Om UNI-Login

Alle skolens medarbejdere og elever, der skal benytte test- og prøvesystemet i

forbindelse med de digitale prøver, skal have et personligt UNI-Login.

Bruger skolen ikke UNI-Login i forvejen, skal skolen være opmærksom på, at tilmelding

til UNI-Login, import og evt. brugeroprettelser administrativt kan tage flere dage, og det

anbefales derfor at påbegynde denne proces i god tid.

Vejledninger til UNI-Login brugeradministration kan findes via:

http://www.stil.dk/Arbejdsomraader/Administration-og-infrastruktur/UNI-Login/Forbrugeradministratorer

I forbindelse med skolens forberedelse til brug af test- og prøvesystemet skal skolen

være opmærksom på følgende:

  •  Skolens administrative system skal være opdateret med alle medarbejdere og elevers oplysninger, herunder navn, cpr-nummer og for elever desuden klassebetegnelse og klassetrin. Det er elevens klassetrin, der afgør, hvilke prøver eleven kan bookes til i test- og prøvesystemet.
  • Importen af stamdata fra skolens administrative system til UNI-Login skal være opdateret senest to dage før booking. Derved sikres det, at test- og prøvesystemet modtager aktuelle data om alle skolens elever og medarbejdere. På mange skoler sker denne opdatering automatisk hver nat.
  • Alle brugere skal være identificerede i UNI-Login brugeradministrationen. På de fleste skoler sker identifikation automatisk i forbindelse med import fra et administrativt system.
  • Mindst én medarbejder på skolen skal fungere som administrator med adgang til at redigere de enkelte medarbejderes rettigheder til afvikling af prøver. Administratorer markeres i UNI-Login brugeradministrationen med rettigheden Eval.adm.
  • Skolens leder og andre medlemmer af skolens ledelse har adgang til at se prøveresultater og kan foretage booking af prøverne. Medlemmer af skoleledelsen markeres i UNI-Login brugeradministrationen med rettigheden Inst.ledelse. Rettigheden sikrer, at kun skolens ledelse kan foretage booking af prøver og se, hvilke prøver skolens elever er bookede til frem til datoen for offentliggørelsen af udtræksfagene.

Om computere, lokalnetværk og internetforbindelse

Dette afsnit henvender sig primært til skolens it-ansvarlige.

For at benytte test- og prøvesystemet er der en række tekniske krav til skolens itkapacitet, hvad angår hardware, software og internetforbindelse, herunder krav til lokalnetværket. Helt grundlæggende kræves der ved prøveafholdelsen én computer per elev, plus en computer til den tilsynsførende lærer. Det skal så vidt muligt sikres, at eleverne ikke kan se hinandens skærme. Alle computerne skal have adgang til internettet.

Computere og andre enheder


Opgaverne i folkeskolens digitale prøver ligner almindelige websider i størrelse og kompleksitet.

Kravene til enhedernes operativsystem og hardware:

Operativsystem

Microsoft Windows

Apple Mac OS


Vær opmærksom på, at afvikling af en digital prøve på iPad eller Chromebook kan give en anderledes

brugeroplevelse. Det kan derfor være en fordel, at eleverne har haft mulighed for at afprøve de digitale

eksempelprøvesæt på iPad eller Chromebook inden prøverne.


www.testogprøver.dk ligger under Demo > Start Eksempelprøve i højre side af skærmen eksempler på

digitale prøver, som kan bruges til at forberede eleverne på prøvesituationen.

Kravene til enhedernes opsætning:

Test maskinen

Det er muligt at teste computeren fra:

www.testogprøver.dk – menuen: Relevante link / Test din PC

Skolen skal som led i det almindelige tilsyn sikre, at eleverne ikke benytter hjælpemidler under prøven, som

ikke må anvendes. Det anbefales desuden at sikre, at enhederne ikke kører programmer, som er

unødvendige for prøven.

