Dokumentoplysninger
Ændringshistorik
Indhold
Indledning
Dette dokument beskriver strukturen for de oplysninger, Datavarehus i Styrelsen for IT og Læring (STIL) indsamler om alle kursister på institutioner, der har uddannelsesaktivitet efter enten
- lovgivning om forberedende voksenundervisning (FVU), ordblindeundervisning for voksne (OBU), almen voksenuddannelse (avu), enkeltfag på hf og stx (Enkeltfag), gymnasiale suppleringskurser (GSK), supplerende overbygningsforløb (SOF) og gymnasial indslusning for flygtninge (GIF), eller
- lovgivning om åben uddannelse (ÅUE), se Bekendtgørelse af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Uddannelsesaktivitet i 1. benævnes i det følgende almen voksen- og efteruddannelse (Almen VEU), mens aktivitet ifølge 2. benævnes åben uddannelse erhverv (ÅUE).
Der indsamles overordnet data om fire aktiviteter i forbindelse med kursusaktivitet:
- Kursisternes deltagelse i holdundervisning
- Prøveresultater
- Individuel kompetencevurdering
- Almen forberedelseseksamen
I senere afsnit gives en beskrivelse af, hvilke oplysninger der skal indberettes i de enkelte tabeller om kursister.
Det er vigtigt, at skolernes systemer på indberetningstidspunktet er opdaterede med de oplysninger, der indsamles til kursistindberetningen.
En stor del af oplysningerne indsamles under forudsætning af, at de følger principper udmeldt via Børne- og Undervisningsministeriets Uddannelsesmodel (UMO).
Generelt om dataindsamling
Kursistindberetningen indsamler oplysningerne om kursister fra institutioner, som har undervisning efter de relevante lovgivninger inden for Almen VEU og ÅUE. Personens aktiviteter på alle de afholdende institutioner indberettes i kursistindberetningen.
Af systemmæssige årsager er det vigtigt, at der ved eventuel genindberetning eller forsøg på ny indberetning anvendes samme institutionsnummer som ved den indberetning, genindberetningen ændrer ved.
I Kursistindberetningen er den centrale enhed den enkelte persons fag på et hold på en afholdende institution under en indberettende institution og fokus er på hvorledes kurset gennemføres/afbrydes/afsluttes med prøveresultat
Hvem skal indberette?
Indberettere af Almen VEU
Alle uddannelsesinstitutioner skal indberette kursister, der undervises efter lovgivning om forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning for voksne, almen voksenuddannelse, enkeltfag på hf og stx, gymnasiale suppleringskurser, supplerende overbygningsforløb og gymnasial indslusning for flygtninge til Kursistindberetningen.
Indberetningen af kursisterne skal foretages af den institution, der har ansvaret for kursisten (ofte et VUC) og på vegne af institutionens afdelinger.
Der indberettes for følgende cøsa-formål:
- Studieforberedende enkeltfag til hf og stx
- Almen voksenuddannelse (AVU)
- Forberedende voksenundervisning (FVU)
- Ordblindeundervisning (OBU)
- Gymnasialt suppleringskursus (GSK)
- Supplerende overbygningsforløb (SOF)
- Gymnasial supplering, GIF
Der anvendes samme uddannelsesmæssige afgrænsning som ved årselevindberetningen. Der henvises til AGV-tilskudsinstruks[1] og grænsefladedokument vedrørende årselevindberetning.[2] Afholdt uddannelsesaktivitet skal indberettes uanset, om der er indberettet årselevbidrag, eksempelvis ved deltagelse på et gymnasialt suppleringskursus, der ikke udløser bidrag på grund af manglende prøvedeltagelse. Omvendt skal tilmelding til et kursus ikke indberettes, hvis kursisten aldrig er mødt op.
Hvis kursisten undervises hos en driftsoverenskomstpart, indberettes kursisten af driftsherren med driftsherrens institutionsnummer som indberettende institution og driftsoverenskomstpartens institutionsnummer som afholdende institution. Driftsoverenskomstparten, der varetager undervisningen for driftsherren, skal ikke indberette.
Driftsoverenskomstpart kan forekomme ved 3018 FVU og 3019 (OBU).
