Siden UNI-Login blev taget i brug har det været en grundlæggende præmis, at UNI-Login er et sikkert login, som samtidig er nemt for institutionerne at anvende i dagligdagen – særligt i undervisningssituationer. Imidlertid er risikoen for og konsekvenserne af misbrug stigende og væsentligt større i dag end tidligere. Styrelsen for It og Læring vurderer derfor, at der er behov for at styrke sikkerheden på en række områder - også selv om det vil gøre den daglige brug mere besværlig.
I første omgang styrker Styrelsen for It og Læring sikkerheden i UNI-Login-administrationen. Følgende ændringer gennemføres i den kommende tid:
Tvungen skift af adgangskoder for alle UNI-Logins brugeradministratorer
Begrænsning af de oplysninger, der vises om brugeren i UNI-Logins brugeradministration
Krav om brug af NemID for at få adgang til UNI-Logins brugeradministration
Inaktive brugeradministratorer i UNI-Login fratages deres rettighed
Ændringerne, tidsplan og institutionens ansvar uddybes i nedenstående skema.
Release dato
Tiltag
Hvad skal brugeradministrator
Læs mere her
Uge 5
Begrænset visning adgangskoder på UNI-Login brugeradministration
Fra den 29. januar 2018 vil det ikke længere være muligt at se medarbejderes systemtildelte adgangskoder på
Såfremt SkoleKom anvendes, kan nyoprettelser ikke længere sendes til 'Fra SkoleKom'-konferencerne, men vil udelukkende kunne ses i bestillingsoversigten på UNI-Login brugeradministration. Alle 'Fra SkoleKom'-konferencerne vil blive lukket i den kommende periode.
Inaktive brugeradministratorer fratages adgang til UNI-Login brugeradministration
Den 5. januar 2018 vil adgangen til UNI-Login brugeradministration blive lukket for brugeradministratorer, der ikke har været logget på inden for det seneste år.
En brugeradministrator skal have været logget på UNI-Login brugeradministration inden for det seneste år for fortsat have rettigheden som brugeradministrator.
Adgang til UNI-Login brugeradministration med NemID
Den 29. januar 2018 skal adgang til UNI-Login brugeradministration ske med NemID. UNI-Login brugernavn og adgangskode giver herefter ikke længere adgang.
For at kunne bruge NemID med UNI-Login kræves, at brugeradministratoren har et NemID, og at cpr-nummer er registreret på både UNI-Login og NemID.
Breadcrumbs
Nye sikkerhedstiltag i UNI-Login for brugeradministratorer
Siden UNI-Login blev taget i brug har det været en grundlæggende præmis, at UNI-Login er et sikkert login, som samtidig er nemt for institutionerne at anvende i dagligdagen – særligt i undervisningssituationer. Imidlertid er risikoen for og konsekvenserne af misbrug stigende og væsentligt større i dag end tidligere. Styrelsen for It og Læring vurderer derfor, at der er behov for at styrke sikkerheden på en række områder - også selv om det vil gøre den daglige brug mere besværlig.
I første omgang styrker Styrelsen for It og Læring sikkerheden i UNI-Login-administrationen. Følgende ændringer gennemføres i den kommende tid:
Ændringerne, tidsplan og institutionens ansvar uddybes i nedenstående skema.
Tiltag
Hvad skal brugeradministrator
Læs mere her
Begrænset visning adgangskoder på UNI-Login brugeradministration
Fra den 29. januar 2018 vil det ikke længere være muligt at se medarbejderes systemtildelte adgangskoder på
UNI-Login brugeradministration.
En medarbejder skal som udgangspunkt tildele sig selv en ny kode vha.NemID.
Brugeradministrator kan fortsat give en medarbejder en ny systemtildelt adgangskode, men koden vises ikke længere i medarbejderoversigten.
Tildeling og visning af adgangskoder
SkoleKom-konferencen
'Fra SkoleKom' ændres
Såfremt SkoleKom anvendes, kan nyoprettelser ikke længere sendes til 'Fra SkoleKom'-konferencerne, men vil udelukkende kunne ses i bestillingsoversigten på UNI-Login brugeradministration. Alle 'Fra SkoleKom'-konferencerne vil blive lukket i den kommende periode.
SkoleKom konferencen 'Fra SkoleKom' ændres
Bestillingsoversigten på UNI-Login brugeradministration
Fremover vises kun brugere, der er oprettet inden for de seneste syv dage.
Bestillingsoversigt i Brugeradministrationen
Visning af cpr-nummer i brugeradministration og dataudtræk
De sidste fire cifre fjernes i alle lister og dataudtræk, hvor brugernes cpr-numre vises.
Skift af adgangskode for alle UNI-Login-brugeradministratorer
Adgangskoden skal skiftes inden den 05. februar 2018. Såfremt det ikke er sket, vil koden blive ændret af Styrelsen for It og Læring.
Brugeradministrator skal skifte sin adgangskode på mitunilogin.dk senest den 05. februar 2018.
Skift adgangskode til dit UNI-Login
Inaktive brugeradministratorer fratages adgang til UNI-Login brugeradministration
Den 5. januar 2018 vil adgangen til UNI-Login brugeradministration blive lukket for brugeradministratorer, der ikke har været logget på inden for det seneste år.
En brugeradministrator skal have været logget på UNI-Login brugeradministration inden for det seneste år for fortsat have rettigheden som brugeradministrator.
Inaktive brugeradministratorer fratages adgang til UNI-Login brugeradministration
Adgang til UNI-Login brugeradministration med NemID
Den 29. januar 2018 skal adgang til UNI-Login brugeradministration ske med NemID. UNI-Login brugernavn og adgangskode giver herefter ikke længere adgang.
For at kunne bruge NemID med UNI-Login kræves, at brugeradministratoren har et NemID, og at cpr-nummer er registreret på både UNI-Login og NemID.
UNI•Login med NemID
Flere spørgsmål?
Har du spørgsmål til de forestående ændringer, er du velkommen til at kontakte Styrelsen for It og Lærings support via denne side.