Opdager du en fejl i det eksamensbevis, som Optagelse.dk har hentet fra Eksamensdatabasen, skal du i første omgang selv uploade en kopi af dit udleverede eksamensbevis.


Fremgangsmåde 

Trin 1: Scan og gem dit eksamensbevis i pdf-format

    • Gå ind under fanen 'Bilag'
    • Klik på knappen 'Tilføj bilag'
    • Find dit bevis på din computer
    • Kald filen 'Eksamensbevis' i tekstfeltet og klik 'OK'
    • Marker med flueben ud for den eller de uddannelser, som du søger - ellers vil uddannelsesstedet ikke modtage bilaget
    • Skriv et bilag, der forklarer situationen, gem den i pdf-format og upload den ligesom dit eksamensbevis
    • Udfyld resten af din ansøgning. Husk at underskriv med dit NemID senest den 5. juli inden kl. 12 for kvote 1-ansøgninger

Trin 2: Er dit bevis udstedt 1. maj 2021 eller senere, skal du kontakte dit gymnasium eller erhvervsskole (for eux) og bede dem rette dit bevis i Eksamensdatabasen

      • Du vil få en besked fra dem, når beviset er rettet
      • Når beviset er rettet, overføres det automatisk til din ansøgning på optagelse.dk og du vil modtage en mail om det
      • Det er vigtigt, at du tjekker under fanen 'Bilag', at beviserne er uploadet, og at det ser korrekt ud.
      • Bemærk: Hvis skolen ikke udsteder dit eksamensbevis, så det er blevet registreret korrekt i Eksamensdatabasen inden ansøgningsfristen, kan uddannelsen afvise din ansøgning.

Eksamensbeviset er automatisk tilføjet alle dine ansøgninger på prioriteringslisten. Uddannelsesstederne får nu besked om, at de kan hente dit bevis.