Indberettere af ÅUE
Institutionen der har ansvar for den afholdte undervisning under åben uddannelse erhverv er ansvarlig for at aktiviteten bliver indberettet til Kursistindberetningen i Datavarehus. Dette inkluderer følgende cøsa-formål:
- 3005 Social- og sundhedshjælperuddannelsen (EVE)
- 3514 EUD-enkeltfag, merkantile uddannelser
- 3516 Hhx-enkeltfag
- 3569 EUD-enkeltfag, tekniske uddannelser
- 3660 Kursus for ledere af håndværksvirksomheder
- 3662 Iværksætteruddannelsen
- 3663 IT-administrator
- 3681 Blomsterbinder
- 3682 Kloakmester
- 3684 Tilsynstekniker
Det er samme uddannelsesmæssige afgrænsning, som anvendes ved årselevindberetningen. Der henvises til IEU-tilskudsinstruks[3] og grænsefladedokument vedrørende årselevindberetning.[4]
[1] AGV-instruks: https://www.uvm.dk/institutioner-og-drift/oekonomi-og-drift/regulerede-institutioner/tilskud-til-institutioner/tilskud-til-almen-gymnasial-og-voksenuddannelse
[2] Grænsefladedokument, afsnit 5 (3013 GIF) og 8 (de øvrige uddannelser): https://www.stil.dk/administration-og-infrastruktur/systemrevision-af-studieadministrative-systemer/integrationer-og-gaeldende-graensefladebeskrivelser
[3] IEU-instruks: https://www.uvm.dk/institutioner-og-drift/oekonomi-og-drift/regulerede-institutioner/tilskud-til-institutioner/tilskud-til-erhvervsuddannelser
[4] Grænsefladedokument, afsnit 9: https://www.stil.dk/administration-og-infrastruktur/systemrevision-af-studieadministrative-systemer/integrationer-og-gaeldende-graensefladebeskrivelser
Hvilke personer skal indberetningen omfatte?
Indberetningen skal omfatte kursister, der
- undervises efter den relevante lovgivning vedrørende enten Almen VEU (forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning for voksne, almen voksenuddannelse, enkeltfag på hf og stx, gymnasiale suppleringskurser, supplerende overbygningsforløb og gymnasial indslusning for flygtninge samt almen forberedelseseksamen og individuel Kompetencevurdering), eller
- undervises efter lovgivning om åben uddannelse.
Personer, der er tilmeldt almen VEU som selvstuderende, skal indberettes med angivelse af status som selvstuderende. Prøvedeltagere på Almen VEU eller ÅUE, der ikke er tilmeldt undervisning, skal også indberettes.
Ved hver indberetning medtages en person kun én gang i kursisttabellen for hver kombination af indberettende institution, afholdende institution og uddannelse. Al relevant aktivitet for personen skal indberettes.
Hvad skal ikke indberettes?
Indberetningen baserer sig på de studieadministrative systemer, hvori der kan findes registreringer, som er irrelevante i forbindelse med statistiske formål og derfor ikke skal indberettes. Dette omfatter blandt andet
- Testpersoner og deres registrerede aktivitet
- Koordinering af GSK-kursister
- Dobbeltregistreringer, fx i forbindelse med administration af selvbetalere
- Andre registreringer, der ikke har forbindelse med uddannelsesmæssig aktivitet
Indberetningsfrekvens
Der indberettes to gange årligt (september og marts).
Tidsafgrænsning
Den relevante indberetningsperiode er 1. juli kalenderåret før indberetningstidspunktet indtil enten udgangen af februar (marts-indberetningen) eller udgangen af juni (september-indberetningen) i kalenderåret, hvor indberetningen finder sted. September-indberetningen rummer således hele marts-indberetningen og perioden fra 1. marts til udgangen af juni.
Eksempel: Marts 2022-indberetningen indeholder kursister, der er relevante for perioden 1. juli 2021 til udgangen af februar 2022. September 2022-indberetningen indeholder kursister, der er relevante i perioden 1. juli 2021 til udgangen af juni 2022.
Der skal ske en indberetning, hvis den relevante indberetningsperiode overlapper med datoen for
- kursisternes deltagelse i holdundervisning og prøveaktivitet i forbindelse med denne undervisning, eller
- prøveaktivitet for selvstuderende, eller
- for udstedelse af bevis for Individuel Kompetencevurdering, eller
- udstedelse af bevis for almen forberedelseseksamen
Forløb, der afsluttes i indberetningsperioden, skal indberettes, selv om de oprindeligt var sat til at slutte i en tidligere indberetningsperiode. Dette sikrer, at kursister med sygeeksamener/prøver etc. bliver indberettet med korrekte oplysninger.
Der skal ikke ske en september-indberetning af kursusdeltagelsen, hvis den har startdato efter 30. juni i det kalenderår, indberetningen finder sted.
På indberetningstidspunktet indberettes under alle omstændigheder den mest aktuelle information om kursisten – også selv om informationen er påført efter indberetningsperioden.
