Introduktion


Rollen som Prøveansvarlig

Der er en række forskellige brugerroller i Netprøver.dk. Denne vejledning er målrettet rollen som 'Prøveansvarlig'.

Rollen er kort ridset op i nedenstående skema:

Aktørnavn

Prøveansvarlig

Opgaver/ansvar

Den prøveansvarlige har overblikket over den aktuelle prøve på et eller flere prøvehold. Den prøveansvarlige er typisk mellemleder eller lærer på institutionen.

Beskrivelse

  • Kan ændre prøveholdets starttidspunkt
  • Sætter prøven i gang i lokalet og medvirker til at sikre, at afviklingen af prøven følger reglerne
  • Kan tilføje elever på dagen
  • Kan udstede midlertidige logins
  • Fører protokol
  • Registrerer bemærkninger for elever eller prøvehold
  • Kan tildele ekstra tid til udvalgte elever under prøven
  • Afslutter elever, der ikke møder op til prøven, eller ikke afleverer en besvarelse ved prøven
  • Sikrer, at alle elever har uploadet besvarelse til Netprøver.dk inden for tidsfristen
  • Håndterer nødsituationer under prøven
  • Afslutter prøven

Opmærksomhedspunkter     

  • Prøveansvarlige må først blive tilknyttet prøvehold af den eksamensansvarlige efter eksamensplanen er offentliggjort, da den prøveansvarlige ud fra de tildelte prøvehold med fag ellers vil have adgang til information om prøvefagsudtrækket
  • Kan udelukkende udføre handlinger på egne prøvehold
  • Alle de handlinger, der kan foretages af den prøveansvarlige i Netprøver.dk, kan også foretages af den eksamensansvarlige.

Nødprocedurer for afvikling af prøver i Netprøver.dk

Ministeriet har udarbejdet en vejledning om nødprocedurer for afvikling af prøver i Netprøver.dk. Vejledningen om nødprocedurer skal ses som et supplement til denne brugervejledning. Du kan finde mere info om Netprøver.dk på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside ved at følge dette link.


Forberedelser før prøvedagen


Sådan sorterer du i oversigten over prøvehold

For lettere at få overblik over og finde frem til de prøvehold, som du skal tjekke, kan du sortere oversigten. Det kan du gøre ved hjælp af filtrene: 'Prøvetermin', 'Tidsfiltrering' og 'Status'.


  • Eksempel a: Du vil sortere oversigten og finde de prøver frem, som er i sommerterminen 2017: Tryk på pilen i feltet ud for 'Prøvetermin' (1) og vælg filtret 'S 2017' på drop-down listen, der folder sig ud.
  • Eksempel b: Du vil sortere oversigten og finde de prøver frem, som er i gang: Tryk på pilen i feltet ud for 'Status' (2) og vælg filtret 'I gang' på drop-down listen, der folder sig ud:

Billedet viser placeringen af de to filtre Prøvetermin og Status på prøveholdsoversigten.

  • Eksempel c: Du vil filtrere oversigten efter tid: Tryk på pilen i feltet ud for 'Tidsfiltrering' og vælg det filter på drop-down listen, du vil filtrere efter:

Billedet viser placeringen af filtret Tidsfiltrering på prøveholdsoversigten.

  • Ved at vælge 'Deltagerperiode starter' får du mulighed for at angive en periode inden for hvilken, du vil se alle de prøvehold, der starter
  • Du kan også kombinere de tre filtre: 'Prøvetermin', 'Tidsfiltrering' og 'Status'
  • Endelig kan du sortere oversigten ved at trykke på kolonneoverskrifterne:
    • Kolonnerne 'Navn' (dvs. prøveholdets navn), 'Fag', og 'Lokale' sorteres alfabetisk fra A-Z eller Z-A
    • Kolonnerne 'Start' og 'Slut' sorteres efter tidligste/seneste tidspunkt, stigende eller faldende
    • Kolonnen 'Status' sorteres efter, hvor langt prøven er fremskreden
    • Når du sorterer ved hjælp af kolonneoverskrifterne, kan du kun bruge én parameter ad gangen, dvs. enten 'Navn' eller 'Fag' eller 'Lokale' og så fremdeles:

Billedet viser kolonneoverskrifterne på prøveholdsoversigten.


Sådan registrerer du ekstra tid til elever på et prøvehold


Er der elever på et prøvehold, som du skal registrere ekstra tid til, kan du gøre dette på skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet.


  • Tryk først på det prøvehold på fanen 'Prøveholdsoversigt', som du skal ændre i:

Billedet viser et eksempel på et prøvehold på fanen Prøveholdsoversigt.

  • Dette åbner skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om det pågældende prøvehold, hvor du nederst på skærmbilledet finder listen over elever på prøveholdet


  1. Kør musen henover sluttidspunktet for prøven for den elev, du vil give mere tid, tryk på kalender-ikonet, og en kalender åbner sig
  2. For at registrere ekstra tid på prøvens sluttidspunkt for den pågældende elev: Vælg det time-og minuttal, prøven skal slutte for den pågældende elev
  3. Gem oplysningerne ved at trykke på knappen 'Luk' nederst i kalenderen:

Billedet viser hvordan du ændrer sluttidspunkt via kalenderen, der fremkommer.

  • Bemærk, at prøvens sluttidspunkt ikke er ændret for prøveholdet - kun for den pågældende elev. Hvis flere elever skal have ekstra tid, skal sluttidspunktet ændres for hver elev
  • Det er som beskrevet i afsnittet 'Sådan udskyder du start- og sluttidspunkt for prøveholdet' også muligt at udskyde sluttidspunktet for hele prøveholdet.


Sådan registrerer du et lokale på en elev


Du kan også registrere et lokale for hver elev. Dette giver dig efterfølgende mulighed for at filtrere på lokale og se hvilke elever, der er i et givent lokale.


  • Nederst på skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om et prøvehold og dets elever, trykker du på pilen ud for den elev, du vil registrere et lokale på:

Billedet viser pilen i kolonnen Lokale, som du skal trykke på for at registrere et lokale på eleven.

  • Du vælger lokalet på drop-down listen:

På billedet ses et eksempel på den drop down liste, der fremkommer.


Sådan registrerer du et lokale på et prøvehold


De fra XPRS indlæste prøvehold indeholder ikke oplysninger om, hvilket lokale prøverne skal foregå i. Hvis du ønsker det, kan du manuelt registrere lokale for de enkelte prøvehold.

