Versioner sammenlignet

Nøgle

  • Linjen blev tilføjet.
  • Denne linje blev fjernet.
  • Formatering blev ændret.
UI Expand
titleLog på Elevdatabasen
Info

Din adgang til Elevdatabasen forudsætter, at 

  1. Institutionen er registreret til at anvende Elevdatabasens indberetningsgrænseflade. Læs Sådan får institutionen adgang til at indberette data direkte i Elevdatabasens indtastningsgrænseflade
  2. Du er oprettet i MitID Erhverv (NemLog-in) og har den fornødne rettighed. Læs Sådan får du adgang til Elevdatabasens indtastningsgrænseflade

Log på Elevdatabasen

Indholdsfortegnelse

Manuel indberetning til Elevdatabasen

Institutioner, der ikke kan indberette digitalt via deres elevadministrative system, skal manuelt indberette elever via Elevdatabasens brugergrænseflade. I denne vejledning forklares, hvordan man logger ind og hvordan man indberetter via brugergrænsefladen.

Info
Bemærk, at det kun er institutioner med grundskoleelever, der kan benytte brugergrænsefladen. STIL forventer, at institutioner med gymnasiale elever kan benytte brugergrænsefladen i Q4 2023.

Forberedelser, som skal laves, inden du kan logge på

Forberedelserne, som er beskrevet i dette afsnit skal foretages af dig i samarbejde med institutionens NemLog-in administration.

Du skal gå ind på siden https://brugeradministration.nemlog-in.dk/ og anmode om rettigheden ”Elevdatabasen: Indberet og se grunddata om elever”.

  • Vælg menupunktet ”Få flere rettigheder”:
    Image Removed
  • Tryk på + ud for ”Uddannelse og prøver”:
    Image Removed
  • Vælg ” Elevdatabasen: Indberet og se grunddata om elever”
    Image Removed
  • Tryk på knappen ”Send forespørgsel” nederst på siden
  • Din institutions NemLog-in-administration får nu din anmodning

Din NemLog-in-administration kan tildele dig rettigheden her: https://brugeradministration.nemlog-in.dk/

Info
Bemærk, at det er din institutions NemLog-in-brugeradministration, som giver dig rettigheder til at logge ind i Elevdatabasen.

Log på Elevdatabasen

...

med MitID/NemLog-in

  1. Gå til adressen elevdatabasen.dk og tryk på Log på-knappen
  2. Du bliver nu præsenteret for nogle forskellige valgmuligheder for login. Vælg NemLog-in og log på som erhvervsbruger.
  3. Når du er logget ind, vil du blive præsenteret for en side som viser dig din institution og de uddannelser på institutionen, som du har rettighed til.
    Vælg den uddannelse, du vil administrere.

Image Modified


UI Expand
titleKlasseoversigt

På Klasseoversigten kan du se de klasser, du har oprettet i Elevdatabasen på den uddannelse, du har valgt.

...

Du kan herfra vælge at:

  • Oprette en ny klasse
  • Oprette en elev i en klasse
  • Få vist klassen med elever

Eksempel på klasseoversigt:

Image Modified

Info

Bemærk, at Klasseoversigten udelukkende viser klasser for den uddannelse, du valgte ved login.

UI Expand
titleOpret en ny klasse

Når en klasse skal oprettes, skal du angive:

  • Klassebetegnelse
  • Start- og Slutdato
  • Klassetype (kun for grundskole, gymnasieklasser har ingen klassetype)
  • Klassetrin
Info
Bemærk, at en klasse i den nuværende version ikke kan rettes eller slettes. Hvis du ønsker at ændre oplysninger på en klasse, skal du derfor oprette den igen.

Eksempel på Opret ny klasse (grundskole):

Image Modified

UI Expand
titleOpret en elev i en klasse

Når en elev skal oprettes i en klasse, skal du angive:

  • CPR-nr (elevens navn hentes automatisk fra CPR og vises, med mindre eleven har navnebeskyttelse)
  • Adgangsvej (kun for gymnasieelever)
  • Start- og Slutdato for eleven i klassen
  • Klassetrin
  • Elevtype (kun for grundskoleelever)

Der kan vælges mellem gyldige elevtyper for kombinationen af uddannelsen, klassetypen og klassetrinnet

...

