Dokumentoplysninger
Ændringshistorik
Indhold
Indledning
Dette dokument beskriver strukturen for de oplysninger, som uddannelsesinstitutioner skal indberette til STIL, Styrelsen for IT og Læring, hvis institutionen har enten erhvervsuddannelser, EUD10 og 20/20, fodterapeutuddannelsen, lokomotivføreruddannelsen, forkursus til mejeriingeniøruddannelsen, fiskerigrunduddannelsen eller sikkerhedskursus (fiskeri). STIL anvender oplysningerne til statistiske formål.
Indberetning af data fra institutionerne skal foretages via STIL's modtagestation. Modtagestationen er udviklet til, at der skal ske en "system til system"-udveksling. Det betyder i praksis, at institutionens studieadministrative system skal have funktioner til at eksportere data og varetage selve dataudvekslingen.
Indberetningen skal ske mellem d. 2. og 5. i hver måned, og alle ændringer siden seneste indberetning skal overføres til STIL's modtagestation. Bemærk, at elever skal indberettes med al historik også hvis der kun er registreret en ændring på eleven.
Såfremt en institution skifter administrativt system eller fusionerer, skal dette meddeles til STIL.
I afsnit 5 og 6 gennemgås struktur og indhold i de oplysninger, der skal indberettes.
Ultimo 2019 er indberetningen blevet suppleret med en separat indberetning af fraværsoplysninger. Beskrivelse af struktur og indhold for disse oplysninger gennemgås fra afsnit 7 og frem Beskrivelsen af fraværsindberetningen i afsnit 7 kan således læses uafhængigt af beskrivelsen i afsnit 5 og 6. Der skal ikke indberettes fravær for EUD10 og 20/20, fodterapeutuddannelsen, lokomotivføreruddannelsen, forkursus til mejeriingeniøruddannelsen, fiskerigrunduddannelsen eller sikkerhedskursus (fiskeri).
Hvem skal indberette?
Alle institutioner, som varetager undervisning på erhvervsuddannelser, herunder EUD10 og 20/20, skal indberette oplysninger beskrevet i dette dokument. Institutioner, der aktuelt anvender EASY-A som administrativt system, skal ikke indberette, da data herfra overføres automatisk til STIL's statistikdatabase.
Af systemmæssige årsager er det vigtigt, at der ved eventuel genindberetning eller forsøg på ny indberetning i den samme indberetningsperiode anvendes samme indberettende enhed.
Der findes tre forskellige institutionsbegreber i indberetningen:
- Indberettende enhed (indberettende institution)
- Uddannelsesinstitution: Uddannelsesansvarlige (hoved-)institution
- Undervisningssted: Institution (afdeling), hvor der undervises
Indberettende enhed (1.) er enten uddannelsesinstitution (2.) eller undervisningssted (3.).
Uddannelsesinstitutionen (2.) er ansvarlig for, at indberetningen finder sted.
Hvilke personer skal indberetningen omfatte?
Indberetningen skal omfatte data om alle elever på institutionen, som er eller har været tilmeldt undervisning på en erhvervsuddannelse eller EUD10 og 20/20 i indberetningsperioden samt de foregående to kalendermåneder - det vil sige elever, der har været på uddannelsesinstitutionen i de tre kalendermåneder, der ligger før afslutningen af indberetningsperioden (se desuden afsnit 4 nedenfor). Derudover skal alle ansøgere til erhvervsuddannelserne på institutionen siden seneste indberetningstidspunkt indberettes – dette uanset om ansøgeren senere bliver optaget på en erhvervsuddannelse på institutionen eller ej.
Hvilke uddannelser skal der indberettes for?
Der skal indberettes elever på erhvervsuddannelserne, EUD10 og 20/20.
Herudover skal der indberettes elever på fodterapeutuddannelsen, lokomotivføreruddannelsen, forkursus til mejeriingeniøruddannelsen samt fiskerigrunduddannelsen og sikkerhedskursus (fiskeri).
Oplysninger om erhvervsuddannelserne skal indberettes i Tabel 1-Tabel 17. For elever på EUD10 skal der indberettes Tabel 1-Tabel 3, Tabel 4, Tabel 6-Tabel 10 og Tabel 17, mens der for 20/20 skal indberettes i Tabel 1-Tabel 3, Tabel 4, Tabel 6-Tabel 10 og Tabel 17. For elever på fodterapeutuddannelsen, lokomotivføreruddannelsen, forkursus til mejeriingeniøruddannelsen samt fiskerigrunduddannelsen og sikkerhedskursus (fiskeri) skal eleven som minimum indberettes med oplysninger i Tabel 1-Tabel 4 samt Tabel 7.
