Elevtyper oprettes i de studieadministrative systemer og indberettes til Lærepladsen.dk. Lærepladsen.dk viser elevtyperne i Elevoverblikket, dagen efter de er indberettet. 
Dagen efter elevtyper er valgt i et uddannelsesforløb i Lærepladsen.dk modtager AUB disse. 

AUB har behov for, at der registreres elevtyper på alle lærepladsforhold i Lærepladsen.dk, både igangværende og tidligere aftaler. Herunder også aftaler, som ikke omfatter skoleophold.
Alle aftaler indgår i beregning af Læreplads-AUB og Samlet Betaling, og elevtypen skal fremgå i hele aftaleperioden på alle aftaler for at indgå i disse ordninger.

Det primære er, at der er valgt elevtype med startdato tidligere eller senest samme dag, som uddannelsesaftalen starter. 
I så fald ses bort fra, at der eventuelt også er markeret i

  • ”Ingen elevtype, Gældende fra uddannelsesforløbets start”
  • efterfølgende elevtypeperioder, med samme elevtype som allerede valgt

Det betyder, at hvis elevtypen fra aftalens start, har en slutdato, ses der bort fra slutdatoen ind til der evt. kommer en ændring til en anden elevtype.

Hvis der er flere uddannelsesaftaler i samme uddannelsesforløb, skal det sikres, at der er valgt elevtype, som er gældende for alle aftalers startdato.

Der arbejdes på en forbedring af vinduet til valg af elevtyper.