Det gælder naturligvis i særdeleshed skadelig software som virus, men det gælder

også andre programmer eller processer, som kan lægge beslag på dele af maskinens ydeevne eller på

internetforbindelsens båndbredde i tidsrummet for prøven. Det anbefales, at man holder maskinernes

operativsystemer og antivirusprogrammer opdaterede, og at man så vidt muligt minimerer risikoen for, at

større opdateringer sættes i gang automatisk umiddelbart før eller under prøven.

Lokalnetværk og internetforbindelse

Minimumskravet til internetforbindelsens båndbredde er ”antal maskiner” x 100 kb/s i downloadhastighed og ”antal maskiner” x 10 kb/s i uploadhastighed. Se eksempler i oversigten:


Ovenstående krav til hastighed indebærer, at den angivne båndbredde skal være til rådighed for eleverne under hele prøveafholdelsen. Det er altså ikke i sig selv nok, hvis forbindelsens tekniske specifikationer lever op til den i oversigten angivne hastighed. Det skal også sikres, at båndbredden reelt er til rådighed.

Det kan derfor være nødvendigt enten helt at udelukke andre fra at benytte internetforbindelsen i samme tidsrum eller at træffe trafikstyrende foranstaltninger, som sikrer, at alle elever har adgang til den nødvendige båndbredde under hele prøven.

Udover kravet om båndbredde skal alle hardware-komponenter, som indgår i skolens lokalnetværk eller internetforbindelse, kunne håndtere det nødvendige antal samtidige brugere (sideløbende sessioner). Antallet af samtidige brugere, der kan håndteres af skolens netværk, kan sætte en begrænsning for, hvor mange af skolens elever der kan afvikle prøven samtidigt uden at opleve problemer.

Generelt kan man sige, at hvis et antal elever (svarende til det man forventer i prøvelokalet) kan arbejde på websider på internettet samtidigt, hvor nogle streamer, downloader eller browser tekst uden at opleve symptomer på flaskehalse (lange svartider eller forespørgsler, der giver timeout), så bør det samme antal elever også kunne afvikle prøven fra det samme netværk.

Bemærk at der kan opstå udfald, hvis netværket ikke sikrer minimumsbåndbredde til rådighed i prøvelokalet. I så fald har ikke-prøveafholdende elever nemlig adgang til samme netværk, og deres belastning/forbrug kan variere henover dagen.

Om brugerrettigheder

Medarbejdere med rettigheden Inst.ledelse i UNI-Login har automatisk rettighed til at booke og se resultater fra folkeskolens digitale prøver.

Medarbejdere, der skal fungere som tilsynsførende, skal tildeles rettighed til at monitorere prøveafholdelser.

Om mine rettigheder

Fra menupunktet Mine rettigheder kan man se, hvilke rettigheder man som lærer eller skoleleder har til booking og prøveafvikling.

Redigering af rettigheder – trin for trin

 Personer med rettigheden Eval.adm har mulighed for at redigere rettigheder for andre medarbejdere. Dette gøres ved at vælge menupunktet Administration af brugere.


Administratoren kan tildele alle medarbejdere rettighed til at afvikle prøve.

Alle medarbejdere, der har rollen Inst.ledelse, har automatisk rettighed til at tilgå alle elevers prøveresultater. I tilfælde hvor en elev er tilknyttet flere skoler, fx i forbindelse med skoleskifte, kan eval.adm påtage skolen rettigheden til at foranstalte elevens prøveaflæggelse.

Medarbejderes rettighed til booking og prøveafvikling

Det er kun medarbejdere med rettigheden Inst.ledelse, der kan booke til folkeskolens digitale prøver. Inst.ledelse har automatisk rettighed til booking. Alle skolens medarbejdere kan tildeles rettighed til afvikling af prøver.

Adgang til prøveresultater

Det er kun Inst.ledelse, der kan se elevresultater. Inst.ledelse har automatisk rettighed til at tilgå resultater fra prøven. Der skal derfor ikke tildeles rettigheder til at se resultaterne fra prøven.