Hvilke oplysninger skal indberettes?
Figur 1. Skitse af indberetningsstruktur.
Nedenfor i Figur 2 er det samlede XML Schema vist. Elementerne heri gennemgås i det efterfølgende afsnit 6, hvor udsnit af skemaet vises.
Indholdet beskrives i skemaform med følgende kolonner:
- Felt: Navn på felt der skal indberettes
- Beskrivelse: Uddybende beskrivelse af feltet
- Felttype: Typen af feltets indhold, fx tal, tekst, dato eller en mere specifik type
- Lovlige værdier: Udmelding af lovlige værdier, som må indberettes i feltet
- Obligatorisk: Er det obligatorisk at indberette det pågældende felt?
- Nøglefelt: Er der tale om et felt, der indgår i identifikation af en record?
Senere i dokumentet er der angivet en række krydsvalideringsregler.
Bemærk, at der findes tre forskellige institutionsbegreber i indberetningen, jf. afsnit 2.
Figur 2. XML Schema.
Hvad skal indberettes for hvert element?
Indberetningshoved
Tabel 1. Indberetningshoved.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Version | Den version af XML skemaet, som data forventes at overholde. | Tekst | 1.0 | Ja | Nej |
SystemVersion | Navn og versionsnummer på det administrative system, der har eksporteret data. | Tekst, 256 tegn | Nej | Nej | |
JournalNummer | Leverandørfelt til internt brug, hvor der kan noteres evt. journalnummer på den enkelte indberetning. | Tekst, 256 tegn | Nej | Nej | |
IndberettendeEnhed | Institutionens nummer til den enhed (institution), der foretager indberetningen, jf. afsnit 2. | Tal,6 tegn | Institutioner oprettet som brugere i systemet. | Ja | Ja |
E-mail på kontaktperson ift. indberetningen. | Tekst, 100 tegn | Ja | Nej |
Person
Alle personer, herunder også ansøgere, som indberetningen omfatter, skal optræde i persontabellen.
Tabel 2. Person.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
PersonId | Angiver cpr-nummer eller anden tilsvarende identifikation på personen. | Tal, 10 tegn | Ja | Ja | |
Fornavne | Personens fornavne. | Tekst, 100 tegn | Ja | Nej | |
Efternavn | Personens efternavn. | Tekst, 100 tegn | Ja | Nej | |
Foedselsdato | Personens fødselsdato. | Dato | Ja | Nej | |
Koen | Personens køn. | Tekst, | Mand: 1 | Ja | Nej |
Elev
En elev defineres ud fra kombinationen person, uddannelse og uddannelsesinstitution.
En elev indgår kun én gang i den enkelte indberetning. En person behandles således som to forskellige elever, hvis personen skifter uddannelse eller uddannelsesinstitution. Når en elev fx afslutter gf1 og fortsætter på gf2, er der således tale om en ny elev.
Tabel 3. Elev.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Uddannelsesinstitution | Uddannelsesansvarlige hovedinstitution. | Tal,6 tegn | Hovedinstitution angivet i Institutionsregistret | Ja | Ja |
Uddannelse | Identifikation af uddannelsen (cøsa-formål). | Uddannelsestype | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Startdato | Første dato på skoleforløb, praktikperiode eller aftale. | Dato | Ja | Nej | |
Slutdato | Sidste dato på skoleforløb, praktikperiode eller aftale. | Dato | Nej | Nej |
Afgangsårsager
Der skal kun indberettes afgangsårsager for eleven, hvis der er en hændelse.
Tabel 4. Afgangsårsager.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Dato | Dato for hændelsen. | Dato | Ja | Ja | |
Aarsag | Angivelses af hændelses art (fx afgangsårsag). | Tekst, 5 tegn | Udmeldes centralt | Ja, hvis den er kendt. | Nej |
Speciale
Tabel 5. Speciale
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Version | Uddannelsesversion. | Tekst 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Speciale | Speciale. | Tekst, 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Nej |
Startdato | Startdato for elevens speciale. | Dato | Ja | Ja | |
Slutdato | Slutdato for elevens speciale. | Dato | Nej | Nej |
Elevtype
I tabellen indberettes elevtyper på eleven. Der må ikke være tidsmæssigt overlappende perioder for den enkelte elev.
