Introduktion

Rollen som Eksamensansvarlig

Der er en række forskellige brugerroller i Netprøver.dk. Denne vejledning er målrettet rollen som 'Eksamensansvarlig'.

Rollen er kort ridset op her:

Billedet indeholder en beskrivelse af rollen som eksamensansvarlig og dennes opgaver samt ansvarsområder.

Flere af ovenfor nævnte opgaver kan også udføres af brugerrollen 'Prøveansvarlig', dog kun for de prøvehold, vedkommende er prøveansvarlig for.

Generel kommentar

Alle prøvehold og elever i Netprøver.dk er de samme som de prøvehold og elever, skolen har indberettet til XPRS. Ved prøverne i sommerterminen, sygeterminen og vinterterminen er stamdata vedrørende prøver, prøvehold og elever tilgængelige i Netprøver.dk fra en uge efter sidste frist for indberetning af prøveplaner. Fra tidspunktet for offentliggørelse af den skriftlige prøveplan er data om bedømmere ligeledes tilgængelige. Data til Netprøver.dk indlæses fra XPRS via en webservice. Webservicen er sat op til at køre automatisk med bestemte intervaller.

Ved generalprøver og andre test i Netprøver.dk kan stamdata vedrørende prøver, prøvehold og elever være tilgængelige dagen efter indberetning af prøveplaner.

Nødprocedurer for afvikling af prøver i Netprøver.dk

Ministeriet har udarbejdet en vejledning om nødprocedurer for afvikling af prøver i Netprøver.dk. Vejledningen om nødprocedurer skal ses som et supplement til denne brugervejledning. Du kan finde mere info om Netprøver.dk på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside ved at følge dette link.


Forberedelser før prøvedagen

Før prøvedagen skal du tjekke forskellige ting:

  1. Er de rigtige elever på prøveholdene?
  2. Har du tildelt ekstra tid til dispensater?
  3. Har du fordelt prøveholdene på lokaler?
  4. Har du tilknyttet prøveansvarlige til holdene?

Nedenfor forklares det, hvordan du udfører opgaverne.

Sådan sikrer du dig, at prøvehold og elever på prøvehold er korrekte

Efter hver indberetning til XPRS med efterfølgende indlæsning af stamdata fra XPRS til Netprøver.dk, kan du i Netprøver.dk tjekke oversigten over prøvehold. Du kan også åbne hvert enkelt prøvehold og se en oversigt over tilmeldte elever på de enkelte prøvehold. På den måde kan du sikre, at alt er korrekt.

Hvis der skulle vise sig at være fejl i skolens indberetning til XPRS, og dermed i de indlæste data fra XPRS, skal du foretage en ny indberetning til XPRS med de korrekte data. Hvis der f.eks. dagen før prøven viser sig at være fejl, og skolen ikke kan nå at foretage en ny indberetning til XPRS og få indlæst data fra XPRS inden næste dags prøve, kan du manuelt rette i et prøveholds data i Netprøver.dk. I dette tilfælde bør du altid kontakte Styrelsen for Undervisning og Kvalitet for at sikre, at de rigtige prøvedata også kommer ind i XPRS.


For lettere at få overblik over og finde frem til de prøvehold, som du skal tjekke, kan du sortere oversigten. Det kan du gøre ved hjælp af filtrene: 'Prøvetermin', 'Tidsfiltrering' og 'Status'.
  • Eksempel A: Du vil sortere oversigten og finde de prøver frem, som er i sommerterminen 2017: Tryk på pilen i feltet ud for 'Prøvetermin' (1) og vælg filtret 'S 2017' på drop-down listen, der folder sig ud.
  • Eksempel B: Du vil sortere oversigten og finde de prøver frem, som er i gang: Tryk på pilen i feltet ud for 'Status' (2) og vælg filtret 'I gang' på drop-down listen, der folder sig ud.

Billedet viser oversigten over prøvehold i din institution, samt de forskellige måder, som oversigten kan sorteres på.

  • Eksempel C: Du vil filtrere oversigten efter tid: Tryk på pilen i feltet ud for 'Tidsfiltrering' og vælg det filter på drop-down listen, du vil filtrere efter.
    • Ved at vælge 'Deltagerperiode starter' får du mulighed for at angive en periode inden for hvilken, du vil se alle de prøvehold, der starter.

Billedet viser oversigten over prøvehold i din institution, samt de forskellige måder, som oversigten kan sorteres på.

  • Du kan også kombinere de tre filtre 'Prøvetermin', 'Tidsfiltrering' og 'Status'.
  • Endelig kan du sortere oversigten ved at trykke på kolonneoverskrifterne:
    • Kolonnerne 'Navn' (dvs. prøveholdets navn), 'Fag', og 'Lokale' sorteres alfabetisk fra A-Z eller Z-A.
    • Kolonnerne 'Start' og 'Slut' sorteres efter tidligste/seneste tidspunkt, stigende eller faldende.
    • Kolonnen 'Status' sorteres efter hvor langt prøven er fremskreden.
    • Når du sorterer ved hjælp af kolonneoverskrifterne, kan du kun bruge én parameter ad gangen, dvs. enten 'Navn' eller 'Fag' eller 'Lokale' og så fremdeles.

I det nedenstående billede ses alle de ovennævnte kolonneoverskrifter og deres placering i oversigten:

Billedet viser alle kolonneoverskrifterne og deres placering i oversigten over prøvehold.


Sådan registrerer du ekstra tid til elever på et prøvehold

Er der elever på et prøvehold, som du skal registrere ekstra tid til, kan du gøre dette på skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet.

Fremgangsmåde - registrer ekstra tid til elever på et prøvehold

  • Tryk først på det prøvehold på fanen 'Prøveholdsoversigt', som du skal ændre i:

På billedet ses fanen Prøveholdsoversigt og et eksempel på en liste over prøvehold.

  • Dette åbner skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om det pågældende prøvehold, hvor du nederst på skærmbilledet finder listen over elever på prøveholdet. Følg derefter nedenstående tre trin:
  1. Kør musen henover sluttidspunktet for prøven for den elev, du vil give mere tid, tryk på kalender-ikonet, og en kalender åbner sig
  2. For at registrere ekstra tid på prøvens sluttidspunkt for den pågældende elev: Vælg det time-og minuttal, prøven skal slutte for den pågældende elev
  3. Gem oplysningerne ved at trykke på knappen 'Luk' nederst i kalenderen:

På billedet ses det hvordan du ved at følge trin 1 til 3 kan registrere ekstra tid til elever på et prøvehold.

Bemærk, at prøvens sluttidspunkt ikke er ændret for prøveholdet - kun for den pågældende elev. Hvis flere elever skal have ekstra tid, skal sluttidspunktet ændres for hver elev.

Det er som beskrevet i afsnittet 'Sådan udskyder du start- og sluttidspunkt for prøveholdet' også muligt at udskyde sluttidspunktet for hele prøveholdet.


Sådan registrerer du et lokale på et prøvehold

De indlæste prøvehold fra XPRS indeholder ikke oplysninger om, hvilket lokale prøverne skal foregå i. Hvis du ønsker det, kan du manuelt registrere lokale for de enkelte prøvehold.

Fordelen ved at registrere, hvilket lokale prøveholdene skal til prøve i, er, at det efterfølgende giver mulighed for at filtrere på lokale og se listen over de elever, der er i et givent lokale.

Fremgangsmåde - registrer et lokale på et prøvehold

  • Fremsøg det prøvehold, du vil registrere et lokale på, og åbn skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet
  • Tryk på pilen i feltet ud for 'Lokale', og en drop-down liste over de af skolens lokaler, som er registreret til brug ved skriftlige prøver, folder sig ud:

Billedet viser feltet ud for Lokale, hvor du finder pilen, som bruges til at registrere et lokale på et prøvehold.

  • Klik på det lokale, prøven skal foregå i:

Billedet viser pilen ud for feltet Lokale, som bruges til at registrere et lokale på et prøvehold.

  • Oplysningen bliver automatisk gemt i Netprøver.dk.


Sådan registrerer du et lokale på en elev

Du kan også registrere et lokale for hver elev. Dette giver dig efterfølgende mulighed for at filtrere på lokale og se, hvilke elever, der er i et givent lokale.

Fremgangsmåde - registrer et lokale på en elev

  • Nederst på skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om et prøvehold og dets elever, trykker du på pilen ud for den elev, du vil registrere et lokale på:

Billedet viser pilen under overskriften Lokale, som bruges til at registrere et lokale på en elev.

  • Du vælger lokalet på drop-down listen, der kommer frem, som vist i eksemplet herunder:

På billedet ses den drop-down liste med lokaler, som kommer frem.


Sådan tilknytter du prøveansvarlige til prøvehold

Som en del af forberedelsen op til prøveafholdelse, kan du tilknytte prøveansvarlige til prøveholdene. Du kan tilknytte en eller flere prøveansvarlige til det enkelte prøvehold, og du kan også tildele den enkelte prøveansvarlige til flere forskellige prøvehold. De, der skal udpeges som prøveansvarlige, skal på forhånd være tildelt rollen 'Prøveansvarlig' af skolens Netprøver.dk brugeradministrator.

Bemærk: Den prøveansvarlige kan kun se sine prøvehold syv dage frem. Det vil sige, at det først er syv dage før en given prøve, som den prøveansvarlige er ansvarlig for, at vedkommende har mulighed for at se sine prøvehold.

Ved at tilknytte prøveansvarlige til prøvehold, får de prøveansvarlige også rent teknisk mulighed for at knytte elever til disse prøvehold.

Du kan som eksamensansvarlig foretage ændringer i tilknytningen af prøveansvarlige helt frem til prøvestart.

Fremgangsmåde - tilknyt prøveansvarlige til prøvehold

  •  Fremsøg det prøvehold, du vil tildele en prøveansvarlig til, og tryk på fanen 'Prøveansvarlige':

Billedet viser fanen Prøveansvarlige og dens placering på siden.

  • Dette åbner skærmbilledet, hvor du kan tilføje prøveansvarlige for prøveholdet
  • Tryk på knappen 'Tilføj' og skriv navnet på den eller de prøveansvarlige, der skal have prøveholdet tilknyttet, i skrivefeltet:

Billedet viser skrivefeltet, hvor navnet på den prøveansvarlige skrives, samt knappen Tilføj.

