Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

« Forrige Version 5 Næste »

Siden UNI-Login blev taget i brug har det været en grundlæggende præmis, at UNI-Login er et sikkert login, som samtidig er nemt for institutionerne at anvende i dagligdagen – særligt i undervisningssituationer. Imidlertid er risikoen for og konsekvenserne af misbrug stigende og væsentligt større i dag end tidligere. Styrelsen for It og Læring vurderer derfor, at der er behov for at styrke sikkerheden på en række områder - også selv om det vil gøre den daglige brug mere besværlig.


I første omgang styrker Styrelsen for It og Læring sikkerheden i UNI-Login-administrationen. Følgende ændringer gennemføres i den kommende tid:

  • Tvungen skift af adgangskoder for alle UNI-Logins brugeradministratorer
  • Begrænsning af de oplysninger, der vises om brugeren i UNI-Logins brugeradministration
  • Krav om brug af NemID for at få adgang til UNI-Logins brugeradministration
  • Inaktive brugeradministratorer i UNI-Login fratages deres rettighed

Ændringerne, tidsplan og institutionens ansvar uddybes i nedenstående skema.

Release dato

Tiltag

Hvad skal brugeradministrator

Læs mere her

Uge 5

Begrænset visning adgangskoder på UNI-Login brugeradministration

Fra den 29. januar 2018 vil det ikke længere være muligt at se medarbejderes systemtildelte adgangskoder på

UNI-Login brugeradministration.

En medarbejder skal som udgangspunkt tildele sig selv en ny kode vha.NemID.


Brugeradministrator kan fortsat give en medarbejder en ny systemtildelt adgangskode, men koden vises ikke længere i medarbejderoversigten.


Tildeling og visning af adgangskoder

Uge 5

SkoleKom-konferencen

'Fra SkoleKom' ændres

Såfremt SkoleKom anvendes, kan nyoprettelser ikke længere sendes til 'Fra SkoleKom'-konferencerne, men vil udelukkende kunne ses i bestillingsoversigten på UNI-Login brugeradministration. Alle 'Fra SkoleKom'-konferencerne vil blive lukket i den kommende periode.


SkoleKom konferencen 'Fra SkoleKom' ændres

Uge 5

Bestillingsoversigten på UNI-Login brugeradministration

Fremover vises kun brugere, der er oprettet inden for de seneste syv dage.


Bestillingsoversigt i Brugeradministrationen

Uge 5

Visning af cpr-nummer i brugeradministration og dataudtræk

De sidste fire cifre fjernes i alle lister og dataudtræk, hvor brugernes cpr-numre vises.


Visning af cpr-numre
Uge 6

Skift af adgangskode for alle UNI-Login-brugeradministratorer

Adgangskoden skal skiftes inden den 05. februar 2018. Såfremt det ikke er sket, vil koden blive ændret af Styrelsen for It og Læring.

Brugeradministrator skal skifte sin adgangskode på mitunilogin.dk senest den 05. februar 2018.

Skift adgangskode til dit UNI-Login

Uge 6

Inaktive brugeradministratorer fratages adgang til UNI-Login brugeradministration

Den 5. januar 2018 vil adgangen til UNI-Login brugeradministration blive lukket for brugeradministratorer, der ikke har været logget på inden for det seneste år.

En brugeradministrator skal have været logget på UNI-Login brugeradministration inden for det seneste år for fortsat have rettigheden som brugeradministrator.

Inaktive brugeradministratorer fratages adgang til UNI-Login brugeradministration

Uge 12

Adgang til UNI-Login brugeradministration med NemID

Den 29. januar 2018 skal adgang til UNI-Login brugeradministration ske med NemID. UNI-Login brugernavn og adgangskode giver herefter ikke længere adgang.

For at kunne bruge NemID med UNI-Login kræves, at brugeradministratoren har et NemID, og at cpr-nummer er registreret på både UNI-Login og NemID.

UNI•Login med NemID


Flere spørgsmål?

Har du spørgsmål til de forestående ændringer, er du velkommen til at kontakte Styrelsen for It og Lærings support via denne side.