Senest 2 uger efter kommunen har givet afslag til en ansøger på Social- og sundhedsuddannelserne, skal afslaget registreres i Lærepladsen.dk.

Fremgangsmåde:

  • Efter login vælges 'Registrer afslag' på forsiden
  • Vælg 'Social- og sundhedsassistent' eller 'Social- og sundhedshjælper'
  • Indtast ansøgerens navn og adresse, e-mailadresse eller mobilnummer
  • Vælg fra værdilisten 'Primær begrundelse for afslag'
  • Det er muligt efterfølgende at vælge 'Sekundær begrundelse for afslag'
  • Klik på 'Gem'. Det er ikke muligt at ændre i et gemt afslag.

Yderligere afklaringer ifm. registrering af afslag

  • Hvis elev søger optagelse på social- og sundhedsassistentuddannelsen, men det aftales, at eleven i stedet optages som social- og sundhedshjælper, betragtes det som et afslag på social- og sundhedsuddannelsen, og afslaget skal derfor registreres med begrundelse.
  • Hvis elev stopper under uddannelsen, betragtes det ikke som afslag, der skal registreres i Lærepladsen.dk.


Tidligere begrundelser for afslag uden oplysninger om ansøgerne kan hentes til regneark.