  • Du får nu en søgeboks frem, hvor du kan fremsøge den person, som skal tilføjes som prøveansvarlig for prøveholdet
    • Du kan søge på navn eller dele af navn, e-mail eller brugerens Netprøver.dk ID, som Netprøver.dk tildeler hver oprettet bruger
  • Når du har fundet den person, du vil tilføje, trykker du på Billedet viser plus ikonet, som bruges til tilføjelse af prøveansvarlige. (plus-ikonet), og personen tilføjes:

Billedet viser søgefeltet, som bruges til at fremsøge en bruger i Netprøver, samt plus ikonet, som bruges til tilføjelse af personen.


Sådan godkender du indlæsninger fra XPRS

Skolen indberetter til XPRS, hvilket gør, at der læses stamdata fra XPRS ind i Netprøver.dk.

Inden at større ændringer - f.eks. sletning af prøvehold - bliver synlige i Netprøver.dk, skal du godkende dem. Du godkender indlæsningen fra XPRS ved at følge nedenstående fremgangsmåde.

Fremgangsmåde - sådan godkender du indlæsninger fra XPRS

1. Vælg fanen 'Administration'

2. Vælg fanen 'Ændringer fra XPRS'

3. Vælg om du vil godkende eller afvise de enkelte dele af indlæsningen ved at trykke på enten knappen 'Afvis' eller knappen 'Godkend':

Billedet viser de to faner Administration og Ændringer fra XPRS samt knapperne Afvis og Godkend.


Eksempel A: Godkend sletning af et prøvehold

Du vil godkende, at et prøvehold er blevet slettet, så du trykker på knappen 'Godkend' (1). Du får en advarsel, som du skal tage stilling til. Hvis du er indforstået med, at prøveholdet og tilhørende data slettes i Netprøver.dk, og at prøveholdet forsvinder fra oversigten over slettede prøvehold i XPRS, skal du markere 'Udfør sletning af prøvehold <prøveholdets navn>' (2), og derefter trykke på knappen 'Udfør' (3). Dermed godkender du sletningen af det pågældende prøvehold i Netprøver.dk:

Billedet viser processen for at godkende en sletning af et prøvehold via trin 1 til 3.

Eksempel B: Afvis sletning af et prøvehold

Du vil afvise, at et prøvehold bliver slettet, så du trykker på knappen 'Afvis' (1). Du får en advarsel, som du skal tage stilling til. Hvis du er indforstået med:

  • At prøveholdet forbliver aktivt i Netprøver.dk, selvom det et slettet i XPRS
  • At prøveholdet forsvinder fra oversigten over slettede prøvehold i XPRS, og
  • At prøveholdet herefter skal slettes manuelt, hvis det ønskes slettet, skal du markere 'Udfør afvis sletning af prøvehold <prøveholdets navn>' (2), og derefter trykke på knappen 'Udfør' (3). Dermed afviser du sletningen af det pågældende prøvehold i Netprøver.dk:

Billedet viser processen for at afvise en sletning af et prøvehold via trin 1 til 3.


Hvis du får en meddelelse om, at et prøvehold er slettet fra Netprøver.dk, betyder det samtidig, at det er slettet fra XPRS. Når det er slettet fra XPRS, er der ikke længere tilknyttet bedømmere til prøveholdet. Hvis sletningen er en fejl, skal du derfor foretage en ny indberetning til XPRS for at få tilknyttet bedømmere. Herefter vil prøveholdet - inklusiv bedømmere - blive indlæst til Netprøver.dk igen.

  • Endelig kan du trykke på knappen 'Reload', hvorved du manuelt kan hente de stamdata, der er sendt fra XPRS siden den seneste automatiske indlæsning fra XPRS, og således endnu ikke er indlæst. Du kan benytte denne mulighed, hvis du ikke kan vente på den næste automatiske indlæsning fra XPRS:

Billedet viser knappen Reload, der bruges til at hente stamdata manuelt.


Sådan sikrer du, at de rigtige eksterne bedømmere er på prøveholdene

Du skal sikre, at de enkelte prøvehold har de rigtige eksterne bedømmere registreret. Oplysningerne om eksterne bedømmere indlæses fra XPRS.

Du kan som eksamensansvarlig ikke foretage ændringer, hvad angår den eksterne bedømmer.

Fremgangsmåde - tjek at de rigtige eksterne bedømmere er på prøveholdene

  • Fremsøg det prøvehold, du vil tjekke for de rigtige eksterne bedømmere, og tryk på fanen 'Bedømmere'. Dette skærmbillede åbnes:

Billedet viser fanen Bedømmere og overskrifterne Vejleder samt Ekstern bedømmer.

  • Når prøveholdet er indlæst fra XPRS, vil det ud for overskriften 'Ekstern bedømmer (0)' være indikeret med et tal i parentesen, at prøveholdet har en ekstern bedømmer, og den pågældende bedømmers navn vil stå i feltet nedenunder.


Bemærk, kun ved SRP/SSO: I Netprøver.dk kaldes intern bedømmer også for 'Vejleder'.


Fremgangsmåde - sådan allokerer du interne bedømmere på optagelsesprøver

  • På prøveholdet vil det under fanen 'Bedømmere' være muligt at angive lokale bedømmere ved at bruge knappen 'Ret bedømmere'
  • Knappen 'Ret bedømmere' vil kun være mulig at anvende, hvis der til den pågældende optagelsesprøve skal anvendes lokale bedømmere:

Billedet viser fanen Bedømmere og knappen Ret bedømmere.

  • Når der vælges 'Ret bedømmere', kan der tilføjes en intern bedømmer fra en søgeliste. Fra søgelisten kan du fremsøge alle de bedømmere eller medarbejdere, der er tilknyttet institutionen
  • Bedømmere vælges ved at klikke på plus-ikonet til højre ud for bedømmeren, og herefter tilføjes bedømmeren. Det er kun muligt at tilføje to lokale bedømmere til et prøvehold:

Billedet viser hvordan der fremsøges ny bedømmer og hvordan bedømmeren vælges ved at klikke på plus-ikonet.

  • Når bedømmer er tilføjet, vælges hvilket fag, bedømmeren skal bedømme. Det fremgår med en rød markering, hvis der ikke er valgt fag. Der kan ikke vælges samme fag til begge bedømmere.
  • Du skal altid vælge fag for bedømmer, så snart du tilføjer denne til prøveholdet. Bedømmere vil ikke kunne se og bedømme opgaven, hvis de ikke har fået tildelt et fag:

Billedet viser den drop down menu, hvor der skal vælges bedømmerfag.

  • Det er kun muligt at vælge ’Nat’ eller ’Hum’ som fag på optagelsesprøven (som vist i eksemplet nedenfor):
    • Den bedømmer, der tilknyttes faget ’Nat’, vil få mulighed for at indtaste point for opgaverne i matematik og fysik/kemi
    • Den bedømmer, der tilknyttes faget ’Hum’, vil få mulighed for at indtaste point for opgaverne i dansk og engelsk

Billedet viser den drop down menu, hvor der skal vælges bedømmerfag. Du skal vælge enten kategorien Nat eller kategorien Hum som bedømmerfag.

  • Så snart intern bedømmer er tilføjet, kan bedømmer ændres ved at bruge knappen 'Skift'. Inden du skifter bedømmer, skal du bekræfte i et nyt vindue, at du ønsker at fortsætte med at skifte bedømmer:

Billedet viser bekræftelsesboksen, der fremkommer i forbindelse med skiftet af bedømmer, samt knappen Ja.

Ny bedømmer vælges på baggrund af samme metode, som når der tilføjes en bedømmer. Vær opmærksom på, at man kan rette bedømmere efter optagelsesprøven er afsluttet, også selvom der er givet karakter. Såfremt den tidligere bedømmer har angivet karakterer i Netprøver, vil disse forsvinde, hvis bedømmeren udskiftes med en anden bedømmer.

I tilfælde af, at der er oprettet en mistanke om snyd, slettes snyderapporten ikke, men vil fortsat fremgå for de to aktuelle bedømmere.



Sådan allokerer du interne bedømmere på generalprøver

Fremadrettet er det muligt at angive lokale bedømmere i Netprøver på generalprøverne. Hvis en termin har mulighed for lokal censur, vil skolen derfor selv kunne bestemme, hvilke lokale bedømmere, der skal tilknyttes prøveholdet.

Fremgangsmåde - angiv interne bedømmere på generalprøver 
  • På prøveholdet vil det under fanen 'Bedømmere' være muligt at angive lokale bedømmere ved at bruge knappen 'Ret bedømmere'. Brug af knappen 'Ret bedømmere' vil kun være mulig, hvis terminen giver mulighed for at lokale bedømmere kan anvendes:

Billedet viser fanen Bedømmere og knappen Ret bedømmere.

  • Når der vælges 'Ret bedømmere, kan der tilføjes en lokal bedømmer fra en søgeliste. Fra søgelisten kan du fremsøge alle de bedømmere eller medarbejdere, der er tilknyttet skolen.
  • Bedømmere vælges ved at klikke på plus-ikonet til højre ud for bedømmeren, og herefter tilføjes bedømmeren. Det er kun muligt at tilføje to lokale bedømmere til et prøvehold:

Billedet viser hvordan der fremsøges ny bedømmer og hvordan bedømmeren vælges ved at klikke på plus-ikonet.

Skift bedømmer

Så snart lokal bedømmer er tilføjet, kan bedømmer ændres ved at bruge knappen 'Skift'. Inden du skifter bedømmer, skal du bekræfte i et nyt vindue, at du ønsker at fortsætte med at skifte bedømmer:

Billedet viser bekræftelsesboksen, der fremkommer i forbindelse med skiftet af bedømmer, samt knappen Ja.

Ny bedømmer vælges på baggrund af samme metode, som når der tilføjes en bedømmer. Vær opmærksom på, at man kan rette bedømmere efter generalprøven er afsluttet.

Bemærk, at det ikke er muligt at angive karakterer for generalprøver i Netprøver. Bedømmere vil derfor ikke skulle indtaste noget i Netprøver, men vil blot kunne hente besvarelsen i Netprøver.




Sådan ser du, om en elev har brugt alle sine forsøg til optagelsesprøver

Efter hver indberetning til XPRS med efterfølgende indlæsning af stamdata fra XPRS til Netprøver.dk, kan du i Netprøver.dk tjekke oversigten over prøvehold. Du kan også åbne hvert enkelt prøvehold og se en oversigt over tilmeldte elever på de enkelte prøvehold. På den måde kan du sikre, at alt er korrekt.