Flere indberetninger af samme holddeltagelse
En kursist skal indberettes med holddeltagelse i flere på hinanden følgende indberetninger, hvis eksempelvis
- holddeltagelsen strækker sig over to indberetningsperioder
- holddeltagelsen afholdes i én indberetningsperiode og prøver (inklusive sygeeksamen, etc.) afholdes i den næste indberetningsperiode
Ad 1: Hvis holddeltagelsen strækker sig ind over 1. juli, vil den første september-indberetning indeholde den planlagte slutdato og en oplysning om, at kurset fortsætter i næste indberetningsperiode (i feltet ’Provekode’ i tabellen KursistensHold), mens de efterfølgende marts- og september-indberetninger vil indeholde holddeltagelsen med den faktiske slutdato og en oplysning om, hvorvidt kursisten har fuldført kurset/har opnået en karakter ved prøven.
Ad 2: Hvis holddeltagelsen slutter før juli, mens prøverne aflægges efter indberetningen i september, vil første september-indberetning indeholde den faktiske slutdato og en oplysning om, at kursisten har fuldført kurset, mens de efterfølgende marts- og september-indberetninger vil indeholde den faktiske slutdato og fuldførelse for kurset og herudover oplysninger om prøveresultater.
Eksempler på indberetninger og deres tidsbegrænsninger
Her følger en række eksempler på, hvorledes kursister skal indberettes.
Eks 1: En kursist med startdato 1. juli 2022 skal ikke med i den indberetning, der finder sted i september 2022. Kursisten skal i stedet indberettes ved de næste indberetninger i marts og september 2023.
Eks 2: En kursist med startdato 1. maj 2022 og slutdato 30. oktober 2022 skal medtages både i september 2022, marts 2023 og september 2023.
Eks 3: En kursist, der afslutter en sygeeksamen i juli 2022 på baggrund af hold-aktivitet i perioden 1. marts-5. maj 2022, skal indberettes både i september 2022 (på grund af aktivitetsperioden), marts 2023 og september 2023-indberetningen (på grund af prøvedatoen).
Eks 4: Afsluttes en individuel kompetencevurdering (IKV) i maj 2022 med udstedelse af et bevis i juli 2022, skal denne IKV medtages i marts 2023 og september 2023.
Hvilke oplysninger skal indberettes om kursister på Almen VEU og åben uddannelse erhverv?
I det følgende gennemgås elementerne i indberetningen, der sigter mod indsamling af fire typer aktiviteter:
- Kursisternes deltagelse i holdundervisning
- Prøveresultater
- Individuel Kompetencevurdering
- Almen forberedelseseksamen
Indsamlingen består af følgende elementer:
- Header
- Afholdende institutioner
- Kursister
- Kursusdeltagelse
- Kursusdeltagelse, underfag
- Bidrag
- Prøveresultater
- Prøveresultater, underfag
- Kompetencevurdering
- Beviser
- Prøveresultater på beviser
Figur 1. XML-skema for Kursistindberetningen.
Holdaktiviteten på både Almen VEU og ÅUE indberettes via elementerne 1, 2, 3, 4 og 4.a.
Prøveresultater indberettes i elementerne 6 og 6.a.
Selvstuderende på Almen VEU (uden holdaktivitet) er personer, hvor elementerne 1, 2, 3, 6 og 6.a benyttes.
Kompetencevurdering på Almen VEU indsamles via elementerne 1, 2, 3 og 7.
Almen forberedelseseksamen (Almen VEU) indsamles via elementerne 1, 2, 3, 8 og 9.
Indberetningen skal indeholde alle elementerne 1, 2, 3, 4, 4a, 5, 6, 6a, 7 og 9, også selv om der ikke er oplysninger i alle elementer.
Header
Indberetningens header (indberetningshoved) indeholder grundlæggende oplysninger om indberetningen, herunder institutionsnummer for Indberettende institution, det indberettende system, versionen på det indberettende system, indberetningstidspunktet, etc.
Tabel 1. Header.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Institutionsnummer | Indberetningen af kursisterne skal foretages af den institution, der har ansvaret for kursisten og på vegne af institutionens afdelinger. Hvis kursisten undervises på en institution efter en driftsoverenskomst (dvs. hos en driftsoverenskomstpart), indberettes kursisten af driftsherren med driftsherrens institutionsnummer som indberettende institution. | Heltal, 6 cifre | Udmeldes i Institutionsregisteret. | Ja | Ja |
IndberettendeSystem | Studieadministrativt system anvendt til indberetning. | Tekst, 50 tegn | Ja | Nej | |
SystemVersion | Angiver versionsnummer for studieadministrativt system. | Tekst, 50 tegn | Ja | Nej | |
Indberetningsaar | Året, hvor indberetningen finder sted. | Dato/tid | Ja | Nej | |
Journalnummer | Journalnummer, bestemt af institution. | Tekst, 255 tegn | Ja | Nej | |
KontaktPerson | Kontaktpersonens navn. | Tekst, 100 tegn | Ja | Nej | |
KontaktEmail | Indberetters email-adresse. | Tekst, 255 tegn | Ja | Nej | |
Version | Version af indberetningsskemaet. | Tekst, 30 tegn | Ja | Nej |
AfholdInstitution
Elementet AfholdInstitution indeholder oplysninger om, hvilke institutioner der i indberetningsperioden enten
- har afholdt holdundervisning på et fag på en relevant uddannelse,
- har haft kursister tilmeldt prøver på et fag på en relevant uddannelse
- har foretaget en kompetencevurdering på et fag på en relevant uddannelse, eller
- har udskrevet beviser for almen forberedelseseksamen
En afholdende institution er unik for en kombination af indberettende institution og afholdende institution.
