Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

Version 1 Næste »

Efterhånden som leverandørerne begynder at indberette data om elever vil STIL gennemgå og vurdere kvaliteten af disse. Herefter kan retningslinjerne blive revurderet.

Hvilke elever skal indberettes? 

Indberetningen af data til Elevdatabasen omfatter alle børn og unge, der er omfattet af undervisningspligten.

Lovgrundlag

Elever indberettes med den uddannelseskode, der følger af det lovgrundlag, der sætter rammerne for elevens uddannelse. Disse koder er udmeldt i Uddannelsesmodellen som CØSA-formål. Nedenfor er angivet uddannelseskoderne på grundskoleområdet med dertilhørende lovgrundlag. Links i tabellen henviser til den seneste bekendtgørelse for det enkelte område . For senere ændringer og tilføjelser henvises til Retsinformation.

UddannelseskodeLov
4800

Bekendtgørelse af lov om folkeskolen

LBK nr 1396 af 05/10/2022

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1396

4801

Bekendtgørelse af lov om ungdomsskoler

LBK nr 608 af 28/05/2019

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/608

4802

Bekendtgørelse af lov om kommunale internationale grundskoler

LBK nr 1158 af 08/08/2022

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1158

4803

Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.

LBK nr 1166 af 11/08/2022

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1166

4804

Bekendtgørelse af lov om efterskoler og frie fagskoler

LBK nr 1172 af 12/08/2022

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1172

332

10. klassebekendtgørelsen

BEK nr 1251 af 27/11/2014

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/1251

2119

10. klassebekendtgørelsen

BEK nr 1251 af 27/11/2014

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/1251

Indberetning af data

Det overordnede princip for indberetningerne til Elevdatabasen er, at data sendes fra de elevadministrative systemer, så snart data registreres ude på de enkelte skoler. Alle ændringer indberettes senest dagen efter registreringen.

Fremtidige oplysninger

Som udgangspunkt skal historiske data om elever altid indberettes til Elevdatabasen. Historiske oplysninger om elever, der er registreret i systemet før skolen starter sin indberetning til Elevdatabasen, kan dog undtages fra indberetningen. 

Der er mulighed for at indberette fremtidig oplysninger om elever til Elevdatabasen (hændelser i fremtiden, fx i forbindelse med oprulning af elever). Dette er dog valgfrit. Hvis der fra det elevadministrative system sendes fremtidig oplysninger, så skal disse data holdes opdateret og indberettes på lige fod med øvrige data ved ændringer. Fx skal kommende skoleperioder for en elev, der forlader skolen, lukkes. Se eksempler på ændringer i i afsnittet Scenarier for indberetninger grundskolen.

Systemer, der indberetter i henhold til de strammere regler i den hidtidige grænsefladebeskrivelse (version 1), kan fortsat vælge at gøre det. Grænsefladebeskrivelsen opdateres i 2023 for at afspejle disse ændringer.

Tidsfrist for indberetning af data

Alle leverandører skal kunne indberette data for grundskoleelever til Elevdatabasen produktion pr. 1. august 2023. Umiddelbart efter denne dato igangsættes indberetning for skolerne.