Hvis der skulle vise sig at være fejl i skolens indberetning til XPRS, og dermed i de indlæste data fra XPRS, skal du foretage en ny indberetning til XPRS med de korrekte data. Hvis der f.eks. dagen før prøven viser sig at være fejl, og skolen ikke kan nå at foretage en ny indberetning til XPRS og få indlæst data fra XPRS inden næste dags prøve, kan du manuelt rette i et prøveholds data i Netprøver.dk. I dette tilfælde bør du altid kontakte Styrelsen for Undervisning og Kvalitet for at sikre, at de rigtige prøvedata også kommer ind i XPRS.


For lettere at få overblik over og finde frem til de prøvehold, som du skal tjekke, kan du sortere oversigten. Det kan du gøre ved hjælp af filtrene: 'Prøvetermin', 'Tidsfiltrering' og 'Status'.
  • Eksempel A: Du vil sortere oversigten og finde de prøver frem, som er i sommerterminen 2017: Tryk på pilen i feltet ud for 'Prøvetermin' (1) og vælg filtret 'S 2017' på drop-down listen, der folder sig ud.
  • Eksempel B: Du vil sortere oversigten og finde de prøver frem, som er i gang: Tryk på pilen i feltet ud for 'Status' (2) og vælg filtret 'I gang' på drop-down listen, der folder sig ud.

Billedet viser oversigten over prøvehold i din institution, samt de forskellige måder, som oversigten kan sorteres på.

  • Eksempel C: Du vil filtrere oversigten efter tid: Tryk på pilen i feltet ud for 'Tidsfiltrering' og vælg det filter på drop-down listen, du vil filtrere efter.
    • Ved at vælge 'Deltagerperiode starter' får du mulighed for at angive en periode inden for hvilken, du vil se alle de prøvehold, der starter.

Billedet viser oversigten over prøvehold i din institution, samt de forskellige måder, som oversigten kan sorteres på.

  • Du kan også kombinere de tre filtre 'Prøvetermin', 'Tidsfiltrering' og 'Status'.
  • Endelig kan du sortere oversigten ved at trykke på kolonneoverskrifterne:
    • Kolonnerne 'Navn' (dvs. prøveholdets navn), 'Fag', og 'Lokale' sorteres alfabetisk fra A-Z eller Z-A.
    • Kolonnerne 'Start' og 'Slut' sorteres efter tidligste/seneste tidspunkt, stigende eller faldende.
    • Kolonnen 'Status' sorteres efter hvor langt prøven er fremskreden.
    • Når du sorterer ved hjælp af kolonneoverskrifterne, kan du kun bruge én parameter ad gangen, dvs. enten 'Navn' eller 'Fag' eller 'Lokale' og så fremdeles.

I det nedenstående billede ses alle de ovennævnte kolonneoverskrifter og deres placering i oversigten:

Billedet viser alle kolonneoverskrifterne og deres placering i oversigten over prøvehold.


På prøvedagen

På prøvedagen skal du sikre dig, at alle elever, som ikke er i lokalet, er registreret fraværende (f.eks. med status 'Syg' eller ''Ikke mødt'). Du skal derfor:

  1. Fraværsregistrere elever, der ikke er til stede
  2. Klarmelde opgavesættet på hvert prøvehold
  3. Kontrollere, at eleverne har afleveret
  4. Afslutte hvert prøvehold, når alle elever på holdet har afleveret.

Sådan fraværsregistrerer du elever

Både inden en prøve starter og under en prøve skal du fraværsregistrere elever, som er fraværende ved prøven. Det gør du ved at afslutte prøven for de fraværende elever. Ellers har eleven mulighed for at tilgå opgavesættet og aflevere besvarelsen udenfor prøvelokalet.

Fremgangsmåde - sådan fraværsregistrerer du elever

  • I kolonnen 'Afslut Prøve', tryk på den lille pil ud for den elev, hvis prøve du vil afslutte
  • En drop-down liste folder sig ud, og du vælger den årsag, som du vil afslutte prøven med
    • Du kan vælge mellem følgende årsager: 'Syg', 'Ikke mødt', 'Forladt eksamen' eller 'Bortvist':

Billedet viser kolonnen Afslut Prøve samt drop down menuen, der bruges til at fraværsregistrere elever.

  • Det er vigtigt, at du afslutter prøven, da det forhindrer eleven i at aflevere en besvarelse uberettiget.


Sådan klarmelder du et opgavesæt

Kort før prøvens start skal du klarmelde opgavesættet for at eleverne kan tilgå det, når prøvens starttidspunkt er passeret. Elever, der ikke er tilstede, skal forinden registreres som fraværende, da de ellers kan se opgavesættet.

Fremgangsmåde - sådan klarmelder du et opgavesæt

  • På oversigten over prøvehold klarmelder du opgavesættet ved at trykke på play-ikonet for det prøvehold, som du vil klarmelde
  • Klarmelding af opgavesæt kan tidligst ske en halv time før prøven starter, da det er vigtigt, at fraværende elever registreres inden klarmeldingen af opgavesættet

Billedet viser de forskellige ikoner, der kan stå i kolonnen Status.

  • Når du trykker på Start-ikonet Billedet viser start ikonet, som bruges til at aktivere opgavesættet. (start-ikonet) bliver du spurgt om du vil aktivere opgavesættet
  • Tryk på knappen 'Klarmeld opgavesæt' i den boks, du får op på skærmen:

Billedet viser den boks, der fremkommer, når du skal klarmelde et opgavesæt.

  • Derved kommer du tilbage til skærmbilledet med oversigten over prøvehold. Du kan nu se et OK-ikon, som viser at opgavesættet er klarmeldt:

På billedet ses et OK ikon i kolonnen Status, der markerer at opgavesættet er klarmeldt.

  • Når opgavesættet er klarmeldt, kan eleverne se det ved prøvens starttidspunkt.


Sådan sætter du et opgavesæt på pause

Hvis der opstår en situation, hvor eleverne ikke må kunne tilgå opgavesættet, skal du sætte opgavesættet på pause.

Fremgangsmåde - sæt et opgavesæt på pause

  • På oversigten over prøvehold sætter du et opgavesæt på pause ved at trykke på OK-ikonet for det prøvehold, som du vil sætte på pause:

På billedet ses OK ikonet i kolonnen Status på oversigten over prøvehold.

  • Når du trykker på OK-ikonet, bliver du spurgt, om du vil sætte opgavesættet på pause
  • Tryk på knappen 'Sæt opgavesæt på pause' i den boks, du får op på skærmen:

Billedet er en skærmvisning af boksen Sæt opgavesæt på pause, hvor du skal trykke på knappen Sæt opgavesæt på pause.

  • Derved kommer du tilbage til skærmbilledet med oversigten over prøvehold. Du kan nu se et Start-ikon Billedet viser start ikonet på oversigten over prøvehold., som indikerer, at eleverne ikke kan se opgavesættet:

Billedet viser de forskellige ikoner, der kan være i kolonnen Status.

  • Når eleverne igen skal kunne se opgavesættet, skal du trykke på Start-ikonet Billedet viser start ikonet, der findes på oversigten over prøvehold. og klarmelde opgavesættet.


Delprøver

Nogle prøver består af to delprøver. I de tilfælde, hvor de begge frigives i Netprøver.dk, vil der være to start-ikoner; Billedet viser start-ikonet, som bruges til at starte prøven med. (start-ikonet). Den første delprøve vil altid blive tilgængelig ved prøvens start. Frigivelsen af den anden del af prøven kan være forskudt i f.eks. 60 minutter.

Når registreringen af fraværende elever er fuldført, kan begge delprøver klarmeldes, da en eventuel forskydning af anden delprøve styres af Netprøver.dk.

I tilfælde, hvor første delprøve udleveres på papir, og anden delprøve først må tilgås senere, vil første delprøve ikke blive udleveret i Netprøver.

Besvarelsen af første delprøve på papir afleveres på papir. Besvarelse af anden delprøve udleveret i Netprøver.dk afleveres i Netprøver.dk. Prøver med to delprøver udleveret i Netprøver.dk afleveres digitalt på én gang i Netprøver.dk.

Nedtælling til prøvestart

For at sikre en stabil prøveafvikling på landsplan, kan starten på prøven fra centralt hold være forskudt op til tre minutter i forhold til det udmeldte starttidspunkt. Alle elever på samme skole vil have samme udskydelse, også selvom de er på forskellige prøvehold.

Eleverne skal i alle tilfælde – som hidtil – have den i læreplanerne fastsatte tid til at besvare opgavesættene. Afslutningen af prøven skal derfor af institutionen forlænges tilsvarende, når prøven afsluttes.


  • På prøvedagen ser eleverne et nedtællingsur på siden, hvor de starter prøven:

Billedet viser det felt, hvor eleverne kan se nedtællingen til prøvestart.

  • Som eksamensansvarlig kan du se den samme nedtælling på fanen 'Elevoversigt pr. lokale' fra 20 minutter før prøven starter:

Billedet viser hvordan den eksamensansvarlige ser nedtællingen til prøvestart under fanen Elevoversigt pr. lokale.

  • Når nedtællingen slutter og eleverne har fået adgang til opgavesættet, vil der stå at 'Undervisningsministeriet har frigivet opgavesættet' indtil 10 minutter efter, at prøven er startet:

På billedet ses den meddelelse, der vises, når Undervisningsministeriet har frigivet opgavesættet.

  • Hvis skolen har prøver, der starter senere, vil nedtællingen vise sig igen 20 minutter før den næste prøve starter.


Sådan kontrollerer du, at eleverne har afleveret

På fanebladet 'Elevoversigt pr. lokale' kan du følge med i fremdriften i prøverne pr. elev. På fanebladet kan du bl.a. følge med i, om de enkelte elever på et prøvehold har afleveret deres besvarelse:

Billedet viser kolonnen Afleveret, hvor du kan se om eleverne har afleveret.

  • Et Billedet viser flueben ikonet, som markerer, at eleven har afleveret sin besvarelse. (flueben) ud for en elev i kolonnen 'Afleveret' betyder, at den pågældende elev har afleveret sin besvarelse
  • I kolonnen 'IP' kan du se IP-adressen, som eleven har uploadet besvarelsen fra
    • OBS: Vær opmærksom på, at det ikke bliver logget her, hvis eleven har været på internettet fra andre IP-adresser for at søge informationer uden for Netprøver.dk. Det er alene en logning af den anvendte IP-adresse til afhentning af opgavesæt og aflevering af besvarelsen.
    • Hvis den samme elev har brugt flere IP-adresser, vil det være markeret med et udråbstegn. IP-adresserne kan ses ved at holde musen hen over udråbstegnet.


