Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

« Forrige Version 2 Næste »

Hvilke opgavetyper findes der?

Det er på nuværende tidspunkt muligt at lave opgaver af følgende typer: 

Multiple choice

Multiple choice i skemaform

Clozetest

Indtastning

Der kan vælges forskellige layouts/visningstyper alt efter hvilken opgavetype der er valgt. Disse vælges under Visningstype. Nedenfor ses et eksempel på de mulige visningstyper, hvis opgavetypen multiple choice er valgt:


Det vil løbende blive opdateret, så det også bliver muligt at oprette opgaver af andre typer end dem der findes nu. 

Hvordan laver jeg en clozetest?

Vælg opgavetypen Clozetest.

Teksten skrives i editoren og hvor der ønskes at der skal indsættes svarmuligheder, vælges 'Tilføj felt' i headeren på editoren.

Herefter tilføjes svarmulighederne under Felt 1:

Svarmulighederne vil herefter være mulige at vælge i en drop down i editoren (kan ses ved klik på øjet):


For længere tekststykker skal der for hvert felt der tilføjes i editoren oprettes et felt, ved at klikke på 'Tilføj felt'. Herunder ses et eksempel på en clozetest, hvori der er to drop downs:

Dette vil se således ud i editoren, hvor der her er klikket på 'Tilføjet felt' to gange:

Og ved klik på øjet:

Hvordan laver jeg en indtastningsopgave?

Bemærk at dette er den første version af opgavetypen Indtastning. I denne første version af opgavetypen er det muligt at angive det rigtige svar som et tal eller i et interval. Det er muligt at angive både heltal og decimaltal som svarmulighed, da opgavetypen fremover automatisk håndterer begge svartyper. Bemærk at det endnu ikke er muligt at afprøve de forskellige beskeder, elever skal se, når de indtaster ugyldigt input.

Vælg opgavetypen Indtastning under Opgavetype.


Teksten skrives i editoren (evt. ved indsættelse af formler, se Indsættelse af formler afsnit) og hvor der ønskes at der skal indsættes svarmuligheder, vælges 'Tilføj felt' i headeren på editoren.


Herefter tilføjes svartypen og det korrekte svar under Indtastningsfelt 1:

For nuværende kan der vælges mellem svartyperne Tal og Interval. 

Hvilke opgavetyper kan der skiftes imellem?

Det er muligt at skifte til en anden opgavetype, hvis det vurderes at en anden opgavetype passer bedre til den opgave man sidder og arbejder på. Herunder ses hvilke opgavetyper der kan skiftes imellem. 

Kan ændre fra (uden delopgaver)JaNejKommentar
MC til MC i skemaform x

MC til Clozetest x

MC i skemaform til MC x

MC i skemaform til Clozetest  x

Clozetest til MC x

Clozetest til MC i skemaform x

Kan ændre fra (med delopgaver)


MC til MC i skemaformx
Det er kun svarmuligheder fra delopgave 1 der bliver vist
MC til Clozetestx
Fejl når det er omvendt (svaralternativer bliver første vist ved redigering/gem)
MC i skemaform til MCx

MC i skemaform til Clozetestx
Tekst fra delopgaver bliver ikke vist, kun svarmuligheder
Clozetest til MCx
NB! Man skal selv udfylde tekst i opgavetekst pr. delopgave
Clozetest til MC i skemaformx

Hvordan laver man delopgaver?

Det er muligt at lave delopgaver ved at klikke på "Tilføj delopgave" under svarmulighederne. Alt efter hvilken opgavetype der er valgt sker følgende:

Multiple choice: Der oprettes en delopgave (multiple choice), hvor der er muligt at indsætte en opgavetekst og skifte mellem visningstyperne for en multiple choice opgave.

Multiple choice i skemaform: En delopgave svarer til en række i tabellen i en multiple choice opgave.

Clozetest: En delopgave svarer til en dropdown i en sætning.

I det nedenstående ses eksempler på opgavetyperne MC i skemaform og clozetest, hvor der er oprettet en enkelt delopgave.