Tabel 6. Elevtype.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Elevtype | Elevtype beskriver elevens baggrund (fx ung eller voksen) og hvordan eleven skal gennemføre sin erhvervsuddannelse (fx med eux, talentspor etc). | Tekst, 10 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Version | Uddannelsesversion. | Tekst, 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Startdato | Startdato for elevens elevtype. | Dato | Ja | Ja | |
Slutdato | Slutdato for elevens elevtype. | Dato | Nej | Nej |
Skoleophold
I tabellen indberettes alle elevers skoleophold. Bemærk, at der for det enkelte skoleophold, for den enkelte elev, skal angives et SkoleopholdId for at sikre mod dubletter ved overlappende datoer.
Bemærk desuden at UVMafdelinger kan afvige fra øvrige institutionsnumre, hvis der fx er tale om sammenlægninger, hvor to tidligere institutioner kan være UVMafdelinger i en periode.
Tabel 7. Skoleophold.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
SkoleopholdId | Fast og entydig identifikation af skoleopholdet. | Tekst, 50 tegn | Ja | Ja | |
Skoleperiode | Skoleperiode. | Tekst, 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Version | Uddannelsesversion. | Tekst 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Speciale | Angiver speciale. | Tekst, | Udmeldes centralt | Ja | Nej |
Startdato | Startdato for skoleophold. | Dato | Ja | Ja | |
Slutdato | Slutdato for skoleophold. | Dato | Nej | Nej | |
Undervisningssted | Afdeling. | Tal, 6 tegn | Ja | Nej | |
UVMafdeling | Institution/afdeling, hvor ÅE afregnes. | Tal, 6 tegn | Ja | Nej | |
TMK | Tilskudsmærkekombination for skoleopholdet. | Tekst, 5 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Nej |
Undervisningsenhed
Undervisningsenhed er en gruppe personer (hold), der er fælles om en (undervisnings-)aktivitet (ét fag). Aktiviteterne kan være skemalagte som lektioner for gruppen (elever og lærer).
Tabel 8. Undervisningsenhed.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Undervisningsenheds ID | Fast og entydig identifikation af undervisningsenheden. | Tekst, | Ja | Ja | |
Undervisningssted | Afdeling, hvor undervisningen foregår. | Tekst, 6 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Undervisningsenhedens navn | Fri betegnelse som skolen kender enheden på, fx det der angives på skema. | Tekst, | Ja | Nej | |
Startdato | Startdato for undervisningsenheden. | Dato | Ja | Nej | |
Slutdato | Slutdato for undervisningsenheden. | Dato | Ja | Nej |
Fag på undervisningsenhed
Lokation indberettes kun, hvis denne afviger fra undervisningsstedet.
Tabel 9. Fag på Undervisningsenhed.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
Fag | Fag identificeres ved kombination af fagnummer og niveau. | Fagtype | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Lokation | Adresse, på hvilken undervisningen foregår . | Tekst, | Vejnavn | Nej | Nej |
Startdato | Startdato for faget. | Dato | Ja | Ja | |
Slutdato | Slutdato for faget | Dato | Ja | Nej |
Eksempel: Vester Voldgade 123, 1552 København V.
Elevdeltagelse
I tabellen indberettes elevdeltagelse i undervisningsenhed (de hold), som eleven er tilmeldt til.
Tabel 10. Elevdeltagelse.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
UndervisningsenhedRef | Reference til undervisningsenhed. | Ja | Ja | ||
Fag | Fag identificeres ved kombination af fagnummer og niveau. | Fagtype | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Version | Uddannelsesversion. | Tekst 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Startdato | Startdato for elevens deltagelse i undervisningsenheden. | Dato | Ja | Ja | |
Slutdato | Slutdato for elevens deltagelse i undervisningsenheden. | Dato | Ja | Nej |
Optagelsesgrundlag
Tabellen indeholder optagelsesgrundlag for ansøgere. Det er kun afholdte optagelsesprøver, der skal indberettes. Hvis eleven har været til flere optagelsesprøver, er det kun resultatet af seneste prøve, der skal angives i hvert af felterne "ResultatOptagelsesproeveDansk" og "ResultatOptagelsesproeveMatematik". Elever, der lever op til adgangskravene, men ikke har en karakter på 7-trinsskalaen, skal anføres under "OptagetAndetgrundlag".
