Denne side giver et overblik over, hvad man kan se som henholdsvis lærer og leder.

Om statussiden

  • Nedenfor ses et eksempel på visning af menupunktet 'Status frivillige test':

Billedet er en skærmvisning af menupunktet Status frivillige test.

  • Fra menupunktet 'Status frivillige test' i venstremenuen kan man se elevernes teststatus
  • Her kan man også afslutte elever med gul teststatus manuelt, hvis læreren ikke vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at eleverne bookes til at genoptage testen:

  • Kolonnen 'Test/klasse' viser titlen på de forskellige test. Hvis man klikker på navnet på en test, vises der en oversigt over alle de klasser, der kan tage testen
  • Klik på en klasse for at se detaljerede statusoplysninger for hver enkelt elev:

Billedet viser et eksempel på de kolonner og statusser der ses, hvis man vælger en bestemt klasse.

  • Kolonnen 'Elev' viser elevens navn
  • Kolonnen 'Unilogin' viser elevens Unilogin
  • Kolonnen 'Status' viser bookingstatus for eleven:
    • Kan bookes = eleven skal bookes til en kommende test
    • Er booket = eleven er booket til en kommende test
    • Ikke afsluttet – kan bookes 1 = eleven har ikke besvaret opgaver. Undtagelsesvist kan skoleledelsen fritage eleven
    • Ikke afsluttet – kan bookes 2 = elevens teststatus er gul, og elevens resultat er ikke beregnet. Læreren kan afslutte elevens test manuelt eller genbooke eleven. Hvis testen ønskes afsluttet manuelt, sker det fra kolonnen 'Afslut'. Elevens resultat er tilgængeligt umiddelbart derefter
    • Ikke afsluttet – kan bookes 3 = elevens teststatus er rød, og elevens resultat er ikke beregnet. Læreren skal genbooke eleven. Undtagelsesvist kan skoleledelsen fritage eleven
    • Afsluttet = eleven har afsluttet testen med grøn teststatus
    • Afsluttet (gul) = læreren har afsluttet elevens test manuelt.
  • Kolonnen 'Afslut' – her kan læreren afslutte testen for en elev, der har gul teststatus. Afslut kan foretages fra fire timer efter teststart. Når en gul elev afsluttes, registreres eleven som afsluttet i testoversigten, og læreren vil kunne tilgå elevens testresultat.

Status for elever, der skifter skole

Elevens status følger eleven ved skoleskift. Informationer om eleven fjernes fra elevens tidligere skole.


Teststatus fra tidligere skoleår

Statussiden viser elevernes status i det aktuelle skoleår. Status for booking, testgennemførelse eller fritagelse for tidligere skoleår vises ikke.


Om testresultater

Resultaterne fra de frivillige adaptive test kan tilgås når en test er afsluttet. Dette gælder dog ikke de dage, hvor testsystemet er lukket ned – fx på grund af teknisk forberedelse til folkeskolens digitale afgangsprøver.

Der vises testresultater for de elever, hvor resultatet er beregnet, hvilket vil sige i de tilfælde, hvor eleverne har grøn teststatus eller tilfælde med gul teststatus, hvor testen er blevet afsluttet manuelt fra statussiden (se afsnittet 'Om status').

Der findes to former for tilbagemeldinger på elevernes testresultater. Normbaserede for alle fag, og supplerende kriteriebaserede tilbagemeldinger i dansk læsning og matematik for test, der er gennemført til og med skoleåret 2021-2022. Yderligere informationer om de to typer tilbagemeldinger findes på Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk.

Vælg skoleår og type af test

Ved gennemsyn af rapporter kan folkeskoler og frie grundskoler vælge mellem visning af resultaterne for et konkret skoleår eller for alle skoleår. 

Rettigheder til at se testresultater

OBS: Vær opmærksom på, at læreren først kan se testresultater for sine elever, når læreren har fået tildelt rettigheder af skolens testadministrator (se afsnittet 'Om brugerrettigheder'). Testresultaterne er fortrolige jf. Folkeskoleloven § 55 b. Derfor har en lærer ikke automatisk rettighed til at se testresultater for en elev, som læreren har booket og afviklet test for. Rettigheden skal først tildeles af testadministratoren og skal ske under hensyn til testresultaternes fortrolighed. Som udgangspunkt er det den eller de lærere, der underviser eleverne i det fag, der er gennemført test i, som må se resultaterne. Skolelederen kan dog tillade, at en lærer får adgang til andre end sine egne elevers testresultater – også i andre fag, end det læreren underviser i – hvis det har et pædagogisk formål. Fx må lærere, som samarbejder om eleverne i et team, gerne se og drøfte elevernes testresultater.