Multiple choice i skemaform:

Clozetest:

 


Indsættelse af billede, lyd, video og tekstuddrag

Det er muligt at indsætte billeder, lyd, video og tekstuddrag i editoren. Dette gøres ved at klikke på ikonerne som vist nedenfor:

Når man indsætter medier, angives oplysninger som passer til mediets type (se eksempler i nedenstående skærmbilleder). Når man har angivet oplysningerne og klikker på næste, skal man skrive kildehenvisninger (se INDSÆT link):

Principper for opgaveproduktion

1. Anvend både dikotome og polytome opgaver (Underoverskrift)

Det anbefales, at opgavesæt til Folkeskolens Nationale Færdighedstest designes, så de så vidt muligt indeholder opgavetyper, der er dikotome og polytome eller testlets.

Fordele ved polytome opgaver:

  • Polytome opgaver, hvor grader af rigtige svar (fx 0, 1, 2 eller 3 rigtige) giver mere information end bare rigtig/forkert
  • Polytome opgaver har ofte en højere statistisk informationsværdi end dikotome opgaver
  • Tiden anvendt til besvarelse af polytome opgaver er ofte mindre end tiden anvendt til tilsvarende antal dikotome opgaver

Ulemper ved polytome opgaver:

  • Større risiko for at blive forkastet i den statistiske kvalitetssikring (opgaveafprøvningen)

 2. Producer opgaver til alle færdighedstrin (sværhedsgrad) – også inden for hvert vidensområde (underoverskrift)

  •  Opgavernes sværhedsgrad skal matche elevernes dygtighed
  • For lette opgaver, som alle elever kan svare korrekt på, giver begrænset information
  • For svære opgaver, som ingen elever kan svare korrekt på, giver ingen information
  • Efter opgaveafprøvning undersøges sammenhængen mellem opgavernes sværhedsgrad og elevernes dygtighed

 3.Producer gode distraktorer (underoverskrift)

  •  Anvendte distraktorer skal være troværdige OG forkerte
  • Undgå distraktorer, som ingen elever vil vælge
  • Overskueligt antal distraktorer
  • Opstil svarmulighederne i ens rækkefølge (fx alfabetisk) hvis muligt
  • Opgaveafprøvning kan understøtte valg/justering af distraktorer

 4.Anvend sprogbrug/opgavekontekst der ikke favoriserer grupper af elever (underoverskrift)

  •  Undgå sprogbrug/formuleringer der favoriserer en bestemt elevgruppe, fx køn, geografi (land/by) m.m. Eksempelvis: Find billedet der passer til ordet ”Fire engine” – denne engelsk opgave favoriserer drenge.
  • Sandsynligheden for at svare korrekt må kun afhænge af opgavens sværhedsgrad og elevens dygtighed
  • Opgaveafprøvning kan undersøge, om opgaven lever op til kravet mht. udvalgte baggrundsfaktorer (køn m.m.)

5.Anvend ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave (underoverskrift)

  •  Ikke opgaver, hvor korrekt svar på én opgave hjælper til at besvare en anden opgave
  • Sandsynligheden for at svare korrekt på én opgave må ikke afhænge af, om eleven kan svare korrekt på en foregående opgave
Indsættelse af formler

Der kan indsættes hhv. matematiske eller kemiske formler. Disse findes ved at klikke på de tre prikker i toolbaren

Herefter kan der vælges om der skal indsættes en matematisk eller en kemisk formler

Indsættelse af lyd

Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype

Understøttede lydformater:

  • MP3
  • WAV
  • OGG

Indsættelse videoer

Det anbefales ikke at indsætte lyd eller video i knapperne når der er valgt en multiple choice opgave med knapper som visningstype.

Understøttede videoformater:

  • MP4 / MPEG-4
  • WebM


Bemærk: Det er for nuværende ikke muligt at redigere en video ved at dobbeltklikke på den. Her skal man op og klikke på videoikonet i toolbaren.

