Hvis du som forælder/kontaktperson har børn som er hjemsendte, kan det være du står i en situation, hvor du er nærmeste person, som kan hjælpe med tekniske udfordringer. I denne artikel kan du finde svar og vejledninger til nogle af de spørgsmål, som kan opstå i denne sammenhæng.

Klik på overskriften for at se vejledningen

Få en ny adgangskode til dit barns Unilogin

Hvis dit barn har glemt sin adgangskode, eller blot ønsker at skifte til en ny, kan du bruge dit NemID til at hjælpe med dette.

Skift adgangskode for dit barn i Unilogin

  1. Gå til mitunilogin.dk. Dit barn skal skrive sit brugernavn til Unilogin og klikke på ’Næste’
  2. Under ’Andre muligheder’ skal dit barn vælge 'Få en ny adgangskode'
    1. Hvis I kender den nuværende adgangskode, skal I klikke på 'Skift adgangskode'. Indtast herefter den gamle adgangskode
    2. Hvis I ikke kender den nuværende adgangskode, skal I klikke på 'Glemt adgangskode'. Log herefter ind med dit NemID
  3. Du møder nu en side, der informerer om, at dit barn har fået en ny adgangskode. Klik herefter på ’Næste’
  4. I ser nu dit barns nye adgangskode

    1. Bemærk: Den nye adgangskode er ikke en midlertidig kode, men derimod den kode, der fremadrettet skal bruges

  5. Dit barn skal nu gentage den nye adgangskode for at sikre, at barnet husker den. Klik herefter på ’Næste’

  6. Dit barn har nu fået en ny adgangskode.



Hvordan får jeg mit eller mit barns Unilogin brugernavn?

Forælder: Sådan får du dit Unilogin brugernavn

Du skal selv aktivere dit Unilogin, der består af et brugernavn og en adgangskode.

Du skal bruge dit NemID, når du aktiverer dit Unilogin første gang, og herefter kun hvis du glemmer dit brugernavn eller din adgangskode. 

  1. Gå til unilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
  2. Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
  3. Du møder herefter en side, der informerer om dine muligheder. Vælg 'Brug NemID'
  4. Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
  5. Du vil få udleveret dit brugernavn
    1. Første gang du logger ind, skal du klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet for at få tildelt en adgangskode.

Forælder: Sådan finder du dit barns Unilogin 

  1. Gå til unilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
  2. Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
  3. Du møder herefter en side, der informerer om dine muligheder. Vælg 'Brug NemID'
  4. Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
  5. Du vil få en oversigt over dit og dine børns brugernavne
    1. Er det første gang barnet benytter sit Unilogin, skal barnet klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet for at få tildelt en adgangskode. Har barnet ikke NemID, skal du bekræfte barnets identitet med dit NemID.

Elev: Sådan får du dit Unilogin brugernavn

  • Din skole skal udlevere dit Unilogin brugernavn og adgangskode til dig. Kontakt din lærer, som kan hjælpe, hvis du ikke har fået eller ikke kan huske dine oplysninger.
  • Hvis du er over 15 år og har et NemID, kan du også selv få dit Unilogin. Følg vejledningen herunder.
  1. Gå til mitunilogin.dk (eller en anden hjemmeside, hvor Unilogin skal anvendes)
  2. Under ’Andre muligheder’ skal du vælge: 'Få mit eller mit barns brugernavn'
  3. Du møder herefter en side, der informerer om mulighederne. Vælg 'Brug NemID'
  4. Du skal nu anvende dit NemID til at logge på
  5. Du vil få udleveret dit brugernavn
    1. Første gang du logger ind, skal du klikke på 'Få en ny adgangskode' på adgangskodebilledet for at få tildelt en adgangskode.
  • Dine forældre kan også hjælpe dig med at finde dit Unilogin ved at følge vejledningen 'Sådan finder du dit barns Unilogin' herover.


Hvis du som forælder eller elev har spørgsmål til Unilogin eller oplever problemer med adgangen til skolens systemer, er det den enkelte skole, der yder support.





Jeg kan ikke logge ind med mit Unilogin

Som bruger kan du opleve at blive nægtet adgang til en eller flere tjenester. Du kan for eksempel blive mødt af beskeden "Ingen adgang", når du forsøger at logge ind.

Problem

  1. Dit brugernavn eller adgangskode er forkert.
  2. Du har ikke rettighed/adgang til den tjeneste, du forsøger at logge ind på.

Løsning

Fejlbeskeden ved login indikerer, hvad der er problemet.

  1. Hvis du får besked om, at dit brugernavn eller din adgangskode er forkert, kan du finde hjælp ved at følge denne vejledning.
    1. Er du elev, kan din lærer hjælpe dig. Dine forældre kan evt. også hjælpe dig ved at følge vejledningen 'Hvordan kan jeg skifte mit barns adgangskode?'.
  2. Får du besked om, at der ikke er adgang til den tjeneste, du forsøger at tilgå, skal du rette henvendelse til skolen eller til supporten for den eller de tjenester, som der ikke er adgang til. I disse tilfælde kan Styrelsen for It og Læring desværre ikke være behjælpelig.



Hvor skal vi logge ind?

Skolen skal oplyse dig/dit barn om hvor I skal logge ind. Der er mange forskellige tjenester og portaler, hvor man kan bruge Unilogin, og skolen ved, hvilke I skal bruge.

Vi kan ikke logge ind på computeren

Indlogning på computeren foregår på en særlig måde, som er opsat af skolen selv (eller kommunen for skolen). Det er kun skolen, som kan hjælpe jer videre i dette tilfælde.



I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at kontakte skolen for at få hjælp. Det kan f.eks. være i følgende situationer:

  • I ved ikke, hvor I skal logge ind
  • Hvis der er problemer med indlogning på computeren
  • Unilogin'et virker (kontroller eventuelt om I kan logge ind på unilogin.dk), men ikke på en eller flere forskellige portaler eller tjenester som f.eks. Zoom, Teams, Office365 eller andet.