Lederen har adgang til: Testresultater på elev-, klasse- og skoleniveau for hele skolen.

Læreren har adgang til: Testresultater for elever, som testadministratoren har givet læreren adgang til, og som har et testresultat.

Generelt om testresultaterne

Testresultaterne indeholder detaljerede oplysninger om testen på elevniveau, såsom den enkelte elevs konkrete opgavebesvarelser. Hver enkelt elevs testresultater foreligger i en tekstudgave, som læreren har adgang til. Tekstudgaven hedder ’Udskrift til hjemmet’.

På Undervisningsministeriets hjemmeside; www.uvm.dk findes der pjecer for hvert fag og artikler, som bl.a. inspirerer til, hvordan man som lærer kan følge op på testresultaterne.


Lærerens testresultater – trin for trin

Læreren har adgang til at se testresultater for elever, som testadministratoren har givet læreren rettighed til, og som har et testresultat. Testresultaterne indeholder detaljerede oplysninger om resultaterne på elevniveau, såsom den enkelte elevs konkrete opgavebesvarelser.

Se også vejledning til lærere om brugen af nationale test på www.uvm.dk.


  • Fra venstremenuen: Klik på menuen 'Testresultater':

Billedet viser en markering af menupunktet Testresultater


Billedet viser oversigtssiden Testresultater i Test og prøver.

  • Oversigtssiden 'Testresultater' indeholder links til resultater for de klasser og test, som lærer har rettighed til
  • Ved gennemsyn af rapporter kan man vælge mellem obligatoriske og frivillige test samt visning af resultaterne for dette skoleår eller alle testresultater
  • For at se en klasses testresultater i en test: Klik på 'Vis resultater' ud for den valgte klasse.

Testresultater vises på faneblade

  • Hvis der er tale om test i Dansk/læsning eller Matematik, bliver der vist en oversigt med tre faneblade:

Billedet viser de tre faneblade Kriteriebaserede resultater, Klassens progression og Normbaserede resultater.


  • Hvis der er tale om øvrige test, bliver der vist en oversigt med to faneblade:

Billedet viser de to faneblade Klassens progression og Normbaserede resultater.


Fanebladene gennemgås i det følgende.

Kriteriebaserede resultater
  • Elevernes resultater i Dansk/læsning og Matematik opgøres i forhold til faglige niveauer, kaldet kriteriebaserede resultater. Der er ikke kriteriebaserede tilbagemeldinger i øvrige test
  • Kriteriebaseret tilbagemelding viser, hvilket af seks faglige niveauer elevernes testresultat ligger på ud af følgende niveauer: 'Fremragende', 'Rigtig god', 'God', 'Jævn', 'Mangelfuld' eller 'Ikke-tilstrækkelig':

Billedet viser et eksempel på de kriteriebaserede resultater og deres inddeling i faglige niveauer.

  • Ud for hver elev kan man klikke sig frem til en visning af elevens progression og detaljer i elevens besvarelse af testen
  • Hvis elevens 'Detaljer' viser, at der er et 'Mindre sikkert resultat', kan eleven genbookes eller testen kan afsluttes og et resultat vises umiddelbart:

Billedet viser den infoboks, der fremkommer ved klik på info ikonet i forbindelse med statussen Mindre sikkert resultat.

  • Klik på knappen 'Udskriv' for at se en tekst til forældre, der formidler elevens kriteriebaserede resultat:

Billedet viser den tekst til forældre, som fremkommer ved klik på knappen Udskriv.

Elevens progression
  • Ved klik på pilen ud for elevnavn på siden med elevresultater vises elevens progression:

På billedet ses en visuel fremstilling af elevens progression.