Fordelen ved at registrere, hvilket lokale prøveholdene skal til prøve i, er, at det efterfølgende giver mulighed for at filtrere på lokale og se listen over de elever, der er i et givent lokale.

Fremgangsmåde - sådan registrerer du et lokale på et prøvehold

  • Fremsøg det prøvehold, du vil registrere lokale på, og åbn skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet
  • Tryk på pilen i feltet ud for 'Lokale', og en drop-down liste over de af skolens lokaler, som er registreret til brug ved skriftlige prøver, folder sig ud:

Billedet viser feltet ud for Lokale, herunder den pil il feltet, som du skal trykke på.

  • Klik på det lokale, denne prøve skal foregå i:

På billedet ses et eksempel på den drop down liste, der fremkommer.

  • Oplysningen bliver automatisk gemt i Netprøver.dk.



På prøvedagen


På prøvedagen skal du sikre dig, at alle elever, som ikke er i lokalet, er registreret fraværende (f.eks. 'Syg' eller 'Ikke mødt'). Du skal derfor:

  1. Fraværsregistrere elever, der ikke er til stede
  2. Klarmelde opgavesættet på hvert prøvehold
  3. Kontrollere, at eleverne har afleveret
  4. Afslutte hvert prøvehold, når alle elever på holdet har afleveret.

Sådan fraværsregistrerer du elever


Både inden en prøve starter og under en prøve skal du fraværsregistrere elever, som er fraværende ved prøven. Det gør du ved at afslutte prøven for de fraværende elever. Ellers har eleven mulighed for at tilgå opgavesættet og aflevere besvarelsen udenfor prøvelokalet.


  • I kolonnen 'Afslut Prøve', tryk på den lille pil ud for den elev, hvis prøve du vil afslutte
  • En drop-down liste folder sig ud, og du vælger den årsag, som du vil afslutte prøven med
    • Du kan vælge mellem følgende årsager: 'Syg', 'Ikke mødt', 'Forladt eksamen' eller 'Bortvist':

Billedet viser kolonnen Afslut Prøve samt drop down menuen, der bruges til at fraværsregistrere elever.

  • Det er vigtigt, at du afslutter prøven, da det forhindrer eleven i at aflevere en besvarelse uberettiget.


Sådan klarmelder du et opgavesæt


Kort før prøvens start skal du klarmelde opgavesættet for at eleverne kan tilgå det, når prøvens starttidspunkt er passeret. Elever, der ikke er tilstede, skal forinden registreres fraværende, da de ellers kan se opgavesættet.

Fremgangsmåde - sådan klarmelder du et opgavesæt

  • På oversigten over prøvehold klarmelder du opgavesættet ved at trykke på play-ikonet for det prøvehold, som du vil klarmelde
  • Klarmelding af opgavesæt kan tidligst ske en halv time før prøven starter, da det er vigtigt, at fraværende elever registreres inden klarmeldingen af opgavesættet

Billedet viser de forskellige ikoner, der kan stå i kolonnen Status.

  • Når du trykker på Start-ikonet Billedet viser start ikonet, som bruges til at aktivere opgavesættet.bliver du spurgt om du vil aktivere opgavesættet
  • Tryk på knappen 'Klarmeld opgavesæt' i den boks, du får op på skærmen:

Billedet viser den boks, der fremkommer, når du skal klarmelde et opgavesæt.

  • Derved kommer du tilbage til skærmbilledet med oversigten over prøvehold. Du kan nu se et OK-ikon, der illustrerer at opgavesættet er klarmeldt:

På billedet ses et OK ikon i kolonnen Status, der markerer at opgavesættet er klarmeldt.

  • Når opgavesættet er klarmeldt, kan eleverne se det ved prøvens starttidspunkt.


Sådan sætter du et opgavesæt på pause


Hvis der opstår en situation, hvor eleverne ikke må kunne tilgå opgavesættet, skal du sætte opgavesættet på pause.

Fremgangsmåde - sæt et opgavesæt på pause

  • På oversigten over prøvehold sætter du et opgavesæt på pause ved at trykke på OK-ikonet for det prøvehold, som du vil sætte på pause:

På billedet ses OK ikonet i kolonnen Status på oversigten over prøvehold.

  • Når du trykker på OK-ikonet, bliver du spurgt, om du vil sætte opgavesættet på pause
  • Tryk på knappen 'Sæt opgavesæt på pause' i den boks, du får op på skærmen:

Billedet er en skærmvisning af boksen Sæt opgavesæt på pause, hvor du skal trykke på knappen Sæt opgavesæt på pause.

  • Derved kommer du tilbage til skærmbilledet med oversigten over prøvehold. Du kan nu se et Start-ikon Billedet viser start ikonet på oversigten over prøvehold., som indikerer, at eleverne ikke kan se opgavesættet:

Billedet viser de forskellige ikoner, der kan være i kolonnen Status.

  • Når eleverne igen skal kunne se opgavesættet, skal du trykke på Start-ikonet Billedet viser start ikonet, der findes på oversigten over prøvehold.og klarmelde opgavesættet.


Delprøver


Nogle prøver består af to delprøver. I de tilfælde, hvor de begge frigives i Netprøver.dk, vil der være to start-ikoner. Den første delprøve vil altid blive tilgængelig ved prøvens start. Frigivelse af den anden del af prøven kan være forskudt, f.eks. 60 minutter. Når registreringen af fraværende elever er fuldført, kan begge delprøver klarmeldes, da en eventuel forskydelse af anden delprøve styres af Netprøver.dk.

I tilfælde hvor første delprøve udleveres på papir, og anden delprøve først må tilgås senere, vil første delprøve ikke blive udleveret i Netprøver. Besvarelser af første delprøve på papir afleveres på papir. Besvarelser af anden delprøve udleveret i Netprøver.dk afleveres i Netprøver.dk. Prøver med to delprøver udleveret i Netprøver.dk afleveres digitalt på én gang i Netprøver.dk.


Nedtælling til prøvestart


For at sikre en stabil prøveafvikling på landsplan, kan starten på prøven fra centralt hold være forskudt op til tre minutter i forhold til det udmeldte starttidspunkt. Alle elever på samme skole vil have samme udskydelse, også selvom de er på forskellige prøvehold.

Eleverne skal i alle tilfælde – som hidtil – have den i læreplanerne fastsatte tid til at besvare opgavesættene. Afslutningen af prøven skal derfor af institutionen forlænges tilsvarende, når prøven afsluttes.