Sådan sorterer du i oversigten over elever pr. lokale

  • Du kan sortere elevoversigten pr. lokale ved hjælp af to filtre: 'Dato' og 'Lokale'. Som udgangspunkt er elevoversigten pr. lokale sorteret efter dags dato. Du kan ændre datoen ved at trykke på kalender-ikonet ud for dato og her angive, hvilken dag du vil se
  • Derudover kan du trykke på pilen ud for feltet 'Lokale'. Derved får du en drop-down liste over alle de lokaler, der er i brug på skolen til skriftlig prøve
  • Endelig kan du ved hjælp af fritekstsøgningsfeltet 'Filter' søge på prøveholdsnavn eller navn på elev
  • Du kan også kombinere filtrene 'Dato', 'Lokale' og fritekstsøgningsfilteret 'Filter'.

De tre filtre og deres placering ses på nedenstående billede:

Billedet er en skærmvisning, der viser de tre filtre Dato, Lokale og Filter samt deres placering på siden.

  • Endelig kan du sortere elevoversigten pr. lokale ved at trykke på kolonneoverskrifterne
    • Kolonnerne 'Navn' (dvs. prøveholdets navn), 'Elevnavn' og 'Lokale' sorteres alfabetisk fra A-Z eller Z-A
    • Kolonnerne 'Start' og 'Slut' sorteres efter tidligste/seneste tidspunkt, begge stigende eller faldende
    • Kolonnen 'Afleveret' sorteres efter om eleven har afleveret eller ej
    • Kolonnen 'IP' sorteres efter, om der for elever er noteret flere end én IP-adresse til at logge på Netprøver.dk med
    • Når du sorterer ved hjælp af kolonneoverskrifterne, kan du kun bruge én parameter ad gangen, dvs. enten 'Navn' eller 'Elevnavn' eller 'Lokale' og så fremdeles.

Alle de ovenstående kolonner ses på nedenstående billede:

Billedet viser de syv kolonner på elevoversigten pr. lokale.



Sådan afslutter du en prøve

Når prøven er slut, er det vigtigt, at den prøveansvarlige eller eksamensansvarlige afslutter prøven. Først når prøven er afsluttet, kan eleverne ikke uberettiget aflevere besvarelser, ligesom besvarelserne først herefter bliver tjekket for plagiat.

Fremgangsmåde - sådan afslutter du en prøve for et helt prøvehold

  • Fremsøg det prøvehold, som du vil afslutte prøven for
  • På skærmbilledet, der viser de grundlæggende oplysninger om prøveholdet: Tryk på knappen 'Afslut prøve':

Billedet viser knappen Afslut prøve på siden med de grundlæggende oplysninger om prøvehold.

  • Du får nu denne advarsel:

Billedet viser den advarsel, der fremkommer, hvor det skal markeres, at man ønsker prøven afsluttet.

  • Markér i boksen 'Udfør afslut prøve', hvis du er sikker på, at du vil afslutte prøven og tryk til sidst på knappen 'Udfør'.
  • Prøven er nu slut, og eleverne kan ikke længere aflevere deres besvarelser.


Bemærk, at du ikke får en advarsel, hvis du afslutter prøven for et prøvehold med elever, der har fået ekstra tid. Du skal derfor være opmærksom på, at der kan være elever på et prøvehold, som har fået ekstra tid. Hvis du afslutter hele prøveholdet på én gang, forhindrer du derved også elever, der er tildelt ekstra tid, i at aflevere deres besvarelse. I tilfælde af, at der på et prøvehold er en eller flere elever, der har fået ekstra tid, kan prøven først afsluttes for prøveholdet, når den sidste elevs prøve er slut.


Sådan tilføjer du bemærkninger

Du kan tilføje bemærkninger vedrørende prøveholdet og den enkelte elev. Begge typer bemærkninger er synlige for den prøveansvarlige og for den eksamensansvarlige.

Fremgangsmåde - tilføj en bemærkning

  • På skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet kan du skrive en bemærkning vedrørende prøveholdet
  • Før prøven starter, kan du for eksempel skrive en bemærkning om forhold, der vedrører hele prøveholdet, som den prøveansvarlige skal være opmærksom på, når prøven starter
  • Under prøven kan du tilføje en bemærkning vedrørende prøveholdet til dokumentation af hændelser under prøven, for eksempel at internettet var nede i 15 minutter under prøven, og at prøven derfor er forlænget med 15 minutter  
  • Du gemmer bemærkningen ved at trykke på knappen 'Gem':

Billedet viser skrivefeltet til bemærkninger og knappen Gem, der gemmer bemærkningen.

  • Du kan også skrive bemærkninger vedrørende de enkelte elever på prøveholdet
  • Før prøven kan det for eksempel være en bemærkning om, at den pågældende elev kan have brug for bestemte hjælpemidler i forbindelse med særlige prøvevilkår, og at den prøveansvarlige skal være opmærksom på dette
  • Under prøven kan du også tilføje bemærkninger vedrørende eleven til dokumentation af særlige forhold for den pågældende elev, for eksempel at eleven fik et ildebefindende, og at eleven derfor har fået ekstra tid til prøven
  • Tryk på Billedet viser plus ikonet, som bruges til at tilføje en bemærkning. (plus-ikonet) i kolonnen 'Bemærkning' ud for den elev, for hvem du vil tilføje en bemærkning. Der åbnes et lille vindue; 'Opret Bemærkning', hvor du kan skrive din bemærkning
  • Du gemmer bemærkningen ved at trykke på knappen 'Gem':

Billedet viser plus ikonet i kolonnen Bemærkning samt boksen Opret Bemærkning inklusiv skrivefelt.


Sådan uploader du en besvarelse på vegne af en elev

Der kan være tilfælde, hvor en eller flere elever ikke kan aflevere sin opgave i Netprøver.dk. I sådanne tilfælde kan eleven aflevere sin besvarelse ved brug af nødprocedure, som beskrevet i vejledningen 'Nødprocedurer ved afvikling af prøver i Netprøver.dk'.

Når eleven har afleveret sin besvarelse ved brug af nødprocedure, og eleven har forladt prøvelokalet, skal du uploade elevens besvarelse til Netprøver.dk, så snart det igen bliver muligt. Det sker ved at du uploader besvarelsen til Netprøver.dk på vegne af eleven. Fremgangsmåden er beskrevet trin-for-trin i det følgende.

Fremgangsmåde - upload en besvarelse på vegne af en elev

  • Uanset hvilken metode, eleven har anvendt til at aflevere sin besvarelse med, skal du som det første genåbne prøven for det prøvehold, som eleven tilhører
  • Med rollen 'Eksamensansvarlig' eller 'Prøveansvarlig' åbner du det prøvehold, som eleven tilhører. Find prøveholdet og tryk på knappen 'Genåben prøve':

På billedet ses knappen Genåben prøve i Netprøver.dk.

  • Du udskyder prøvens sluttidspunkt til et senere tidspunkt dags dato, som beskrevet i afsnittet 'Sådan udskyder du start- og sluttidspunkt for et prøvehold'. Dette gøres for, at du efterfølgende kan tilgå prøven som elev
  • Du logger på Netprøver.dk som den elev, du skal uploade en besvarelse fra. På siden 'Administration' vælger du fanebladet 'Søg bruger'. I søgeboksen skriver du elevens navn eller del af navn, e-mail eller CPR-nummer:

Billedet viser siden Administration, fanebladet Søg bruger og søgefeltet, der bruges til søgning efter en bruger.

  • Når du har fundet den elev, du vil logge ind som, trykker du på 'Login som'-ikonet:

Billedet viser Login som ikonet, der bruges til at logge ind som eleven.

  • 'Login som'-ikonet er på linjen med den elev, som du skal logge ind som:

På billedet ses Login som ikonets placering på linjen med den elev, du skal logge ind som.

  • Nu er du logget ind som eleven og kan aflevere elevens besvarelse på vegne af eleven, som beskrevet i afsnittet 'Sådan uploader du en elevs besvarelse', som du finder i det nedenstående
  • Når du har afleveret besvarelsen på vegne af eleven, skifter du tilbage til din egen brugerrolle ved at trykke på trekanten ved siden af elevens navn øverst til højre på skærmen, og dernæst vælger du 'Skift tilbage til egen bruger':

På billedet ses funktionen Skift tilbage til egen bruger, der bruges til at vende tilbage til din egen bruger.

Bemærk: Det fremgår i Netprøver.dk på prøveholdets faneblad med 'Elevdetaljer', at det er dig, og ikke eleven, der har afleveret. Hvis du holder musen hen over fluebenet vil du se dette (se nedenstående infoboks med oplysninger om afleveringen):

Billedet viser et eksempel på hvordan det kan se ud, når en besvarelse er afleveret, inklusiv en markering med flueben ikonet.

På billedet ses et eksempel på en infoboks med oplysninger om afleveringen.

  •  Når du er færdig med at uploade på vegne af en elev, skal du huske at afslutte prøven igen. 

Sådan uploader du en elevs besvarelse

  • Tryk på 'Start prøve', hvorved du kommer ind på afleveringssiden
  • Derefter trykker du på 'Vælg fil' under overskriften '1. Besvarelse'. Du finder besvarelsen, som er gemt i pdf-format, på USB-stikket og vælger denne
  • Besvarelsen bliver uploadet til Netprøver.dk, og du kan se titlen på dokumentet under 'Besvarelse':

Billedet viser knappen Vælg fil under overskriften Besvarelse, samt et eksempel på en uploadet fil.

  • Derefter markerer du feltet under overskriften 'Ekstra forsideinformation' ud for Tro- og loveerklæringen, så der sættes et flueben i feltet. Du bekræfter derved rent systemteknisk, dvs. ikke juridisk, på elevens vegne, at vedkommende ikke har snydt i forbindelse med besvarelsen
  • Hvis det i den pågældende situation overhovedet er muligt, skal en tilsvarende tro- og loveerklæring, der er underskrevet af den relevante elev, indhentes af den prøveafholdende skole på anden vis - f.eks. ved at eleven underskriver en papirudgave af tro- og loveerklæringen

Billedet viser den tro- og loveerklæring, som eleven normalt skal erklære sig enig i.

  • Endelig trykker du på knappen 'Aflevér', når du er helt klar til at aflevere elevens besvarelse:

På billedet ses knappen Aflever, der bruges til aflevering af besvarelsen.

  • Du ser nu en advarsel på skærmen, og hvis du er helt klar til at aflevere, skal du:
  1. Markere 'Jeg vil aflevere besvarelsen'
  2. Dette aktiverer knappen 'Udfør', som du derefter trykker på:

Billedet er en skærmvisning af den advarselsboks, der fremkommer ved aflevering.