Hvis uddannelsesaktivitet/prøveaktivitet afholdes på en afdeling, er hovedreglen, at afdelingen hvor aktiviteten er afholdt angives i feltet for afholdende institution.
Eftersom beviser oftest udskrives af den juridiske enhed, vil der også kunne optræde hovedskoler i feltet for afholdende institution.
Tabel 2. AfholdInstitution.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
AfholdInstitution | Institution, der afholder holdundervisning, prøver eller udskriver AFE-bevis. Afholdes på en afdeling under indberettende institution, angives afdelingen i dette felt. Afholdes iflg. driftsoverenskomst, angives driftsoverenskomstparten i dette felt. | Heltal | Udmeldes i Institutionsregisteret. | Ja | Ja |
IndbInstNr | Defineret i tabellen Header. | Heltal | Udmeldes i Institutionsregisteret. | Ja | Ja |
Kursister
Tabellen Kursister indeholder oplysninger om, hvilke personer der i indberetningsperioden enten
- har modtaget holdundervisning på et fag på en relevant uddannelse,
- har været tilmeldt prøver på et fag på en relevant uddannelse,
- har fået foretaget en kompetencevurdering på et fag på en relevant uddannelse, eller
- har modtaget et bevis for almen forberedelseseksamen.
En kursist er en kombination af cpr-nummer, uddannelse (CoesaFormaal), indberettende institution og afholdende institution. Uddannelsens version (Version) er den senest registrerede version af personens uddannelse (angivet ved CoesaFormaal).
Tabel 3. Kursister.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Cprnummer | Cpr-nummer eller erstatnings- cpr-nummer for relevante personer. | Tekst, 10 tegn | Valide cprnumre og erstatnings-cprnumre. | Ja | Ja |
CoesaFormaal | Angiver overordnet kode for uddannelsen. | Heltal, 1-4 cifre | Udmeldes centralt med Uddannelses | Ja | Ja |
Version | Angiver uddannelsens version. | Heltal, 1-4 cifre | Udmeldes central med UMO. | Ja | Nej |
Fornavn | Kursistens fornavn og mellemnavne. Hvis kursisten skifter for-/ mellemnavne, anvendes kun seneste anvendte for-/ mellemnavne. Ved adressebeskyttelse benyttes fornavnet <Beskyttet>. Ukendt fornavn markeres med <Ukendt>. | Tekst, 100 tegn | 1-100 tegn. | Ja | Nej |
Efternavn | Kursistens efternavn(e). Hvis kursisten skifter efternavn(e), anvendes kun senest anvendte efternavn(e). Ved adressebeskyttelse benyttes efternavnet <Beskyttet>. Ukendt efternavn markeres med <Ukendt>. | Tekst, 100 tegn | 1-100 tegn. | Ja | Nej |
En person behandles som to forskellige kursister, hvis kursisten i indberetningsperioden (liste er ikke nødvendigvis udtømmende):
- modtager holdundervisning på to forskellige uddannelser
- går op til prøve på to forskellige uddannelser
- modtager holdundervisning på én uddannelse og går op til prøve på en anden uddannelse
- får udskrevet bevis for Almen Forberedelsesundervisning og modtager holdundervisning på en anden uddannelse end avu
- får udskrevet bevis for Almen Forberedelsesundervisning og går op til prøve på en anden uddannelse end avu
- går på samme uddannelse på to forskellige afholdende institutioner indberettet af samme indberettende institution
- går på samme afholdende institution i regi af forskellige indberettende institutioner (må ikke forekomme i den enkelte institutions indberetning, da der kun er én indberettende institution i den enkelte indberetning)
Kursusdeltagelse
Dette element indeholder kursusdeltagelsen for kursister, der har været tilmeldt relevant undervisning i indberetningsperioden.
Kursusdeltagelse er unik for hver kombination af kursist, fag, niveau på faget og kursusdeltagelsens startdato.
Kursusdeltagelsen kan eventuelt have underfag tilknyttet, som angives i et separat element, der refererer til Kursusdeltagelsen. Både faste og variable underfag indberettes.
Et hold er en gruppe af kursister, der sammen følger et undervisningsforløb i et bestemt fag og niveau på en afholdende institution indberettet af en indberettende institution. Der er ikke krav om, at alle kursister på et hold er på samme uddannelse, men de skal alle have samme unikke holdbetegnelse.