Info
Bemærk, at en elev i den nuværende version ikke kan rettes eller slettes. Hvis du ønsker at ændre oplysninger på en elev, skal du derfor slette eleven og oprette eleven igen med de korrekte oplysninger

.

Eksempel på Opret elev (grundskole):

Image Modified

UI Expand
titleVis en klasse med elever

Klik på klassenavnet for at gå til klassen.

Herfra kan du:

  • Oprette en ny elev i en klasse
  • Rette en elev (ved klik på navnet).

Eksempel på Vis klasse med elever (grundskole):

Image Added


UI Expand
titleRet elev

Eksempel på Ret elev (grundskole):

Image Added

Ved rettelse af eleven skal du angive, om rettelsen gælder for hele perioden (i ovennævnte tilfælde 01-08-2023 til 28-06-2024) eller fra en given dato, hvis eleven fx er blevet visiteret til specialundervisning fra en given dato.

Se eksempel nedenfor, hvor det er valgt at ændringen skal ske pr. en given dato.

Image Added

Efter indtastning af den dato, som ændringen skal ske og tryk på Gem, skal du acceptere dine ændringer på et skærmbillede, som kan se ud som nedenfor.

Image Added

Info
Bemærk, at i nuværende version kan
du dog kun slette eleven fra klassen og institutionen. Herefter må du oprette eleven igen med de korrekte oplysninger.

Eksempel på Vis klasse med elever (grundskole):

...

du IKKE skifte klasse på eleven. Hvis eleven skal skifte klasse, skal du derfor sætte slutdato på eleven i den nuværende klasse. Derefter skal du oprette eleven i den nye klasse.

Support


UI Expand
titleOfte stillede spørgsmål

Her oprettes løbende spørgsmål og svar om Elevdatabasen og de data, der indberettes til Elevdatabasen.

Spørgsmål

Når jeg logger ind på Elevdatabasen får jeg at vide, at jeg ikke har rettigheder til nogen institution, hvorfor?

Svar

Dit MitID skal være tilknyttet til din institution. Kontakt din institutions NemLog-in administrator for at tjekke det.

Hvis du er tilknyttet institutionen i NemLog-in, skal du huske at vælge din institution, når du logger ind. Hvis du vælger at logge ind som privatperson, har du ikke rettigheder til nogle institution.

Image Modified

Spørgsmål

Jeg kan ikke finde min institution, når jeg logger på Elevdatabasen. Jeg har fået rettigheder af NemLog-in administrationen. Hvad er galt?

Svar

De institutioner, som umiddelbart kan vælges på forsiden, er institutioner, som har indberettet karakterer manuelt til STIL’s Karakterdatabasen. Hvis din institution ikke er blandt dem, præsenteres den ikke som en valgmulighed efter login.

Institutioner, der

...

- via deres elevadministrative system - indberetter elever på uddannelser til Elevdatabasen, har ikke mulighed for at benytte brugergrænsefladen til at indberette elever på disse uddannelser. Der er dog mulighed for at institutioner, som har elever på flere forskellige uddannelser og som benytter flere forskellige elevadministrative systemer, kan indberette elever manuelt på visse uddannelser og automatisk på andre uddannelser.

Kontakt STIL’s support via denne formular, hvis du mener, at din skole skal indberette via brugergrænsefladen.

Spørgsmål

Hvornår kan institutioner, der indberetter via elevadministrative systemer, se deres data i brugergrænsefladen på elevdatabasen.dk?

Svar

STIL planlægger, at institutioner, der indberetter via elevadministrative systemer, kan se deres data i brugergrænsefladen på elevdatabasen.dk i løbet af 2024.

Spørgsmål

Hvornår kan kommuner se data fra institutioner i kommunen i elevdatabasen.dk?

Svar

STIL planlægger, at kommuner kan se aggregerede data fra institutioner i kommunen i elevdatabasen i løbet af 2024.

Support

Har du spørgsmål, der ikke besvares i vejledningenaf ovennævnte vejledning og FAQ, så kontakt STIL’s support via denne formular:

https://jira.stil.dk/servicedesk/customer/portal/15/create/283