Hvilke nødprocedurer kan tages i brug?

Valg af nødprocedure afhænger af, hvorfor eleverne ikke kan hente opgavesættet og/eller aflevere besvarelser til Netprøver.dk, samt hvilket it-udstyr, eleverne bruger under prøven.

Hvis der ikke er forbindelse fra elevernes it-udstyr til Netprøver.dk, kan det fx skyldes:


  • Netprøver.dk er nede
  • Skolens internetforbindelse til omverden er nede
  • Skolens lokalnet er nede, eller
  • El-nettet er nede på skolens område


Alt afhængigt af årsagen, vil der være forskellige mulige nødprocedurer. Disse procedurer afhænger delvist af elevernes it-udstyr. Bærbare computere som PC’er og Mac har USB-udgang, hvilket giver mulighed for, at eleverne kan tilgå opgavesæt via USB-stik eller aflevere besvarelsen på et USB-stik i stedet for i Netprøver.dk. Brug af USB-stik kan således udgøre nødproceduren i disse tilfælde.

Nogle elever benytter imidlertid tablets som fx iPads ved prøverne. Da iPads ikke har USB-udgang, kan nødproceduren med USB-stik ikke bruges. Disse skoler kan i stedet for bruge en nødprocedure rettet mod iPads, som er aflevering af besvarelser gennem AirDrop, som er en særlig funktion på iPads. 

I det følgende beskrives de anbefalede nødprocedurer til hhv. udlevering af opgavesæt og til aflevering af besvarelser:

Udlevering af opgavesæt:

  • Udlevering på papir
  • Udlevering via lokalt netværk eller hjemmeside

Aflevering af besvarelser:

  • Opsamling af besvarelser på USB-stik
  • Med internetdeling og mobilt hotspot
  • Via skolens studieadministrative system
  • E-mail til skolen
  • Aflevering af besvarelse via AirDrop
  • Via print over skolens lokale netværk