Kontakt webservices

Indberetninger af oplysninger til Eksamensdatabasen sker automatisk ved kald fra det studieadministrative system til en webservice udstillet på STIL's integrationsplatform (Integrationsplatformen).

Afhængigt af opsætningen af det studieadministrative system skal enten den enkelte uddannelsesinstitution eller leverandøren af kildesystemet forinden indgå en tilslutningsaftale med STIL via STIL's tilslutningssystem: https://tilslutning.stil.dk/.

Det er også via tilslutningssystemet, at dataadgange administreres (leverandør) og godkendes (kunde/institution).

Ved hvert kald bliver den kaldende part autentificeret og autoriseret inden viderestilling til Eksamensdatabasen.

Produktionsmiljø

Integrationsplatformen understøtter udveksling af data mellem STIL's centrale systemer og eksterne systemer. Integrationsplatformen anvendes af uddannelsesinstitutioner, myndigheder og organisationer på førskole-, grundskole-, ungdomsuddannelses-, voksen- og efteruddannelsesområdet.

Platformen tilbyder ensartede webservices for indberetning til og hentning af data fra STIL's centrale systemer inkl. autentificering, autorisering og logning af hændelser i forbindelse med dataudvekslingen. Integrationsplatformen er en ren infrastrukturkomponent og har ingen brugergrænseflade, ligesom den ikke opbevarer data. Platformen understøtter, at systemleverandører, blandt andet leverandører af studieadministrative systemer på de ovennævnte uddannelsesområder, kan udveksle data med STIL's systemer på en institutions vegne på en ensartet, transparent og sikker måde.

Yderligere oplysninger om tilslutning og tekniske detaljer kan findes på STIL's supportsite via Integrationsplatformen - Integrationsplatformen - Global Site (stil.dk).

Principper for kommunikation

Beviser

  • Når et bevis udskrives skal dette samtidigt indberettes til Eksamensdatabasen.
  • Når en indberetning indsendes til Eksamensdatabasen bliver der returneret et id. Dette id kan benyttes til efterfølgende at hente status på, hvordan indberetningen er forløbet.
  • Ved indberetning til Eksamensdatabasen bliver alle beviser valideret på indholdet. Hvis beviset på grund af fejl ikke kan indlæses i Eksamensdatabasen, vil der blive returneret en fejlmeddelelse sammen med den fejlede XML.
  • Et bevis kan kun ændres ved at genindberette det fulde bevis.
  • Før man kan genindberette et bevis, skal det eksisterende bevis annulleres.
  • Hvis det samme bevis indberettes 2 gange, vil den seneste indberetning blive afvist som dublet.

Karakterer - afsnit gældende for GYM

  • Når en karakter registreres, skal den samtidigt indberettes til Eksamensdatabasen.
  • Når en indberetning indsendes til Eksamensdatabasen, bliver der returneret et id. Dette id kan benyttes til efterfølgende at hente status på hvordan indberetningen er forløbet.
  • Ved indberetning til Eksamensdatabasen bliver alle karakterer valideret på indholdet. Hvis karakteren på grund af fejl ikke kan indlæses i Eksamensdatabasen, vil der blive returneret en fejlmeddelelse sammen med den fejlede XML.
  • Hvis en karakter skal ændres, kan det ske på to måder:
    • Ved at slette den eksisterende karakter og genindberette en ny udgave af karakteren.
    • Ved at genindberette en ny udgave af karakteren. Herved overskrives den eksisterende karakter.
  • Hvis en karakter allerede findes som en del af et bevis, vil den seneste indberetning blive afvist som dublet.

Flow for indberetning af bevis med korrektion

Nedenstående figur viser indberetningsflowet med efterfølgende korrektioner.

Figur 2.1. Indberetningsflow.

Ved indberetning af et bevis anvendes nedenstående proces. Denne proces er gældende for både FGU, GYM, EUD og AMU-beviser.

Første indberetning af et bevis

  1. Beviset indberettes ved kald af load-operationen.
  2. Der modtages et indberetnings-id, som kan anvendes til senere forespørgsel på resultat af indberetningen.
  3. Resultatet af indberetningen hentes ved kald af status-operationen.

Resultatet af indberetningen vil være, at beviset enten er godkendt og indlæst i Eksamensdatabasen eller afvist på grund af indholdsmæssige fejl.

Hvis beviset er godkendt, er processen afsluttet. Hvis beviset er afvist, skal beviset korrigeres og genindberettes.

Annullering af et bevis
Hvis der opstår behov for fuldstændigt at annullere et godkendt bevis:

  1. Beviset annulleres ved kald af annul-operationen.
  2. Der modtages et indberetnings-id, som kan anvendes til senere forespørgsel på resultat af annulleringen.
  3. Resultatet af annulleringen hentes ved kald af status-operationen.

Bemærk, at et bevis kun kan annulleres af den institution, der har indberettet beviset.

Genindberetning af et bevis
Hvis der opstår behov for at korrigere et godkendt bevis:

  1. Beviset (1. version) annulleres ved kald af annul-operationen.
  2. Der modtages et indberetnings-id, som kan anvendes til senere forespørgsel på resultat af annulleringen.
  3. Resultatet af annulleringen hentes ved kald af status-operationen.
  4. Beviset (2. version) indberettes ved kald af load-operationen.
  5. Der modtages et indberetnings-id, som kan anvendes til senere forespørgsel på resultat af indberetningen.
  6. Resultatet af indberetningen hentes ved kald af status-operationen.

Bemærk, at et bevis kun kan korrigeres ved genindberetning af hele beviset.