Indsættelse af billeder

Tilladte filtyper:

  • JPG/JPEG
  • PNG
  • GIF

Billeder med tekst

Billeder, som indgår i færdighedstestene, må som udgangspunkt ikke indeholde tekst. Det skyldes, at det ikke er muligt for brugere af oplæsningsværktøjer at markere teksten og få den læst højt. Disse elever kan nemlig kun få læst en samlet alt-tekst til billedet højt og må derfor selv forstå, hvilke dele af billedet, som teksten relaterer sig til. 

Indsættelse af billeder i svarmulighederne

For nogle opgavetyper er det muligt at indsætte billeder i svarmulighederne. 

Kildehenvisninger

Ved brug af eksterne medier fx billeder, tekst, video, lydklip, oversættelser, mm. i test, skal der angives kildehenvisninger. Kildehenvisningerne skal gøre det muligt at finde ud af, hvem der er ophavspersonen. 

OBS: for eksterne medier, som var lagt ind i opgavebyggeren inden den nye funktionalitet til Kildehenvisninger kom ud, er det vigtigt at testkommissionerne skriver kilderne på. Se afsnittet ”Redigering af en kildehenvisning” for, hvordan du tilføjer kildehenvisninger.

1. Ansvar for kildehenvisninger og hvorfor de er vigtige

Det er testkommissionernes ansvar at sikre, at materiale, der anvendes i testopgaverne, har fået angivet en kildehenvisning, som er korrekt og fyldestgørende.

Opgavebyggeren understøtter testkommissionerne i arbejdsprocessen, således at mediefiler (fx billeder, lyd- og videofiler) og tekstuddrag ikke kan uploades til en opgave, hvis ikke der er angivet kilder. Opgavebyggeren har særlige felter til de oplysninger, som er nødvendige, og som du skal forholde dig til, for at kildehenvisningen bliver korrekt.

Kildehenvisningerne er vigtige, fordi de sikrer systemets og testens overholdelse af ophavsretsloven, samt muliggør, at der kan udbetales vederlag til de relevante ophavspersoner.

2. Sådan skriver du kildehenvisninger i Opgavebyggeren

For hver type af medie du kan indsætte (billede, lyd, video og tekstuddrag) åbner Opgavebyggeren et flow. Følg flowet og læs hjælpeteksterne undervejs, så er du godt klædt på.

Vær særligt opmærksom på at få oplysninger på alle relevante parter, som har bidraget til produktionen af mediet, med.

Nedenfor vises nogle eksempler på opdigtede brugsscenarier. Der findes flere forskellige kombinationsmuligheder end dem, som er vist her. Kontakt supporten, hvis du er i tvivl om netop det scenarie, du arbejder med.

Eksempel hvor kommissionen selv har produceret indhold til testopgaven

Forestil dig at testkommissionen har produceret en tekst, som skal anvendes som en del af opgaveteksten i en opgave. I vejledningen for indsættelse af tekstuddrag (se Opret opgave#Indsttelseafbilledelydogvideo) kan du se, hvordan du indsætter tekstuddraget. Når du klikker på ’Næste’-knappen, starter flowet til indsættelse af kilder.

I dette tilfælde er det testkommissionen, som selv har produceret teksten. Der har ikke været en ekstern forfatter, oversætter eller andre med i arbejdet. Vælg derfor den første mulighed i dropdown-menuen:

Herefter klikker du på ’Indsæt’. Tekstuddraget vises nu i opgaven og systemet har registreret, at det er testkommissionen selv, som har produceret det.

Eksempel hvor en tredjepart har produceret indhold til opgaven uden en aftale med BUVM

I dette eksempel ønsker testkommissionen at anvende et billede/grafik, som er fremstillet af en tredjepart, fx DMI. I vejledningen for indsættelse af billeder (se Opret opgave#Indsttelseafbilledelydogvideo) kan du se, hvordan du indsætter billedet. Når du klikker på ’Næste’-knappen, starter flowet til indsættelse af kilder.