Tabel 11. Optagelsesgrundlag.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Uddannelse | Identifikation af uddannelsen. | Uddannelsestype | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Version | Uddannelsesversion. | Tekst, 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Studiestart | Dato for start på uddannelsen. | Dato | Ja | Ja | |
Uddannelsessted | Uddannelsesansvarlige (hoved-)institution. | Tekst, | Ja | Nej | |
Undervisningssted | Afdeling under uddannelsesstedet, som personen ansøger til | Tekst, | Ja | Ja | |
KarakterDansk* | Optagelsesgrundlag i dansk (gns. på baggrund af 7-trinsskalaen) | Decimal, | Nej | Nej | |
KarakterMatematik* | Optagelsesgrundlag i matematik (gns. på baggrund af 7-trinsskalaen) | Decimal, | Nej | Nej | |
OptagelsesproeveDansk | Skal til optagelsesprøve i dansk | Tekst, | J/N | Ja | Nej |
OptagelsesproeveMatematik | Skal til optagelsesprøve i matematik | Tekst, | J/N | Ja | Nej |
ResultatOptagelsesproeveDansk | Resultat af optagelsesprøve i dansk | Tekst, | BE (bestået) | Nej | Nej |
ResultatOptagelsesproeveMatematik | Resultat af optagelsesprøve i matematik | Tekst, | BE (bestået) | Nej | Nej |
OptagetAndetgrund** | Ansøgeren er optaget på andet grundlag | Tekst, 1 tegn | J/N | Ja | Nej |
OptagetSamtale | Ansøgeren er optaget på baggrund af samtale | Tekst, | J/N | Ja | Nej |
Note *: Se hvordan karakter gennemsnittet beregnes her: http://uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Adgang-og-optagelse/Gennemsnit
Note: ** Elever, der ikke har en karakter fra den danske 7-trinsskala, registreres her. Dvs. elever, der har bestået/ikkebestået, bestået kravene i udlandet etc. Hvis eleven opfylder kravet i det ene fag og skal til prøve i det andet fag, markeres det også her.
Note***: Hvis en ansøger ikke er mødt til optagelsesprøve, fordi ansøgeren har trukket sin ansøgning eller fremskaffer anden dokumentation, skal karakteren angives under KarakterDansk/KarakterMatematik, eller der skal markeres med 'J' under OPtagetAndetgrund og OptagelsesprøveDansk/OptagelsesprøveMatematik skal ændres til "N".
ÅE bidrag undervisning
Tabel 12. ÅE bidrag undervisning.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Taelledato | Dato for opgørelse af ÅE bidrag (dato, hvor der tælles om eleven er der eller ej). | Dato | Ja | Ja | |
Bidrag | ÅE bidrag. | Decimal, 10 tegn | Ja | Nej | |
Restbidrag | Restbidrag. | Decimal, 10 tegn | Hvis der ikke er noget restbidrag, skal værdien være 0 | Ja | Nej |
PeriodeStart | Startdato for den periode, bidraget dækker (knytter sig til tælledatoen). | Dato | Ja | Nej | |
PeriodeSlut | Slutdato for den periode, bidraget dækker (knytter sig til tælledatoen). | Dato | Ja | Nej |
Skolepraktikophold
Tabel 13. Praktikophold.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Skoleperiode | Skoleperiode | Tekst, 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Version | Uddannelsesversion | Tekst 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Speciale | Angiver speciale | Tekst, | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Startdato | Startdato for praktikophold (skolepraktik) | Dato | Ja | Ja | |
Slutdato | Slutdato for praktikophold (skolepraktik) | Dato | Nej | Nej | |
TMK | Tilskudsmærke kombination for skoleopholdet | Tekst, 5 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Nej |
ÅE bidrag skolepraktik
Tabel 14. ÅE bidrag skolepraktik.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Taelledato | Dato for opgørelse af ÅE bidrag (dato hvor der tælles om eleven er der eller ej) | Dato | Ja | Ja | |
UdlosBidrag | Angiver om der udløses bidrag eller ej | Tekst, | J/N | Ja | Nej |
Bidrag | ÅE bidrag | Decimal, 10 | Ja | Nej |
Kvalifikation til hovedforløb
Tabel 15. Kvalifikation til hovedforløb.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
DatoKvalifikation | Dato for kvalifikation til hovedforløb | Dato | Ja | Nej | |
Uddannelse | Identifikation af uddannelsen som eleven har opnået kvalifikation til | Uddannelsestype | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Lærerstyret undervisning
Oplysninger i denne tabel skal omfatte al faktisk afholdt undervisning på grundforløbet, der skal forstås som lærerstyret undervisning omfattet af den gældende Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser. Der skal indberettes oplysninger om hvor mange klokketimers lærerstyret undervisning, som eleven er blevet tilbudt (der skal således ikke tages hensyn til elevens fravær). Der indberettes kun afholdte timer ikke planlagte. Da det studiekompetencegivende forløb ikke er en del af grundforløbet, skal der ikke indberettes lærerstyret undervisning for denne del af uddannelsen.
