Integration til AUB - Arbejdsgivernes UddannelsesBidrag

Integrationen til Voksenuddannelse.dk har som overordnet formål at holde AUB opdateret med oplysninger om en tilmelding/ansøgning og give AUB mulighed for at hente information om tilmelding og ansøgning til videre behandling.

AUB - Arbejdsgivernes UddannelsesBidrag, under ATP, har ansvar for behandling og udbetaling af ansøgninger om VEU-godtgørelse og befordringstilskud.

VEU-godtgørelse svarer til 100% dagpengesats, og er et incitament til at uddanne ufaglærte og faglærte. Der udbetales kun VEU-godtgørelse for de time, hvor kursisten har været tilstede. Derfor kan AUB først udbetale, når de har fået oplysninger om tilstededage/timer fravær. Hvis kursisten får løn under kurset, er det arbejdsgiver, der modtager VEU-godtgørelsen, og hvis kursisten ikke får løn under uddannelsen - eller arbejder som selvstændigt erhvervsdrivende - er det kursisten, som får VEU-godtgørelsen. Der gælder ikke nogen ansøgningsfrist på ansøgning om VEU-godtgørelse og befordringstilskud - udover almindelig forældelsesfrist på 3 år.

Grundlaget for sagsbehandling og udbetaling dannes dels i de studieadministrative systemer og dels i Voksenuddannelse.dk (tilmeldingsoplysninger og ansøgningsgrundlag). 

AUB udbetaler VEU-godtgørelse for et 3-cifret millionbeløb årligt.

Systemdokumentation for AUB integration

Integrationen til AUB er beskrevet i detaljer i dokumentet D0180 - AUB_050722-1022-260.pdf, herunder anvendelsesmønster, hvilke oplysninger/felter der sendes, og hvornår ændringer giver anledning til notifikationer til AUB.

Integrationen til AUB i korte træk

Når der oprettes en tilmelding i Voksenuddannelse.dk (som enten er oprettet i Voksenuddannelse.dk eller synkroniseret til Voksenuddannelse.dk via SyncTilmelding), bliver der oprette en notifikation til AUB. AUB bruger notifikationen til at afgøre, om de skal hente og beregne tilmeldingen/ansøgningen eller ej. Der bliver også oprettet notifikationer til AUB, hvis der sker ændringer til en tilmelding. Dette gælder ikke alle ændringer - men udvalgte ændringer, som har betydning for AUB's sagsbehandling/beregninger.

Som udgangspunkt henter/beregner AUB kun tilmeldinger, hvor:

  • Startdato på tilmeldingen er passeret
  • Status på tilmeldingen/ansøgningen er KOMPLET
  • Tilmelding/ansøgning er tidligere hentet - og har ændret status til fx. UKOMPLET eller SLETTET

Notifikationer

For at AUB ikke skal "drukne" i notifikationer, når skolerne ændrer på hold og tilmeldinger, er det nøje udvalgt, hvilke oplysninger, der har betydning for beregningerne. Fx. vil ændringer til et hold, kun give anledning til notifikationer, hvis der bliver ændret indberetningsprincip til/fra SFI, da der gælder særlige regler for den type hold (de er undtaget max-10 uger med veu-godtgørelse inden for et kalenderår). I dokumentationen er der sat kryds i kolonnen "Notifikation v. ændring" ud for de felter/oplysninger, som afstedkommer en notifikation, hvis de ændres.

På baggrund af modtagne notifikationer afgør AUB, om de skal hente tilmelding/ansøgning for en specifik hoplguid eller ej. 

Notifikationen indeholder oplysninger om:

  • Tidspunkt for oprettelse af notifikation
  • Hoplguid
  • Startdato på tilmeldingen
  • Status på Ansøgning/tilmelding:
    • KOMPLET
    • UKOMPLET
    • SOEGER_IKKE
    • SLETTET

Oplysninger som sendes til AUB

AUB henter oplysninger til brug for sagsbehandlingen via en webservice, som udstilles af Voksenuddannelse.dk. AUB henter en gang dagligt (starter typisk kl. 17), og henter for relevante hoplguid'er. Det er notifikationen, som bruges til at afgøre, om det er relevant for AUB at hente tilmelding/ansøgning for en specifik hoplguid (tilmelding) den pågældende dag/aften.

AUB henter henter nedenstående oplysninger om en tilmelding/ansøgning (se felter/detaljer i dokumentationen):

  • Personoplysninger: CPR, uddannelsesbaggrund, ansøgningsoplysninger)
  • arbejdsgiveroplysninger: CVR-nr/p-nr. på arbejdsadresse
  • holdoplysninger: Betegnelse, kviknr. undervisningform, aflyst j/n, indberetningsprincip, sfi j/n
  • tilmeldingsoplysninger: Start- og slutdato, tilmeldingstype
  • fagtilmeldingsoplysninger: Fagkoder, start- og slutdato på fagtilmeldinger, multiplan j/n (fra cøsa), certifikatkursus j/n (fra cøsa), kontraktuddannelse j/n, foregår på virksomhed j/n, fjernundervisning j/n
  • Tilstededage: Dato, normtimer, Timer tilstede, fraværskode, undervisningssted (navn, gade, adresse, postnr) 

Statusser på virksomhedens og kursistens overblik

På virksomhedens og kursistens overblik, vil der står "AUB behandler" på en tilmelding, hvor slutdato er passeret, hvor der er udfyldt ansøgningsgrundlag, og hvor der er modtaget tilstededage for alle kursusdage. Der er ønske om, at det på et tidspunkt bliver muligt at vise en afslutningsstatus, når AUB har færdigbehandlet ansøgningen for en tilmelding. Det er det, som der menes med "Fase 2" i dokumentationen.