Der indberettes kun relevante registreringer af kursusdeltagelse, jf. tidligere afsnit om det, der ikke skal indberettes. Herudover gælder, at hvis kursisten aldrig møder på holdet, er det tilmeldte kursus heller ikke relevant at indberette.
Der kan indberettes flere kursusdeltagelser for samme kursist med samme fag og niveau på faget, men kursisten kan ikke indberettes med tidsmæssigt overlappende kursusdeltagelser med samme fag og niveau – heller ikke i de tilfælde, hvor kursisten modtager undervisning på flere hold samtidigt. Hvis kursisten reelt er aktiv på to delvist overlappende hold på samme uddannelse, fag og niveau for faget, er det nødvendigt at indrapportere to holddeltagelser, hvoraf den første deltagelse er tidsmæssigt afkortet for at undgå overlap. I dette tilfælde markeres afkortningen af det første forløb ved
- at flytte slutdatoen for den afkortede holddeltagelse til dagen før startdatoen for den anden holddeltagelse, samt
- at markere den tidsmæssige afkortning af kursusdeltagelsen i feltet Afkortet
For OBU er enheden ikke deltagelse på hold, men en godkendt indstilling til ordblindeundervisning af et tilhørende omfang og plan for gennemførelse af kursusdeltagelse/gennemførte kursusdeltagelse. Feltet UdbudteLektioner indeholder det godkendte antal lektioner med OBU-undervisning, og feltet Forbrugte Lektioner indeholder det anvendte antal lektioner på indberetningstidspunktet. LokalHoldID er her en individuel og unik ID på den godkendte indstilling.
Tabel 4. Kursusdeltagelse.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
LokalHoldID | Unik hold-ID for det hold, eleven følger faget på. Den lokalt anvendte holdbetegnelse foretrækkes, men anden ID kan også anvendes, så længe den er unik. For OBU er det en unik betegnelse for den godkendte plan for undervisningen. | Tekst, 50 tegn | Tekst. | Ja | Nej |
Uvm_fag | Fagnummer. Angives sammen med FagNiveau. | Heltal, 1-5 cifre | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Niveau | Niveau på faget. Angives sammen med Uvm_fag. | Tekst, 1 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
HoldDeltagelseStart | Startdato for kursistens holddeltagelse (ikke holdets startdato). For OBU er det første dato for den godkendte plan for undervisningen. | Tekst, 10 tegn | Dato. | Ja | Ja |
HoldDeltagelseSlut | Slutdato på kursistens holddeltagelse. Planlagt sluttidspunkt for uafsluttet kursus. Faktisk slutdato for kursisten, når slutdato kendes. For OBU er den sidste dato for undervisning på den godkendte undervisning i indstillingen – eller den planlagte sidste undervisningsdato ifølge den godkendte plan for undervisningen. | Tekst, 10 tegn | Dato. | Ja | Nej |
Afholdelsesform | Afholdelsesform for indberettende institution. Egen institution, driftsoverenskomst, etc. | Tekst, 50 tegn | Udmeldes central | Ja | Nej |
Medtaelles | Er der ydet tilskud til kursistens deltagelse på holdet? | Heltal | Se klassifikationstabel. | Ja | Nej |
ForbrugteLektioner | Antal forbrugte lektioner for kursistens godkendte plan for undervisningen. En lektion er på 60 minutter. Kun OBU. | Heltal | Positiv hvis aktivitet. | Kun OBU | Nej |
Undervisningsform | Undervisningsformen på kurset (fjern-flex) | Heltal | Def. i bilag. | Ja | Nej |
UdbudteLektioner | Antal lektioner kursisten er indstillet til. En lektion er på 60 minutter. Kun OBU. | Heltal | Ikke negativ | Kun OBU | Nej |
Provekode | Status for faget ved indberetningen. Udfyldes med ’Ikke relevant’ for OBU. | Heltal, 2 cifre | Def. i bilag. | Ja | Nej |
FagligDokumentation | Er faglig dokumentation bedømt egnet? | Heltal | Se klassifikationstabel. | Hvis kurset er slut | Nej |
Afkortet | Kursusdeltagelse tidsmæssigt afkortet pga. tidsmæssigt overlap med anden kursusdeltagelse på samme fag og niveau. | Tekst, 1 tegn | Se klassifikationstabel. | Ja | Nej |
Indberettes der en kursusdeltagelse med tilhørende underfag, skal de tilhørende underfag også indberettes. Alle underfag skal referere til en kursusdeltagelse i elementet Kursusdeltagelse.