Testkommissionen har ikke været involveret i fremstillingen af billedet, vælg derfor 2. valgmulighed i dropdown-menuen:

I dette tilfælde kommer billedet/grafikken fra DMI, og du har måske fundet det i en rapport eller på deres hjemmeside. DMI har ikke en aftale med BUVM om at producere billeder til testene. Derfor skal du klikke på +’et ud for ”Tilføj kildeoplysninger om et publiceret billede uden aftale” og udfylde oplysningerne så fyldestgørende, du kan. Bemærk at du kan tilføje flere tredjeparter til en publicering. Det kan f.eks. være en artikel, som både har en forfatter og en oversætter. Husk at få oplysninger om alle tredjeparter med:

Herefter klikker du på ’Indsæt’. Billedet vises nu i opgaven og systemet har registreret alle oplysningerne om tredjeparten.

Eksempel hvor kommissionen selv har produceret indhold med bidrag fra tredjepart, som har en aftale med BUVM

I det sidste eksempel skal testkommissionen bruge en lydfil, hvor der udspiller sig en dialog på et fremmedsprog mellem to personer. Testkommissionen har selv skrevet ’manuskriptet’, men selve lydfilen er indspillet af et eksternt firma med professionelle stemme-skuespillere. BUVM har en aftale med det eksterne firma om, at testkommissionerne kan få indspillet lydklip hos dem.

I vejledningen for indsættelse af lyd (se Opret opgave#Indsttelseafbilledelydogvideo) kan du se, hvordan du indsætter lydfilen. Når du klikker på ’Næste’-knappen, starter flowet til indsættelse af kilder.

Både testkommissionen og en tredjepart har medvirket til produktionen af lydfilen. Vælg derfor den 3. mulighed i dropdown-menuen.

Tredjeparten producerer lydfilen på en aftale med BUVM. Derfor skal du klikke på +'et ud for ”Tilføj en aftale med en tredjepart” og udfylde oplysningerne (Aftalenummeret leveres af STUK). Bemærk at du kan tilføje flere tredjeparter. Det kan f.eks. være, at lydfilen er produceret i samarbejde med både det eksterne firma og en forfatter, som har skrevet manuskriptet:

3. Særligt ved brug af Colourbox og clip art

Ministeriet har en særskilt licensaftale med Colourbox. De fotos, der findes via Colourbox’s hjemmeside, er ikke mærket med oplysning om fotografens navn. Når testkommissionen bruger billeder fra Colourbox, skal man vælge, at billedet er produceret af tredjepart, som vist herunder.

Herefter tilføjes en aftale med en tredjepart. I stedet for at skrive fotografens navn, udfyldes feltet med ”Colourbox”:

Hvis testkommissionen bruger Clip art, SmartArt eller Wordart fra Microsoft 365/Bing skal man anvende samme kildereferencer som for andet materiale fundet via internettet. Testkommissionen skal vælge, at billedet er produceret af tredjepart, som vist herunder.

Herefter tilføjes kildeoplysninger om et publiceret billede uden aftale. Oplysninger tilføjes med angivelse af ”Microsoft clip art” som en del af kildehenvisningen:

4. Redigering af en kildehenvisning

For at rette en kildehenvisning eller angive en kilde på et medie, som var lagt ind på en opgave inden funktionalitet til angivelse af kildehenvisninger blev implementeret, skal du finde opgaven, som indeholder mediet. Klik på blyanten for at redigere opgaven og dobbeltklik på mediet. Samme modal, som man ser ved indsættelse af medier, åbner, og man kan gennemgå flowet og tilføje/rette oplysninger (se hvordan under denne vejlednings punkt 2).

5. Visning af kildehenvisninger til elever

Når eleven afvikler testen, vises kildehenvisninger ikke længere på selve testopgaven. Dette skal sikre, at kildehenvisningerne ikke forstyrrer elevernes testoplevelse. Når du vælger, at "se" opgaven, kan du derfor ikke se kildehenvisningen. I stedet bliver kildehenvisninger vist for eleven ved testens afslutning.