Du ser en gammel version af denne side. Se den nuværende version.

Sammenlign med nuværende Vis sidehistorik

« Forrige Version 4 Næste »

Udbud for det kommende skoleår skal oprettes og være meldt Klar til godkendelse senest den 19. november 2018. Jeres udbud skal være godkendt af Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet primo december.

I har selv ansvaret for, at jeres udbud overholder gældende regler og udbudsgodkendelser.

Sådan gør du

  1. Log ind på Optagelse.dk
    Sådan logger du ind.

  2. Klik på knappen Udbudsoplysniger

  3. Vælg Gymnasiale udbud

  4. Kontroller at sidste års overførte udbud stemmer overens med de udbud i ønsker i skoleåret 2019/20. Du kan se, at et udbud er overført i kolonnen Tilstand.

    Slet de udbud som institutionen ikke ønsker at tilbyde til næste skoleår.

    Opret de nye udbud som institutionen ønsker at tilbyde næste år (følg vejledning).


  5. For hvert udbud (studieretning) kontroller. 

    Ansøgningsperioden skal være fra 1. januar 2019 til 1. august 2019 eller senere.

    Kontroller, at studieretningsfagene står i den korrekte rækkefølge i henhold til Bilag 1 til Lov om de gymnasiale uddannelser.

    Indhold af fagpakker kan beskrives i feltet Indhold. Dette felt vises til ansøger, men ansøgeren kan ikke vælge én af fagpakkerne.

    Bemærk, at Pre-IB nu kan vælges i listen over mulige uddannelser. 

  6. Klik på knappen Klar til godkendelse, herefter kan udbuddet ikke redigeres.
    STUK godkender til offentliggørelse primo december. Udbuddet kan først ses af ansøger, når ansøgningsperioden er startet. Det er ikke muligt for jer at se det inden.

    I skal selv holde øje med, om jeres udbud bliver godkendt eller afvist af STUK. Der bliver ikke udsendt beskeder.

  7. Vælg den næste klasse og gentag processen indtil alle klasser er opdateret.

Mere hjælp

Du skal have rettigheden Opretter for at kunne oprette eller redigere udbud i Optagelse.dk. Hvis du ikke kan se jeres udbud, skyldes det måske, at du mangler rettigheden. Jeres brugeradministrator på Optagelse.dk kan give dig rettigheden.

Hvis du selv er brugeradministrator, kan du læse mere om rettigheder.

  1. Hvis et udbud skal ændres efter, at det er blevet sat ”Klar til godkendelse”, skal du kontakte supporten. Supporten kan sætte udbuddet i redigeringstilstand.
    Kontakt supporten på tlf.70212151 eller via email.

  2. Log ind på Optagelse.dk og lav de ønskede rettelser.

  3. Klik på knappen Klar til godkendelse. Det er vigtigt, at du husker det sidste trin.

Hvis et udbud skal ændres efter, at det er blevet ”Godkendt til offentliggørelse”, skal du kontakte Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).

Sådan finder du kontaktperson:

  1. Log ind på Optagelse.dk

  2. Åbn det udbud, der skal rettes

  3. Klik på fanebladet Historik og Noter
    Øverst på fanebladet kan du se kontaktoplysninger på den person, der har Godkendt til offentliggørelse.




Du kan desværre ikke se, hvordan jeres udbud bliver vist for ansøgere på Optagelse.dk.

Alle jeres udbud (studieretninger), bliver samlet til ét udbud. Du kan se et eksempel på et samlet udbud herunder.

Sådan ser eleven de mulige studieretninger samlet som ét udbud:


(Klik på billedet for at forstørre det)


Sådan ser udbuddet i eksemplet ovenfor ud for den person, der opretter det på på Optagelse.dk:


(Klik på billedet for at forstørre det)

Sådan kan du undersøge, hvad problemet skyldes:

  1. Log ind på Optagelse.dk.

  2. Gå ind på siden Udbudsadministration.

  3. Kontroller om jeres udbud er godkendt.
    I kolonnen Tilstand skal der stå Godkendt til offentliggørelse.

  4. Hvis udbuddet er godkendt, kan du undersøge, om ansøgningsperioden er korrekt.
    Klik på udbuddets titel. Kontroller datoerne i rubrikken Ansøgningsperiode.  

  5. Hvis både Tilstand og Ansøgningsperiode er korrekt, kan du undersøge, hvordan ansøgerne søger efter jeres udbud. Måske er der en oplagt grund til, at resultatet ikke kan findes.

Har du spørgmål?

Ring til os på 70 21 21 51


  • Ingen etiketter