Tabel 4a. Kursusdeltagelse, underfag.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Underfag | Fagnummer for underfaget til kursusdeltagelsen. Angives sammen med FagNiveau. Både faste underfag og variable underfag angives. | Heltal, 1-5 cifre | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
UnderfagNiveau | Niveau på underfaget. Angives sammen med Uvm_fag. | Tekst, 1 tegn | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Nej |
Bidrag
Årselevbidraget indberettet for personen på den enkelte kursusdeltagelse skal indberettes i enheden Bidrag. Både bidrag og restbidrag for den pågældende kursusdeltagelse skal medtages, uanset hvilket finansår aktiviteten er indberettet.
Tabel 5. Bidrag.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
TMK | Tilskudsmærkekombination benyttet ved indberetning af ÅE | Tekst, 5 tegn | Udmeldes centralt. | Ja | Ja |
Rekvirenttype | Rekvirenttyper | Tekst, 4 felter | Udmeldes centralt | Ja | Nej |
VarighedKlokketimer | Varighed i klokketimer ifølge UMO | decimal(6,1) | Ikke negativ | Ja | Nej |
VarighedDage | Varighed i dage ifølge UMO | decimal(6,1) | Ikke negativ | Ja | Nej |
Bidrag | Indberettet undervisningsmængde, målt i ÅE-aktivitet | decimal(12,5) | Ja | Nej | |
RestBidrag | Indberettet undervisningsmængde, målt i ÅE-restaktivitet. | decimal(12,5) | Nej |
Prøveresultater
Dette element indeholder prøveresultater for kursistaktivitet på Almen VEU og ÅUE. Prøver, der aflægges i indberetningsperioden i forbindelse med Almen VEU og ÅUE uden at kursisten i perioden modtager undervisning, medtages også.
Tabel 6. Prøveresultater.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Uvm_fag | Fagnummer. Angives sammen med niveau på faget. | Heltal | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
Niveau | Niveau på faget. Angives sammen med Uvm_fag. | Tekst, 1 tegn | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
Evalueringsform | Evalueringsform ved prøve, fx ’Skriftlig evaluering’. | Tekst | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
Karakterskala | Hvilken karakterskala anvendes? | Tekst | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Nej |
Karakter | Karakter afgivet ved prøven | Tekst | Udmeldes centralt. med UMO | Ja | Nej |
ProeveHoldNavn | Udfyldes med ProeveholdNavn, indrapporteret i de realiserede prøveplaner til XPRS[1], for det hold, kursisten går til prøve på. Hvis der ikke er indrapporteret et ProeveHoldNavn til XPRS, så indrapporteres en unik betegnelse for holdet, kursisten går til prøve på. | Tekst, 50 tegn | Tekst. | Ja | Nej |
ProeveHoldId | Udfyldes med ProeveholdId, indrapporteret i de realiserede prøveplaner til XPRS, for det hold, kursisten går til prøve på. Hvis der ikke er indrapporteret et ProeveHoldId til XPRS, så indrapporteres en unik betegnelse for holdet, kursisten går til prøve på. | Tekst, 50 tegn | Tekst. | Ja | Ja |
Proevetermin | Prøvetermin indrapporteret i de realiserede prøveplaner til XPRS.Hvis der ikke er indrapporteret en Proevetermin til XPRS, så indrapporteres værdien ’Ej relevant’. | Tekst, 20 tegn | Tekst. | Ja | Ja |
ProveStartDato | Startdato/tid for prøvens afholdelse. | Dato | Dato. | Ja | Nej |
ProveSlutDato | Slutdato/tid for prøvens afholdelse | Dato | Dato. | Ja | Nej |
Indberettes der et prøveresultat med tilhørende underfag, skal de tilhørende underfag også indberettes. Alle underfag skal referere til et prøveresultat i elementet Prøveresultater.
Tabel 6a. Prøveresultater, underfag.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Underfag | Fagnummer for underfaget til prøven. Angives sammen med FagNiveau. Både faste underfag og variable underfag angives. | Heltal, 1-5 cifre | Udmeldes centralt med UMO. | Ja | Ja |
UnderfagNiveau | Niveau på underfaget. Angives sammen med Uvm_fag. | Tekst, 1 tegn | Udmeldes centralt med UMO. | Ja | Nej |
Kompetencevurdering
Dette element indeholder kompetencebeviser, der udstedes i indberetningsperioden for avu og almengymnasiale uddannelser. Kompetencebeviserne kan omfatte afgrænsede dele af et fag eller et helt fag på niveau G til A.
Hver gang kursisten får udstedt et kompetencebevis for en uddannelse og et fag på et niveau, indgår det en gang i indberetningen.
Får kursisten udstedt flere kompetencebeviser for samme fag og niveau for kurset (eksempelvis flere delvise anerkendelser for samme fag og niveau), indberettes flere records med samme fag/niveau-kombinationer for kursisten.