  • På prøvedagen ser eleverne et nedtællingsur på siden, hvor de starter prøven:

Billedet viser det felt, hvor eleverne kan se nedtællingen til prøvestart.

  • Som prøveansvarlig kan du se den samme nedtælling på fanen 'Elevoversigt pr. lokale' fra 20 minutter før prøven starter:

Billedet viser hvordan den prøveansvarlige ser nedtællingen til prøvestart under fanen Elevoversigt pr. lokale.

  • Når nedtællingen slutter og eleverne har fået adgang til opgavesættet, vil der stå at 'Undervisningsministeriet har frigivet opgavesættet' til 10 minutter efter, at prøven er startet:

På billedet ses den meddelelse, der vises, når Undervisningsministeriet har frigivet opgavesættet.

  • Hvis skolen har prøver, der starter senere, vil nedtællingen vise sig igen 20 minutter før den næste prøve starter.


Sådan kontrollerer du, at eleverne har afleveret


På fanebladet 'Elevoversigt pr. lokale' kan du følge med i fremdriften i prøverne pr. elev. På fanebladet kan du bl.a. følge med i, om de enkelte elever på et prøvehold har afleveret deres besvarelse:

Billedet viser kolonnen Afleveret, hvor du kan se om eleverne har afleveret.

  • Et Billedet viser flueben ikonet, som markerer, at eleven har afleveret sin besvarelse. (flueben) ud for en elev i kolonnen 'Afleveret' betyder, at den pågældende elev har afleveret sin besvarelse
  • I kolonnen 'IP' kan du se IP-adressen, som eleven har uploadet besvarelsen fra
    • OBS: Vær opmærksom på, at det ikke bliver logget her, hvis eleven har været på internettet fra andre IP-adresser for at søge informationer uden for Netprøver.dk. Det er alene en logning af den anvendte IP-adresse til afhentning af opgavesæt og aflevering af besvarelsen
    • Hvis den samme elev har brugt flere IP-adresser, vil det være markeret med et udråbstegn. IP-adresserne kan ses ved at holde musen hen over udråbstegnet.


Sådan sorterer du i oversigten over elever pr. lokale

  • Du kan sortere elevoversigten pr. lokale ved hjælp af to filtre: 'Dato' og 'Lokale'. Som udgangspunkt er elevoversigten pr. lokale sorteret efter dags dato. Du kan ændre datoen ved at trykke på kalender-ikonet ud for dato og her angive, hvilken dag du vil se
  • Derudover kan du trykke på pilen ud for feltet 'Lokale'. Derved får du en drop-down liste over alle de lokaler, der er i brug på skolen til skriftlig prøve
  • Endelig kan du ved hjælp af fritekstsøgningsfeltet 'Filter' søge på prøveholdsnavn eller navn på elev
  • Du kan også kombinere filtrene 'Dato', 'Lokale' og fritekstsøgningsfilteret 'Filter'.

De tre filtre og deres placering ses på nedenstående billede:

Billedet er en skærmvisning, der viser de tre filtre Dato, Lokale og Filter samt deres placering på siden.

  • Endelig kan du sortere elevoversigten pr. lokale ved at trykke på kolonneoverskrifterne
    • Kolonnerne 'Navn' (dvs. prøveholdets navn), 'Elevnavn' og 'Lokale' sorteres alfabetisk fra A-Z eller Z-A
    • Kolonnerne 'Start' og 'Slut' sorteres efter tidligste/seneste tidspunkt, begge stigende eller faldende
    • Kolonnen 'Afleveret' sorteres efter om eleven har afleveret eller ej
    • Kolonnen 'IP' sorteres efter, om der for elever er noteret flere end én IP-adresse til at logge på Netprøver.dk med
    • Når du sorterer ved hjælp af kolonneoverskrifterne, kan du kun bruge én parameter ad gangen, dvs. enten 'Navn' eller 'Elevnavn' eller 'Lokale' og så fremdeles.

Alle de ovenstående kolonner ses på nedenstående billede:

Billedet viser de syv kolonner på elevoversigten pr. lokale.


Sådan afslutter du en prøve


Når prøven er slut, er det vigtigt, at den prøveansvarlige eller eksamensansvarlige afslutter prøven. Først når prøven er afsluttet, kan eleverne ikke uberettiget aflevere besvarelser, ligesom besvarelserne først herefter bliver tjekket for plagiat.


Fremgangsmåde - sådan afslutter du en prøve for et helt prøvehold

  • Fremsøg det prøvehold, som du vil afslutte prøven for
  • På skærmbilledet, der viser de grundlæggende oplysninger om prøveholdet: Tryk på knappen 'Afslut prøve':

Billedet viser knappen Afslut prøve på siden med de grundlæggende oplysninger om prøvehold.

  • Du får nu denne advarsel:

Billedet viser den advarsel, der fremkommer, hvor det skal markeres, at man ønsker prøven afsluttet.

  • Markér i boksen 'Udfør afslut prøve', hvis du er sikker på, at du vil afslutte prøven og tryk på knappen 'Udfør'
  • Prøven er nu slut, og eleverne kan ikke længere aflevere deres besvarelser.


Bemærk, at du ikke får en advarsel, hvis du afslutter prøven for et prøvehold med elever, der har fået ekstra tid. Du skal derfor være opmærksom på, at der kan være elever på et prøvehold, som har fået ekstra tid. Hvis du afslutter hele prøveholdet på én gang, forhindrer du derved også elever med ekstra tid i at aflevere deres besvarelse. I tilfælde af, at der på et prøvehold er en eller flere elever, der har fået ekstra tid, kan prøven først afsluttes for prøveholdet, når den sidste elevs prøve er slut.


Sådan tilføjer du bemærkninger


Du kan tilføje bemærkninger vedrørende prøveholdet og den enkelte elev. Begge typer bemærkninger er synlige for den prøveansvarlige og for den eksamensansvarlige.

Fremgangsmåde - tilføj en bemærkning

  • På skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet kan du skrive en bemærkning vedrørende prøveholdet
  • Før prøven starter, kan du for eksempel skrive en bemærkning om forhold, der vedrører hele prøveholdet, som den prøveansvarlige skal være opmærksom på, når prøven starter
  • Under prøven kan du tilføje en bemærkning vedrørende prøveholdet til dokumentation af hændelser under prøven, for eksempel at internettet var nede i 15 minutter under prøven, og at prøven derfor er forlænget med 15 minutter  
  • Du gemmer bemærkningen ved at trykke på knappen 'Gem':

Billedet viser skrivefeltet til bemærkninger og knappen Gem, der gemmer bemærkningen.

