, kan det være du står i en situation, hvor du er nærmeste person, som kan hjælpe med tekniske udfordringer. I denne artikel kan du finde svar og vejledninger til nogle af de spørgsmål, som kan opstå i denne sammenhæng.
Du skal selv aktivere dit Unilogin, der består af et brugernavn og en adgangskode.
Du skal bruge dit NemID, når du aktiverer dit Unilogin første gang, og herefter kun hvis du glemmer dit brugernavn eller din adgangskode.
Gå til unilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
Du møder herefter en side, der informerer om dine muligheder. Vælg 'Brug NemID'
Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
Du vil få udleveret dit brugernavn
Første gang du logger ind, skal du klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet for at få tildelt en adgangskode.
Forælder: Sådan finder du dit barns Unilogin
Gå til unilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
Du møder herefter en side, der informerer om dine muligheder. Vælg 'Brug NemID'
Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
Du vil få en oversigt over dit og dine børns brugernavne
Er det første gang barnet benytter sit Unilogin, skal barnet klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet for at få tildelt en adgangskode. Har barnet ikke NemID, skal du bekræfte barnets identitet med dit NemID.
Elev: Sådan får du dit Unilogin brugernavn
Din skole skal udlevere dit Unilogin brugernavn og adgangskode til dig. Kontakt din lærer, som kan hjælpe, hvis du ikke har fået eller ikke kan huske dine oplysninger.
Hvis du er over 15 år og har et NemID, kan du også selv få dit Unilogin. Følg vejledningen herunder.
Gå til mitunilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
Du møder herefter en side, der informerer om mulighederne. Vælg 'Brug NemID'
Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
Du vil få udleveret dit brugernavn
Første gang du logger ind, skal du klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet for at få tildelt en adgangskode.
Dine forældre kan også hjælpe dig med at finde dit Unilogin ved at følge vejledningen 'Sådan finder du dit barns Unilogin' herover.
Hvis du som forælder eller elev har spørgsmål til Unilogin eller oplever problemer med adgangen til skolens systemer, er det den enkelte skole, der yder support.
Som bruger kan du opleve at blive nægtet adgang til en eller flere tjenester. Du kan for eksempel blive mødt af beskeden "Ingen adgang", når du forsøger at logge ind.
Problem
Dit brugernavn eller adgangskode er forkert.
Du har ikke rettighed/adgang til den tjeneste, du forsøger at logge ind på.
Løsning
Fejlbeskeden ved login indikerer, hvad der er problemet.
Får du besked om, at der ikke er adgang til den tjeneste, du forsøger at tilgå, skal du rette henvendelse til skolen eller til supporten for den eller de tjenester, som der ikke er adgang til. I disse tilfælde kan Styrelsen for It og Læring desværre ikke være behjælpelig.
Skolen skal oplyse dig/dit barn om hvor I skal logge ind. Der er mange forskellige tjenester og portaler, hvor man kan bruge Unilogin, og skolen ved, hvilke I skal bruge.
Indlogning på computeren foregår på en særlig måde, som er opsat af skolen selv (eller kommunen for skolen). Det er kun skolen, som kan hjælpe jer videre i dette tilfælde.
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at kontakte skolen for at få hjælp. Det kan f.eks. være i følgende situationer:
I ved ikke, hvor I skal logge ind
Hvis der er problemer med indlogning på computeren
Unilogin'et virker (kontroller eventuelt om I kan logge ind på unilogin.dk), men ikke på en eller flere forskellige portaler eller tjenester som f.eks. Zoom, Teams, Office365 eller andet.
Breadcrumbs
Hjælp til Unilogin til dig, som har hjemsendte børn
Hvis du som forælder/kontaktperson har børn som er hjemsendte, kan det være du står i en situation, hvor du er nærmeste person, som kan hjælpe med tekniske udfordringer. I denne artikel kan du finde svar og vejledninger til nogle af de spørgsmål, som kan opstå i denne sammenhæng.
Klik på overskriften for at se vejledningen
Skift adgangskode for dit barn i Unilogin
I ser nu dit barns nye adgangskode
Bemærk: Den nye adgangskode er ikke en midlertidig kode, men derimod den kode, der fremadrettet skal bruges
Dit barn skal nu gentage den nye adgangskode for at sikre, at barnet husker den. Klik herefter på ’Næste’
Relateret indhold
Hvad er mit Unilogin brugernavn?
Hvordan får jeg mit Unilogin som forælder eller elev?
Forælder: Sådan får du dit Unilogin brugernavn
Du skal selv aktivere dit Unilogin, der består af et brugernavn og en adgangskode.
Du skal bruge dit NemID, når du aktiverer dit Unilogin første gang, og herefter kun hvis du glemmer dit brugernavn eller din adgangskode.
Forælder: Sådan finder du dit barns Unilogin
Elev: Sådan får du dit Unilogin brugernavn
Hvis du som forælder eller elev har spørgsmål til Unilogin eller oplever problemer med adgangen til skolens systemer, er det den enkelte skole, der yder support.
Relaterede artikler
Jeg får fejlbesked 'Vi mangler noget' ved login
Problem
Løsning
Fejlbeskeden ved login indikerer, hvad der er problemet.
Skolen skal oplyse dig/dit barn om hvor I skal logge ind. Der er mange forskellige tjenester og portaler, hvor man kan bruge Unilogin, og skolen ved, hvilke I skal bruge.
Indlogning på computeren foregår på en særlig måde, som er opsat af skolen selv (eller kommunen for skolen). Det er kun skolen, som kan hjælpe jer videre i dette tilfælde.
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at kontakte skolen for at få hjælp. Det kan f.eks. være i følgende situationer: