1. Hvad er Udbyderportal?

Udbyderportal.stil.dk er en ny selvbetjeningsløsning, hvor tjenesteudbydere kan oprette og administrere deres integration (tjeneste) til Unilogin Broker.

Dette har tidligere været en proces som foregik via supportsager, hvor oprettelser, ændringer og evt. sletninger af tjenester blev indberettet og håndteret i baggrunden.

2. Hvad kan man i Udbyderportal?

I første version af Udbyderportal er det muligt at oprette og administrere OIDC tjenester i Unilogin Brokers eksterne testmiljø (ET). Dette inkluderer bl.a.:

  • Client ID
  • Redirect URL'er
  • Attributter som ønskes at blive sendt med ved succesfuldt login

2.1 Begrænsning: Licensstyring

Udover at bruge Unilogin som indgang til login og autentificering, så er der visse tjenester som benytter sig af licenssystemet GivAdgang til yderligere at styre hvem der har adgang til deres løsning.

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at bede om tjek af licens via Udbyderportal.

Ønskes det at licenstjek skal være en del af tjenestens login, så opret en supportsag her: Udbyderportal Support

2.2 Kommende udvidelser

  • Oprettelse af SAML tjenester i test
  • Oprettelse af OIDC tjenester i produktion
  • Oprettelse af SAML tjenester i produktion
  • Oprettelse af lokale IdP'er i test
  • Oprettelse af lokale IdP'er i produktion

3. Hvordan får jeg adgang til Udbyderportal?

3.1 Forudsætninger

For at få adgang til at administrere tjenester i Unilogin Broker kræves følgende af tjenesteudbyderen (TU):

ForudsætningBeskrivelseLink

TU er oprettet som udbyder

TU er oprettet i Tilslutning som udbyder, og kan oprette og administrere udbydersystemer.

https://tilslutning.stil.dk/tilslutning/

TU er oprettet i MitID Erhverv

TU har en eller flere medarbejdere som er oprettet i MitID Erhverv

https://erhvervsadministration.nemlog-in.dk

3.1.1 Ansøgning om ret til at administrere tjenester

For at kunne administrere tjenester på vegne af ens virksomhed skal man søge om at få tildelt følgende rettighed:

RettighedScopeLinkBillede

Udbyderportal: Ret til at administrere tjenester

CVR eller relevant P-nr. for virksomheden

https://erhvervsadministration.nemlog-in.dk

Det er vigtigt at få rettigheden tildelt på det samme CVR eller P-nr. som der er registeret for udbyderen. CVR/P-nr. bruges til at finde den udbyder som administratoren har ret til at administrere for. Mangel på dette vil føre til fejl.

Man kan godt have rettigheden flere gange på flere CVR/P-nr. Dette kan f.eks. være relevant for leverandører/eksterne konsulenter, som varetager den tekniske løsning.

3.2 Hvad har jeg adgang til?

Når forudsætningerne er på plads, herunder tildeling af MitID Erhverv rettigheden til at administrere tjenester i Udbyderportal, så er det muligt at logge ind

TrinBeskrivelseBillede
Gå til UdbyderportalUdbyderportal findes her: https://udbyderportal.stil.dk/

Login med MitID ErhvervKlik "log på", og fortsæt med dit MitID Erhverv.

Administrer tjenester

Nye tjeneste administratorer vil nu blive mødt af en oversigtsside, hvorfra at de kan oprette, redigere og slette integrationer som forbinder deres tjenester til Unilogin Broker.

For nye udbydere vil denne side være tom indtil at deres første tjeneste bliver oprettet. Læs mere om processen for at oprette en tjeneste i sektion <indsæt link til underpunkt>.

3.3.1 Jeg får en fejl/advarsel ved login. Hvad gør jeg?

Da Udbyderportal har tekniske bindinger til Tilslutning og MitID Erhverv (se 3.1 Forudsætninger), så er det ikke muligt at kunne administrere tjenester uden at disse er på plads.

Nedenfor er beskrevet fejl og advarsler som kan opstå hvis forudsætningerne ikke er opfyldt:

FejlBeskrivelseBillede
Manglende rettighed

Brugeren som er logget ind har ikke rettigheden til at administrere tjenester fra MitID Erhverv.

Manglende udbyderBrugeren som er logget ind har rettigheden til at administrere tjenester, men har ingen tilhørende udbyder tilknyttet det CVR/P-nr. som rettigheden er givet til.


Hvis der opleves andre fejl ved forsøg på at logge ind, så opret en sag vedr. fejlen her: Udbyderportal Support

4. Hvad kan jeg i Udbyderportal?

Når du har fået adgang til at administrere tjenester kan du gøre følgende:

  • Opret en test-tjeneste
  • Rediger en test-tjeneste
  • Slet en test-tjeneste

4.1 Opret en test-tjeneste

Udfør følgende trin for at oprette en test-tjeneste:

TrinBeskrivelseBillede
Klik "Opret tjeneste"


Vælg udbyder

Vælg udbydersystem

Vælg miljø*

Vælg protokol*

Klik næste

Tilbage til toppen af Opret en test-tjeneste.

TrinBeskrivelseBillede
Indtast Client ID

Indtast Rod URL

Indtast redirect URI'er

Vælg ønskede Unilogin attributterForklar hvordan aftaler i Tilslutning spiller ind her

Klik "Opret"

Tilbage til toppen af Opret en test-tjeneste.


4.2 Rediger en test-tjeneste

Se Opret tjeneste (trin 2).

4.3 Slet en test-tjeneste

Ved behov for at slette en tjeneste, så kan de slettes fra ved at klikke på skraldespanden på oversigten af tjenester man har rådighed over.


5. Jeg har allerede en tjeneste i Unilogin Broker, men jeg kan ikke se den. Hvad gør jeg?

Tjenester som er blevet oprettet før lanceringen af Udbyderportal skal igennem en migrering for kunne ses af tjeneste administratoren. Hvis du har en eller flere aktive tjenester som du ikke kan se i tjenestelisten, så mangler der at blive lavet en sådan migrering.

Opret en supportsag til Udbyderportal Support, og beskriv følgende:

DatapunktBeskrivelseBemærkning
Client ID for test-tjenesteDet klient ID som bliver brugt i det eksterne testmiljø (ET).
Client ID for prod-tjenesteDet klient ID som bliver brugt i produktion.Kan springes over hvis tjenesten ikke er noget til produktion endnu.
UdbydernummerID'et på udbyderen som tjenesten tilhører.
Udbydersystem IDID'et på udbydersystemet som tjenesten, og tilhørende dataaftaler, er tilknyttet.

Hvis sagen omhandler flere tjenester, så skal overstående beskrives for hver af dem.

Med dette data kan vi foretage migreringen for de pågældende tjenester. Derefter kan tjenesterne ses i tjenestelisten ved næste login.


  • Ingen etiketter