  • Når du har afleveret elevens besvarelse, får du denne kvittering på skærmen:

Billedet viser et eksempel på den kvittering for aflevering, som man får, når besvarelsen er afleveret.

  • Der bliver sendt en kvitteringsmail til eleven, hvis eleven har tilføjet sin e-mailadresse i sin brugerprofil.



Sådan hjælper du en elev til prøve

I det følgende er beskrevet, hvordan du som eksamensansvarlig eller prøveansvarlig hjælper en elev til en prøve.

For at hjælpe elever til en prøve, skal du vide hvordan eleverne skal anvende Netprøver.dk. Det er beskrevet i vejledningen 'Brugervejledning til elever', som skal ses som et supplement til dette kapitel.

Eleven kan ikke logge på med UNI-Login eller NemID

Hvis eleven af en eller anden årsag hverken kan logge på Netprøver.dk med sit Unilogin eller NemID, kan skolens eksamensansvarlige eller brugeradministrator oprette et midlertidigt login til eleven. Det midlertidige login vil kun være gyldigt indtil prøven er afsluttet for eleven.

I vejledningen til eksamensansvarlig og prøveansvarlig er der et afsnit om 'Midlertidigt login', der beskriver, hvordan eksamensansvarlig og prøveansvarlig kan oprette et midlertidigt login.

Fremgangsmåde - log på Netprøver.dk med midlertidigt login

  • Eleven modtager en e-mail med et link, som eleven skal trykke på:

Billedet viser et eksempel på den tilsendte e-mail, der indeholder et link.

  • Herefter skal du oplyse eleven en 4-cifret adgangskode, som den eksamensansvarlige eller brugeradministratoren har lavet til det midlertidige login
  • Eleven skriver den 4-cifrede adgangskode i feltet 'Adgangskode':

På billedet ses det felt, hvor eleven skal indtaste adgangskoden efterfulgt af et klik på knappen Log på Netprøver.

  • Til sidst skal eleven trykke på knappen 'Log på Netprøver', og så er eleven logget på.


Eleven skal aflevere

Eleven afleverer sin besvarelse ved at gennemføre fire trin:
  1. Eleven gemmer sin besvarelse i pdf-format på sit it-udstyr
  2. Eleven uploader sin besvarelse til Netprøver.dk
  3. Eleven erklærer, at vedkommende ikke har snydt (Tro- og loveerklæring)
  4. Eleven afleverer sin besvarelse i Netprøver.dk.

Hvis ikke eleven kan aflevere sin besvarelse i Netprøver.dk, kan andre måder, som beskrevet i vejledningen 'Nødprocedurer ved afvikling af prøver i Netprøver.dk', tages i anvendelse.


Sådan sletter eleven selv et uploadet men ikke afleveret dokument i Netprøver.dk

Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.

Eleven vil trække en for tidligt afleveret besvarelse tilbage

Hvis en elev har afleveret en besvarelse, men fortryder og gerne vil aflevere en anden version af sin besvarelse i stedet for, kan du hjælpe eleven med det - hvis skolen i øvrigt vurderer, at eleven er berettiget til at aflevere en anden version af sin besvarelse.

Den eksamensansvarlige og den prøveansvarlige – og kun disse to – kan administrativt trække en afleveret besvarelse tilbage, såfremt prøven ikke er afsluttet.

Fremgangsmåde - træk en for tidligt afleveret besvarelse tilbage

  • Find elevens prøvehold frem på oversigten over prøveholdene på din skole:

Billedet viser et eksempel på en prøveholdsoversigt på en skole.

  • Tryk på prøveholdets navn, så skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet åbnes
  • Åbn fanen 'Elevdetaljer' og find eleven frem i oversigten over elever på prøveholdet, som du skal hjælpe med at tilbagekalde afleveringen for:

Billedet viser fanen Elevdetaljer og det udpeges, hvor du kan finde en elev på oversigten.

  • Tryk på afleveringsikonet Billedet viser flueben ikonet, som kan findes i kolonnen Afleveret. (flueben-ikonet) i kolonnen 'Afleveret':

Billedet viser flueben ikonet i kolonnen Afleveret.

  • Du ser nu denne boks på skærmen, der indeholder en advarsel:

Billedet viser advarselsboksen, hvor du skal bekræfte, at du ønsker at trække besvarelsen tilbage.

  • Markér, at du vil trække besvarelsen tilbage
  • Tryk derefter på knappen 'Udfør':

Billedet viser knappen Udfør i advarselsboksen, som bruges til at trække besvarelsen tilbage.

  • Besvarelsen er hermed trukket tilbage, og eleven kan aflevere en ny besvarelse, såfremt prøven ikke er afsluttet.


Hvis eleven vil aflevere blankt

Hvis en elev vælger ikke at aflevere en besvarelse, kan eleven aflevere blankt.


  • Eleven trykker på knappen 'Aflevér blank', som eleven finder nederst under overskriften '1. Besvarelse':

På billedet ses knappen Aflever blank under overskriften 1. Besvarelse.

  • Du bør gøre eleven opmærksom på, at når eleven afleverer blankt, så svarer det til at aflevere et blankt stykke papir som besvarelse, dvs. at besvarelsen bliver bedømt som sådan.


Når eleven forlader prøvelokalet

Inden en elev må forlade prøvelokalet – uanset om eleven vil forlade det inden prøven er slut, eller når prøven er slut – skal du og/eller prøvevagten kontrollere, at alt er som det skal være, før eleven forlader lokalet.

Det skal bl.a. kontrolleres, at:


  • Eleven har afleveret sin besvarelse i Netprøver.dk eller på en måde som beskrevet i vejledningen om nødprocedurer. Hvis eleven har afleveret i Netprøver.dk, fremgår det af 'Elevoversigten pr. lokale', at eleven har afleveret – vist ved et flueben-ikon ud for eleven i kolonnen 'Afleveret'.
  • Hvis eleven har afleveret på en måde som beskrevet i vejledningen om nødprocedurer, at det er registreret, at eleven har afleveret, og at eleven har fået en kvittering for aflevering.


Hvis eleven har registreret sin e-mailadresse i sin brugerprofil på Netprøver.dk, så modtager eleven en kvitteringsmail for aflevering af besvarelsen. Hvis eleven ikke umiddelbart modtager en kvitteringsmail, kan eleven tjekke sit spam-filter, da kvitteringsmailen kan være landet der.




Efter prøven er slut

Sådan ser du rapporter vedrørende plagiat

Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.

Sådan downloader du et prøveholds besvarelser

Hvis et prøveholds lærere ønsker at se elevernes besvarelser, kan du eller den prøveansvarlige downloade alle prøveholdets besvarelser og opgaveformulering som en zip-fil og sende denne til prøveholdets lærere.

Fremgangsmåde - download et prøveholds besvarelser

  1. Åbn det pågældende prøvehold
  2. Tryk på 'Download alle filer' under overskriften 'Elever':

Billedet viser knappen Download alle filer under overskriften Elever.

       3. Der er en kort ventetid inden zip-filen downloades:

Billedet viser den meddelelse om ventetid, der fremkommer i forbindelse med download af filer.

Den downloadede zip-fil, der indeholder alle besvarelser fra elever på prøveholdet, kan herefter sendes til prøveholdets lærer. Når zip-filen pakkes ud, vil der være et katalog for hver elev med elevens besvarelse.


Overblik over manglende bedømmelser

Under menuen 'Administration' på fanebladet 'Karakteroverblik' findes et overblik over de elever, der endnu ikke har en endelig bedømmelse (karakter). I begyndelsen af bedømmelsesperioden vil alle elever, der har deltaget i en prøvetermin, findes på listen. Efterhånden som de får endelige bedømmelser, vil eleverne forsvinde fra listen:

På billedet ses listen bestående af elever uden endelig bedømmelse, der kan give et overblik over de manglende bedømmelser.


Anonymisering af elever overfor bedømmere

Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.

Særlige forhold på prøvedagen

Alle ændringer, der opdages forud for de skriftlige prøvers begyndelse, skal indberettes til XPRS. Det er vigtigt, at alle prøveholdsændringer foretages i XPRS og kun i XPRS.

Der kan dog opstå særtilfælde, hvor det bliver nødvendigt at oprette et prøvehold eller at foretage ændringer på prøvehold direkte i Netprøver.dk på prøvedagen. De nødvendige handlinger knyttet til et sådant særtilfælde er beskrevet i dette afsnit. Bemærk, at de kun må tages i anvendelse på selve prøvedagen.

Sådan tilføjer du en elev til et prøvehold

Der kan i særlige tilfælde være behov for, at den eksamensansvarlige sætter en elev på et prøvehold i Netprøver.dk - for eksempel hvis det på selve prøvedagen viser sig, at en elev mangler på et prøvehold. Den prøveansvarlige kan også gøre det.

Fremgangsmåde - tilføj en elev til et prøvehold

  • Du åbner det pågældende holds skærmbillede, hvor det nederst er muligt at tilføje elever manuelt
  • Tryk på knappen 'Tilføj elever':

Billedet viser knappen Tilføj elever på Netprøver.dk.

  • Du får nu mulighed for at vælge, om du vil tilføje én elev eller flere elever ad gangen:

Billedet viser vinduet Tilføj elever, hvor du enten kan vælge at tilføje elever en ad gangen eller flere ad gangen.

  • Hvis du kun skal tilføje en enkelt elev, vælger du 'En ad gangen'. Når du begynder at skrive i det blanke felt, vil der fremkomme en liste over alle de elever på skolen, som har denne bogstavkombination i enten navn eller e-mail
    • Du kan også vælge at skrive en elevs fulde navn, og kun den elev vises
  • Bemærk, at hvis eleven ikke er indberettet til XPRS, vil det ikke være muligt at søge eleven frem. Du skal i så fald bede skolens brugeradministrator for Netprøver.dk om at oprette eleven i Netprøver.dk, og først derefter kan du manuelt tilføje eleven til et prøvehold
  • Du tilføjer eleven ved at trykke på Billedet viser plus-ikonet, som bruges til at tilføje elever. (plus-ikonet) ud for elevens navn:

På billedet ses et eksempel på plus ikonet ud for elevens navn. Eleven tilføjes ved tryk på dette ikon.