  • Du kan også skrive bemærkninger vedrørende de enkelte elever på prøveholdet
  • Før prøven kan det for eksempel være en bemærkning om, at den pågældende elev kan have brug for bestemte hjælpemidler i forbindelse med særlige prøvevilkår, og at den prøveansvarlige skal være opmærksom på dette
  • Under prøven kan du også tilføje bemærkninger vedrørende eleven til dokumentation af særlige forhold for den pågældende elev, for eksempel at eleven fik et ildebefindende, og at eleven derfor har fået ekstra tid til prøven
  • Tryk på Billedet viser plus ikonet, som bruges til at tilføje en bemærkning. (plus-ikonet) i kolonnen 'Bemærkning' ud for den elev, for hvem du vil tilføje en bemærkning. Der åbnes et lille vindue; 'Opret Bemærkning', hvor du kan skrive din bemærkning
  • Du gemmer bemærkningen ved at trykke på knappen 'Gem':

Billedet viser plus ikonet i kolonnen Bemærkning samt boksen Opret Bemærkning inklusiv skrivefelt.


Sådan uploader du en besvarelse på vegne af en elev


Der kan være tilfælde, hvor en eller flere elever ikke kan aflevere sin opgave i Netprøver.dk. I sådanne tilfælde kan eleven aflevere sin besvarelse ved brug af nødprocedure, som beskrevet i vejledningen 'Nødprocedurer ved afvikling af prøver i Netprøver.dk'.

Når eleven har afleveret sin besvarelse ved brug af nødprocedure, og eleven har forladt prøvelokalet, skal du uploade elevens besvarelse til Netprøver.dk så snart det igen bliver muligt. Det sker ved at du uploader besvarelsen til Netprøver.dk på vegne af eleven. Fremgangsmåden er beskrevet trin-for-trin i det følgende.

Fremgangsmåde - upload en besvarelse på vegne af en elev

  • Uanset hvilken metode, eleven har anvendt til at aflevere sin besvarelse med, skal du som det første genåbne prøven for det prøvehold, som eleven tilhører
  • Med rollen 'Eksamensansvarlig' eller 'Prøveansvarlig' åbner du det prøvehold, som eleven tilhører. Find prøveholdet og tryk på knappen 'Genåben prøve':

På billedet ses knappen Genåben prøve i Netprøver.dk.

  • Du udskyder prøvens sluttidspunkt til et senere tidspunkt dags dato, som beskrevet i afsnittet 'Sådan udskyder du start- og sluttidspunkt for et prøvehold'. Dette gøres for, at du efterfølgende kan tilgå prøven som elev
  • Du logger på Netprøver.dk som den elev, du skal uploade en besvarelse fra. På siden 'Administration' vælger du fanebladet 'Søg bruger'. I søgeboksen skriver du elevens navn eller del af navn, e-mail eller CPR-nummer:

Billedet viser siden Administration, fanebladet Søg bruger og søgefeltet, der bruges til søgning efter en bruger.

  • Når du har fundet den elev, du vil logge ind som, trykker du på 'Login som'-ikonet:

Billedet viser Login som ikonet, der bruges til at logge ind som eleven.

  • 'Login som'-ikonet er på linjen med den elev, som du skal logge ind som:

På billedet ses Login som ikonets placering på linjen med den elev, du skal logge ind som.

  • Nu er du logget ind som eleven og kan aflevere elevens besvarelse på vegne af eleven, som beskrevet i afsnittet 'Sådan uploader du en elevs besvarelse', som du finder i det nedenstående
  • Når du har afleveret besvarelsen på vegne af eleven, skifter du tilbage til din egen brugerrolle ved at trykke på trekanten ved siden af elevens navn øverst til højre på skærmen, og dernæst vælger du 'Skift tilbage til egen bruger':

På billedet ses funktionen Skift tilbage til egen bruger, der bruges til at vende tilbage til din egen bruger.

Bemærk: Det fremgår i Netprøver.dk på prøveholdets faneblad med 'Elevdetaljer', at det er dig, og ikke eleven, der har afleveret. Hvis du holder musen hen over fluebenet vil du se dette (se nedenstående infoboks med oplysninger om afleveringen):

Billedet viser et eksempel på hvordan det kan se ud, når en besvarelse er afleveret, inklusiv en markering med flueben ikonet. 

På billedet ses et eksempel på en infoboks med oplysninger om afleveringen.

  • Når du er færdig med at uploade på vegne af en elev, skal du huske at afslutte prøven igen.


Sådan uploader du en elevs besvarelse

  • Tryk på 'Start prøve', hvorved du kommer ind på afleveringssiden
  • Derefter trykker du på 'Vælg fil' under overskriften '1. Besvarelse'. Du finder besvarelsen, som er gemt i pdf-format, på USB-stikket og vælger denne
  • Besvarelsen bliver uploadet til Netprøver.dk, og du kan se titlen på dokumentet under 'Besvarelse':

Billedet viser knappen Vælg fil under overskriften Besvarelse, samt et eksempel på en uploadet fil.

  • Derefter markerer du feltet under overskriften 'Ekstra forsideinformation' ud for Tro- og loveerklæringen, så der sættes et flueben i feltet. Du bekræfter derved rent systemteknisk, dvs. ikke juridisk, på elevens vegne, at vedkommende ikke har snydt i forbindelse med besvarelsen
  • Hvis det i den pågældende situation overhovedet er muligt, skal en tilsvarende tro- og loveerklæring, der er underskrevet af den relevante elev, indhentes af den prøveafholdende skole på anden vis - f.eks. ved at eleven underskriver en papirudgave af tro- og loveerklæringen

Billedet viser den tro- og loveerklæring, som eleven normalt skal erklære sig enig i.

  • Endelig trykker du på knappen 'Aflevér', når du er helt klar til at aflevere elevens besvarelse:

På billedet ses knappen Aflever, der bruges til aflevering af besvarelsen.

  • Du ser nu en advarsel på skærmen, og hvis du er helt klar til at aflevere, skal du:
  1. Markere 'Jeg vil aflevere besvarelsen'
  2. Dette aktiverer knappen 'Udfør', som du derefter trykker på:

Billedet er en skærmvisning af den advarselsboks, der fremkommer ved aflevering.

  • Når du har afleveret elevens besvarelse, får du denne kvittering på skærmen:

Billedet viser et eksempel på den kvittering for aflevering, som man får, når besvarelsen er afleveret.