Tabel 16. Lærerstyret undervisning (grundforløb).
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Dato | Dato for, hvilken dag undervisningen er gennemført (kan i princippet også være weekenddage). | Dato | Ja | Ja | |
Timer | Lærerstyret undervisningstimer pr. dag. Hvis eleven ikke har fået undervisning på en mulig skoledag, skal dette angives med 0. | Decimal, | Ja | Nej | |
Periodetype | Udmeldes centralt | Ja | Nej |
Karakterer
Tabel 17. Karakterer.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Fag | Fag identificeres ved kombination af fagnummer og niveau. | Fagtype | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Vaerdi | Karakterværdi, der er afgivet, | Tekst, | Lovlige værdier udmeldes centralt | Ja | Nej |
Skala | Karakterskala, som karakterværdien er afgivet efter, fx 7TRIN (7-tinsskalen). | Tekst, | Lovlige værdier udmeldes centralt | Ja | Nej |
Type | Karaktertype, fx EKS (Eksamenskarakter) eller STA (standpunktskarakter). | Tekst, | Lovlige værdier udmeldes centralt | Ja | Ja |
Evalueringsform | Fx SKR (skriftlig) eller MDT (mundtlig). | Tekst, | Lovlige værdier udmeldes centralt | Ja | Ja |
Dato | Dato, hvor karakteren er givet. | Dato | Ja | Ja | |
Termin | Måned og år for afgivelse af karakter. | Tal, 6 tegn | Format: YYYYMM | Ja | Ja |
Indberetningsstruktur for indberetning af undervisning og fravær på EUD-uddannelser
I det følgende beskrives indberetningsstrukturen for indberetning af fravær på EUD-uddannelserne. Indberetningen er et tillæg til EUD-indberetningen.
Hvem skal indberette?
Alle institutioner, som varetager undervisning på erhvervsuddannelser skal indberette oplysninger beskrevet i dette dokument. Der skal ikke indberettes fravær på EUD10 og 20/20, og følgelig skal en institution ikke indberette fravær, hvis den udelukkende varetager EUD10 og 20/20. Institutioner, der aktuelt anvender EASY-A som administrativt system, skal ikke indberette.
Af systemmæssige årsager er det vigtigt, at der ved eventuel genindberetning eller forsøg på ny indberetning i den samme indberetningsperiode anvendes samme indberettende enhed.
Der findes tre forskellige institutionsbegreber i indberetningen:
- Indberettende enhed (indberettende institution)
- Uddannelsesinstitution: Uddannelsesansvarlige (hoved-)institution
- Undervisningssted: Institution (afdeling), hvor der undervises
Indberettende enhed (1.) er enten uddannelsesinstitution (2.) eller undervisningssted (3.).
Uddannelsesinstitutionen (2.) er ansvarlig for, at indberetningen finder sted.
Hvilke personer skal indberetningen omfatte?
Indberetningen skal omfatte data om alle elever på institutionen, som er eller har været tilmeldt undervisning på en erhvervsuddannelse (undtagen EUD10 og 20/20) i indberetningsperioden (se desuden afsnit 10 nedenfor).
Hvilke uddannelser skal der indberettes for?
Der skal indberettes elever på erhvervsuddannelserne, dog ikke EUD10 og 20/20.
Hvilke oplysninger skal indberettes?
Figur 3. Skitse af indberetningsstruktur.
Nedenfor i Figur 4. XML Schema. er det samlede XML Schema vist. Elementerne heri gennemgås i det efterfølgende afsnit 12, hvor udsnit af skemaet vises.
Indholdet beskrives i skemaform med følgende kolonner:
- Felt: Navn på felt der skal indberettes
- Beskrivelse: Uddybende beskrivelse af feltet
- Felttype: Typen af feltets indhold, fx tal, tekst, dato eller en mere specifik type
- Lovlige værdier: Udmelding af lovlige værdier, som må indberettes i feltet
- Obligatorisk: Er det obligatorisk at indberette det pågældende felt?