  • Hvis der er tale om, at flere elever skal tilføjes det samme prøvehold, kan du vælge at massetilføje. Det gør du ved først at vælge 'Flere ad gangen'. Det åbner et nyt skærmbillede, hvor du kan indsætte en liste med bruger-ID’er, separeret med mellemrum, komma eller semikolon. (Med bruger-ID’er menes: E-mail, CPR-nummer og Unilogin ID)
  • Du tilføjer eleverne ved at trykke på knappen 'Tilføj elever':

På billedet ses det hvordan man kan vælge at tilføje flere elever ad gangen ved at indsætte en liste med elever i feltet og afslutte med et klik på knappen Tilføj elever.


Midlertidigt login

Hvis en bruger, f.eks. en elev eller en prøvevagt, på prøvedagen ikke kan logge på Netprøver.dk med hverken NemID eller Unilogin, kan du oprette et midlertidigt login. 

For at brugeren kan anvende det midlertidige login, skal der ske følgende:

  1. Midlertidigt login oprettes
  2. Ved oprettelse sender systemet automatisk en e-mail til brugeren med et link
  3. Brugeren skal have adgangskode af skolen
  4. Brugeren logger på Netprøver.dk ved at trykke på linket i e-mailen og angive den adgangskode, brugeren har fået oplyst af skolen.


Sådan opretter du et midlertidigt login

  • Stå i fanen 'Administration':

Billedet viser fanen Administration på Netprøver.dk.

  • Fremsøg den bruger, du vil oprette et midlertidigt login til ved at vælge 'Søg bruger':

1. Begynd at skrive brugerens navn i skrivefeltet, og listen med navne, der matcher, vises 

2. Vælg brugeren på listen

3. Tryk på redigeringsikonet (blyant-ikonet) ud for brugerens navn:

Billedet viser søgefeltet til indtastning af brugernavn samt listen, der fremkommer nedenunder. Billedet viser også hvor du finder blyantikonet, som bruges til redigering.

  • Dette åbner brugerens profil, som nu er klar til redigering

4. Tryk på Billedet viser plus ikonet, som findes i feltet ud for Midlertidigt login. (plus-ikonet) i feltet ud for 'Midlertidigt login':

Billedet viser hvor du finder plus-ikonet i feltet ud for Midlertidigt login.

  • Dette åbner en ny dialogboks, hvor du kan redigere oplysningerne vedrørende det midlertidige login:

På billedet ses feltet til e-mail, kalenderikonet ud for feltet Udløber, feltet Adgangskode samt knappen Gem.

5. Hvis brugeren har angivet mere end én e-mailadresse, vælg den e-mailadresse, e-mailen med login skal sendes til

6. Angiv dato og tidspunkt for loginkodens udløb

7. Skriv den midlertidige adgangskode

8. Tryk på knappen 'Gem'

  • Det midlertidige login er nu oprettet, og en e-mail med adgangslink er sendt til brugeren
  • Du ser nu dette skærmbillede, hvor der i feltet ud for 'Midlertidigt login' er indsat oplysninger vedrørende det midlertidige login, som du netop har oprettet:

Skærmbilledet, der fremkommer, viser feltet ud for Midlertidigt login, hvor der nu er tilføjet oplysninger.



Sådan redigerer du et midlertidigt login

  • Hvis du vil ændre tidspunktet for kodens udløb, skal du trykke på redigér-ikonetBilledet viser blyantikonet, som bruges til at redigere oplysninger.(blyant-ikonet) nederst i feltet med oplysninger om den midlertidige kode, du netop har oprettet:

Billedet viser hvor blyantikonet er på skærmbilledet med det midlertidige login.

  • Du får nu nedenstående dialogboks frem, hvor du kan ændre tidspunktet for kodens udløb
  • Tryk på kalenderikonet ud for feltet 'Udløber', og en kalender med tidspunkt åbner sig. Angiv dato og tidspunkt
  • Du gemmer ændringen ved at trykke på knappen 'Gem':

På billedet ses kalenderikonet ud for feltet Udløber samt knappen Gem.




Sådan sletter du et midlertidigt login

  • Hvis du af en eller anden grund vil slette det midlertidige login, skal du trykke på sletteikonet;Billedet viser minustegnet, der bruges til sletning.(minus-tegnet) nederst i feltet med oplysninger om den midlertidige kode, du netop har oprettet:

Billedet viser hvor du finder det minustegn, der bruges til sletning af midlertidigt login.

  • Du får nu denne advarsel vist i en dialogboks:

Billedet er en skærmvisning af den advarselsboks, der dukker op i forbindelse med sletning.

1. Markér 'Jeg vil slette det midlertidige login' ved at sætte flueben i feltet

2. Tryk på knappen 'Udfør':

Billedet viser advarselsboksen i forbindelse med sletning, hvor du skal markere med flueben og derefter trykke på knappen Udfør.



Brugeren modtager link til midlertidigt login med e-mail

  • Brugeren modtager en e-mail med et link til det midlertidige login:

Billedet viser et eksempel på den tilsendte e-mail, der indeholder et link.

  • Du, eller en anden af skolens ansatte, skal herefter oplyse brugeren om den tildelte adgangskode, som brugeren skal skrive ind i feltet 'Adgangskode' (1) på det login-billede, der vises, når brugeren trykker på linket:

På billedet ses det felt, hvor brugeren skal indtaste adgangskoden efterfulgt af et klik på knappen Log på Netprøver.

  • Til sidst trykker brugeren på knappen 'Log på Netprøver' (2) og er nu logget på Netprøver.dk.



Sådan opretter du et prøvehold på prøvedagen

Et særligt tilfælde kan for eksempel være, at det på selve prøvedagen viser sig, at et prøvehold helt mangler på oversigten.

Fremgangsmåde - opret et prøvehold på prøvedagen

  • Tryk på knappen 'Opret prøvehold' på oversigtsbilledet:

Billedet viser placeringen af knappen Opret prøvehold på oversigtsbilledet.

  • Dette åbner et nyt vindue: 'Opret prøvehold', hvor du skal angive følgende fire oplysninger:
  1. Typen af prøve, det drejer sig om. Du vælger fra drop-down listen, som folder sig ud, når du trykker på pilen i feltet ud for 'Type'
  2. Prøveholdsnavnet, du er i gang med at oprette. Dette gør du i feltet 'Prøveholdsnavn'
  3. Prøveterminen for prøveholdet. Tryk på pilen i feltet ud for 'Prøvetermin', og en liste over prøveterminer folder sig ud. Klik på den prøvetermin, denne prøve skal foregå i
  4. Prøveforekomsten for prøveholdet. Når du har valgt en prøvetermin, kan du fra en liste af prøveforekomster vælge én prøveforekomst, som skal høre til prøveholdet. Der vises kun aktive prøveforekomster i listen
    1. Klik på den prøveforekomst, som skal høre til prøven. Du kan i det blanke felt skrive prøveforekomstens navn, og kun den ene prøveforekomst vises på listen over prøveforekomster
  • Til sidst trykker du på knappen 'Opret prøvehold' (5):

Billedet viser hvordan du opretter et prøvehold ved at følge trin 1 til 5.

  • Derefter åbner et skærmbillede, hvor du kan angive grundlæggende oplysninger vedrørende prøveholdet, bl.a.:
    • Hvilket fag prøven omhandler
    • Hvilket lokale, stedprøven skal foregå i:

Billedet viser hvor på siden, du kan angive fag og lokale.

  • Endelig kan du tilføje elever til prøveholdet, som beskrevet i afsnittet 'Sådan tilføjer du en elev til et prøvehold'
  • Oplysninger om prøvens start- og sluttidspunkt samt forventet start for bedømmelse kan ikke ændres ved stedprøver.


Bemærk: Hvis du opretter et prøvehold på prøvedagen, skal dette prøvehold efterfølgende indberettes til XPRS – ellers vil der ikke kunne tilknyttes en censor til prøveholdet. Efter indberetningen til XPRS vil der blive tildelt en censor til det indberettede prøvehold, og det nye indberettede prøvehold inklusiv censor vil blive indlæst af Netprøver.dk.

Der vil nu være to udgaver af samme prøvehold. Det prøvehold, som institutionen selv har oprettet, og hvor eleverne har afleveret deres besvarelser, og det prøvehold, der er oprettet fra XPRS, og hvor der er tilknyttet en censor. Institutionen skal herefter overføre elevernes besvarelser til prøveholdet fra XPRS, således at censor kan tilgå dem.


Sådan aktiverer du et prøvehold

Når alle oplysninger om et prøvehold, som du selv har oprettet, er tjekket og evt. yderligere oplysninger om lokale, ekstra tid mm. er registreret, skal prøveholdet aktiveres, så det bliver synligt for bedømmere og de elever, der skal til prøven.


  • Når du trykker på knappen 'Aktiver prøvehold' bliver du bedt om at bekræfte, at du vil aktivere prøveholdet:

Billedet viser knappen Aktiver prøvehold på Netprøver.dk.

  • Tryk på knappen 'Bekræft' i den boks, du får op på skærmen:

På billedet ses boksen Bekræft aktivering, hvor du skal bekræfte aktiveringen ved at trykke på knappen Bekræft.


Sådan retter du et prøvehold, du selv har oprettet

Hvis et prøvehold på oversigten ikke er korrekt, kan du rette i prøveholdet i Netprøver.dk.


  • Det gør du ved på fanen 'Prøveholdsoversigt' at klikke på det prøvehold, du vil rette:

Billedet viser et eksempel på en prøveholdsoversigt i Netprøver.dk.

  • Derved åbner skærmbilledet med de grundlæggende oplysninger om prøveholdet, og du kan rette de tidligere indlæste eller manuelt oprettede oplysninger:

Billedet viser de grundlæggende oplysninger om prøveholdet, som kan rettes.


Sådan udskyder du start- og sluttidspunkt for et prøvehold

Den eksamensansvarlige kan udskyde start- og sluttidspunkter for institutionens prøvehold. Hvis man som prøveansvarlig for et prøvehold vil udskyde start- og sluttidspunkt for prøven, så skal den prøveansvarlige kontakte den eksamensansvarlige, som kan udskyde tidspunkterne i Netprøver.dk, som beskrevet i det følgende.

Start- og sluttidspunktet for prøven er automatisk sat til prøvens officielle start- og sluttidspunkt.

Fremgangsmåde - udskyd start- og sluttidspunkt for et prøvehold

  • For at udskyde prøvens starttidspunkt:
    • Tryk først på kalender-ikonet ud for 'Start', og en kalender åbner sig. For at udskyde tidspunktet for prøvens start: Vælg det time- og minuttal, prøven skal starte
    • Når du udskyder prøvens starttidspunkt, udskydes sluttidspunktet automatisk med samme antal timer/minutter, som prøvens start udskydes med
    • Gem oplysningerne ved at trykke på knappen 'Luk':

Billedet viser hvordan man udskyder start- og sluttidspunkt for et prøvehold ved at angive tiderne i kalenderen, der fremkommer.

