Elevdatabasens manuelle indtastningsgrænseflade åbnes først i 2024.

Manuel indberetning til Elevdatabasen er endnu ikke muligt. Kravet om, at der skal indberettes manuelt for skoler, der ikke kan indberette via et skoleadministrativt system udsættes til 2024. Vi ønsker ikke at pålægge skolerne en unødig administrativ byrde, før oplysningerne skal bruges. En åbningsdato for systemet udmeldes senere.

Log på Elevdatabasen

Din adgang til Elevdatabasen forudsætter, at 

  1. Institutionen er registreret til at anvende Elevdatabasens indberetningsgrænseflade. Læs Sådan får institutionen adgang til at indberette data direkte i Elevdatabasens indtastningsgrænseflade
  2. Du er oprettet i MitID Erhverv (NemLog-in) og har den fornødne rettighed. Læs Sådan får du adgang til Elevdatabasens indtastningsgrænseflade

Log på Elevdatabasen med MitID/NemLog-in. 

  1. Gå til adressen elevdatabasen.dk og tryk på Log på-knappen
  2. Du bliver nu præsenteret for nogle forskellige valgmuligheder for login. Vælg NemLog-in og log på som erhvervsbruger.
  3. Når du er logget ind, vil du blive præsenteret for en side som viser dig din institution og de uddannelser på institutionen, som du har rettighed til.
    Vælg den uddannelse, du vil administrere.


Klasseoversigt

På Klasseoversigten kan du se de klasser, du har oprettet i Elevdatabasen på den uddannelse, du har valgt. Du kan herfra vælge at:

  • Oprette en ny klasse
  • Oprette en elev i en klasse
  • Få vist klassen med elever

Eksempel på klasseoversigt:

Bemærk, at Klasseoversigten udelukkende viser klasser for den uddannelse, du valgte ved login.

Opret en ny klasse

Når en klasse skal oprettes, skal du angive:

  • Klassebetegnelse
  • Start- og Slutdato
  • Klassetype (kun for grundskole, gymnasieklasser har ingen klassetype)
  • Klassetrin
Bemærk, at en klasse i den nuværende version ikke kan rettes eller slettes. Hvis du ønsker at ændre oplysninger på en klasse, skal du derfor oprette den igen.

Eksempel på Opret ny klasse (grundskole):

Opret en elev i en klasse

Når en elev skal oprettes i en klasse, skal du angive:

  • CPR-nr (elevens navn hentes automatisk fra CPR og vises, med mindre eleven har navnebeskyttelse)
  • Adgangsvej (kun for gymnasieelever)
  • Start- og Slutdato for eleven i klassen
  • Klassetrin
  • Elevtype (kun for grundskoleelever)

Der kan vælges mellem gyldige elevtyper for kombinationen af uddannelsen, klassetypen og klassetrinnet.

Eksempel på Opret elev (grundskole):

Vis en klasse med elever

Klik på klassenavnet for at gå til klassen.

Herfra kan du:

  • Oprette en ny elev i en klasse
  • Rette en elev (ved klik på navnet).

Eksempel på Vis klasse med elever (grundskole):


Ret elev

Eksempel på Ret elev (grundskole):

Ved rettelse af eleven skal du angive, om rettelsen gælder for hele perioden (i ovennævnte tilfælde 01-08-2023 til 28-06-2024) eller fra en given dato, hvis eleven fx er blevet visiteret til specialundervisning fra en given dato.

Se eksempel nedenfor, hvor det er valgt at ændringen skal ske pr. en given dato.

Efter indtastning af den dato, som ændringen skal ske og tryk på Gem, skal du acceptere dine ændringer på et skærmbillede, som kan se ud som nedenfor.

Bemærk, at i nuværende version kan du IKKE skifte klasse på eleven. Hvis eleven skal skifte klasse, skal du derfor sætte slutdato på eleven i den nuværende klasse. Derefter skal du oprette eleven i den nye klasse.

Support


Ofte stillede spørgsmål

Her oprettes løbende spørgsmål og svar om Elevdatabasen og de data, der indberettes til Elevdatabasen.

Spørgsmål

Når jeg logger ind på Elevdatabasen får jeg at vide, at jeg ikke har rettigheder til nogen institution, hvorfor?

Svar

Dit MitID skal være tilknyttet til din institution. Kontakt din institutions NemLog-in administrator for at tjekke det.

Hvis du er tilknyttet institutionen i NemLog-in, skal du huske at vælge din institution, når du logger ind. Hvis du vælger at logge ind som privatperson, har du ikke rettigheder til nogle institution.

Spørgsmål

Jeg kan ikke finde min institution, når jeg logger på Elevdatabasen. Jeg har fået rettigheder af NemLog-in administrationen. Hvad er galt?

Svar

De institutioner, som umiddelbart kan vælges på forsiden, er institutioner, som har indberettet karakterer manuelt til STIL’s Karakterdatabasen. Hvis din institution ikke er blandt dem, præsenteres den ikke som en valgmulighed efter login.

Institutioner, der - via deres elevadministrative system - indberetter elever på uddannelser til Elevdatabasen, har ikke mulighed for at benytte brugergrænsefladen til at indberette elever på disse uddannelser. Der er dog mulighed for at institutioner, som har elever på flere forskellige uddannelser og som benytter flere forskellige elevadministrative systemer, kan indberette elever manuelt på visse uddannelser og automatisk på andre uddannelser.

Kontakt STIL’s support via denne formular, hvis du mener, at din skole skal indberette via brugergrænsefladen.

Spørgsmål

Hvornår kan institutioner, der indberetter via elevadministrative systemer, se deres data i brugergrænsefladen på elevdatabasen.dk?

Svar

STIL planlægger, at institutioner, der indberetter via elevadministrative systemer, kan se deres data i brugergrænsefladen på elevdatabasen.dk i løbet af 2024.

Spørgsmål

Hvornår kan kommuner se data fra institutioner i kommunen i elevdatabasen.dk?

Svar

STIL planlægger, at kommuner kan se aggregerede data fra institutioner i kommunen i elevdatabasen i løbet af 2024.

Har du spørgsmål, der ikke besvares af ovennævnte vejledning og FAQ, så kontakt STIL’s support via denne formular:

https://jira.stil.dk/servicedesk/customer/portal/15/create/283