Efterhånden som leverandørerne begynder at indberette data om elever vil STIL gennemgå og vurdere kvaliteten af disse. Herefter kan retningslinjerne blive revurderet.
Hvilke elever skal indberettes?
Indberetningen af data til Elevdatabasen omfatter alle børn og unge, der er omfattet af undervisningspligten.
Lovgrundlag
Elever indberettes med den uddannelseskode, der følger af det lovgrundlag, der sætter rammerne for elevens uddannelse. Disse koder er udmeldt i Uddannelsesmodellen som CØSA-formål. Nedenfor er angivet uddannelseskoderne på grundskoleområdet med dertilhørende lovgrundlag. Links i tabellen henviser til den seneste bekendtgørelse for det enkelte område . For senere ændringer og tilføjelser henvises til Retsinformation.
Uddannelseskode | Lov |
---|---|
4800 | Bekendtgørelse af lov om folkeskolen LBK nr 1396 af 05/10/2022 |
4801 | Bekendtgørelse af lov om ungdomsskoler LBK nr 608 af 28/05/2019 |
4802 | Bekendtgørelse af lov om kommunale internationale grundskoler LBK nr 1158 af 08/08/2022 |
4803 | Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v. LBK nr 1166 af 11/08/2022 |
4804 | Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler LBK nr 1172 af 12/08/2022 |
332 | 10. klassebekendtgørelsen BEK nr 1251 af 27/11/2014 |
2119 | 10. klassebekendtgørelsen BEK nr 1251 af 27/11/2014 |
Indberetning af data
Det overordnede princip for indberetningerne til Elevdatabasen er, at data sendes fra de elevadministrative systemer, så snart data registreres ude på de enkelte skoler. Alle ændringer indberettes senest dagen efter registreringen.
Fremtidige oplysninger
Som udgangspunkt skal historiske data om elever altid indberettes til Elevdatabasen. Historiske oplysninger om elever, der er registreret i systemet før skolen starter sin indberetning til Elevdatabasen, kan dog undtages fra indberetningen.
Der er mulighed for at indberette fremtidig oplysninger om elever til Elevdatabasen (hændelser i fremtiden, fx i forbindelse med oprulning af elever). Dette er dog valgfrit. Hvis der fra det elevadministrative system sendes fremtidig oplysninger, så skal disse data holdes opdateret og indberettes på lige fod med øvrige data ved ændringer. Fx skal kommende skoleperioder for en elev, der forlader skolen, lukkes. Se eksempler på ændringer i i afsnittet Scenarier for indberetninger grundskolen.
Systemer, der indberetter i henhold til de strammere regler i den hidtidige grænsefladebeskrivelse (version 1), kan fortsat vælge at gøre det. Grænsefladebeskrivelsen opdateres i 2023 for at afspejle disse ændringer.
Tidsfrist for indberetning af data
Alle leverandører skal kunne indberette data for grundskoleelever til Elevdatabasen produktion pr. 1. august 2023. Umiddelbart efter denne dato igangsættes indberetning for skolerne.