Opgavebesvarelse

  • Man kan se elevens opgavebesvarelse ved at klikke på fanebladet 'Opgavebesvarelse' på siden 'Elevresultat'. Man kan også tilgå elevens opgavebesvarelse fra klassevisningen af resultater ved at klikke på 'Detaljer' ud for eleven.

Billedet viser et eksempel på elevens opgavebesvarelse og mulighederne for at filtrere i denne på fanebladet Opgavebesvarelse.

  • Opgavebesvarelsen kan filtreres efter 'Emner/fælles mål', 'Profilområde', 'Opgaveemne', 'Score' og opgavernes 'Sværhed'
  • Klik på den enkelte opgave for at se elevens besvarelse.

Opgaveemner

  • Fanebladet 'Opgaveemner' viser en optælling af elevens besvarelse fordelt på profilområder, opgaveemner eller fælles mål:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Opgaveemner, som viser en optælling af elevens besvarelse fordelt på profilområder, opgaveemner eller fælles mål.

  • Skift mellem opgaveemner og fælles mål i boksen 'Visning'
  • Opgavernes sværhedsgrad og om eleven har svaret rigtigt, fremgår af visningen
  • Man kan se elevens besvarelse af de enkelte opgaver ved at klikke på firkanterne, der repræsenterer opgaverne.

Tidsforbrug

  • Fanebladet 'Tidsforbrug' viser hvor lang tid eleven har brugt på at besvare de forskellige opgaver samt opgaver i de forskellige profilområder:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Tidsforbrug, som viser hvor lang tid eleven har brugt på at besvare de forskellige opgaver samt opgaver i de forskellige profilområder.

  • Sorter på profilområde ved at vælge i boksen 'Profilområde'
  • Klik på en given søjle for at se elevens besvarelse af denne opgave.

Statistisk usikkerhed

  • Fanebladet 'Statistisk usikkerhed' viser elevens testforløb på den kriteriebaserede og den normbaserede skala. Estimeringen af elevens dygtighed ændrer sig efterhånden som eleven besvarer flere opgaver
  • Den afsluttende statistiske usikkerhed markeres med en rød lodret streg omkring elevens dygtighed ved afslutning af testen:

Billedet er en skærmvisning af fanebladet Statistisk usikkerhed, der viser elevens testforløb på den kriteriebaserede og den normbaserede skala.

  • Under den kriteriebaserede og den normbaserede skala er der angivet en sandsynlighed for, at eleven har fået forskellige resultater. I eksemplet herover er der fx 80% sandsynlighed for, at eleven har opnået resultatet ’God’ på den kriteriebaserede skala og 60% sandsynlighed for at eleven ligger i 'Middel' på den normbaserede skala
  • Klik på en prik i elevens testforløb for at få vist elevens besvarelse af opgaven.
Normbaserede resultater
Billedet viser fanebladet Normbaserede resultater, hvor man kan se både elevresultater og klassens samlede resultat.
  • Man kan sortere efter elevernes navne og deres resultater
  • Klik under 'Detaljer' ud for elevens navn for at se elevens opgavebesvarelse
  • Klik på 'Udskriv' for at udskrive en infotekst, der formidler elevens normbaserede resultat til forældre
  • De røde søjler viser klassens samlede resultat. Blå søjler viser landsgennemsnittet fra de senest gennemførte obligatoriske test.


5-trins resultatskalaen (1-5):

1 for præstationer en del under gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
2 for præstationer under gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
3 for præstationer svarende til gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
4 for præstationer over gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.
5 for præstationer en del over gennemsnittet på landsplan for elever på klassetrinnet.


Sammenhæng mellem 5-trinsskala og point-skala (1-50)

For hver test svarer et trin på 5-trinsskalaen til et interval på pointskalaen, som vist i nedenstående skema:

Test / Trin12345
Dansk læsning 2., 4., 6. og 8. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Matematik 3. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Matematik 6. og 8 kl.0-1819-2122-2627-3132-50
Fysik/kemi 8. kl.0-1920-2223-2627-3132-50
Biologi 8. kl.0-1819-2223-2627-3132-50
Geografi 8. kl.0-1819-2324-2728-3132-50
Engelsk 4. kl.0-1920-2223-2627-3233-50
Engelsk 7. kl.0-1819-2223-2728-3132-50
Dansk som andetsprog0-1819-2324-2728-3132-50


Detaljer i definition af 5-trinsskala

De fem trin på 5-trinsskalaen er defineret ud fra gennemsnittet i en given test på landsplan for elever på klassetrinnet i skoleåret 2018/19. Det er dermed skoleåret 2018/19, der udgør normen for den normbaserede skala.