  • For at udskyde prøvens sluttidspunkt:
    • Tryk først på kalender-ikonet ud for 'Slut', og en kalender åbner sig. For at udskyde tidspunktet for prøvens slut: Vælg det time- og minuttal, prøven skal slutte
    • Gem oplysningerne ved at trykke på knappen 'Luk'.




SOP, SRP, SSO og EOP

Alle institutioner skal benytte Netprøver.dk til SOP, SRP, SSO og EOP. Institutionerne uploader opgaveformuleringer til Netprøver.dk og eleverne tilgår opgaveformuleringer samt afleverer besvarelser i Netprøver.dk. Bedømmerne tilgår opgaveformuleringer og besvarelser samt afgiver karakterer i Netprøver.dk. Bemærk, at ved store skriftlige opgaver med mundtlig prøve, skal der ikke gives karakterer i Netprøver.dk (SOP, SRP og EOP).

Afvikling af SOP, SRP, SSO og EOP i Netprøver.dk svarer i hovedtræk til afvikling af stedprøver. Den generelle brug af Netprøver.dk, som er beskrevet i denne brugervejlednings øvrige kapitler, er således også udgangspunktet for afvikling af SOP, SRP, SSO og EOP. På enkelte områder adskiller SOP, SRP, SSO og EOP sig dog væsentligt fra stedprøver. I det følgende er de særlige forhold omkring SOP, SRP, SSO og EOP beskrevet.

Ministeriet har udarbejdet en brugervejledning til elever om SOP, SRP, SSO og EOP. Der kan være elever, som skal have hjælp i forbindelse med afviklingen af SOP, SRP, SSO og EOP, og du kan derfor se brugervejledningen til elever om SOP, SRP, SSO og EOP som et supplement til denne brugervejledning.

Indberetning af prøveplaner

Ved prøveplansindberetningen for SOP, SRP, SSO og EOP udgør hver enkelt elev ét prøvehold (1 elev = 1 prøvehold). Der skal indberettes underfag for den enkelte elev.

Ved indberetning af prøveplaner i forbindelse med SOP, SRP, SSO og EOP er det vigtigt, at institutionerne angiver nøjagtigt start- og sluttidspunkt for elevernes skriveperiode. Det skyldes, at de indberettede data overføres til Netprøver.dk og er styrende for, hvornår eleverne har adgang til opgaveformuleringen i Netprøver.dk, samt hvornår eleverne kan aflevere besvarelsen. Selvom SOP, SRP, SSO og EOP starter og slutter automatisk på det tidspunkt, der er angivet i indberetningen, har du som eksamensansvarlig mulighed for at ændre start- og sluttidspunkt for prøven i Netprøver.dk. For vejledning om ændring af start- og sluttidspunkter, se afsnittet 'Sådan udskyder du start- og sluttidspunkt for prøven'.

Bemærk, at i modsætning til de skriftlige stedprøver, hvor institutionen selv skal afslutte prøverne i Netprøver.dk, så afslutter SOP, SRP, SSO og EOP automatisk, når den af institutionen fastsatte skriveperiode udløber. Eleverne kan dog aflevere indtil fem minutter efter skriveperiodens udløb. Skriveperioden indberettes af institutionen som en del af indberetningen til XPRS, jf. ovenstående. Hvis en eller flere elever har opdelt skriveperiode, angives den sidste del af skriveperioden som sluttidspunkt i indberetningen, da det er her, eleven skal aflevere sin besvarelse.

Vejledere oprettes automatisk i Netprøver.dk på baggrund af de af institutionerne indberettede oplysninger til XPRS.


Indberetning af store skriftlige opgaver med mundtlig prøve (SOP, SRP og EOP)

Prøveplansindberetningen for elever, der skal til SOP, SRP eller EOP er todelt: Eleven indberettes på to forskellige prøveterminer. Dels en indberetning til den særlige termin med SOP, SRP eller SOP, og dels den efterfølgende sædvanlige sommer- eller vintertermin. Eksempelvis skal elever, der i skoleåret 2019/2020 skal til SOP, som det første indberettes til SOP med Netprøver.dk på prøveterminen 'SOP VX 19/20', og dernæst til den almindelige Elever til prøve på vinterterminen 'V 19/20'.



Upload af opgaveformulering til Netprøver.dk

Institutionen skal uploade opgaveformuleringer i pdf-format til Netprøver.dk, så elever og bedømmere kan tilgå dem i Netprøver.dk. Opgaveformuleringer kan uploades af eksamensansvarlige eller af de interne vejledere.

Fremgangsmåde - upload af opgaveformulering til Netprøver.dk

  • Med rollen eksamensansvarlig eller intern vejleder åbner du det prøvehold, som eleven tilhører. Find prøveholdet og tryk på fanen 'Opgaveformulering':

Billedet viser fanen Opgaveformulering og dennes placering på Netprøver.dk.

  • Derefter trykker du på knappen 'Vælg fil' under overskriften 'Hoveddokument (pdf)'. Du finder opgaveformuleringen, som er gemt i pdf-format, og vælger denne
  • Opgaveformuleringen bliver uploadet til Netprøver.dk, og du kan se titlen på dokumentet under 'Hoveddokument (pdf)'
  • I Netprøver.dk skal opgaveformuleringen være i pdf-format. Hvis der er bilag til opgaveformuleringen skal disse - hvis det er muligt - indarbejdes i dette dokument
    • Hvis det ikke er muligt at uploade opgaveformuleringen i pdf, eller hvis der er bilag til opgaveformuleringen i andre formater end pdf-format, kan disse uploades som 'Ekstra materiale'. Fx kan et regneark uploades som ekstra materiale
    • Du uploader ekstra materiale ved at trykke på knappen 'Vælg fil' under overskriften 'Ekstra materiale'. Du finder dit dokument. Dokumentet bliver uploadet til Netprøver.dk og du kan se titlen på dokumentet under 'Ekstra materiale':

Billedet viser overskrifterne Hoveddokument (pdf) og Ekstra materiale samt Vælg fil knapperne under overskrifterne.


Sådan låser du opgaveformuleringen

Med rollen 'Eksamensansvarlig' kan opgaveformuleringen låses, så den ikke længere kan ændres eller fjernes af den interne vejleder.


  • Låsning foretages ved klik på hængelåsikonet, der skifter til at vise en låst hængelås:

Billedet viser hængelåsikonet, der bruges til at låse opgaveformuleringen.

  • Man kan låse op ved at klikke på ikonet igen
  • Eleven kan downloade opgaveformuleringen uanset om der er låst eller ulåst, men det anbefales, at den eksamensansvarlige låser opgaveformuleringen inden skiveperiodens start, og holder den låst i hele perioden.


Sådan ser du hvilken intern vejleder, der skal afgive karakter i Netprøver.dk

  • Du kan se, hvem der er interne vejledere under fanen 'Bedømmere'
  • Det er markeret med en prik ud for navnene på de interne vejledere, hvilken intern vejleder, der skal afgive bedømmelse i Netprøver.dk:

Billedet viser prikken, der er sat ud for den interne vejleder, som skal afgive karakter i Netprøver.dk.

  • Som eksamensansvarlig kan du flytte prikken, hvis den er sat forkert
  • På oversigten over Større skriftlige opgaver vil kolonnen 'Int. bed.' (Intern bedømmer) vise et udråbstegn, hvis der ikke er valgt en intern bedømmer:

På billedet ses et udråbstegn i kolonnen Intern bedømmer, der markerer, at der ikke er valgt en intern bedømmer.


Sådan ændrer du en ekstern bedømmer på SOP, SRP og EOP

For SOP, SRP og EOP kan skolen ændre fagene indtil startdatoen for opgaven. Dette kan påvirke valget af ekstern bedømmer. En bedømmer kan også være forhindret i at deltage i den mundtlige eksamen, hvorefter der skal skiftes bedømmer, så den nye bedømmer får adgang til det skriftlige materiale. Du kan skifte bedømmere i Netprøver.dk ved at følge nedenstående vejledning.

Fremgangsmåde - sådan ændrer du en ekstern bedømmer på SOP, SRP og EOP

Billedet viser knappen Ret bedømmere på Netprøver.dk.

  • Knappen 'Ret bedømmere' gør det muligt at skifte ekstern bedømmer. Ved tryk på knappen, forsvinder knappen, og der kommer i stedet en 'Skift' knap ud for den eksterne bedømmer:

På billedet ses Skift knappen, der findes ud for den eksterne bedømmer.

  • Knappen 'Skift' åbner et pop-up vindue, hvor du skal bekræfte, at du vil ændre den eksterne bedømmer:

Billedet er en visning af den advarselsboks, der fremkommer, hvor man skal bekræfte, at man ønsker at skifte bedømmer.

  • Hvis du accepterer dette, kommer et nyt pop-up vindue frem, hvor du kan fremsøge den nye eksterne bedømmer:

Billedet viser vinduet Fremsøg bruger, herunder søgefeltet, der bruges til at fremsøge en ekstern bedømmer.

  • Her kan du søge efter den nye eksterne bedømmer ved at vælge bedømmelsesinstitutionen og en søgetekst, der søger brugernavnet og mailadressen til brugerne på den valgte institution
  • Det er muligt at søge og vælge blandt de bedømmere, der er registreret med den valgte institution som hjeminstitution:

På billedet ses feltet Vælg Hjeminstitution, der giver mulighed for at søge blandt bedømmere registreret med institutionen som deres hjeminstitution.

  • Efter at have fundet og valgt bedømmeren, skal du vælge hvilket fag, bedømmeren skal have. Det gør du i feltet 'Fag' under den eksterne bedømmer, hvor der med rød skrift står 'Du skal vælge bedømmerfag':

Billedet viser feltet Fag, hvor du skal vælge det fag, bedømmeren skal have.

  • Hvis faget for den eksterne bedømmer og den interne bedømmer er det samme, vises en pop-up advarselsboks:

På billedet ses den advarselsboks, der fremkommer, hvis du har valgt det samme fag for den interne og den eksterne bedømmer.

  • Bemærk: Hvis din institution efterfølgende sender oplysninger om ændret bedømmer til Netprøver.dk fra XPRS via det studieadministrative system, så anvendes bedømmeren, der kommer fra XPRS.