Tabel 7. Kompetencevurdering.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Uvm fag | Fagnummer. Angives sammen med FagNiveau. | Heltal, 1-5 cifre | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
Niveau | Niveau på faget. Angives sammen med Uvm_fag. | Tekst, 1 tegn | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
Anerkendt | Anerkendt kompetence. | Heltal | Se klassifikationstabel. | Ja | Ja |
Anerkendtdato | Dato for udstedelse af bevis. | Tekst, 10 tegn | Dato. | Ja | Ja |
Beviser
Dette element indeholder oplysninger om beviser for almen forberedelseseksamen på avu. Prøveresultater på beviset indeholdes i tabellen ProveresultaterPaaBeviser.
Det er normalt en forudsætning, at alle prøver i alle fag på beviset er bestået for at beviset kan udstedes og derved indgå i tabellen. Hvis der gives merit for et fag, medtages det pågældende fag i ProveresultaterPaaBeviser.
Beviser er unikke for hver kombination af kursist, bevistype og bevisudstedende institution.
Udskrives flere beviser for samme kursist, benyttes udelukkende det seneste bevis og de tilhørende prøveresultater.
Tabel 8. Beviser.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Bevistype | Bevistype | Heltal | Se klassifikationstabel. | Ja | Ja |
Bevisdato | Dato for udstedelse af beviset | Tekst, 10 tegn | Dato. | Ja | Nej |
Bevisudsted- Instnr | Institution, der udsteder bevis angivet ved institutionsnummer. | Heltal | Jf. Institutionsregister. | Ja | Ja |
ProveresultaterPaaBeviser
Dette element indeholder oplysninger om de prøveresultater, der indgår i beviserne på almen forberedelseseksamen på avu. Beviserne findes i tabellen Beviser.
Prøveresultater på beviser er unikke for hver kombination af bevis, fag, niveau på faget og evalueringsformen.
Indberettes der et bevis, skal de tilhørende prøveresultater på beviset også indberettes. Alle prøveresultater på beviser skal referere til et bevis i elementet Beviser.
Tabel 9. PrøveresultaterPaaBeviser.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Uvm_fag | Fagnummer. Angives sammen med FagNiveau. | Heltal | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
FagNiveau | Niveau på faget. Angives sammen med Uvm_fag. | Tekst, 1 tegn | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Nej |
Evalueringsform | Evalueringsform ved prøve, fx ’Skriftlig evaluering’. | Tekst | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Ja |
Karakterskala | Hvilken karakterskala anvendes? | Tekst | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Nej |
Karakter | Afgiven karakter. | Tekst | Udmeldes centralt med UMO | Ja | Nej |
Klassifikation
Indberetningen benytter klassifikationer, som defineres enten i ’stand-alone’-klassifikationstabeller eller i Uddannelsesmodellen, som er defineret i et grænsefladedokument[2].
Klassifikation af oplysninger om
- CoesaFormaal og version
- Evalueringsform
- Fag og niveau (også for underfag)
- Afholdelsesform
- Evalueringsform
- Proevetermin
- Karakterskala
- Karakter
og disse felters indbyrdes relationer stammer fra Uddannelsesmodellen, men kan også meldes ud i forbindelse med indberetningen.
Herudover anvendes også klassifikation fra Uddannelsesmodellen til felterne
- Tmk
- Rekvirenttype
- VarighedKlokketimer
- VarighedDage
Herudover benyttes følgende ’stand-alone’-tabeller med klassifikationer:
- Undervisningssform
- Medtaelles
- FagligDokumentation
- Anerkendt
- Bevistype
- Provekode
Alle institutioner indberettet skal indgå i Institutionsregisteret, og institutioner nedlagt før indberetningsperioden skal ikke indberettes.