Et trin svarer til en percentil. En elev, der ligger på trin 4, vil dermed være mellem de 66-90 % bedste i forhold til eleverne, der tog testen i skoleåret 2018/19. Skemaet herunder viser sammenhængen mellem trin på 5-trinsskalaen og percentilerne:

Trin på 5-trinsskala12345
Percentiler0-10 %11-35 %35-65 %66-90 %91-100 %
Klassens progression
  • Oversigten viser klassens progression i forhold til en tidligere test:

Billedet er en skærmvisning, der viser et eksempel på klassens progression i forhold til en tidligere test.

  • Elever i det grønne område har klaret sig bedre end den tidligere test, der sammenlignes med, og tilsvarende har elever i det blå område klaret sig dårligere end den tidligere test, der sammenlignes med
  • Se vejledning om anvendelse af denne visning på uvm.dk.


Lederrapporter – trin for trin

Lederen har adgang til testresultater på elev-, klasse- og skoleniveau for hele skolen. Se detaljeret vejledning til skoleledere på www.uvm.dk.


  • Tilgå menuen 'Testresultater' for at se testresultater:

Billedet viser placeringen af menuen Testresultater.

Kriteriebaserede testresultater

Skolens kriteriebaserede resultater sammenlignes med landsresultatet. Ældre resultater findes i Datavarehuset, i det tilfælde, at man ønsker at se ældre resultater end de viste. Datavarehuset findes på uddannelsesstatistik.dk.

  • Skolens kriteriebaserede resultater ses ved at vælge 'Kriteriebaseret' i rullemenuen 'Resultatvisning':

Billedet viser et eksempel på en skoles kriteriebaserede testresultater.

  • Der vælges skoleår i rullemenuen 'Skoleår'
    • Vælg det ønskede skoleår for at sammenligne skolens resultat i et bestemt skoleår med landsresultatet
  • Klik på 'Vis resultater' ud for en klasse for at se klassens resultat. Resultater vises herefter på samme måde som for en lærer.

Normbaserede testresultater

  • Skolens normbaserede resultater ses ved at vælge ’Normbaseret’ i rullemenuen 'Resultatvisning':

Billedet viser et eksempel på en skoles normbaserede testresultater.

  • Der vælges skoleår i rullemenuen 'Skoleår'
    • Vælg det ønskede skoleår for at sammenligne skolens resultat i et bestemt skoleår med landsresultatet
  • Klik på 'Vis resultater' ud for en klasse for at se klassens resultat. Resultater vises herefter på samme måde som for en lærer.

Detaljer om historiske resultater

Elevresultater blev genberegnet forud for de obligatoriske test i 2021. Som udgangspunkt er elevresultater genberegnet fra og med de obligatoriske test i skoleåret 2014/15. Hvis der er introduceret nye profilområder senere end dette, begynder genberegningen først derfra.

Herunder ses en oversigt over start af elevresultater, der er genberegnet, og som kan ses i test- og prøvesystemet. Ældre resultater kan man som skoleleder se i Datavarehuset, som findes på uddannelsesstatistik.dk.


Dato for start af genberegning
Dansk, læsning 2. kl.01.01.2015
Dansk, læsning 4. kl.01.01.2015
Dansk, læsning 6. kl.01.01.2015
Dansk, læsning 8. kl.01.01.2015
Matematik 3. kl.01.01.2016
Matematik 6. kl.01.09.2017
Matematik 8. kl.01.09.2017
Engelsk 4. kl.01.09.2017
Engelsk 7. kl.01.01.2015
Fysik/kemi 8. kl.01.09.2015
Biologi 8. kl.01.01.2015
Geografi 8. kl.01.09.2015
Dansk som andetsprog 5. kl.01.09.2015
Dansk som andetsprog 7. kl.01.09.2015



Ofte stillede spørgsmål

Der er intet indhold med de angivne labels