Sådan ændrer du en vejleder på SOP, SRP og EOP

For SOP, SRP og EOP kan skolen ændre fagene indtil startdatoen for opgaven. Det kan påvirke valget af vejleder. En vejleder kan også blive syg, hvorefter der skal skiftes vejleder, så den nye vejleder får adgang til det skriftlige materiale. Du kan skifte vejleder i Netprøver.dk ved at følge nedenstående vejledning.

Fremgangsmåde - sådan ændrer du en vejleder på SOP, SRP og EOP

Billedet viser knappen Ret bedømmere på Netprøver.dk.

  • Knappen 'Ret bedømmere' gør det muligt at skifte vejledere. Ved tryk på knappen, forsvinder knappen, og der kommer i stedet en 'Skift' knap ud for hver vejleder:

På billedet ses Skift knappen, der findes ud for hver vejleder.

  • Knappen 'Skift' åbner et pop-up vindue, hvor du skal bekræfte, at du vil ændre vejleder på prøven:

Billedet er en visning af den advarselsboks, der fremkommer, hvor man skal bekræfte, at man ønsker at skifte vejleder.

  • Hvis du accepterer dette, kommer et nyt pop-up vindue frem, hvor du kan fremsøge den nye vejleder:

Billedet viser vinduet Fremsøg ny vejleder, herunder søgefeltet, der bruges til at fremsøge en vejleder.

  • Det er muligt at søge/vælge blandt de vejledere/bedømmere, der er registreret hos din institution:

Billedet viser et eksempel på en liste med vejledere i vinduet Fremsøg ny vejleder.

  • Efter at have fundet og valgt vejleder, skal du vælge, hvilket fag vejlederen skal have. Det gør du i feltet 'Fag' under vejlederen, hvor der med rød skrift står 'Du skal vælge bedømmerfag':

Billedet viser feltet Fag, hvor du skal vælge det fag, vejlederen skal have.

  • Hvis faget for vejleder og den eksterne bedømmer er det samme, vises en advarselsboks på skærmen:

På billedet ses den advarselsboks, der fremkommer, hvis du har valgt det samme fag for vejlederen og den eksterne bedømmer.

  • Bemærk: Hvis din institution efterfølgende sender oplysninger om ændret vejleder til Netprøver.dk fra XPRS via det studieadministrative system, så anvendes vejlederen, der kommer fra XPRS.


Download af opgaveformuleringer

Der kan downloades opgaveformuleringer for op til 100 elever på en gang.


  • På SRP/SSO oversigtsbilledet markeres de ønskede elever i venstre side, og derefter trykker du på knappen 'Download opgaveformuleringer for valgte':

  • Den downloadede zip-fil indeholder en navngivet mappe for hver elev med opgavesæt.


Visning af status for opgaveformulering og besvarelse

I statuskolonnen på oversigtssiden (se billede ovenfor) kan opgaveformuleringens status følges for de enkelte elever.

Mulighederne for statusser er:

Billedet indeholder en oversigt over samt forklaring af de fem forskellige statusser, der findes i statuskolonnen.

  • Ved at lade markøren hvile på ikonet, vil en tekst beskrive, hvad ikonet betyder
  • Når eleven har afleveret, vil det være vist med et flueben.


For skoler der bruger EASY-A: Indberetning af SOP, SRP, SSO og EOP

Kan ikke rendere {include} Den inkluderede side kunne ikke findes.


Generelle forhold

Sådan logger du på www.netprøver.dk

  • På forsiden trykker du på knappen 'Log på Netprøver':

Billedet viser knappen Log på Netprøver, som findes på forsiden af netprøver.dk.

  • Skriv for eksempel 'VUC' og alle institutioner med 'VUC' i navnet vil blive vist på en liste, som du kan vælge fra, eller skriv din skoles navn i søgefeltet
  • Tryk på 'UNI-Login' eller 'NemID':

Billedet er en visning af skærmbilledet for login. På billedet ses et søgefelt samt muligheden for at vælge login med enten NemID eller Unilogin.

Du kan logge på med enten Unilogin eller NemID.


  • Hvis du ikke har et Unilogin:  Du kan læse mere om Unilogin og hvordan det oprettes ved at følge dette link. Du kan også kontakte STIL's support til Unilogin på tlf. 3587 8550 mandag til torsdag kl. 8.00-16.00 og fredag kl. 8.00-14.00.
  • Hvis du ikke har et NemID: NemID medarbejdersignaturer kan udstedes af skolens NemID administrator. Det er nødvendigt, at NemID administratoren knytter CPR-nummer til medarbejdersignaturen.
  • Du kan også bruge dit private NemID til at logge på Netprøver.dk. Du kan læse mere om NemID på www.nemid.nu.


  • Når du logger på Netprøver.dk, ser du på forsiden en samlet oversigt over alle prøvehold på din institution:

Billedet er en skærmvisning af forsiden, hvor du finder en samlet oversigt over prøveholdene på din institution.

Du kan anvende oversigten under prøveafholdelser til at danne dig et overblik over status på de enkelte prøver, herunder hvor mange elever, der har afleveret pr. prøvehold, hvilket lokale prøveholdene sidder i, hvornår prøven er slut mm.

Prøveholdsoversigten bliver automatisk opdateret hvert 2. minut. Ved prøvens afslutning, hvor der kan være behov for hyppigere opdatering, kan du manuelt opdatere skærmbilledet ved at trykke F5.


Sådan ændrer du kontaktoplysninger

Du skal tilføje din e-mailadresse og dit mobiltelefonnummer til din profil. Det er vigtigt, at du tilføjer e-mail, så du kan modtage e-mails fra Netprøver.dk - fx om elever, der har brugt alle deres forsøg til optagelsesprøver. Det er derfor vigtigt, at du ved skift af e-mailadresse eller mobiltelefonnummer opdaterer din profil, så dine kontaktoplysninger altid er korrekte.

Fremgangsmåde - sådan ændrer du dine kontaktoplysninger

  • Du skal være logget på Netprøver.dk for at opdatere din profil
  • Tryk på den lille trekant ved siden af dit navn
  • Tryk derefter på 'Ret profil':

Billedet viser den lille trekant ved siden af dit navn, samt menuen Ret profil.

  • Dine profil-indstillinger åbnes i et nyt skærmbillede:

Billedet er en visning af skærmbilledet Profil-indstillinger, hvor du kan skrive dine oplysninger i felterne.

  1. Skriv dit telefonnummer i feltet 'Mobiltlf.'
  2. Skriv din e-mail-adresse i feltet 'E-mail'
  3. Tryk på knappen 'Gem rettelser'.
  • Når du trykker på knappen 'Gem rettelser' kommer der en meddelelse på skærmen, der fortæller, at dine ændringer af profil-indstillingerne er blevet gemt:

Billedet viser den meddelelse, der fremkommer når dine rettelser er blevet gemt.


Sådan ser du en formodning om snyd

  • Hvis der er rapporteret en formodning om snyd på en eller flere af elever på et prøvehold, vises et udråbstegn i kolonnen 'Status' i højre side:

På billedet ses et udråbstegn i kolonnen Status, der signalerer, at der er rapporteret en formodning om snyd.

  • Klik på prøveholdet, der er udråbstegn ud for:

Billedet viser et udråbstegn i kolonnen Status ud for et specifikt prøvehold.

  • Klik på det grønne flueben i kolonnen 'Status' i højre side for at få vist indholdet af formodningen om snyd:

Billedet viser det grønne flueben i kolonnen Status, som du kan klikke på.

  • Et eksempel på en rapport om formodning om snyd kan se sådan ud:

På billedet ses et eksempel på en rapport om formodning om eksamenssnyd ved en skriftlig eksamen.


Sådan opretter og fjerner du lokaler fra lokalelisten

Som eksamensansvarlig opretter du lokaler i Netprøver.dk, dvs. de lokaler, som eleverne skal til skriftlig prøve i. Når du har oprettet et lokale, kan det efterfølgende registreres på et prøvehold eller en elev (se afsnit 5 og 6).

Du kan også fjerne lokaler fra lokalelisten, dvs. gøre lokaler usynlige, så de ikke optræder på lokalelisten, der kan sættes på prøvehold eller elever.


Sådan opretter du lokaler

Som eksamensansvarlig opretter du lokaler i Netprøver.dk, dvs. de lokaler, som eleverne skal til skriftlig prøve i.

Du opretter lokaler ved at følge nedenstående fremgangsmåde.


  1. Vælg fanen 'Administration'
  2.  Vælg fanen 'Lokaler'
  3. Tryk derefter på knappen 'Tilføj lokale':

Billedet viser fanerne Administration og Lokaler samt knappen Tilføj lokale.

  • Du får nu en dialogboks op ('Opret lokale'), hvor du kan skrive lokalets navn
  • Tryk derefter på knappen 'Gem':

Billedet viser boksen Opret lokale, hvori der findes et skrivefelt samt knappen Gem.

  • Du får en bekræftelse på, at du har oprettet lokalet:

Billedet viser den bekræftelse på oprettelse af lokale, der fremkommer, når lokalet er oprettet.

  • Lokalet optræder nu på lokalelisten i Netprøver.dk.



Sådan fjerner du lokaler

Som eksamensansvarlig fjerner du lokaler fra lokalelisten i Netprøver.dk, så de ikke kan sættes på prøvehold eller elever.

Du fjerner lokaler fra lokalelisten ved at følge nedenstående fremgangsmåde.


  • Tryk på blyanten ud for lokalet i kolonnen 'Rediger':

Billedet viser blyant-ikonet i kolonnen Rediger.

  • Tryk på knappen 'Gør usynlig' i dialogboksen:

Billedet viser knappen Gør usynlig, der bruges til at gøre lokaler usynlige på lokalelisten.

  • Lokalet har nu fået status 'Ikke synlig' og optræder dermed ikke mere på lokalelisterne:

Billedet viser et eksempel på et lokale med statussen Ikke synlig.

  • Du kan efterfølgende altid gøre et lokale synligt igen ved på samme måde at trykke på blyanten i kolonnen 'Rediger' ud for det lokale, du vil gøre synligt
  • Inde i dialogboksen trykker du på knappen 'Gør synlig':

Billedet viser knappen Gør synlig, der bruges til at gøre lokaler synlige på lokalelisten.


Sådan får du information om eventuelle problemer med driften af Netprøver.dk

Du kan få information om eventuelle problemer med driften af Netprøver.dk på driftsinfo.stil.dk. Hvis du vil modtage information om eventuelle problemer med driften af Netprøver.dk på e-mail eller sms, så anbefaler vi, at du tilmelder dig STIL’s driftsinformation om Netprøver.dk og Unilogin. Tilmelding kan foretages på driftsinfo.stil.dk med Unilogin.