  • Der bliver sendt en kvitteringsmail til eleven, hvis eleven har tilføjet sin e-mailadresse i sin brugerprofil.


Sådan hjælper du en elev til prøve


I det følgende er beskrevet, hvordan du som eksamensansvarlig eller prøveansvarlig hjælper en elev til en prøve.

For at hjælpe elever til en prøve skal du vide, hvordan eleverne skal anvende Netprøver.dk. Det er beskrevet i vejledningen 'Brugervejledning til elever', som skal ses som et supplement til dette kapitel.


Eleven kan ikke logge på med UNI-Login eller NemID


Hvis eleven af en eller anden årsag hverken kan logge på Netprøver.dk med sit Unilogin eller NemID, kan skolens eksamensansvarlige eller brugeradministrator oprette et midlertidigt login til eleven. Det midlertidige login vil kun være gyldigt indtil prøven er afsluttet for eleven.

I vejledningen til eksamensansvarlig og prøveansvarlig er der et afsnit om 'Midlertidigt login', der beskriver, hvordan eksamensansvarlig og prøveansvarlig kan oprette et midlertidigt login.

Fremgangsmåde - log på Netprøver.dk med midlertidigt login

  • Eleven modtager en e-mail med et link, som eleven skal trykke på:

Billedet viser et eksempel på den tilsendte e-mail, der indeholder et link.

  • Herefter skal du oplyse eleven en 4-cifret adgangskode, som den eksamensansvarlige eller brugeradministratoren har lavet til det midlertidige login
  • Eleven skriver den 4-cifrede adgangskode i feltet 'Adgangskode':

På billedet ses det felt, hvor eleven skal indtaste adgangskoden efterfulgt af et klik på knappen Log på Netprøver.

  • Til sidst skal eleven trykke på knappen 'Log på Netprøver', og så er eleven logget på.


 Eleven skal aflevere


Eleven afleverer sin besvarelse ved at gennemføre fire trin:
  1. Eleven gemmer sin besvarelse i pdf-format på sit it-udstyr
  2. Eleven uploader sin besvarelse til Netprøver.dk
  3. Eleven erklærer, at vedkommende ikke har snydt (via Tro- og loveerklæring)
  4. Eleven afleverer sin besvarelse i Netprøver.dk.

Hvis eleven ikke kan aflevere sin besvarelse i Netprøver.dk, kan andre måder, som beskrevet i vejledningen 'Nødprocedurer ved afvikling af prøver i Netprøver.dk' tages i anvendelse.


Sådan sletter eleven selv et uploadet, men ikke afleveret dokument i Netprøver.dk


En elev kan selv omdøbe, slette eller tjekke et dokument, som eleven har uploadet til Netprøver.dk.


  • Når eleven har uploadet et dokument, ser eleven tre ikoner ud for dokumentets titel:

Billedet viser de tre ikoner ud for dokumentets titel, herunder krydset, blyanten og download ikonet.

Billedet viser kryds-ikonet, som bruges til sletning af dokumenter.(Kryds-ikonet) betyder, at eleven kan slette dokumentet, f.eks. hvis eleven er kommet til at uploade et forkert dokument. Når eleven har fjernet et forkert dokument, uploader eleven blot det rigtige dokument.

De to andre ikoner giver eleven mulighed for følgende:

Billedet viser blyant-ikonet, som bruges til at give dokumentet et nyt navn.(Blyant-ikonet) betyder, at eleven kan give det uploadede dokument et nyt navn, efter at eleven har uploadet det til Netprøver.dk.

På billedet ses hent-ikonet, som gør at eleven kan åbne og tjekke dokumentet før aflevering.(Hent-ikonet) betyder, at eleven kan åbne dokumentet i Netprøver.dk og tjekke, at eleven har uploadet et korrekt dokument. Husk gerne eleven på, at det er en vigtig del af den samlede afleveringsproces at kontrollere, at eleven afleverer det rigtige dokument. Det er derfor vigtigt, at eleven kontrollerer den uploadede fil og sikrer sig, at alt er som det skal være.


Eleven vil trække en for tidligt afleveret besvarelse tilbage


Hvis en elev har afleveret en besvarelse, men fortryder og gerne vil aflevere en anden version af sin besvarelse i stedet for, kan du hjælpe eleven med det - hvis skolen i øvrigt vurderer, at eleven er berettiget til at aflevere en anden version af sin besvarelse.

Den eksamensansvarlige og den prøveansvarlige – og kun disse to – kan administrativt trække en afleveret besvarelse tilbage, såfremt prøven ikke er afsluttet.

Fremgangsmåde - træk en for tidligt afleveret besvarelse tilbage

  • Find elevens prøvehold frem på oversigten over prøveholdene på din skole (1):

Billedet viser et eksempel på en prøveholdsoversigt på en skole.

  • Tryk på prøveholdets navn, så skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger for prøveholdet åbnes
  • Åbn fanen 'Elevdetaljer' og find eleven frem i oversigten over elever på prøveholdet, som du skal hjælpe med at tilbagekalde afleveringen for (2):

Billedet viser fanen Elevdetaljer og det udpeges, hvor du kan finde en elev på oversigten.

  • Tryk på afleveringsikonet Billedet viser flueben ikonet, som kan findes i kolonnen Afleveret. (flueben-ikonet) i kolonnen 'Afleveret' (3):

Billedet viser flueben ikonet i kolonnen Afleveret.

  • Du ser nu denne advarselsboks komme frem på skærmen (4):

Billedet viser advarselsboksen, hvor du skal bekræfte, at du ønsker at trække besvarelsen tilbage.

  • Markér, at du vil trække besvarelsen tilbage (5)
  • Tryk derefter på knappen 'Udfør' (6):

Billedet viser knappen Udfør i advarselsboksen, som bruges til at trække besvarelsen tilbage.

  • Besvarelsen er hermed trukket tilbage, og eleven kan aflevere en ny besvarelse, såfremt prøven ikke er afsluttet.


Hvis eleven vil aflevere blankt


Hvis en elev vælger ikke at aflevere en besvarelse, kan eleven aflevere blankt.


  • Eleven trykker på 'Aflevér blank', som eleven finder nederst under overskriften '1. Besvarelse':

Billedet viser knappen Aflever blank placeret under overskriften 1. Besvarelse.

  • Du bør gøre eleven opmærksom på, at når eleven afleverer blankt, så svarer det til at aflevere et blankt stykke papir som besvarelse, dvs. at besvarelsen bliver bedømt som sådan.