- Nøglefelt: Er der tale om et felt, der indgår i identifikation af en record?
Senere i dokumentet er der angivet en række krydsvalideringsregler.
Bemærk, at der findes tre forskellige institutionsbegreber i indberetningen, jf. afsnit 8.
Figur 4. XML Schema.
Hvad skal indberettes for hvert element?
Indberetningshoved
Tabel 18. Indberetningshoved.
Felt | Beskrivelse | Felttype | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Version | Den version af XML skemaet, som data forventes at overholde. | Tekst | 1.0 | Ja | Nej |
SystemVersion | Navn og versionsnummer på det administrative system, der har eksporteret data. | Tekst, 256 tegn | Nej | Nej | |
JournalNummer | Leverandørfelt til internt brug, hvor der kan noteres evt. journalnummer på den enkelte indberetning. | Tekst, 256 tegn | Nej | Nej | |
IndberettendeEnhed | Institutionens nummer til den enhed (institution), der foretager indberetningen, jf. afsnit 8. | Tal,6 tegn | Institutioner oprettet som brugere i systemet. | Ja | Ja |
E-mail på kontaktperson ift. indberetningen. | Tekst, 100 tegn | Ja | Nej |
Elev
En elev defineres ud fra kombinationen person, uddannelse og uddannelsesinstitution.
En elev indgår kun én gang i den enkelte indberetning. En person behandles således som to forskellige elever, hvis personen skifter uddannelse eller uddannelsesinstitution. Når en elev fx afslutter gf1 og fortsætter på gf2, er der således tale om en ny elev.
Tabel 19. Elev.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
PersonId | Angiver cpr-nummer eller anden tilsvarende identifikation på personen. | Tal, 10 tegn | Ja | Ja | |
Uddannelsesinstitution | Uddannelsesansvarlige hovedinstitution. | Tal,6 tegn | Hovedinstitution angivet i Institutionsregistret | Ja | Ja |
Uddannelse | Identifikation af uddannelsen (cøsa-formål). | Uddannelsestype | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Startdato | Første dato på skoleforløb, praktikperiode eller aftale. | Dato | Ja | Nej | |
Slutdato | Sidste dato på skoleforløb, praktikperiode eller aftale. | Dato | Nej | Nej |
Perioder for undervisning og fravær
I periodetabellen angives de kombinationer af uddannelsesversion, skoleperiode, elevtype og undervisningssted der er relevante for undervisnings- og fraværstabellen (beskrives senere).
Tabel 20. Skoleperioder, undervisningssted og tilskudsmærkekombinationer.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Version | Uddannelsesversion | Tekst 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Skoleperiode | Skoleperiode | Tekst, 4 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Undervisningssted | Afdeling, hvor undervisningen foregår. | Tal,6 cifre | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
Speciale | Angiver speciale | Tekst, | Udmeldes centralt | Oblig. for hovedforløb. | Nej |
Elevtype | Elevtype beskriver elevens baggrund (fx ung eller voksen) og hvordan eleven skal gennemføre sin erhvervsuddannelse (fx med eux, talentspor etc). | Tekst, 10 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Ja |
TMK | Tilskudsmærkekombination | Tekst, 5 tegn | Udmeldes centralt | Ja | Nej |
Undervisning og fravær
I fraværstabellen opgøres den skemalagte undervisning, eleven er tilbudt, samt summen af elevens godkendte og ikke-godkendte fravær målt i minutter for alle skoledage.
Der skal indberettes fravær for alle dage med skemalagt tilbudt undervisning. Dage uden fravær skal indberettes med 0 minutters fravær.
Skemalagt tilbudt undervisning, der aflyses, indberettes ikke på aflysningsdagen, men skal indberettes, hvis den tilbydes på et senere tidspunkt.
Det samlede fravær på en skoledag kan ikke overstige den tilbudte undervisning.
Tabel 21. Undervisning og fravær.
Felt | Beskrivelse | Felt-type | Lovlige værdier | Obligatorisk | Nøglefelt |
---|---|---|---|---|---|
Dato | Dato for, hvilken dag den skemalagte undervisning er tilbudt. | Dato | Ja | Ja | |
TilbudtUndervisning | Skemalagt undervisningstid tilbudt eleven, opgjort i minutter. | Heltal, | [0..1440] | Ja | Nej |
FravaerMinutter | Elevens fravær fra den tilbudte skemalagte undervisningstid, opgjort i minutter. | Heltal, | [0..1440] | Ja | Nej |