Undervisningsform
Tabel 10. Undervisningsform.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier |
Undervisningsform | Undervisningsformen. | Heltal, 2 tegn | 3,19 |
Betegnelse | Beskrivelse af kategorier for Undervisningsform. | Tekst, 50 tegn | 3=Fjernundervisning 19=Andet |
Medtaelles
Tabel 11. Medtaelles.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier |
Medtaelles | Er der ydet tilskud til kursistens deltagelse på holdet? | Heltal, 1 ciffer | 1,2,9 |
Betegnelse | Beskrivelse af kategorier for Medtaelles. | Tekst, 50 tegn | 1=Ja 2=Nej 9=Ej relevant |
Anerkendt
Tabel 12. Anerkendt.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier |
Anerkendt | Anerkendt kompetence. | Heltal, 1 ciffer | 1,2,3,8,9 |
Betegnelse | Beskrivelse af kategorier for Anerkendt. | Tekst, 50 tegn | 1=Ja, 2=Nej, 3=Delvis, 9=Ej relevant |
Bevistype
Tabel 13. Bevistype.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier |
Bevistype | Bevistype. | Heltal, 3 cifre | 1 |
Betegnelse | Beskrivelse af kategorier for Bevistype. | Tekst, 50 tegn | 1=AlmenForberedelsesEksamen |
Faglig dokumentation
Tabel 14. Faglig dokumentation.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier |
FagligDokumentation | Er faglig dokumentation afgivet for kursistens deltagelse på faget/holdet? | Heltal, 1 ciffer | 1,2,9. |
Betegnelse | Er faglig dokumentation bedømt egnet? Benyttes på niveauerne Basis, F og E på avu. | Tekst, 50 tegn | 1=Ja 2=Nej 9=Ej relevant |
Tidsmæssigt afkortet
Tabel 15. Tidsmæssigt afkortet.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier |
Afkortet1) | Ved tidsmæssigt overlappende kursusdeltagelser på samme fag og niveau er det nødvendigt tidsmæssigt at afkorte en eller flere kursusdeltagelser. | Tekst, 1 tegn | J = Kursusdeltagelse er tidsmæssigt afkortet N= Kursusdeltagelse er ikke tidsmæssigt afkortet |
1): Hvis en kursists deltagelse opfylder flere betingelser, skal der prioriteres i følgende rækkefølge (hvor tal refererer til værdierne af prøvekoden): 2, 4, 8.
Prøvekode
Tabel 16. Prøvekode.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier |
Provekode | Provekode.1), 2) | Heltal, 2 cifre | For kursusdeltagelser: 2,4,8 For OBU: 19 |
Betegnelse | Beskrivelse af kategorier for Provekode. | Tekst, 100 tegn | 2=Gennemført eller berettiget til deltagerbevis. 4=Afbrudt. Dvs. ikke gennemført eller berettiget til deltagerbevis. 8=Kursisten fortsætter i samme fag (dvs. at modulet fortsætter i efterfølgende indberetningsperiode). 19=Ej relevant. |
1): Hvis en kursists deltagelse opfylder flere betingelser, skal der prioriteres i følgende rækkefølge (hvor tal refererer til værdierne af prøvekoden): 2, 4, 8.
2): Når prøvekoden er 8 eller 19, kan kursusdeltagelsen ikke være tidsmæssigt afkortet.
Prøvekode – definition af værdier
Tabel 17. Prøvekode – definition af værdier.
Provekode | Definition |
Lovlige værdier1), 2) | For kursusdeltagelser: 2,4,8. For OBU: 19 |
2 | Gennemført eller berettiget til deltagerbevis. ’Gennemført eller berettiget til deltagerbevis’ betyder på AVU, hf-enkeltfag, gsk, SOF, GIF og ÅUE, at kursisten ikke var udmeldt ved fagets afslutning. På FVU har kursisten gennemført, hvis vedkommende er berettiget til deltagerbevis, jf. bek. 973 af 19.07.2007, § 13, hvilket i indberetningen tolkes som at kursisten enten har modtaget et deltagerbevis eller er registreret som berettiget til et deltagerbevis. |
4 | Afbrudt. Dvs. ikke gennemført eller berettiget til deltagerbevis. Kurset er afbrudt, dvs. kursisten er udmeldt og har ikke gennemført kurset. |
8 | Kursisten fortsætter i samme fag (dvs. at modulet fortsætter i efterfølgende indberetningsperiode). Når et kursus ikke er afsluttet ved indberetningsperiodens slutning, kan kursisterne ikke få påført oplysninger om gennemførsel. I dette tilfælde benyttes koden for ’Kursisten fortsætter i samme fag (dvs. at modulet fortsætter i efterfølgende indberetningsperiode)’. |
19 | Ej relevant. Benyttes altid for OBU |
1): Hvis en kursists deltagelse opfylder flere betingelser, skal der prioriteres i følgende rækkefølge (hvor tal refererer til værdierne af prøvekoden): 2, 4, 8.
2): Når prøvekoden er 8 eller 19, kan kursusdeltagelsen ikke være tidsmæssigt afkortet.
[1] Se beskrivelse af standarder for indberetning til XPRS: https://www.stil.dk/administration-og-infrastruktur/systemrevision-af-studieadministrative-systemer/integrationer-og-gaeldende-graensefladebeskrivelser
[2] https://www.stil.dk/administration-og-infrastruktur/systemrevision-af-studieadministrative-systemer/integrationer-og-gaeldende-graensefladebeskrivelser. I indberetningen gøres der brug af tabeller, der er beskrevet i følgende afsnit: 5 Uddannelse, 8 Fag, 10 Fag til Uddannelse, 12 Resultatformer, 14 Tilskud fuldtid, 15 Tilskud Enkeltfag, 16 Prøve, 24 Diverse koder.