Når eleven forlader prøvelokalet


Inden en elev må forlade prøvelokalet – uanset om eleven vil forlade det inden prøven er slut eller når prøven er slut – skal du og/eller prøvevagten kontrollere, at alt er som det skal være, før eleven forlader lokalet.

Det skal bl.a. kontrolleres, at:

  • Eleven har afleveret sin besvarelse i Netprøver.dk eller på en måde som beskrevet i vejledningen om nødprocedurer. Hvis eleven har afleveret i Netprøver.dk, fremgår det af 'Elevoversigten pr. lokale', at eleven har afleveret – vist ved et flueben ud for eleven i kolonnen 'Afleveret' på oversigten 'Elevoversigt pr. lokale'.
  • Hvis eleven har afleveret på en måde som beskrevet i vejledningen om nødprocedurer, at det er registreret, at eleven har afleveret, og at eleven har fået en kvittering for aflevering.

Hvis eleven har registreret sin e-mailadresse i sin brugerprofil på Netprøver.dk, så modtager eleven en kvitteringsmail for aflevering af besvarelsen. Hvis eleven ikke umiddelbart modtager en kvitteringsmail, kan eleven tjekke sit spam-filter, da kvitteringsmailen kan være landet der.


Efter prøven er slut


Sådan ser du rapporter vedrørende plagiat

Alle afleverede besvarelser bliver automatisk kontrolleret for plagiat, og der udfærdiges en rapport for hver besvarelse. Besvarelserne er typisk tilgængelige for bedømmere om morgenen dagen efter prøven. I nogle tilfælde vil rapporterne fra plagiatkontrollen først være tilgængelige nogle dage efter, men bedømmere kan stadig tilgå besvarelserne dagen efter prøven.

Fremgangsmåde - sådan ser du plagiatkontrolrapporter

  1. Klik på det prøvehold på oversigten, du vil tjekke for plagieringsrapporter
  2. Klik på 'Elevdetaljer' under overskriften 'Elever'
  3. Yderst til højre finder du kolonnen 'Plagiat'. Ud for hver elev, der har afleveret en besvarelse, ser du enten et ur-ikon;Billedet viser ur ikonet, som betyder at besvarelsen er sendt til kontrol for plagiat.eller en procentsats
    1. Billedet viser ur ikonet, som betyder at besvarelsen er sendt til kontrol for plagiat.(Ur-ikonet) betyder, at besvarelsen er sendt til kontrol for plagiat


    2. 0 % betyder, at besvarelsen er kontrolleret, og at der ikke er fundet tegn på plagiat. Hvis procenten er mere end 0 %, angiver det, hvor store dele af besvarelsen, som også er fundet i andre kilder:

      Billedet viser kolonnen Plagiat på fanen Elevdetaljer.

  4. Ved tryk på procentsatsen åbnes den fulde plagieringsrapport for den pågældende elev.


Sådan downloader du et prøveholds besvarelser


Hvis et prøveholds lærere ønsker at se elevernes besvarelser, kan du eller den prøveansvarlige downloade alle prøveholdets besvarelser og opgaveformulering som en zip-fil og sende denne til prøveholdets lærere.

Fremgangsmåde - sådan downloader du et prøveholds besvarelser

  • Åbn det pågældende prøvehold
  • Tryk på knappen 'Download alle filer' under overskriften 'Elever':

    Billedet viser knappen Download alle filer under overskriften Elever.
  • Der er en kort ventetid, inden zip-filen downloades:
    Billedet viser det skærmbillede, der fremkommer, når download af zip filer er i gang.
  • Den downloadede zip-fil, der indeholder alle besvarelser fra elever på prøveholdet, kan herefter sendes til prøveholdets lærer
    • Når zip-filen pakkes ud, vil der være et katalog for hver elev med elevens besvarelse.


Særlige forhold på prøvedagen


Alle ændringer, der opdages forud for de skriftlige prøvers begyndelse, skal indberettes til XPRS. Det er vigtigt, at alle prøveholdsændringer foretages i XPRS og kun i XPRS.

Der kan dog opstå særtilfælde, hvor det bliver nødvendigt at oprette et prøvehold eller at foretage ændringer på prøvehold direkte i Netprøver.dk på prøvedagen. De nødvendige handlinger knyttet til et sådant særtilfælde er beskrevet i dette afsnit. Bemærk, at de kun må tages i anvendelse på selve prøvedagen.

Sådan tilføjer du en elev til et prøvehold


Der kan i særlige tilfælde være behov for, at den eksamensansvarlige sætter en elev på et prøvehold i Netprøver.dk - for eksempel hvis det på selve prøvedagen viser sig, at en elev mangler på et prøvehold. Den prøveansvarlige kan også gøre det.

Fremgangsmåde - tilføj en elev til et prøvehold

  • Du åbner det pågældende holds skærmbillede, hvor det nederst er muligt at tilføje elever manuelt
  • Tryk på knappen 'Tilføj elever':

Billedet viser knappen Tilføj elever på Netprøver.dk.

  • Du får nu mulighed for at vælge, om du vil tilføje én elev eller flere elever ad gangen:

Billedet viser vinduet Tilføj elever, hvor du enten kan vælge at tilføje elever en ad gangen eller flere ad gangen.

  • Hvis du kun skal tilføje en enkelt elev, vælger du 'En ad gangen'. Når du begynder at skrive i det blanke felt, vil der fremkomme en liste over alle de elever på skolen, som har denne bogstavkombination i enten navn eller e-mail
    • Du kan også vælge at skrive en elevs fulde navn, og kun den elev vises
  • Bemærk, at hvis eleven ikke er indberettet til XPRS, vil det ikke være muligt at søge eleven frem. Du skal i så fald bede skolens brugeradministrator for Netprøver.dk om at oprette eleven i Netprøver.dk, og først derefter kan du manuelt tilføje eleven til et prøvehold
  • Du tilføjer eleven ved at trykke på Billedet viser plus-ikonet, som bruges til at tilføje elever. (plus-ikonet) ud for elevens navn:

På billedet ses et eksempel på plus ikonet ud for elevens navn. Eleven tilføjes ved tryk på dette ikon.

