Udstedelse af bevis

Hvordan skal en skole udstede et gammelt bevis til en kursist, der efterspørger det?

Gamle AMU-beviser skal blot laves som pdf og uploades til den pågældende kursists e-boks. Beviserne skal ikke udskrives på specielt papir eller indscannes med stempel/underskrift.

Må en skole udstede et bevis, selv om det pågældende bevis oprindeligt er blevet udstedt af anden skole?

Det er ok, at en ny skole, som ikke har afholdt et kursus oprindeligt, udsteder og dermed står på et genudskrevet bevis fra AMU-bevisarkivet. Det er den nye skole, der står inde for det nye bevis, og det er det, skolens navn på beviset indikerer.

Kan STIL hjælpe, hvis en skole skal udstede et bevis, der ved en fejl ikke optræder i AMU-bevisarkivet?

STIL kan muligvis hjælpe med at hente beviset over i AMU-bevisarkivet, så skolen efterfølgende kan udskrive. Det kræver imidlertid en henvendelse fra skolens ledelse, samt at skolen 1) sikrer den rette dokumentation for bevisets rigtighed og 2) leverer de nødvendige data til STIL. Disse indbefatter:

  • Valideret CPR-nr
  • Kursustype (Kode/AMU-mål/fag)
  • Kursustype betegnelse
  • Startdato for kurset
  • Slutdato for kurset
  • Antal dage for kurset
Må AMU-bevisarkivet indeholde beviser, der er ældre end 30 år?

Ja, gamle AMU-beviser er blevet udstedt under bekendtgørelser, der ikke som AMU-bekendtgørelsen (BEK nr 1795 af 27/12/2018) nævner opbevaring i 30 år efter prøvens afslutning.

 

Er der mulighed for individuel påføring af ekstra oplysninger på AMU-beviser, specielt en udløbsdato for beviset, når det samtidig gælder som certifikat?

For så vidt angår påføring af en slutdato, er vi nået frem til, at vi ikke for nuværende indfører mulighed for en slutdato på et AMU-bevis.


Det betyder, at hvis en myndighed har behov for at angive en slutdato på en AMU-deltagers bevis, fordi det også gælder som certifikat og kun skal gælde indtil et bestemt tidspunkt, er beskeden, at det skal klares mellem myndigheden og den person, der drejer sig om.

Hvis en myndighed også generelt ønsker at få påført udløbsdato på bestemte beviser, der også gælder som certifikat, så har myndigheden f.eks. mulighed for at indføre en form for ombytningsbevis/ certifikat, som deltageren kan få af myndigheden efter bestået AMU-kursus, hvor der kan angives en udløbsdato.

Ombytningsbeviset/ - certifikatet bliver i sådan en ordning det autoritative bevis på, at ejeren i en afgrænset periode kan udføre det arbejde, certifikatet vedrører.


Vi fastholder dermed princippet om, at et AMU-bevis alene udstedes for opnåede kompetencer, og de har i princippet ikke en udløbsdato. Dermed kan beviset anvendes som certifikat, hvis den certifikatansvarlige myndighed kan acceptere, at bevis og dermed certifikat ikke har en udløbsdato.



Forkert bevis

Hvorfor kan jeg på borger.dk se et bevis for et kursus, jeg ikke har taget?

En forklaring kan være, at du faktisk har taget kurset, men bliver forvirret pga. kursusoplysningerne. Det ses typisk, hvis du har taget et kursus sammen med kolleger på din arbejdsplads, og af beviset ser det ud som om, du har taget det på en uddannelsesinstitution. Uddannelsesinstitutionen er imidlertid blot udtryk for, hvor underviserne på kurset kommer fra.

Hvis der reelt er tale om fejlagtige kursusoplysninger, så er det den udstedende institution, der kan foretage ændringer.