  • Hvis der er tale om, at flere elever skal tilføjes det samme prøvehold, kan du vælge at massetilføje. Det gør du ved først at vælge 'Flere ad gangen'. Det åbner et nyt skærmbillede, hvor du kan indsætte en liste med bruger-ID’er, separeret med mellemrum, komma eller semikolon. (Med bruger-ID’er menes: E-mail, CPR-nummer og Unilogin ID)
  • Du tilføjer eleverne ved at trykke på knappen 'Tilføj elever':

På billedet ses det hvordan man kan vælge at tilføje flere elever ad gangen ved at indsætte en liste med elever i feltet og afslutte med et klik på knappen Tilføj elever.


Midlertidigt login


Hvis en bruger, f.eks. en elev eller en prøvevagt, på prøvedagen ikke kan logge på Netprøver.dk med hverken NemID eller Unilogin, kan du oprette et midlertidigt login. 

For at brugeren kan anvende det midlertidige login, skal der ske følgende:

  1. Midlertidigt login oprettes
  2. Ved oprettelse sender systemet automatisk en e-mail til brugeren med et link
  3. Brugeren skal have adgangskode af skolen
  4. Brugeren logger på Netprøver.dk ved at trykke på linket i e-mailen og angive den adgangskode, brugeren har fået oplyst af skolen.


Sådan opretter du et midlertidigt login

  • Stå i fanen 'Administration':

Billedet viser fanen Administration på Netprøver.dk.

  • Fremsøg den bruger, du vil oprette et midlertidigt login til ved at vælge 'Søg bruger':
  1. Begynd at skrive brugerens navn i skrivefeltet, og listen med navne, der matcher, vises
  2. Udpeg brugeren på listen
  3. Tryk på redigeringsikonet (blyant-ikonet) ud for brugerens navn:
    Billedet viser søgefeltet til indtastning af brugernavn samt listen, der fremkommer nedenunder. Billedet viser også hvor du finder blyantikonet, som bruges til redigering.

    Dette åbner brugerens profil, som nu er klar til redigering

  4. Tryk på + (plus-ikonet) i feltet ud for 'Midlertidigt login':
    Billedet viser hvor du finder plus-ikonet i feltet ud for Midlertidigt login.


    Dette åbner en ny dialogboks, hvor du kan redigere oplysningerne vedrørende det midlertidige login:
    På billedet ses feltet til e-mail, kalenderikonet ud for feltet Udløber, feltet Adgangskode samt knappen Gem.

  5. Hvis brugeren har angivet mere end én e-mailadresse, vælg den e-mailadresse, e-mailen med login skal sendes til
  6. Angiv dato og tidspunkt for loginkodens udløb
  7. Skriv den midlertidige adgangskode
  8. Tryk på knappen 'Gem'
    1. Det midlertidige login er nu oprettet, og en e-mail med adgangslink er sendt til brugeren
    2. Du ser nu dette skærmbillede, hvor der i feltet ud for 'Midlertidigt login' er indsat oplysninger vedrørende det midlertidige login, som du netop har oprettet:

      Skærmbilledet, der fremkommer, viser feltet ud for Midlertidigt login, hvor der nu er tilføjet oplysninger.



Sådan redigerer du et midlertidigt login

  • Hvis du vil ændre tidspunktet for kodens udløb, skal du trykke på redigér-ikonet Billedet viser blyantikonet, som bruges til at redigere oplysninger. (blyant-ikonet) nederst i feltet med oplysninger om den midlertidige kode, du netop har oprettet:

Billedet viser hvor blyantikonet er på skærmbilledet med det midlertidige login.

  • Du får nu nedenstående dialogboks frem, hvor du kan ændre tidspunktet for kodens udløb
  • Tryk på kalenderikonet ud for feltet 'Udløber', og en kalender med tidspunkt åbner sig. Angiv dato og tidspunkt
  • Du gemmer ændringen ved at trykke på knappen 'Gem':

På billedet ses kalenderikonet ud for feltet Udløber samt knappen Gem.





Sådan sletter du et midlertidigt login

  • Hvis du af en eller anden grund vil slette det midlertidige login, skal du trykke på sletteikonet;Billedet viser minustegnet, der bruges til sletning.(minus-tegnet) nederst i feltet med oplysninger om den midlertidige kode, du netop har oprettet:


Billedet viser hvor du finder det minustegn, der bruges til sletning af midlertidigt login.

  • Du får nu denne advarsel vist i en dialogboks:

Billedet er en skærmvisning af den advarselsboks, der dukker op i forbindelse med sletning.

  1. Markér 'Jeg vil slette det midlertidige login' ved at sætte flueben i feltet
  2. Tryk på knappen 'Udfør':

Billedet viser advarselsboksen i forbindelse med sletning, hvor du skal markere med flueben og derefter trykke på knappen Udfør.




Brugeren modtager link til midlertidigt login med e-mail

  • Brugeren modtager en e-mail med et link til det midlertidige login:

Billedet viser et eksempel på den tilsendte e-mail, der indeholder et link.


  1. Du, eller en anden af skolens ansatte, skal herefter oplyse brugeren om den tildelte adgangskode, som brugeren skal skrive ind i feltet 'Adgangskode' på det login-billede, der vises, når brugeren trykker på linket
  2. Til sidst trykker brugeren på knappen 'Log på Netprøver.dk' og er nu logget på Netprøver.dk:
    På billedet ses det felt, hvor brugeren skal indtaste adgangskoden efterfulgt af et klik på knappen Log på Netprøver.


Sådan opretter du et prøvehold på prøvedagen


Et særligt tilfælde kan for eksempel være, at det på selve prøvedagen viser sig, at et prøvehold helt mangler på oversigten.

Fremgangsmåde - opret et prøvehold på prøvedagen

  • Tryk på knappen 'Opret prøvehold' på oversigtsbilledet:

Billedet viser placeringen af knappen Opret prøvehold på oversigtsbilledet.

  • Dette åbner et nyt vindue: 'Opret prøvehold', hvor du skal angive følgende fire oplysninger:
  1. Typen af prøve, det drejer sig om. Du vælger fra drop-down listen, som folder sig ud, når du trykker på pilen i feltet ud for 'Type'
  2. Prøveholdsnavnet, du er i gang med at oprette. Dette gør du i feltet 'Prøveholdsnavn'
  3. Prøveterminen for prøveholdet. Tryk på pilen i feltet ud for 'Prøvetermin', og en liste over prøveterminer folder sig ud. Klik på den prøvetermin, denne prøve skal foregå i
  4. Prøveforekomsten for prøveholdet. Når du har valgt en prøvetermin, kan du fra en liste af prøveforekomster vælge én prøveforekomst, som skal høre til prøveholdet. Der vises kun aktive prøveforekomster i listen
    1. Klik på den prøveforekomst, som skal høre til prøven. Du kan i det blanke felt skrive prøveforekomstens navn, og kun den ene prøveforekomst vises på listen over prøveforekomster
  • Til sidst trykker du på knappen 'Opret prøvehold' (5):

Billedet viser hvordan du opretter et prøvehold ved at følge trin 1 til 5.

  • Derefter åbner et skærmbillede, hvor du kan angive grundlæggende oplysninger vedrørende prøveholdet, bl.a.:
    • Hvilket fag prøven omhandler
    • Hvilket lokale, stedprøven skal foregå i:

Billedet viser hvor på siden, du kan angive fag og lokale.

  • Endelig kan du tilføje elever til prøveholdet, som beskrevet i afsnittet 'Sådan tilføjer du en elev til et prøvehold'
  • Oplysninger om prøvens start- og sluttidspunkt samt forventet start for bedømmelse kan ikke ændres ved stedprøver.


Bemærk: Hvis du opretter et prøvehold på prøvedagen, skal dette prøvehold efterfølgende indberettes til XPRS – ellers vil der ikke kunne tilknyttes en censor til prøveholdet. Efter indberetningen til XPRS vil der blive tildelt en censor til det indberettede prøvehold, og det nye indberettede prøvehold inklusiv censor vil blive indlæst af Netprøver.dk.

Der vil nu være to udgaver af samme prøvehold. Det prøvehold, som institutionen selv har oprettet, og hvor eleverne har afleveret deres besvarelser, og det prøvehold, der er oprettet fra XPRS, og hvor der er tilknyttet en censor. Institutionen skal herefter overføre elevernes besvarelser til prøveholdet fra XPRS, således at censor kan tilgå dem.


Sådan aktiverer du et prøvehold


Når alle oplysninger om et prøvehold, som du selv har oprettet, er tjekket og evt. yderligere oplysninger om lokale, ekstra tid m.m. er registreret, skal prøveholdet aktiveres, så det bliver synligt for bedømmere og de elever, der skal til prøven.


  • Når du trykker på knappen 'Aktiver prøvehold' bliver du bedt om at bekræfte, at du vil aktivere prøveholdet:

Billedet viser knappen Aktiver prøvehold på Netprøver.dk.

  • Tryk på knappen 'Bekræft' i den boks, du får op på skærmen:

På billedet ses boksen Bekræft aktivering, hvor du skal bekræfte aktiveringen ved at trykke på knappen Bekræft.


Sådan retter du et prøvehold, du selv har oprettet


Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.

Sådan udskyder du start- og sluttidspunkt for et prøvehold


Den eksamensansvarlige kan udskyde start- og sluttidspunkter for institutionens prøvehold. Hvis man som prøveansvarlig for et prøvehold vil udskyde start- og sluttidspunkt for prøven, så skal den prøveansvarlige kontakte den eksamensansvarlige, som kan udskyde tidspunkterne i Netprøver.dk, som beskrevet i det følgende.

Start- og sluttidspunktet for prøven er automatisk sat til prøvens officielle start- og sluttidspunkt.

Fremgangsmåde - udskyd start- og sluttidspunkt for et prøvehold

  • For at udskyde prøvens starttidspunkt:
    • Tryk først på kalender-ikonet ud for 'Start', og en kalender åbner sig. For at udskyde tidspunktet for prøvens start: Vælg det time- og minuttal, prøven skal starte
    • Når du udskyder prøvens starttidspunkt, udskydes sluttidspunktet automatisk med samme antal timer/minutter, som prøvens start udskydes med
    • Gem oplysningerne ved at trykke på knappen 'Luk':

Billedet viser hvordan man udskyder start- og sluttidspunkt for et prøvehold ved at angive tiderne i kalenderen, der fremkommer.

  • For at udskyde prøvens sluttidspunkt:
    • Tryk først på kalender-ikonet ud for 'Slut', og en kalender åbner sig. For at udskyde tidspunktet for prøvens slut: Vælg det time- og minuttal, prøven skal slutte
    • Gem oplysningerne ved at trykke på knappen 'Luk'.



Generelle forhold


Sådan logger du på www.netprøver.dk

  • På forsiden trykker du på knappen 'Log på Netprøver':

Billedet viser knappen Log på Netprøver, som findes på forsiden af netprøver.dk.

  • Skriv for eksempel 'VUC' og alle institutioner med 'VUC' i navnet vil blive vist på en liste, som du kan vælge fra, eller skriv din skoles navn i søgefeltet
  • Tryk på 'UNI-Login' eller 'NemID':

Billedet er en visning af skærmbilledet for login. På billedet ses et søgefelt samt muligheden for at vælge login med enten NemID eller Unilogin.

  • Du kan logge på med enten Unilogin eller NemID


    • Hvis du ikke har et Unilogin:  Du kan læse mere om Unilogin og hvordan det oprettes ved at følge dette link.
    • Hvis du ikke har et NemID: NemID medarbejdersignatur kan udstedes af skolens NemID administrator. Det er nødvendigt, at NemID administratoren knytter CPR-nummer til medarbejdersignaturen.
    • Du kan også bruge dit private NemID til at logge på Netprøver.dk. Du kan læse mere om NemID på www.nemid.nu.


  • Når du logger på Netprøver.dk, ser du på forsiden en samlet oversigt over alle prøvehold på din institution:

Billedet er en skærmvisning af forsiden, hvor du finder en samlet oversigt over prøveholdene på din institution.


Du kan anvende oversigten under prøveafholdelser til at danne dig et overblik over status på de enkelte prøver, herunder hvor mange elever, der har afleveret pr. prøvehold, hvilket lokale prøveholdene sidder i, hvornår prøven er slut m.m.

Prøveholdsoversigten bliver automatisk opdateret hvert 2. minut. Ved prøvens afslutning, hvor der kan være behov for hyppigere opdatering, kan du manuelt opdatere skærmbilledet ved at trykke F5.


Sådan får du information om eventuelle problemer med driften af Netprøver.dk

Du kan få information om eventuelle problemer med driften af Netprøver.dk på driftsinfo.stil.dk. Hvis du vil modtage information om eventuelle problemer med driften af Netprøver.dk på e-mail eller sms, så anbefaler vi, at du tilmelder dig STIL’s driftsinformation om Netprøver.dk og Unilogin. Tilmelding kan foretages på driftsinfo.stil.dk med Unilogin.